UV-säkra skolgårdar?

Thaliaste

Trådstartare
Strålskyddsmyndighetens förslag är att landets alla skolgårdar för barn upp till 12 år ska UV-säkras. Detta eftersom att hudcancer är den cancerform som ökar mest.

Träd på skolgårdar är visserligen trevligt i sig självt tycker jag, men helt utan vetenskapligt underlag för det så är min tes snarast att det är våra resvanor som gör att hudcancer ökar, snarare än att barnen är för utsatta på skolgården. Vad säger ni?
 
Strålskyddsmyndighetens förslag är att landets alla skolgårdar för barn upp till 12 år ska UV-säkras. Detta eftersom att hudcancer är den cancerform som ökar mest.

Träd på skolgårdar är visserligen trevligt i sig självt tycker jag, men helt utan vetenskapligt underlag för det så är min tes snarast att det är våra resvanor som gör att hudcancer ökar, snarare än att barnen är för utsatta på skolgården. Vad säger ni?
Med hänsyn till att barnen ska vara inne de 3-4 timmar mitt på dagen när det är som soligast.
 
Strålskyddsmyndighetens förslag är att landets alla skolgårdar för barn upp till 12 år ska UV-säkras. Detta eftersom att hudcancer är den cancerform som ökar mest.

Träd på skolgårdar är visserligen trevligt i sig självt tycker jag, men helt utan vetenskapligt underlag för det så är min tes snarast att det är våra resvanor som gör att hudcancer ökar, snarare än att barnen är för utsatta på skolgården. Vad säger ni?
Många låter sina barn vara knallbruna redan när de är 1-2 år eftersom det är fint. Så det hänger nog inte enbart på skolgården. Många föräldrar solar ju sina barn all ledig tid.
 
Många låter sina barn vara knallbruna redan när de är 1-2 år eftersom det är fint. Så det hänger nog inte enbart på skolgården. Många föräldrar solar ju sina barn all ledig tid.

:eek: De föräldrarna har jag aldrig träffat på. Jag är i åldern just nu att mina vänner ynglar av sig och där verkar normen vara helt tvärtom, helst ska barnet inte få någon sol alls direkt på huden. Men det finns nog många som är som du säger också. Frågan är om de är fler idag än vad det var förr?
 
Många låter sina barn vara knallbruna redan när de är 1-2 år eftersom det är fint. Så det hänger nog inte enbart på skolgården. Många föräldrar solar ju sina barn all ledig tid.
Hmm, min unge blir knallbrun trots att hon smörjs, inte är i direkt sol om det inte blir så by default och kläs korrekt. Dra inte alla över en kam...


Till frågan så vet jag inte vad som är orsaken till att hudcancer ökar, men att ha mer träd eller segelduk eller annat solskydd på skolgårdar ser jag bara som en trevlig förbättring av skolmiljön.
 
Hmm, min unge blir knallbrun trots att hon smörjs, inte är i direkt sol om det inte blir så by default och kläs korrekt. Dra inte alla över en kam...


Till frågan så vet jag inte vad som är orsaken till att hudcancer ökar, men att ha mer träd eller segelduk eller annat solskydd på skolgårdar ser jag bara som en trevlig förbättring av skolmiljön.

Vi har skrikit i 6-8 år om solskydd till min arbetsplats (förskola) men icke att det hänt något :(
 
Jag skulle definitivt välkomna solskydd på vår förskolegård :) ! Tråkigt att behöva gå in för att det är för soligt.... Vi har också önskat tak över till exempel sandlåda så man slipper sitta i ösregn hela tiden. De minsta barnen uppskattar inte alltid regnet på samma sätt som de stora...
 
Vi har skrikit i 6-8 år om solskydd till min arbetsplats (förskola) men icke att det hänt något :(
Va tråkigt! På dotterns Fsk finns ett träd och en stor lekstuga + parasoll på framsidan och en mindre lekstuga och ett utekök under tak på baksidan, ändå känns det lite lite så det har planterats fler träd och segelduk finns i funderingarna.
Är det en kommunal eller privat Fsk? Vår är privat (föräldrakooperativ) och vi försöker alltid följa personalens önskningar.
 
Va tråkigt! På dotterns Fsk finns ett träd och en stor lekstuga + parasoll på framsidan och en mindre lekstuga och ett utekök under tak på baksidan, ändå känns det lite lite så det har planterats fler träd och segelduk finns i funderingarna.
Är det en kommunal eller privat Fsk? Vår är privat (föräldrakooperativ) och vi försöker alltid följa personalens önskningar.

Kommunal... Vi har tre träd i ett hörn på hela stora gården.
 
Jag tycker det är bra att de tänker mer på solskydd. På min dotters förskola har de fristående markiser över sandlådorna där barnen blir sittande och stora markiser de ställer såna där "picknick-bord" under på det soliga halvåret.
Tror det är bra ur flera aspekter och inte bara cancer utan att det blir ju även riktigt hett i tex en sandlåda och små barn som kanske inte alltid tänker på att de behöver dricka mer vatten när de svettas.

Barnet går på en kommunal nybyggd förskola, hur det ser ut efter sommaren på skolan vet jag inte.
 
Jag är nog väldigt efter när det gäller hur dagens skolgårdar ser ut. De skolgårdar jag gick på fanns det både skyddade och oskyddade platser. Men om det inte finns, så är det naturligtvis bra att det kommer dit. Och grönska tycker jag alltid är trevligt, oavsett sol eller ej.

Jag är fortfarande dock inte övertygad om att just detta förslag är så effektivt i att lösa problemet. Det är väl lika bra att bygga tak över hela skolgårdarna? Men kommer vi det vara mindre hudcancer på gruppnivå i framtiden? Och kommer barnen att må bättre?
 
Jag tycker att det är bra att de börjar tänka mer på skuggiga/skyddade platser på skolgårdar. Sandlådor är ett typiskt exempel på där det kan bli tryckande hetta en vanlig sommardag. Sen om det skulle vara en lösning på problemet vet jag inte, men det känns som en win-win-situation hur som helst :)
 
Strålskyddsmyndighetens förslag är att landets alla skolgårdar för barn upp till 12 år ska UV-säkras. Detta eftersom att hudcancer är den cancerform som ökar mest.

Träd på skolgårdar är visserligen trevligt i sig självt tycker jag, men helt utan vetenskapligt underlag för det så är min tes snarast att det är våra resvanor som gör att hudcancer ökar, snarare än att barnen är för utsatta på skolgården. Vad säger ni?
Utan att ha läst något om detta så undrar jag hur de ska lyckas "UV-säkra"? :confused:
Självklart är det väl bra att se till att det finns ordentligt med skugga, men närmare 50% av UV-strålarna når in även i skuggan ju, så lite udda formulering kan jag tycka :)

Annars är väl träd osv fint och trevligt dessutom :)
 
Jag tycker att det är bra att de börjar tänka mer på skuggiga/skyddade platser på skolgårdar. Sandlådor är ett typiskt exempel på där det kan bli tryckande hetta en vanlig sommardag. Sen om det skulle vara en lösning på problemet vet jag inte, men det känns som en win-win-situation hur som helst :)

Det jag tycker är lite problematiskt är om det bidrar till att skapa en allt större rädsla för solen, och då är det inte en win-win-situation om det dessutom inte ens löser några problem. Dvs om det inte är så att orsaken till ökad hudcancer är att barnen är ute i skarp sol alltför mycket. Solen är både bra för oss (bl a för att skapa D-vitamin) och dålig för oss (risk för hudcancer), och det måste vi lära oss att hantera snarare än att undvika solen så mycket som möjligt. Det är också en teori som framförs alltmer att brist på solljus är en bidragande orsak till depressioner, och då är det ju synd om strävan ska vara att minska solljuset som barn nås av. Det bästa vore att skyddas från det starkaste UV-ljuset, och framför allt ifrån att brännas, men att nås av solljus när det inte är lika starkt.
 
Utan att ha läst något om detta så undrar jag hur de ska lyckas "UV-säkra"? :confused:
Självklart är det väl bra att se till att det finns ordentligt med skugga, men närmare 50% av UV-strålarna når in även i skuggan ju, så lite udda formulering kan jag tycka :)

Annars är väl träd osv fint och trevligt dessutom :)

Det är just det begreppet jag stör mig lite på, och som jag tror bidrar till att bygga upp en föreställning om att UV-ljus som sådant är farligt, när det egentligen är både livsviktigt och nyttigt (i lagom mängd).
 
Det jag tycker är lite problematiskt är om det bidrar till att skapa en allt större rädsla för solen, och då är det inte en win-win-situation om det dessutom inte ens löser några problem. Dvs om det inte är så att orsaken till ökad hudcancer är att barnen är ute i skarp sol alltför mycket. Solen är både bra för oss (bl a för att skapa D-vitamin) och dålig för oss (risk för hudcancer), och det måste vi lära oss att hantera snarare än att undvika solen så mycket som möjligt. Det är också en teori som framförs alltmer att brist på solljus är en bidragande orsak till depressioner, och då är det ju synd om strävan ska vara att minska solljuset som barn nås av. Det bästa vore att skyddas från det starkaste UV-ljuset, och framför allt ifrån att brännas, men att nås av solljus när det inte är lika starkt.
Jag menade snarare att det ofta blir sahara-liknande förhållanden i sandlådorna så om man kan spänna upp något form av tyg för att ge skugga så att man kan använda sandlådan och vara ute och dessutom skydda om skadligt uv-ljus så ser jag att det liksom är två vinster i en.
 
Strålskyddsmyndighetens förslag är att landets alla skolgårdar för barn upp till 12 år ska UV-säkras. Detta eftersom att hudcancer är den cancerform som ökar mest.

Träd på skolgårdar är visserligen trevligt i sig självt tycker jag, men helt utan vetenskapligt underlag för det så är min tes snarast att det är våra resvanor som gör att hudcancer ökar, snarare än att barnen är för utsatta på skolgården. Vad säger ni?
Ugh. D-vitamin o solljus för ögonens utveckling! (Jag vill ju att mitt barn ska vara ute för att det ska vara ute, inte för att vara inomhus större).

Men träd är ju fina.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 282
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 936
Senast: Kiwifrukt
·
Hemmet Behöver ventilera lite och gärna få synpunkter, inte den bästa rubriken, men men, och ursäkta för ev rörigt inlägg. Såhär är det. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 479
Relationer Hej allihop! Behöver era historier och tankar kring separation eftersom jag uppenbarligen har stora svårigheter att gå vidare. För att...
Svar
2
· Visningar
1 449
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp