Vaccinationskostnader, CHOK

Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

kl & ot

Här är en som inte kommer klaga på veterinärkostnader igen.

För 1700 kr, fick jag : 1 influensavaccination, 3 kortisonvaccineringar, en ögonundersökning.

Resan delades med en annan i byn som oxå tog ut vet men då bor vi 3 mil från civilisationen & jag tror vet har 6 mil till oss enkel väg från arbetsplatsen.

Oj,det var bílligt! Har klarat mig bra endå från veterinärkostnader,det som har dragit iväg för mig var när gammla hästen fick problem med ett ben,hela notan slutade på runt 20.000:-,då är man glad att man har försäkring!

DV tycker jag är riktigt billiga på vissa saker,och riktigt dyra på andra... Dom var ut för några år sen och sydde min hästs mule sent en kväll,slutade på runt 1500:-,det tyckte jag var billigt,men en annan gång när en kompis skulle vet.bes en häst så kom det ut en som knappt hade nån aning om vad som var fram och bak för hon höll nästan bara på med kor. Kalaset slutade då på strax under 1000-lappen,då tyckte vi att det var snordyrt!
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Tjenare igen!

fick tag på DV imorse och h*n sa att det priset som stod på fakturan absolut inte skulle stå där, h*n kollade sin journal och kunde inte hitta vad som hade gjort att där var 600kr pålagt, men ialf h*n räknade om kostnaden och det hamnar på 1200 spän :), så dom skickar en ny faktura och drar av en liten summa som ett förlåt ;)
Men jag är väldigt glad för att det var just den nya veterinären som kom ut (aldrig haft h*n innan) för dom äldre har en väldigt bra tendens till att inte vara på bra humör.

Men fallet löst! :banana: tack för det moraliska stödet!!
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Jag har träffat flera stycken ärliga veterinärer är dessutom gift med en. Han tillåter inte ens mig att vaccinera mina egna hästar om jag vill ha en stämpel i passet. Jag är utbildad till djursjukvårdare i Sverige (Skara) samt legitimerad sjuksköterska England så nog kan jag vaccinera samt ge medicinering i olika former etc. Här är det endast veterinärer som får vaccinera hästar om det behövs stämpel.
Om man som du förslog lät ägarna stämpla i passset hur kan man då vara säker på att de hästar man träffar på har fått sin spruta i rätt tid och på rätt sätt. Hästar kan förflyttas många mil och då finns det ju chansen att det blir en epidemi någonstans. Veterinärer som fuskar förtjänar att förlora sin rätt att praktisera annars uppstår det lätt sådana här rykten om förfalskade pass etc.
Kostnaden för veterinären är ju inte heller bara vad medicinering kostar etc. Det tillkommer ju också många års studerande utan lön, kurskostnader för att behålla sin kompetens, arbetslokaler, anställda, utrustning, fordonskostnader.........
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Idag var veterinären hit och vaccinerade tre av mina jag betalade totalt 800:-
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Tjenare igen!

fick tag på DV imorse och h*n sa att det priset som stod på fakturan absolut inte skulle stå där, h*n kollade sin journal och kunde inte hitta vad som hade gjort att där var 600kr pålagt, men ialf h*n räknade om kostnaden och det hamnar på 1200 spän :), så dom skickar en ny faktura och drar av en liten summa som ett förlåt ;)
Men jag är väldigt glad för att det var just den nya veterinären som kom ut (aldrig haft h*n innan) för dom äldre har en väldigt bra tendens till att inte vara på bra humör.

Men fallet löst! :banana: tack för det moraliska stödet!!

Som sagt det var säkert bara den mänskliga faktorn. Vad skönt att det ordnade sig. Dessutom så känns det säkert jätteskönt nu att fakturan "bara" var på 1200kr :D.

Mvh

Tora
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Låter jättedyrt. Sist jag tog ut DV för vaccination av två hästar kostade det lite dryga tusenlappen. Hos oss tar dom inte betalt för mer än en resa även om det är flera hästar. Numera har jag emellertid en stallkompis som är vet. å då betalar jag bara 300 per häst
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Jaha, och....?

Det jag har försökt säga är att JAG tycker att en del veterinärer/stationer har gjort en grej av just vaccinationer och dess prissättning med tanke på hur mkt jobb det fakriskt är (nästan inget) med en vaccinering.

Det är ju bara att titta i tråden och se hur mkt det faktiskt skilljer sig mellan olika veterinärer i pris på samma typ av behandling.
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Fast du förstår nog inte riktigt. Det är inte jobbet som veterinären utför just nu eller den lilla kostnaden för vaccinet som är de stora kostnaderna. De stora tunga posterna är lön, lokalhyra och liknande. Det är inte bara just det lilla jobbet som utförs just nu som man får betala utan även en liten del i det andra.

Om man tittar på räkningen så är ju de fasta kostnaderna som är den stora posten inte själva vaccineringen i sig.

Mvh

Tora
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Jaha, och....?

Det jag har försökt säga är att JAG tycker att en del veterinärer/stationer har gjort en grej av just vaccinationer och dess prissättning med tanke på hur mkt jobb det fakriskt är (nästan inget) med en vaccinering.

Det är ju bara att titta i tråden och se hur mkt det faktiskt skilljer sig mellan olika veterinärer i pris på samma typ av behandling.
För oss är resor på enstaka vaccinationer bland det sämst betalda vi har förhållande till insatt tid, verkligen inget vi slåss om!
PL
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Ja, men nu syftade jag på när man själv åker till kliniken och en djurvårdare ger sprutan (taffligt) och sedan får man en stämpel=5 min jobb. Samanlagda kostnaden var då för mig 480 kr och det tycker jag INTE är ok när preparatet kostar ca 130 kr ink moms.

Alltså i övrigt så tycker jag för det mesta att vet räkningarna är skäliga. tex hade jag ute vet till mitt föl när hon fick en svullen has när hon var 1 dygn. Det gjordes egentligen inga stora behandlingar, hon fick penicillin och det gjordes en foalcheck. Detta var kl 4 en söndagmorgon och det kostade ca 3300 kr. Det känndes helt ok med tanke på tidpunkten mm. Att då en vaccinering som ej är på OB tid ska kosta över 1000 kr känns, hmmm, inte ok. DÄRFÖR gör jag inte så.

Ni som tycker att det är så moraliskt fel gör väl (antar jag) inget annat som är utanför "lagen"???? Tex kör för fort någonsin, handlar/gör saker svart, skiter i TV-licensen, går mot rött, cyklar utan lyse mm mm mm.

Jag tror/vet att det finns mängder med folk som gör som jag, speciellt inom travet. Även andra, enligt mig, värre saker görs kontinuerligt av personer utan kompetens tex tas det blodprov i parti och minut och ni kan väl inte med allvar mena att alla dessa prover tas av behörig personal???? Jag VET att i alla/de flesta stall ser det INTE ut så. Det känns som en större risk för hästen.

Självklart tycker ni som är veterinärer att ni tar rätt pris för era tjänster...men alla kunder behöver inte hålla med om det. Jag vet att man har pluggat mkt för att bli veterinär, jag har själv lika många högskole år/lån så jag vet hur det är med det.

Nu har jag diskuterat klart i den här tråden.

MIK
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Jag hade oxå ut vet för att vacc nu i veckan. Hon sa att tidigare har vaccinet varit subventionerat. Det är alltså borta nu. Sen tror jag att SJV har höjt övriga avgifter.

Och det här med att vacc svart... Kan man så gör man det även om man har råd att betala vitt.

Min saftiga ränking gick på 2729.23 kr. Men då tog jag botulismen oxå. Som tur är så ska halva räkningen betalas av andra hästägare.

Men jag tror oxå att det blivit nått fel på din faktura. För vad jag kan se om jag jämför med din så ska alla avgifter vara med. Datavirus??...
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Tja!

som jag skrev innan så är fallet räkningen löst fast vetreinären inte visste var felet kom ifrån.

men en sak jag reagerade starkt på som jag inte nämt tidigare det är att veterinären såg inte att vacc tiden gått ut, min tävlingshäst skulle haft sin vacc den 3/8 men jag hade missat det. vet kollade i passen innan hon gav vacc (jag var inte i stallet då utan var pg upp med unghästen, min syster var där o såg att hon kollade passen först, men syster visste inte om att tiden gått ut.)

när allt var klart började vet skriva in vaccdatumet o stämplen i passet och sa ingenting ang vacctiden, så jag bara hallå....tiden har gått ut..... oj sa vet, det såg jag inte :crazy:, då måste han ju ha en till senare :angel:...

Om några av ni som jobbar som vet o läser denna tråden, tittar ni på när vaccinationen var gjord förra året el litare en vet på att ägaren verkligen har koll?
tänk om jag hade totalt missat tiden o skulle ut o tävla o sekertariatet ser det el hamna i en kontroll.... liksom visst det är mitt ansvar men har inte en vet skyldighet att kolla?? :confused:

Men som sagt innan, tycker det är otroligt att priserna kan variera så enormt mycke för en vacc. liksom en skilland på 500kr är redan vad de är nu enligt folks uplysningar på deras kostnad av vacc. :cool:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Ja jag bukar kolla på föregående vacc men huvudansvaret ligger faktiskt på ägaren. Hur någom neterinär kan åka ut (vitt) o vaccinera för under 400 kr är obegripligt. Vad man än tycker om DVs taxa så är den satt efter affärsmässiga principer o om man jämför att åka till en DV stat eller till en ATG-klnik blir ju priset jämförbart.
Sen tycker sjag som anser mig kunna DVs system att det är lite inressant hur 500+moms oförklarligt kan pluppa upp.
PL
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Nej vaccinationen har inte varit subventionerad men idag debiteras en restidsavgift som täcker bäcke vägar dock till en någotnlägrebtxa än vad som debiterades tidigare. Vidare är priserna fastanfrån att tidigare varit olika från station till station.
PL
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Jag tycker osse att det är lite konstigt, tyvärr kunde hon inte se på sina journaler varifrån dom kom, men hon kunde se så långt/förstod att priset jag fått inte stämmde! Glad att det blev till 600/häst för det tycker jag är ett rimligt pris att betala (isär när man e studerande) och har man en vet som tar mindre...lycka!
Takjar för svaret på det andra! e man ialf lite mer insatt i hur sakerna har blivit ändrade!
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Ja, men nu syftade jag på när man själv åker till kliniken och en djurvårdare ger sprutan (taffligt) och sedan får man en stämpel=5 min jobb. Samanlagda kostnaden var då för mig 480 kr och det tycker jag INTE är ok när preparatet kostar ca 130 kr ink moms.

Alltså i övrigt så tycker jag för det mesta att vet räkningarna är skäliga. tex hade jag ute vet till mitt föl när hon fick en svullen has när hon var 1 dygn. Det gjordes egentligen inga stora behandlingar, hon fick penicillin och det gjordes en foalcheck. Detta var kl 4 en söndagmorgon och det kostade ca 3300 kr. Det känndes helt ok med tanke på tidpunkten mm. Att då en vaccinering som ej är på OB tid ska kosta över 1000 kr känns, hmmm, inte ok. DÄRFÖR gör jag inte så.

Ni som tycker att det är så moraliskt fel gör väl (antar jag) inget annat som är utanför "lagen"???? Tex kör för fort någonsin, handlar/gör saker svart, skiter i TV-licensen, går mot rött, cyklar utan lyse mm mm mm.

Jag tror/vet att det finns mängder med folk som gör som jag, speciellt inom travet. Även andra, enligt mig, värre saker görs kontinuerligt av personer utan kompetens tex tas det blodprov i parti och minut och ni kan väl inte med allvar mena att alla dessa prover tas av behörig personal???? Jag VET att i alla/de flesta stall ser det INTE ut så. Det känns som en större risk för hästen.

Självklart tycker ni som är veterinärer att ni tar rätt pris för era tjänster...men alla kunder behöver inte hålla med om det. Jag vet att man har pluggat mkt för att bli veterinär, jag har själv lika många högskole år/lån så jag vet hur det är med det.

Nu har jag diskuterat klart i den här tråden.

MIK

Men kliniken drivs inte av luftpengar. Det kostar att hålla igång en klinik med all utrustning och personal och liknade. För nog vill du att din veterinär skall ha bra utrustning? Bra bilar så att de kommer fram till sina kunder? Bra personal? Bra lokaler? Möjlighet till fortbildning så att de kan hålla sina kunskaper uppdaterade osv.

Försök att förstå att det inte är preparatet som är det dyra utan det du betalar för är lyxen att ha en veterinär överhuvudtaget.

Varför i hela friden har hästägare så svårt att förstå att det kostar mycket pengar att ha en häst. Kanske för att det igentligen inte har råd att ha häst när de får betala den faktiska kostnaden?

Mvh

Tora
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Jag sköter mina hästar efter konstens alla regler och har råd att ha dem också, utan problem.

Det är väl värre med de som inte vaccinerar över huvudtaget?

Jag antar att du känner så varje gång du betalar en vet räkning, vilken tur att det blev så dyrt så att min vet har råd att ha bra saker. Knappast.

Jag klagar inte på veterinärerna priser generellt utan på vaccineringskostnaden specifikt eftersom jag inte tycker att den kostnaden står i propotion med andra typer av behandlingar.
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Nej men de fasta kostnaderna är de samma. Du kanske tycker att ingrepp skall sponsra dina vaccineringar? För det är ju så att pengarna måste komma någonstans ifrån. Så antingen får den som vaccinerar betala den faktiska kostnaden som en vaccinering kostar eller så får någon annan göra det. Så enkelt är det.

Mvh

Tora
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Som jag skrev ovan så är enstaka vaccinationer dåligt betalt i förhållande till insatt tid. Men du vill väl att vi skall komma ut för samma pris som om du körde in hästen!
PL
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Hade veterinären ute hos min ponny häromdagen för att få en vaccinationsspruta och för att göra en veterinärbesiktning. Ponnyn ska...
2
Svar
33
· Visningar
3 476
Avel Seminerade vårt sto i våras med fryst semin. Hade själv hämtat 3 strån à 12.000 & kört ca 110 mil t&r för stråna. Lämnade dem på min...
2
Svar
32
· Visningar
3 561
Senast: QuickStar
·
Hästvård Jag har inte haft häst på sådär tio år pga sviktande hälsa. Men i somras så köpte jag då mina två nuvarande hästar, en halvblodsvalack...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 715
Ekonomi & Juridik Jag hämtade hem min häst efter fler kontraktsbrott. Jag ville bara ha hem henne och nu när allt landat så vill inte jag vara en lika...
2
Svar
35
· Visningar
4 441
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp