Bukefalos 28 år!

Vaccination=sjuk häst=???

S

solenbakommolnet

Är det någon som vet ifall vaccinationen mot hästinfluensa kan skapa någon sorts allergi? Jag är lite fundersam över detta.

Kombinationen hästinfluensa/stelkramp är särskilt intressant.

Allergi, sjuk häst, andra åkommor, någon som vet??? :o
 
Jag tror inte att hästen får någon permanent allergi, jag har inte läst om något dyligt heller.
Varje år rapporteras ju något/några fall av reaktioner efter vaccination.
 
Säkert finns belägg för detta, då man inte skall influensa vaccinera unga hästar för tidigt. Detta gäller även vaccination för Botox, då den unga hästen bör vara minst 5 månader ller helst äldre pga reaktioner från vaccination.

De reaktioner jag sett, kan säkert vara med allergiskt beting. Jag tänker på hästar som reagerat med snuva efter vaccination, allmäntillståndet i sin helhet har blivit försämrat. Vid sådana reaktioner har vet konsulterats, och svaret har alltid blivit detsamma att det är en reaktion från vaccinationen.
 
men de e ju för att de får en släng av sjukdommen...man sprutar ju in en liten dos sjukdom så att kroppen kan bygga antikroppar mot den..
 
Ta tex stelkramp, den blir ju inte hästen snuvig av vid ett normalt sjukdomstillstånd. Men vid en vaccination så är den en reaktion som inte alls är ovanlig, särskilt vid vaccintaion de första gångerna.

När min fölis fick sin första stelkramp, sa vet så här. Nu kan det vara tänkbart att hästen får en liten rekation, det går över men om den inte gör det hör av dig på en gång.

Nu fick han iofs ingen reaktion, men om så hade varit fallet skulle medicin ordinerats i form av antihistamin preparat som faktiskt är till för just allergiska reaktioner.

Men i vaccination finns en lite del kvicksilver, syftet med detta är konservering av vaccinationen för en längre hållbarhet. Det är även fullt möjligt att reaktionen kommer sig av detta, och alltså inte av själva sammansättningen av preparatet.
 
Influensvaccinet kan vara lite vävnadsretandet och hästar kan få en lokal reaktion. Jag vet en häst som blev så öm i halsmuskulaturen att hon inte kunde böja ner huvudet för att äta och inte kunde ridas eftersom hon inte kunde pendla fritt med huvudet utan att få obehag- gick dock över efter ngn vecka.
Influensavaccinationen syftar ju till att aktivera immunförsvaret som bildar antikroppar och det är ju inte helt ovanligt med temperaturstegring till följd av att immunförsvaret aktiveras- dock ska febern gå över inom ett par dagar. Yngre hästar kan få en starkare reaktion på vaccinationer beroende på att deras immunförsvar är mindre "tränat". Det är viktigt att hästen inte rids så att den blir andfådd och svettig i ett par dagar just för att inte belasta deras kroppar.
 
Hej

Man kan se olika reaktioner till följd av en vaccination. Den vanligaste, och lindrigaste, är en lokal reaktion på injektionsstället.

I andra fall kan individen reagera med en systemisk allergisk reaktion på vaccinet, oftare på bärarkomponenten än på virusdelen. Bärarkomponenten är tillsatt just för att reta upp immunförsvaret och ge ett kraftigare (och bättre) antikroppssvar.

I och med att vaccinet innehåller virus, antingen avdödade virus/viruspartiklar eller levande försvagat (attenuerat) virus så kan hästen få symptom som vid en lindrig infektion.

Man kan möjligen tänka sig att en nedsatt individ som vaccineras reagerar genom att inte längre orka hålla tillbaka en redan förekommande infektion, t ex hästen som börjar hosta efter en stelkrampsvaccination.

Om vaccination i sig, oavsett mot vad, på sikt kan leda till allergier (alltså mer av typen foder-, pollen-) låter jag vara osagt. Jag vet att det diskuteras, framförallt bland alternativmedicinare som av, för mig okänd anledning, verkar förakta allt vad vaccin heter? Jag har aldrig sett några vetenskapliga bevis på detta.
 
Tibbe blev sjuk efter vaccination, två dagar med feber och hosta men sen var han som vanligt.

Jag kan tänka mig att det kan bli "droppen" för en i övrigt känslig individ.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 155
Senast: Fetaost
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 240
Skola & Jobb Hej! Jag har en liten fundering, då det råkade bli lite tokigt för mig här om veckan med jobb. Har nämligen två jobb. Måndag: Sjuk (...
Svar
4
· Visningar
1 025
Senast: MissFideli
·
Hästvård Min lille 1,5 års hingst har hög feber och är riktigt hängig och eländig. Självklart har veterinären varit och tittat till honom och...
Svar
3
· Visningar
989
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp