Vaccination

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare CindyLou
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 386
C

CindyLou

Kan ni hjälpa mej att förstå om det behövs vaccineras nu eller när det är dax? Vad det är som ska vaccineras? Det handlar om en 2årig unghäst. Så här står det i passet.

5/10-05 Tetanus
28/11-05 Tetanus

27/4-07 Proteq Flu
11/6-07 Equip F

Sv: Vaccination

Kan ni hjälpa mej att förstå om det behövs vaccineras nu eller när det är dax? Vad det är som ska vaccineras? Det handlar om en 2årig unghäst. Så här står det i passet.

5/10-05 Tetanus
28/11-05 Tetanus

27/4-07 Proteq Flu
11/6-07 Equip F

Tetanus är stelkrampssprutan.
H*n har fått de två första sprutorna med 3 veckors mellanrum (vilket borde vara 4-6v)
Den 3: dje sprutan borde h*n ha fått i april 2006, men den verkar h*n inte ha fått. Så det är bara att grundvaccinera från början. Kolla med veterinären.

Proteq Flu är mot hästinfluensa.
Den andra sprutan fick h*n 3 dagar försent, som jag förstår det. Vet inte om det gör något men andra sprutan ska dom få 4-6 v efter första.
Tredje sprutan ska du ge senast 11/12 i år!

Dessvärre är vaccinationerna gjorda lite skumt. Man kan ju fundera på varför hästen inte vaccinerades även mot influensa när den fick mot stelkramp men det är av mindre betydelse.

Om du vill ha vaccinering som är godkänd, garanterad för tävling, visning osv så gör om allt från början.

Stelkrampen ska som nämnts tas igen ~6 mån efter de två första, som i sig är gjorda med för långt mellanrum, ska vara 4-6 veckor. Så det är helt utagerat, måste göras om från början och det skulle jag definitivt satsa på. Stelkramp är inget kul och täcks inte av försäkringen heller om de skulle drabbas och inte ha fullgod vaccinering.

Influensan är, som också nämnts, några dagar för sent, 4-6 veckor där också. En ej för petig kontrollant kanske inte uppmärksammar det MEN den ska därefter vaccineras igen efter 5 mån, vilket var för några veckor sedan.

Influensan skulle man väl kunna "slarva" med om man ändå inte tänkt ut och tävla men stelkrampen bör du hur som haver börja om från början med och då kan man lika gärna ta influensan också. De finns i kombination, alltså bara en spruta men vaccin mot båda och det brukar inte göra jättemånga kronor i skillnad. :)

Tetanus är stelkrampssprutan.
H*n har fått de två första sprutorna med 3 veckors mellanrum (vilket borde vara 4-6v)
Den 3: dje sprutan borde h*n ha fått i april 2006, men den verkar h*n inte ha fått. Så det är bara att grundvaccinera från början. Kolla med veterinären.

Proteq Flu är mot hästinfluensa.
Den andra sprutan fick h*n 3 dagar försent, som jag förstår det. Vet inte om det gör något men andra sprutan ska dom få 4-6 v efter första.
Tredje sprutan ska du ge senast 11/12 i år!

Jag köpte honom den 11 dec -06. Och det är veterinären som rådde till datumen till influensa sputorna som vaccinerat i år. Men sj kom jag ej ihåg när tredje sprutan skulle tas men en del säger att det är 5 månader och en del säger att det är 6 månader mellan andra och tredje sprutan. En del säger att det inte har någon betydelse för tävlan. Det är svårt att förstå vilket som är rätt eller fel.

Dessvärre är vaccinationerna gjorda lite skumt. Man kan ju fundera på varför hästen inte vaccinerades även mot influensa när den fick mot stelkramp men det är av mindre betydelse.

Om du vill ha vaccinering som är godkänd, garanterad för tävling, visning osv så gör om allt från början.

Stelkrampen ska som nämnts tas igen ~6 mån efter de två första, som i sig är gjorda med för långt mellanrum, ska vara 4-6 veckor. Så det är helt utagerat, måste göras om från början och det skulle jag definitivt satsa på. Stelkramp är inget kul och täcks inte av försäkringen heller om de skulle drabbas och inte ha fullgod vaccinering.

Influensan är, som också nämnts, några dagar för sent, 4-6 veckor där också. En ej för petig kontrollant kanske inte uppmärksammar det MEN den ska därefter vaccineras igen efter 5 mån, vilket var för några veckor sedan.

Influensan skulle man väl kunna "slarva" med om man ändå inte tänkt ut och tävla men stelkrampen bör du hur som haver börja om från början med och då kan man lika gärna ta influensan också. De finns i kombination, alltså bara en spruta men vaccin mot båda och det brukar inte göra jättemånga kronor i skillnad. :)

Åh vad jobbigt allt kändes nu...så du menar att han inte fått rättinfluensasprutor under rätt avstånd?:cry::cry:
Ja han tävlas ju med och i söndags så var det inga problem med vacintyget.

Usch måste allt krångla nu när allt är skit och inga pengar finns:(

Mellan första och andra sprutan ska det vara 21-90 dagar enligt ridsportsförbundet (för att få tävla) och det gäller influensa.

Stelkramp skiter ridsportsförbundet i, men där är vaccinationsintervallet 2 sprutor med 4-6 veckors mellanrum, sen en spruta efter sex månader. Sen har du grundat.

Sen vet jag inte om det är OK att grunda mot A2 med två olika preparat...?

Ja det är ok att grunda med två olika preparat så hästen har gällande influensavaccination. Tredje bör ges nästa månad men du får vänta upp till 12 mån e tvåan.
Tredje sputan för stelkramp rekomenderas 6-12 mån efter den andra så den bör du ta nu därefter stelkramp var tredje år.
Så ingen panik, Kirre har fel.
PL

Jag köpte honom den 11 dec -06. Och det är veterinären som rådde till datumen till influensa sputorna som vaccinerat i år. Men sj kom jag ej ihåg när tredje sprutan skulle tas men en del säger att det är 5 månader och en del säger att det är 6 månader mellan andra och tredje sprutan. En del säger att det inte har någon betydelse för tävlan. Det är svårt att förstå vilket som är rätt eller fel.

Ja, jag trodde att det var 6 månader efter andra sprutan som gällde :confused:
Men det är säkert som PL säger för jag har kollat på vaccinschemat som de visar på agria!

Läste rekomendationerna i fass innan jag svarade, på flertalet preparat. Är de rekomendationerna fel så ok. (för tävling kan ju andra intervall gälla) För det står inte så som du skrivit där.

Senast ändrad:

Rekomendationen för stelkramp i fass är tredje sprutan e 6-12 mån!
Även om det inte vore så skulle ditt påstående att det varit helt utagerat ändå varit fel. Att intervallet mellan de fösta är lite över rek. har ingen praktisk betydelse.
När det gäller influensan har inte heller de extra dagarna i förhållande till rekomendationen någon betydelse o eftersom reglerna tillåter ändå längre tid har ingen kontrollant med den saken att göra!
PL

Om det nu skulle vara 6-12 mån (vilket jag inte hittade på något preparat dock men kan ju ha missat något) så har det ju ändå gått för långt för ts för det är 24-25 mån sen sist. Det var det tidsintervallet, från sista till nu som jag menade gjorde vaccinationen utagerad, inte intervallet mellan de två första. Om vi nu ska vara petiga och du säger dig ha rätt. Då bör ju ny grundvaccination göras?

Ja, ang tävling hade jag fel, ursäkta. Jag anser dock att man bör vaccinera för hästen, inte för tävling och då ska man väl följa fass, eller?

Och jag skulle faktiskt, om det var min häst, göra allt från början då det, även enligt dig då om du menar att det är 6-12 mån som gäller för stelkramp, ska göras ny grundvaccination där och det är lika enkelt att då samtidigt ge för influensa. Inte minst med tanke på att det är hästens första vaccinationer i livet, en unghäst. En äldre häst, ja då hade man väl kunnat fundera en vända till.

När det gäller stelkramp så behöver man inte göra om en grundvacc i det här fallet. Detta beror på att stelkrampsvaccinationen är så effektiv i jämförelse med tex influensa. Att börja om från början med influesan för att det gått ett par dagar över 6 v mellan de två första finns ingen som helst anledning till. 4-6 v i det här fallet skall inte tolkas som exakt 28-42 dagar.
En omgång med influensa o stelkrap är vad som slkall ges nu.
PL

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
524
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6... 13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 874
Senast: Rie
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla... 7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 764
Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
894
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka