UV-säkra skolgårdar?

Jag menade snarare att det ofta blir sahara-liknande förhållanden i sandlådorna så om man kan spänna upp något form av tyg för att ge skugga så att man kan använda sandlådan och vara ute och dessutom skydda om skadligt uv-ljus så ser jag att det liksom är två vinster i en.
Jo det kan jag hålla med om, sandlådebarn sitter ju helt stilla och en bit segelduk över dem eller här och där är en annan sak. Men vår förra förskola hade ngt slags solskydd för sandlådorna.
 
Har något ändrat sig med UV-strålningen det sista halvseklet?
Vet inte, skulle väl vara ozonlagret då?

Men man undrar ju lite personligen sådär om det inte mycket handlar om att folk reser till solen mitt i vintern när de är helt kritvita och kommer tillbaka som kokta kräftor. På 80-talet solade ju folk dessutom i foliepåsar för att förstärka strålarna, det borde ju kunnat haft effekt 20 år senare. Folk måste alltid bli hysteriska, antingen sola i en aluminiumpåse med stekolja eller springa runt i heltäckande antisoldräkt där inte ens en svart T-shirt anses duga som skydd. Linneklänning och stråhatt duger liksom aldrig.

Men om någon hade skrivit någonting rimligt som tex, det vore mysigt med lite mer skugga på skolgårdar och träd och så, så att man kan välja. Då hade jag bara hållit med. Det låter så töntigt med UV-säkra, som någonting som kommunerna måste ta in konsulter för, spänna upp skydd över hela gårdarna och spendera miljoner på att åka till konferenser och äta goda luncher för att förstå sig på. Istället för att be en trädgårdsmästare sätta ned några träd och spänna upp en segelduk.
 
:eek: De föräldrarna har jag aldrig träffat på. Jag är i åldern just nu att mina vänner ynglar av sig och där verkar normen vara helt tvärtom, helst ska barnet inte få någon sol alls direkt på huden. Men det finns nog många som är som du säger också. Frågan är om de är fler idag än vad det var förr?
Jag vet inte om det är mer eller mindre. Jag tycker det varit ungefär lika många varje år de senaste 10 åren.
 
Hmm, min unge blir knallbrun trots att hon smörjs, inte är i direkt sol om det inte blir så by default och kläs korrekt. Dra inte alla över en kam...


Till frågan så vet jag inte vad som är orsaken till att hudcancer ökar, men att ha mer träd eller segelduk eller annat solskydd på skolgårdar ser jag bara som en trevlig förbättring av skolmiljön.
Hade jag dragit alla över en kam hade jag skrivit alla och inte många.
 
Det hör kanske inte hit men något som jag har funderat på. Om det är så att orsaken till all hudcancer är att vi är ute i solen mycket "till vardags", borde då inte majoriteten av hudcancern komma i ansiktet och på händerna? Är det så?
 
Fast är det solljus en normal skolelev får på sig verkligen farligt?
De 10 värsta veckorna om året är det ju sommarlov, och hur mycket är barnen egentligen ute under en vanlig skoldag?
En kvart på förmiddagen, en timme på lunch och kanske en kvart till på eftermiddagen? Gör det någon skada?
På dagis kan jag förstå att man vill skydda barnen, där är de ju ute mycket mer. Men på skolorna?
 
Det hör kanske inte hit men något som jag har funderat på. Om det är så att orsaken till all hudcancer är att vi är ute i solen mycket "till vardags", borde då inte majoriteten av hudcancern komma i ansiktet och på händerna? Är det så?
Kommer och kommer... Kanske grund fläcken är där men sen sprids den snabbt till viktigare delar.
Men man har sett att sådana som har på sig keps hela sitt liv (tex bönder) ofta har hudcancer vid öronen.
 
Och du har jobbat med barn lika många år somjah gjort och därmed träffat lika många hundra barn som jag gjort? I så fall är det nog knutet till ort eller bostadsområde (sociokulturellt)
Kanske eller till vad folk tror. A blir lite brun varje sommar, inte pepparkaksbrun, han har lätt att bli brun och självklart låter vi honom vara ute i solen och jag vill inte använda solkräm i mängder eftersom jag inte tror det är nyttigt. Han får ha långärmad tröja mitt på dagen istället. Han har självklart aldrig bränt sig och jag har knappt bränt mig i mitt liv heller, min man bränner sig om han visar sig några sekunder på en badstrand.

Man kan inte räkna in barnen på förskolan och sitta och tänka -dålig förälder, bra förälder, dålig förälder, bra förälder beroende på om barnen är kritvita eller bruna heller :eek: Trodde inte man skulle hålla på så överhuvudtaget.

Det ilvita barnet kanske suttit inomhus och spelat dataspel hela sommaren? Eller så är det nästan omöjligt för henne att bli brun och hon har varit ute varje dag (som mitt kusinbarn).
Det bruna barnet kanske har haft en vit t-shirt på sig hela sommaren och varit inne tre timmar mitt på dagen varje dag men har lätt för att bli brun. Eller så har hen mycket riktigt varit på stranden och lekt, vem vet. Inte den som tittar i alla fall.
 
Det hör kanske inte hit men något som jag har funderat på. Om det är så att orsaken till all hudcancer är att vi är ute i solen mycket "till vardags", borde då inte majoriteten av hudcancern komma i ansiktet och på händerna? Är det så?
Nej, den brukar komma på platser som sällan ser solen såvitt jag har förstått. Jag tycker det är väldigt svårt att förstå sig på solcancerriskerna eftersom att vara ute i solen också minskar cancerrisk (var det till och med just hudcancer). Jag försöker undvika att familjen bränner sig alls. Men inte att den blir brun.
 
Kanske eller till vad folk tror. A blir lite brun varje sommar, inte pepparkaksbrun, han har lätt att bli brun och självklart låter vi honom vara ute i solen och jag vill inte använda solkräm i mängder eftersom jag inte tror det är nyttigt. Han får ha långärmad tröja mitt på dagen istället. Han har självklart aldrig bränt sig och jag har knappt bränt mig i mitt liv heller, min man bränner sig om han visar sig några sekunder på en badstrand.

Man kan inte räkna in barnen på förskolan och sitta och tänka -dålig förälder, bra förälder, dålig förälder, bra förälder beroende på om barnen är kritvita eller bruna heller :eek: Trodde inte man skulle hålla på så överhuvudtaget.

Det ilvita barnet kanske suttit inomhus och spelat dataspel hela sommaren? Eller så är det nästan omöjligt för henne att bli brun och hon har varit ute varje dag (som mitt kusinbarn).
Det bruna barnet kanske har haft en vit t-shirt på sig hela sommaren och varit inne tre timmar mitt på dagen varje dag men har lätt för att bli brun. Eller så har hen mycket riktigt varit på stranden och lekt, vem vet. Inte den som tittar i alla fall.
Fast nu pratar jag inte om exakt hur bruna barnen är. Utan hur mycket föräldrarna solar sina barn för att de ska vara fina. Det är skillnad på att anpassa solskydd efter barn och att exponera barnen för att de ska bli fina och bruna. Ja sånt ser jag skillnad på. Och det finns oftast andra markörer för det också. Tex hur föräldrarna ser ut, hur de klär sig och barnen etc. Ärligt, ser inte alla sådana sammanhang? Sen är det inget jag diskuterar med andra. Detta är första gången jag yppar det och det blir nog svårt att spåra vilka barn jag menar eftersom jag aldrig nämnt det för någon.
 
Fast nu pratar jag inte om exakt hur bruna barnen är. Utan hur mycket föräldrarna solar sina barn för att de ska vara fina. Det är skillnad på att anpassa solskydd efter barn och att exponera barnen för att de ska bli fina och bruna. Ja sånt ser jag skillnad på. Och det finns oftast andra markörer för det också. Tex hur föräldrarna ser ut, hur de klär sig och barnen etc. Ärligt, ser inte alla sådana sammanhang? Sen är det inget jag diskuterar med andra. Detta är första gången jag yppar det och det blir nog svårt att spåra vilka barn jag menar eftersom jag aldrig nämnt det för någon.
Jag ser nog inte skillnad så nej, jag tror jag har sett föräldrar klä barn i något som ser ut att vara för lite kläder för att de kanske ska vara fina. Men aldrig någonsin solat barnen extra för att de ska vara fina. Men haken är ju att förskolepersonalen aldrig riktigt får facit på sina gissningar och man riskerar ju att bli riktigt nervig över att inte ge förskolepersonal fel intryck ibland. Tydligen med rätta dessutom, jag hoppades att jag var nervig i onödan.

Räcker det med att jag har ärvda urtvättade kläder från HM ganska ofta för att inte personalen ska tro att jag försöker stila med barnets märkeskläder, som hen fått i julklapp? Eller borde jag bara slänga märkeskläderna i en mörk låda tills de är urvuxna eftersom det vore kanske ännu mer märkligt att bara ha dem på kalas. När jag lagar jeansen, inser då dagispersonalen att det var för att jag försöker vara miljömedveten och lära barnet att inte slänga funktionella plagg, eller tänker de att det är ren snålhet? Är det kanske bäst att bara ha kläder från Pop, eller verkar man präktig då?

Osv ända tydligen till att jag borde fundera på om mitt barn är brunt eller blekrosa när jag kommer tillbaka efter sommaren. Men då kan jag väl inte ens veta om personalen tror att barnet varit ute med solkräm eller inne med dataspel eller lätt blir brunt eller att jag åkte till Thailand och brände vid det för att det ska vara fint. Gah! ångest.
 
Fast nu pratar jag inte om exakt hur bruna barnen är. Utan hur mycket föräldrarna solar sina barn för att de ska vara fina. Det är skillnad på att anpassa solskydd efter barn och att exponera barnen för att de ska bli fina och bruna. Ja sånt ser jag skillnad på. Och det finns oftast andra markörer för det också. Tex hur föräldrarna ser ut, hur de klär sig och barnen etc. Ärligt, ser inte alla sådana sammanhang? Sen är det inget jag diskuterar med andra. Detta är första gången jag yppar det och det blir nog svårt att spåra vilka barn jag menar eftersom jag aldrig nämnt det för någon.
Och tänk dessutom om föräldrarna helt enkelt bara läst andra artiklar om hälsa än du gjort och tänkte att det är bra om barnet blir lite brunt för det skyddar mot all cancer och D-vitaminbrist medan att ha det vitt bara skyddar mot hudcancer? (och så råkar samma typ av föräldrar vara noga med kläder) Just nu är det så mycket olika bud.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 256
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 936
Senast: Kiwifrukt
·
Hemmet Behöver ventilera lite och gärna få synpunkter, inte den bästa rubriken, men men, och ursäkta för ev rörigt inlägg. Såhär är det. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 479
Relationer Hej allihop! Behöver era historier och tankar kring separation eftersom jag uppenbarligen har stora svårigheter att gå vidare. För att...
Svar
2
· Visningar
1 449
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp