Bukefalos 28 år!

Va ska jag göra?

S

Silly

Mitt sto blev utdömd för några veckor sen, lindirig kotledsartros i bf och återkommande hälta under igångsättningen efter en skada förra året.

Vi har kämpat med det här i 8 månader och under tiden hade jag redan bestämt mig för att behålla henne även om hon blev utdömd som ridhäst. Enligt veterinären kommer det inte vara några problem att behålla henne till avel och eventuellt promenadridning så jag behövde aldrig fundera särskilt länge när jag väl fick beskedet och nu ska jag bara skicka in papper till försäkringsbolaget så ska hon triangelmärkas.

Men så har ju livet börjat rulla på igen efter att vi gav upp rehabiliteringen och nu står jag här med en levande häst som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Redan innan hon skadade sig hade jag planerat att låna ut henne till hösten eftersom jag eventuellt ska plugga och därmed flytta, och den planen tänkte jag hålla mig vid men låta henne gå till avel istället för ridning då. Jag har haft annons ute på henne men det har inte känts helt bra med de som velat ha henne och igår sa jag ifrån och då verkar det ju bli som så att jag behåller henne själv.

Nu har hon fått en galla i det ben hon var halt sist och jag vet inte om inflammationen kanske inte gav med sig efter sista behandlingen. Jag funderar på om det kanske vore bäst att ta bort henne ändå? Det skulle lösa så många problem med vart hon ska bo, att jag inte ska vara upplåst, ekonomiskt... Men samtidigt gör det för ont, jag skulle må så fruktansvärt dåligt av att fatta det beslutet...

Vad ska jag göra? Vad skulle ni gjort?
 
Sv: Va ska jag göra?

Har varit i precis samma sits som dej med mitt sto.Hon blev op i sitt ena knä bak i okt 07,boxvila 5 mån.Jag gjorde ALLT för att det skulle bli ett bra resultat,men det ville inte bli bra.Så jag fick välja mellan att ta bort henne eller triangelmärka.Valde átt "märka" henne.Mitt mål i allt elände var att hon skulle kunna få överleva om än bara gå i en hage.Satt ut annons att jag ville låna ut henne till avel,fick många svar.Hon hamnade hos en familj i Värmland och ska snart föla.Dräktigheten har inte påverkat henne negativt,men jag frågade vet på Strömsholm säkert 20 ggr om hon skulle funka i avel.
Om din häst klarar av att få föl och inte mår dåligt av det tycker jag du ska ge henne en chans,det finns säkert ngn som vill låna just din häst.Är det ett hbl,stam?.
 
Sv: Va ska jag göra?

Jo jag är så tacksam att det är ett sto jag har iallafall...

Ja ett halvblod, ingen sån där superduperstam tror jag inte (är inte så bra på sånt) men helt okej och hon har hunnit med lite själv i sitt liv.

Det var en tjej som skulle haft henne nu men jag fick lite dåliga vibar så jag dro mig ur. Det känns så osäkert allt, och så är jag orolig att hon inte ska kunna bli dräktig... Eller att nåt ska gå jättefel, antingen med fölningen eller att det ska bli trassel med fodervärden, fel i kontrakten osv.

Håller på och läser lite nu om uppfödning och funderar på om jag ska betäcka henne själv istället men de vet jag inte om jag vågar...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 197
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 655
Senast: maddie202
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 083
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp