Vaccinationskostnader, CHOK

Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

När min kompis skulle åka till kliniken o vaccinera sin häst så behövde hon inte ens lasta ur. Vet kom till parkeringen, frågade om hästen var snäll, och det är hon, så vet gick bara in i transporten och vaccinerade. Sen skrev hon in det i passet och sen var det klart! Gick inte på över 500 kr iaf
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Stationaavgift eller poliklinikavgift det är väl samma sak...jag tycker inte det är ok att ta ut en avgift på flera hundra för en häst som inte ens har nuddat marken utanför kliniken...Det är ocker i min värld.

Men du undviker frågorna hela tiden...se tidigare inlägg
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Skulle hos oss med nya taxan o den stationsavgift vi har på vaccinationer kosta 404 inkl moms för influensa utan stelkramp.
PL
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Du verkar ha en egen definition på ocker. Här är det fråga om fri prissättning.
Jag tycker jag har svarat på det som är värt att svara på, knappast undvikit några frågor.
PL
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Reseersättning tar dom ju ut en gång ju mer häsatr man har med olika ägare dessto billigare blir det ju..
Har aldrig hört talas om att någon tar ut reseersättning per häst!


Det låter ju verkligen svindyrt..

när jag tar ut vet ser jag alltid till att flera skall ta ut den..
EN kanske ska vacc en ska raspas en ska undersökas osv...
På så sätt brukar allt bli massa billigare=)
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Oj vad dyrt det lät, hoppas att du fick ordning på den summan som inte var redovisad.

Själv har jag nära till en veterinärstation så jag åker alltid dit och de vaccinerar i transporten, betalade ca 750kr för två hästar i vintras, helt överkomligt tycker jag.
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Ring och fråga. Det kan ju vara något fel.

Men visst är det dyrt att vaccinera. Det kostar ju iaf över tusenlappen.
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Okej, du svara bara på det som du tycker är värt att svara på....

Ja, då blir det ju ingen givande diskussion direkt.
Man kan ju tycka olika utan att bli stroppig och dryg i sina inlägg.

Ja, jag tycker att 480 kr är mkt för ett jobb som tog en djurvårdare 2,5 minuters arbete och en vet 2,5 minuters arbete att göra. Fri prissättning i all ära, men det genererar ju inte direkt nöjda kunder.

Jag tycker kliniker borde ha drop in tider för vaccination av häst precis som de har för katter och hundar. Vad kostar en sådan vaccination för en hund/katt?

Jag tycker att ett skäligt pris vore ca 250 kr för en häst vid drop in.
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Hos oss kostar en vacc för hund o katt samma som en häst som kommer till oss (förutom skillnaden i vaccinpris).
200 plus moms är inte rimligt när vaccinet kostar runt 150 beroende på typ.
PL
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Tjenare igen!

P_L: Jag bor ca 10km ifrån stationen, verkar som du vet väldigt mycket om sånna här regelverkssaker, finns det ingen övre/undre prisgräns inom DV, eller dom har lov att sätta sitt pris hur dom vill. Jag bor ibland i östergötland län med och deras priser är helt annorlunda, hästen fick sin vacc där förra året, bodde längre ifrån kliniken än här o priset hamnade på 400kr för influensa+stelkramp.
(idag fick han endast influensa)

lagt på nått svart tror jag inte dom kan göra då fakturan mm ska trots allt gå genom Sjv. Men hur dom lyckas få summan 500+ när det är datan som räknar ut priset förstår jag inte....men får se imorgon vad dom säger!!:devil:

rebus: då fårstår jag vad du menar, men det vär ändå ett rimligt pris, vilket jag osse ska betala enligt min beräkning.. 600 är Ok...men aldrig att jag vill betala et pris däröver.

Niela: så brukar jag osse göra, men nu går hästarna hemma på sommarbete så det gick inte denna gången.

Nä... inget man kan göra åt saken nu. Men jag tycker att ett rimligt pris för en vacc ska ligga på 400-600kr, allt över det tycker jag är skamlöst.

meddelar imorn vad dom har sagt!!!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Hos oss kostar en vacc för hund o katt samma som en häst som kommer till oss (förutom skillnaden i vaccinpris).
200 plus moms är inte rimligt när vaccinet kostar runt 150 beroende på typ.
PL

Fast de flesta vaccin för bara influensa kostar väl inte 150 kr + moms? Snarare 100+moms.

Det vaccin jag har hemma tror jag kostade 1500kr inkl moms gör 10 doser och då är det dubbelvaccin (Influensa + Tetanus).
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Letade på kvittot och det kostade 1308,50kr inkl moms för 10 doser Equip FT.
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Priset jag nämnde var ngt slags snitt nmellan vaccin med o utan stelkramp med normala hanteringskostnader påslagna.
PL
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

*kl*

Runt 600kr har jag betalat för vaccination (en spruta och en häst) när DV har kommit ut.
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Min senaste vacc av distriktsvet gick på 1139,44 kr för två hästar. En stelkrampsvacc och en influensavacc.

Vacc häst vid resa: 108,77
Vacc: 53,68 stelkramp
Förbrukningsmaterial: 10,00
Vacc häst vid resa: 108,77
Vacc: 125,84 influensa
Förbrukningsmaterial: 10,00
Bilavgift: 140
Stationsavgift: 90
Restidsavgift: 264,49 (det är dyra 13 km...)

Summa: 911,55 + moms = 1139,44 kr
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Instämmer toras teori stämmer inte. Hur långt från stationen bor du?
Stationsavgift

Tja våran distriktare delar på resekostnaderna redan på fakturan om man säger till. Då skickas det en faktura till varje hästägare. Nu brukar vi inte be om det då vi tycker det är onödigt arbete för veterinären. Men det har hänt några gånger när det bara varit två hästägare. Då var alla fasta kostnader uppdelade på två hästar i fakturan.

Däremot så är det ju konstigt om veterinären gör det på eget bevåg (det är ju som sagt merarbete). Tror snarare att det är den mänskliga faktorn som har sitt finger med i spelet. Det är ju någon som måste knappa in fakturorna och ibland så kan det vara lätt att göra fel.

Mvh

Tora
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Reseersättning tar dom ju ut en gång ju mer häsatr man har med olika ägare dessto billigare blir det ju..
Har aldrig hört talas om att någon tar ut reseersättning per häst!


Det låter ju verkligen svindyrt..

när jag tar ut vet ser jag alltid till att flera skall ta ut den..
EN kanske ska vacc en ska raspas en ska undersökas osv...
På så sätt brukar allt bli massa billigare=)

Nej de tar inte ut det per häst utan delar det på antalet hästar. Du har missförstått mig.

Mvh

Tora
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Min senaste vacc av distriktsvet gick på 1139,44 kr för två hästar. En stelkrampsvacc och en influensavacc.

Vacc häst vid resa: 108,77
Vacc: 53,68 stelkramp
Förbrukningsmaterial: 10,00
Vacc häst vid resa: 108,77
Vacc: 125,84 influensa
Förbrukningsmaterial: 10,00
Bilavgift: 140
Stationsavgift: 90
Restidsavgift: 264,49 (det är dyra 13 km...)

Summa: 911,55 + moms = 1139,44 kr

Jag hade en liknade summa men kortare resväg fast med botulism också. Disktriktare det också.

Det är ju inte vaccinet som är dyrt utan det är löner, bilen, lokalhyra och liknade som kostar pengar.

Mvh

Tora
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

kl & ot

Här är en som inte kommer klaga på veterinärkostnader igen.

För 1700 kr, fick jag : 1 influensavaccination, 3 kortisonvaccineringar, en ögonundersökning.

Resan delades med en annan i byn som oxå tog ut vet men då bor vi 3 mil från civilisationen & jag tror vet har 6 mil till oss enkel väg från arbetsplatsen.
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Hoppas att du skriver vad svaret från dvstationen blir, är väldigt nyfiken, för jag tycker att det låter högt..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Hade veterinären ute hos min ponny häromdagen för att få en vaccinationsspruta och för att göra en veterinärbesiktning. Ponnyn ska...
2
Svar
33
· Visningar
3 476
Avel Seminerade vårt sto i våras med fryst semin. Hade själv hämtat 3 strån à 12.000 & kört ca 110 mil t&r för stråna. Lämnade dem på min...
2
Svar
32
· Visningar
3 561
Senast: QuickStar
·
Hästvård Jag har inte haft häst på sådär tio år pga sviktande hälsa. Men i somras så köpte jag då mina två nuvarande hästar, en halvblodsvalack...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 715
Ekonomi & Juridik Jag hämtade hem min häst efter fler kontraktsbrott. Jag ville bara ha hem henne och nu när allt landat så vill inte jag vara en lika...
2
Svar
35
· Visningar
4 441
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp