Bukefalos 28 år!

Utvecklingsstörning hos hundar

AnnaJL

Trådstartare
Existerar det?

Det förekommer ju diverse missbildningar, som hos alla levande, men jag har aldrig hört diskussioner om utveckligsstörning eller skador på hundars hjärnor. Man kanske inte utreder sådant heller, men ibland funderar man ju när man hört om hundar som aldrig kan ta ett kommando, interagera med andra hundar och andra kommunikationsproblem.

Kom att tänka på det när min pappa skaffade en kattunge för några år sedan, en väldigt speciell kattunge. Man visste inte vem som var pappan, men det var högst troligt att pappan till mamman även var pappa till ungarna. Det var endast för att denna kattunge skulle avlivas som pappa tog hand om den, man skaffar ju inte högsta gradens inavel annars kanske :grin:. Men i alla fall så var denna katt mycket speciell, låg mest bara, fångade aldrig ett litet djur ens och reagerade inte som våra andra djur på tilltal och beröring. Han var som en trasdocka, man kunde gå och bära på honom i timtal utan att han sa ett ljud. Visst gick han ut och så, men han trosade mest runt kvarteret eller satt på bron och kikade på folk. Det slutade med att han gick och satte sig mitt ute på vägen och blev påkörd av en motorcykel.

Nu kom jag visst ifrån ämnet hundar :D Det jag undrar är om ni nånsin har träffat en hund där ni tänkt att "den där har inte alla indianer i båten"? Jag menar, störningar måste ju förekomma hos hundar också eller?
 
Sv: Utvecklingsstörning hos hundar

Jag vet om en inavlad DSG (tjuvparning) som är hetl totalt rubbad..
Han slutar tex inte dricka om man inte säger till honom, går runt runt runt runt runt om man inte avbryter så fortsätter han...
Och lite andra lagom mysko beteenden.
Hade det varit min hund hade den blivit avlivad för länge sedan.
Lider av EP med om jag inte missminner mig.
 
Sv: Utvecklingsstörning hos hundar

Ja det kan ju inte bara bero på hur hunden är uppfostrad, om den får tillräckligt med aktivering och allt sånt. Ibland måste det ju helt enkelt vara fel i maskineriet.
 
Sv: Utvecklingsstörning hos hundar

Min språk lärare har massa draghundar, en av hennes förra hundar vad mongolin. En av mina kopisar har även haft en katt som inte hade alla fåren hemma. Hon duchade(fast det finns det nog många katter dom gör) och hon släckte ljusmed tassarna och var allmänt, ah;)
 
Sv: Utvecklingsstörning hos hundar

Vi har en katt som vi kallar förståndshandikappad. Nu är han flaskuppfödd, och i min erfarenhet blir såna gärna lite knepiga, men där är nåt som inte stämmer. Han är som en sexkilos kattunge...och han behärskar inte riktigt konsten att hålla sig ren.

Så finns det katter, varför inte hundar?
 
Sv: Utvecklingsstörning hos hundar

Min språk lärare har massa draghundar, en av hennes förra hundar vad mongolin. En av mina kopisar har även haft en katt som inte hade alla fåren hemma. Hon duchade(fast det finns det nog många katter dom gör) och hon släckte ljusmed tassarna och var allmänt, ah;)

En hund kan knappast ha Downs Syndrom. Om de har fel på kromosomerna visar det förmodligen på något annat vis.

Katten låter som en fullt normal katt. :D
 
Sv: Utvecklingsstörning hos hundar

Jodå, de finns allt. Men jag tror att de hundarna antingen upplevs som lite tröga och svåra att lära tricks, men de är kanske snälla och oförargliga - så man tänker inte så mycket på det.

Vad som däremot är mer vanligt (tror jag), är att hundar avlivas för att de är oregerliga och mentalt icke tillförlitliga.

Alldeles nyligen pratade jag med en kompis som berättade om en hund som uppvisade ett mycket märkligt beteende. När vi diskuterat det en stund så slog det mig att hunden visade samma symptom som paranoida människor kan göra - plötslig och obefogad rädsla och upplevelse av hot etc.

En sådan hund kan lätt bli farlig och då är det inte många som skulle våga behålla den.

Kanske går det inte under beteckningen utvecklingsstörning, men nog är det en störning.
 
Sv: Utvecklingsstörning hos hundar

nähä men hon sa att den hade nån sjukdom så den blev lite mongo

Tror mej hon var inte normal(katten)
 
Sv: Utvecklingsstörning hos hundar

Om detta nu existerar förstår jag inte varför dom här djuren inte avlivas? :confused:

Vet om en inavlad häst som jag ridit på, helt fantastisk hopphäst mens om plötsligt kunde få helt märkliga saker för sig, om det berodde på inaveln eller inte är frågan.
 
Sv: Utvecklingsstörning hos hundar

Nu kom jag visst ifrån ämnet hundar :D Det jag undrar är om ni nånsin har träffat en hund där ni tänkt att "den där har inte alla indianer i båten"? Jag menar, störningar måste ju förekomma hos hundar också eller?

Nja, efter min förra hund så undrar jag om hundar kan ha "bokstavsdiagnoser" för Billie var väldigt DAMP:ig eller ADHD (osäker). Hon var rätt rejält inavlad dessutom, resultatet av en far-dotterparning.
 
Sv: Utvecklingsstörning hos hundar

Nja, efter min förra hund så undrar jag om hundar kan ha "bokstavsdiagnoser" för Billie var väldigt DAMP:ig eller ADHD (osäker). Hon var rätt rejält inavlad dessutom, resultatet av en far-dotterparning.
Att kalla hundar för diverse bokstavskombinationer eller mongoloida är ett slag i ansiktet på dem som själva har dessa diagnoser eller vars barn har det.
Det säger oxå ganska mycket om bristen på diagnostisk kunskap o empati hos skribenten.
 
Sv: Utvecklingsstörning hos hundar

Jag träffade en liten Griffon valp (osäker på ålder, men kanske 4-5 månader) som hade fastnat på något sätt när han skulle ut ut mamman och då fått syrebrist i hjärnan. Han lyfte på ett av frambenen ovanligt högt, vinglade och kunde bara svänga åt ett håll.

Han verkade lite mer bakom över lag. Men han var ju pigg, kunde bete sig väl med de andra hundarna som förstod honom och åt, drack och tog han om sig. Var väl mest ballansen och kordination som inte stämde.
 
Senast ändrad:
Sv: Utvecklingsstörning hos hundar

Fast varför ska man avliva en hund om den mår bra, är pigg osv? Även om hunden kanske har någon slags störning på hjärnan så betyder ju inte det att den automatiskt lider och mår dåligt. Gör alla människor med störningar det?
 
Sv: Utvecklingsstörning hos hundar

Så det är konstaterat att hundar inte kan lida av bokstavsstörningar?
 
Sv: Utvecklingsstörning hos hundar

Intressant ämne. Rimligen borde en hund så väl som en människa kunna ha defekter eller störningar i hjärnan. Använder man inte hundar inom forskningen som modeller för narkolepsi?

Min pappas gamla hunddam har vad som skulle kunna ses som autistiska drag om hon vore människa, till exempel är hon mest uppe i sin egna lilla värld, klarar inte av livliga miljöer utan att bli väldigt stressad (en promenad på stan är otänkbar), tycker inte om fysisk kontakt (blir väldigt stirrig om någon försöker klappa henne) och kan inte umgås med särskilt många andra hundar troligen p.g.a. ett felaktigt kroppsspråk. Anledningen till att han har henne kvar är att det är en väldigt snäll hund och eftersom han bor ute på landet behöver hon inte utsättas för så många stressade miljöer. Hon har också blivit bättre på äldre dar, ibland kan man till och med få klia henne lite utan att hon springer sin kos.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 678
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 071
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 429
Senast: manda
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 695
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp