Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
I min familj med tillägget "...mycket skit rensar mera" :p :o Mest på skoj.


Jag väntar på att inte vara så svajig i långcoviden för att ta dos tre. Just nu har min kardiolog avrått för att dysautonomin blev så mycket sämre av dos två. 🤷‍♀️

Att folk till mans inte har andningsskydd är ju bara som det är, men att hemtjänsten inte har det utan att en ber om det tycker jag är märkligt och synd!
Vad säger kardiologen etc. om nuvaxovid som alternativ? Eller är det samma risker?
 
Fast att bli sjuk i förkylning eller magsjuka ibland måste väl folk få bli?
Det är ju generellt inget farligt.
Jag vet att du fått fler svar på detta, min poäng var mest att tvål och vatten ger oss en friskhet i en värld där vi bor för tätt, där sjukdomar kan blomma pga hur tätt vi bor. Om fler barn i ung ålder får komma ut med jämna mellanrum och klappa djur, äta morötter från landet direkt och bada i sjöar i kombination med att de lär sig att innan man äter tvättar man händerna samt efter toalettbesök tvättar man händerna samt att man nyser i armvecket och håller sig undan andra när man är sjuk, respekterar karens på 48h med magsjuka och influensa så kommer vi få en friskare värld. Jag är inte alls emot lite skit rensar magen, jag är emot de extremt ohygiensika delarna när man måste hålla undan onödig sjukdom. Jag pratar inte att vi ska leva som under restriktionerna med covid, jag menar att vi måste inse skillnaden mellan att efter man bajsat på toa att man ska tvätta händerna med tvål och inget annat.
 
Vad säger kardiologen etc. om nuvaxovid som alternativ? Eller är det samma risker?
Jag ska fråga om det efter sommaren, men tyvärr är nog svaret än så länge att de inte vet. Vad jag förstått har rekommendationerna från dem (som även forskar på postcoviddysautonomi) generellt att de inte kan råda men att det ter sig säkert (med ca 30% som faktiskt blir bättre i sin långcovid av de tidigare vaccintyperna, ca 10% som blir sämre och resterande oförändrat) och att en själv måste välja utifrån det. Men om en reagerat dåligt på en dos så har de rekommenderat att avvakta fram till en är stabil i dysautonomin. Blir spännande att se gällande nya vaccinet.
 
Jag ska fråga om det efter sommaren, men tyvärr är nog svaret än så länge att de inte vet. Vad jag förstått har rekommendationerna från dem (som även forskar på postcoviddysautonomi) generellt att de inte kan råda men att det ter sig säkert (med ca 30% som faktiskt blir bättre i sin långcovid av de tidigare vaccintyperna, ca 10% som blir sämre och resterande oförändrat) och att en själv måste välja utifrån det. Men om en reagerat dåligt på en dos så har de rekommenderat att avvakta fram till en är stabil i dysautonomin. Blir spännande att se gällande nya vaccinet.
Jo, kan tänka mig det. Men tänkte ändå fråga, har faktiskt inte läst på om långcovid och just det vaccinet alls (men jag vet att den rekommenderats till medpatienter som inte fått antikroppar av tidigare vaccin, men det är ju milsvid skillnad :D).
 
Coronabebisarna håller inte med dig. De bebisarna som är födda under pandemiåren nu, de har inte utsatts för så mycket och är känsligare för olika smittor som går

Som man sa när jag var liten "lite skit rensar magen". Typ.
Ja barn behöver utsättas för saker så deras immunsystem får jobba
Och jag tror ibland man skyddar barn för mycket genom att undvika än det ena än det andra
Men det hör nog inte hemma i den här tråden
 
Givetvis vet jag med att det existerar. Det vet jag mycket väl men "kalla" det för plötsligt spädbarnsdöd är ju olustigt och mysko kan jag tycka.,.
När jag gick i sorgegrupp förut var det en som förlorat ett syskon (ca 20-25 år) i vad som de kallade plötslig spädbarnsdöd. Det här var 7 år sen. Så det förekommer sen innan att de kallar det så.
 
Halvt kl

Jag tycker det känns märkligt att Italien igen har så många smittade. Vid första utbrottet var det ju katastrof där och nu igen. Är det för att folk bor tätt med flera generationer i samma bostad eller vad beror det på?
Säkert en bidragande faktor, sedan har ju de flesta länder släppt på smittskyddsråd. Värt att komma ihåg är att Frankrike verkar barka också nu, och Portugal har haft en hård våg av BA.5 ett tag. BA.5 verkar vara en riktig irriterande jävel, som gör att fler hamnar på sjukhus/iva/avlider och den tar sig förbi tidigare immunitet från både vaccin och infektion. Såhär skriver FHM själva:
Skärmbild (30).png
 
Säkert en bidragande faktor, sedan har ju de flesta länder släppt på smittskyddsråd. Värt att komma ihåg är att Frankrike verkar barka också nu, och Portugal har haft en hård våg av BA.5 ett tag. BA.5 verkar vara en riktig irriterande jävel, som gör att fler hamnar på sjukhus/iva/avlider och den tar sig förbi tidigare immunitet från både vaccin och infektion. Såhär skriver FHM själva:
Visa bifogad fil 94901
Och såhär: Källa https://www.folkhalsomyndigheten.se...cinationsschema-och-uppfoljning-av-immunsvar/
Skärmbild (31).png
 
Halvt kl

Jag tycker det känns märkligt att Italien igen har så många smittade. Vid första utbrottet var det ju katastrof där och nu igen. Är det för att folk bor tätt med flera generationer i samma bostad eller vad beror det på?
Italien har en åldrande befolkning med en stor del av befolkningen mellan 50-80 år.
Därutöver är generationsboenden vanliga och unga flyttar hemifrån sent. Ca 70% av italienare mellan 20-30 år bor hos sina föräldrar.
 
När jag ser de stora rubrikerna: 600 000 smittade, 900 000 smittade, osv. försöker jag sätta det i lite perspektiv. Ja, det låter hemskt, men samtidigt....hur många är inte smittade i förkylning på en och samma gång? Vi får bara hålla tummarna för att varianterna som kommer inte är alltför allvarliga, tänker jag....
 
När jag ser de stora rubrikerna: 600 000 smittade, 900 000 smittade, osv. försöker jag sätta det i lite perspektiv. Ja, det låter hemskt, men samtidigt....hur många är inte smittade i förkylning på en och samma gång? Vi får bara hålla tummarna för att varianterna som kommer inte är alltför allvarliga, tänker jag....
Grejen är ju att det lett till ökade inläggningar och dödsfall i de länderna också. Annars hade det inte blivit rubriker i dagsläget.
 
När jag ser de stora rubrikerna: 600 000 smittade, 900 000 smittade, osv. försöker jag sätta det i lite perspektiv. Ja, det låter hemskt, men samtidigt....hur många är inte smittade i förkylning på en och samma gång? Vi får bara hålla tummarna för att varianterna som kommer inte är alltför allvarliga, tänker jag....
Eftersom det saknas samband mellan graden av initial sjukdom och förekomst av långvariga besvär, och eftersom andelen som får långvariga funktionshindrande besvär är så mycket högre än vid förkylningar och influensor så kan det där vara ett vanskligt tankesätt.

(Jag tänker att alla bör fråga sig om de är villiga att vara sjuka några år för vilken aktivitet de nu planerar, innan de väljer icke smittsäkra aktiviteter.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
772
Senast: McFlurry
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
586
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
3 023
Senast: Magnum
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 388
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp