Vaccination

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare MoQ
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 831

MoQ

Trådstartare
Enl TR får häst EJ tävlas förrän 7 dagar efter influensavaccination.
Vad anser ni-ska man hålla på detta även på klubbtävling?
Jag tycker det,men en tjej som vaccinerade hästen i söndags ska starta sin häst imorgon lördag på klubbtävling!

Jag sa till om detta,men blev av vederbörande tillsagd att jag var rädd för konkurrens!:confused:

Hur lågt får man falla?:devil:

Synpunkter!

Sv: Vaccination

Man får fråga sig varför denna regel finns. Den info jag fått av min vet och tränare är att vaccinationen är ansträngade för systemet hos hästen, i synnerhet hjärtat och därför ska den inte utsättas för ansträngning så som träning och tävling. Vår tränare, som hade ganska krävande träningar i hoppning, ville att det skulle gå två veckor efter vaccination innan man kom på träning.
Det kan ju vara ett argument som biter snarare än tramset att man inte tål konkurrens.

Jag personligen tycker man ska hålla på det. Det finns en anledning till varför regeln finns. Och såvitt jag vet strävar de flesta klubbarna efter att följa TR i så stor utsträckning som möjligt...

Man får fråga sig varför denna regel finns. Den info jag fått av min vet och tränare är att vaccinationen är ansträngade för systemet hos hästen, i synnerhet hjärtat och därför ska den inte utsättas för ansträngning så som träning och tävling. Vår tränare, som hade ganska krävande träningar i hoppning, ville att det skulle gå två veckor efter vaccination innan man kom på träning.
Det kan ju vara ett argument som biter snarare än tramset att man inte tål konkurrens.

Den info du fått är väldigt omodern, kan jag säga.
Förr var vaccinerna påfrestande idag är det de inte, med den gamla första typen av vaccin så var det lätt att de drabbades av hjärtmuskelinflammation om de ansträngdes för tidigt, denna typ av vaccin används inte alls längre och den risken är borta.
Idag behöver de knappt vila av vaccineringen, dock rekommenderas att man tar det lugnt i 3 dagar med dagens vaccin och faktum är att de rekommenderar att man tar det lugnt är faktiskt inte pga vaccinet utan för att risken om hästen skulle råka ha en oupptäckt infektion i kroppen så kan den blomma igång när man vaccinerar. Anstränga en häst med infektion i kroppen är inte bra och kan bla leda till just hjärtmuskelinflammation.
Dock finns det ett enkelt sätt att se om man behöver ta det lugnt eller inte genom att helt enkelt tempa hästen noggrant flera gånger om dagen.
Har fått det rådet av mkt kunnig veterinär då vi strulade till det med en hästs vaccinering för en del år sedan och det krockade med en redan betald helgkurs (mkt dyr och mkt eftertraktade tränare från utlandet), inga problem alls att hoppträna på 4e dagen med noggran temptagning varje dag.

Texten i TR är klart en gammal som hänger med har sett likadan ut sedan vaccineringskravet kom just med de gamla vaccinerna.

Enl TR får häst EJ tävlas förrän 7 dagar efter influensavaccination.
Vad anser ni-ska man hålla på detta även på klubbtävling?
Jag tycker det,men en tjej som vaccinerade hästen i söndags ska starta sin häst imorgon lördag på klubbtävling!

Jag sa till om detta,men blev av vederbörande tillsagd att jag var rädd för konkurrens!:confused:

Hur lågt får man falla?:devil:

Synpunkter!

Faktum är ju faktiskt att det är 7 dygn från söndag till lördag.......
Blev hästen vaccinerad söndag morgon så har det gått 7 fulla dygn till lördagmorgon

Faktum är ju faktiskt att det är 7 dygn från söndag till lördag.......
Blev hästen vaccinerad söndag morgon så har det gått 7 fulla dygn till lördagmorgon

Nej det har det inte utan 6 dygn, vaccinerar man söndag så börjar man räkna söndag till måndag-ett dygn-tisdag-två dygn-onsd-tre dygn-tors- fyra dygn-fredag-fem dygn och lördag-sex dygn.

Till TS, det är 7 dagars karens vilket innebär startförbud.

Nej,det blir inte mer än 6 dygn från söndag till lördag!
Dessutom vaccinerad söndag kväll.

Jag vet också att de nya vaccinerna inte har de biverkningar som de gamla hade,men fortfarande är man som ryttare skyldig att kunna TR och följa detta!

Kan tyckas vara en principsak och jag rider själv mina hästar efter vaccination,men tävlar inte inom den föreskrivna veckan.

Det är för mig självklart att följa TR,men tydligen inte för alla!

Denna person skyr inga medel om hon vill tävla och jag funderar starkt på att ringa Ridsportförbundet och höra vad man ska göra med sådana personer.

Nej, inte TR men karenstiden på preparatet gäller ju ändå.
På alla preparat finns karenstid angivet för slakt respektive start.
Dom har kommit till av en anledning och ska följas!

Hur ser dina veckor ut? :p
Mina har bara sju dagar.

Ja ja nu skall vi inte vara sådana ;) jobbar alldeles för många dagar i veckan märker ni väl efter hur jag räknar. Känns som att det är 10 dagar i alla fall per vecka är det inte det :angel:

Nej, inte TR men karenstiden på preparatet gäller ju ändå.
På alla preparat finns karenstid angivet för slakt respektive start.
Dom har kommit till av en anledning och ska följas!

Om du då går in på ridsportsförbundets karenstidlista här är länken
http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=1415441

Vad står det då där ? Jo alla de olika influensavaccinerna har 96 timmar som karens för start alltså 4 dygn, det blir ju lite lustigt med tanke på vad som står i TR alltså finns det två olika bud om vad som gäller bara från ridsportsförbundet, det var faktiskt rätt intressant har aldrig tänkt på innan vad som egentligen står på deras lista för vaccinen.

Om du då går in på ridsportsförbundets karenstidlista här är länken
http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=1415441

Jo alla de olika influensavaccinerna har 96 timmar som karens för start alltså 4 dygn, det blir ju lite lustigt med tanke på vad som står i TR alltså finns det två olika bud om vad som gäller bara från ridsportsförbundet, det var faktiskt rätt intressant har aldrig tänkt på innan vad som egentligen står på deras lista för vaccinen.

Som vanligt alltså ;)

Jag skulle ha påpekat det för de som håller klubbtävlingen, för det är de som bestämmer om de ska följa TR till punkt och pricka.

Sen skulle jag också påpekat anledningen till att den här regeln finns för tjejen, och det är för att ett vaccin funkar såhär: man tillför smittämnet som man ska vaccinera mot (dock försvagat) för att kroppen ska reagera och utveckla immunitet mot sjukdomen. Alltså blir hästens immunförsvar nedsatt under en tid, som det alltid blir när kroppen är under angrepp för virus. Och precis som människor så ska hästen inte ansträngas under den tiden.

Tack Gylle!
Jag förutsatte inte att karenstid och TR skulle överrenstämma även om det kanske lät så på mitt inlägg.

Då tycker jag att hon ska få starta, förutsatt att klubben inte ska följa TR, då får hon inte starta.
Det är enklare att följa tryckta föreskrifter än att tycka hit och dit.

Detta är väl mer en fråga för hästens skull, om hästen ansträngs för mycket kan den bli väldigt sjuk, och framför allt hjärtat. Jag tycker denna regel även ska gälla på klubbtävlingar, det är ju fortfarande en vaccination för hästen. Det kan ju ta skada lika mycket som på en lokal/regional tävling. Men dock finns det ju andra regler som man brukar stryka på klubbtävlingar, men med vaccination så tycker jag att man ska följa TR.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 440
Senast: Edla
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 374
Senast: Jeps
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna... 18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 957
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 704
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka