Vaccinationskostnader, CHOK

Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Börjar du bli grinig, eller???

Jag har inte sagt att det ska kosta samma att köra in hästen och få den vaccinerad som det skulle kosta att ta ut en vet och ge vaccin. Självklart blir det väl dyrare att ta ut någon....
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Nej det är väl snarare du som varit grinig hela tiden o inte är villig att betala rimligt för resa o restid. Själva vacc kostar ju bara en hundring.
PL
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Det var dyrt! Jag betalade allt som allt, ca 490 kronor för samma vaccination, av distriktsveterinär..
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Ja alkes fall var ju fel. Men med dagens taxa kan inte en DV fara ut o vacinera en häst för 490 om inte resa od delas mellan ett antal hästar på samma ställe.
PL
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Ta ut en rörmockare eller elektriker för ett litet jobb o se var det blir! Förstår inte varför just hästveterinärer skall jobba nästan gratis o helst svart.
PL
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Men lilla du, nu får du väl ändå ge dig.....
De flesta vetrinärer som jag känner, flera st, tjänar MKT bra på sitt jobb. Men när man har ett yrke som dessutom innebär en viss makt gentemot okunniga hästägare så tycker JAG att det ibland (vid tex vaccinering) INTE känns som en ok kostnad.

Man kan ju inte påstå att veterinärerna är ett svältande släkte;)

Om jag har småfel med med tex avlopp mm så fixar jag det själv, likadant med snickerier. OM jag behöver hjälp med större saker så tar jag hjälp av ett proffs och betalar då också vad det kostar.
Ungfär så ser jag också på det här ämnet. Nu är det ju inte så att jag "självbehandlar" mina egna hästar när det gäller allt utan det är ENDAST just vaccinering.

Det verkar inte vara många här i tråden som tycker att det är rimligt med tex 1000kr för en vaccinering, även om de nu lyser med sin frånvaro....

Jag är absolut inte grinig, jag fnissar till och med när jag kollar den här tråden :D:D

Självklart försvarar du din egen yrkeskår, allting annat vore konstigt. Jag tycker det är uppfriskande med diskussioner. Man får faktiskt tycka olika om saker i det här landet.
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Jag betalar gärna rimliga priser. Vi har bara olika syn på vad det är.
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Men vad du verkar ha svårt att förstå är vad totaljobbet för att ENDAST åka ut o vaccinera en häst är.
Det fanns faktiskt ett förslag att en vacc skulle ingå i restidsavgiften men det ansågs orimligt o effekten hade blivit att ingen ville ta i de resorna alls med långa väntetider till följd.
Skall du ha något att komma med så sluta kalla folk lilla du.
PL
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Skall du ha något att komma med så sluta kalla folk lilla du.
PL

Jamen det var ju bara för att retas förstår du väl.....
För att kolla om du var grinig...
Annars är det väl oftast karlar i din ålder sm brukar säga så;)
Man får väl ha lite humor när man håller till på sådant här forum....
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Det fanns faktiskt ett förslag att en vacc skulle ingå i restidsavgiften men det ansågs orimligt o effekten hade blivit att ingen ville ta i de resorna alls med långa väntetider till följd.
PL

Jaha, det har alltså ändå varit uppe för diskussion. Det indikerar ju att det jag påpekar även har observerats av andra.

Sedan var det faktiskt främst kostnaden när jag åkte till kliniken som jag irriterade mig på. Annars när vi har vaccinerat har vi antingen varit väldigt många, gjort det svart eller som nu gör det själv...

Så gör jag, den onda förtappade människan:cool:
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Att du vaccinerar själv är varken ont eller förtappat bara snålt. Däremot är det ganska osmart av den som skriver ut vaccinet att i värsta fall riskera sin legitimation o samtidigt minska sina egna praktikinkomster.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Jamen det var ju bara för att retas förstår du väl.....
För att kolla om du var grinig...
Annars är det väl oftast karlar i din ålder sm brukar säga så;)
Man får väl ha lite humor när man håller till på sådant här forum....
Jag har aldrig kallat någon lilla du o tänker inte heller accepera att ngn kallar mig för det, som "skämt" i en diskussion där man har olika åsikter kan det inte ses som ngt annat än oförskämt.
PL
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

*kl*

Vilken tur att det löste sig, detta hände även en kompis till mig.

Själv betalar jag 650 kr för vacc av två hästar (inkl moms och resa). Blirbilligare om det är fler som ska ut vet.
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

När min vet kom ut och vaccinerade mina två hästar så betalr jag 700kr med kvitto, när jag åker dit med den tredje som ligger ett halvår Före el efter beroende på hur man ser det så betalar jag 300kr.

Så när ni får betala sky höga vaccinations kostnader så, förstår jag inte hur era vetrinärer tänker.

Min är i allafall toppen, som tycker att ett lägre pris är bättre än ett högt.
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Så när ni får betala sky höga vaccinations kostnader så, förstår jag inte hur era vetrinärer tänker.

När det gällde ts så var det distriktsveterinären och i det fallet så måste de följa taxor som är fastställda av Jordbruksverket, så det är inget veterinären själv hittar på.

Är det privatpriktiserande så kan de själva bestämma vad de tar ut avgifter för, men med tanke på att vaccinet kostar ca 150 kronor så låter det väldigt lite med 150 kr inkl moms om den veterinären ska ha betalt för utfört arbete samt kostnadstäckning för sin klinik i det. Antingen är veterinären mycket dyrare på andra tjänster eller så går denne med förlust.
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Nu är det så att min vet har sin praktik hemma i sitt hus och h¤n är mkt billigare än de flesta andra här i närheten och dessutom har h¤n röntgen för små djur. H¤n går inte med förlust, men resonerar att bättre att ha folk har råd att ta sina djur till vet i tid än att det går förlångt och dessa måste avlivas.
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

jag betalar 800 kr för 4 hästar att bli vaccinerad emed både stelkramp och häst influensa. e det bara häst influensa så e det 400 kr för 4 hästar. å då kommer vet ut..
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Men vad du verkar ha svårt att förstå är vad totaljobbet för att ENDAST åka ut o vaccinera en häst är.
Det fanns faktiskt ett förslag att en vacc skulle ingå i restidsavgiften men det ansågs orimligt o effekten hade blivit att ingen ville ta i de resorna alls med långa väntetider till följd.
Skall du ha något att komma med så sluta kalla folk lilla du.
PL


För att slippa ifrån sådana resor för enstaka hästar så har DV nappat på vår ridklubbs erbjudande som alla medlemmar får: att veterinären åker ut till medlemmarna (två olika taxor beroende på om det är ensamhästar eller om fler slår ihop sig och ordnar så att hästarna står i samma stall inför vaccinationen) och vaccinerar under två dagar under året. De brukar även ha med mätman under ena dagen för att mäta/slutmäta ponnyer.

Detta betyder att våra medlemmar får vaccinera sina hästar för en mycket billigare peng än annars, och för vet betyder det att folk får arslet ur vagnen och anmäler sig till vaccination på dessa två dagar. En bra resrutt läggs upp och det blir minimalt med "onödigt" körande ut i buskarna för enstaka hästar.

Det tycker jag var en bra lösning, iallafall!

Men appropå bilkörande mot arbetsinsats och materialkostnad så undrar jag vad hovslagarna skulle kosta om de tog samma avgift för att köra ut till sina kunder. Där handlar det ju inte heller om tre sekunders arbete...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Hade veterinären ute hos min ponny häromdagen för att få en vaccinationsspruta och för att göra en veterinärbesiktning. Ponnyn ska...
2
Svar
33
· Visningar
3 476
Avel Seminerade vårt sto i våras med fryst semin. Hade själv hämtat 3 strån à 12.000 & kört ca 110 mil t&r för stråna. Lämnade dem på min...
2
Svar
32
· Visningar
3 561
Senast: QuickStar
·
Hästvård Jag har inte haft häst på sådär tio år pga sviktande hälsa. Men i somras så köpte jag då mina två nuvarande hästar, en halvblodsvalack...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 715
Ekonomi & Juridik Jag hämtade hem min häst efter fler kontraktsbrott. Jag ville bara ha hem henne och nu när allt landat så vill inte jag vara en lika...
2
Svar
35
· Visningar
4 441
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp