Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det tror jag inte. Det handlar nog snarare om att människor är olika bra på att ge injektioner. Endel kan ge utan minsta smärta medans andra alltid gör injektioner smärtsamma hur snäll vätskan än är.

Jag hade samma sjuksköterska vid båda mina vaccinationer, och blev också väldigt förvånad över att den andra gjorde så ont när den första knappt kändes. Antar att den andra träffade en nerv eller något.
 
Jag hade samma sjuksköterska vid båda mina vaccinationer, och blev också väldigt förvånad över att den andra gjorde så ont när den första knappt kändes. Antar att den andra träffade en nerv eller något.
Hade den träffat en nerv hade du nog gått ner för räkning. Det gör ont så inåtahelvete och man får nervskador efter. Jag har testat, avskyr när andra ska ge mig injektioner, jag gör det helst själv.
 
Hade den träffat en nerv hade du nog gått ner för räkning. Det gör ont så inåtahelvete och man får nervskador efter. Jag har testat, avskyr när andra ska ge mig injektioner, jag gör det helst själv.
Men alltså, all smärta är väl för att nerver träffas...? Nociceptorer menar jag då. Och de kan ju finnas i olika mängd på lite olika ställen.

Andra sprutan gjorde i alla fall mindre ont för mig, så tror bara det är slumpmässigt.
 
@Linn-Nora jag är också sådär när det gäller temp, har slutat kolla och bara känner på hur jag mår. Men förstår hur du tänker, blev också ”knäpp” tillslut 🤯
(Jag kände mig lite vissen när jag tog andra sprutan men gjorde det ändå 🤫)
 
@Linn-Nora jag är också sådär när det gäller temp, har slutat kolla och bara känner på hur jag mår. Men förstår hur du tänker, blev också ”knäpp” tillslut 🤯
(Jag kände mig lite vissen när jag tog andra sprutan men gjorde det ändå 🤫)
Skönt med nån som är lite likadan 🙈 Jag ska definitivt följa ditt exempel! 😁
Egentligen antar jag väl att har man feber "på riktigt" så känner man det generellt. Den där termometern får läggas på hyllan känner jag!
 
Jag är också klar, tror det är ungefär 2 veckor sedan andra sprutan. Hade ett litet blåmärke på armen i över en vecka men nu tror jag det är helt borta. Sist var det bara några dagar. Tror jag fick en "feberdipp" dagen efter pga blev väldigt trött och frusen, men det gick över med en Ipren och sen kändes det inte mer. MEN armen, den gick knappt att lyfta ordentligt i två dagar efteråt, var kämpigt med bhn på morgnarna 😅 Gissar dock att det kanske beror lite på sköterskan, tyckte den för spruta 1 var mer smidig på nåt sätt, nr 2 var lite mer monoton och körde bara på.

Hur som helst så kändes sprutorna mycket mindre än jag var beredd på, och det gick väldigt snabbt. Vill också påstå att min region skött allt väldigt smidigt så det flöt på bra och kändes välkomnande att komma dit 😊 Och jag hoppas att vaccinationerna nu bidrar till att vi snart kan gå vidare i samhället som vanligt igen (men att rutiner som tex handsprit i allmänna utrymmen gärna får stanna kvar för min del. Tycker det är en bra idé oavsett pandememiläget i världen).
 
Men alltså, all smärta är väl för att nerver träffas...? Nociceptorer menar jag då. Och de kan ju finnas i olika mängd på lite olika ställen.

Andra sprutan gjorde i alla fall mindre ont för mig, så tror bara det är slumpmässigt.
Det finns något som heter nociceptiv smärta, det handlar smärta utlöst av antingen retning eller kemi i vävnaden vid verklig skada eller hotande skada av celler. Det här är ett smärttillstånd på en nivå som nog inte utlöses av en punktion av hudens celler av en vaccinspruta.

Smärta vid vaccinstick kan däremot handla om en yttepytte liten uppstådd kvaddel i muskeln vid sticket.
 
Det finns något som heter nociceptiv smärta, det handlar smärta utlöst av antingen retning eller kemi i vävnaden vid verklig skada eller hotande skada av celler. Det här är ett smärttillstånd på en nivå som nog inte utlöses av en punktion av hudens celler av en vaccinspruta.

Smärta vid vaccinstick kan däremot handla om en yttepytte liten uppstådd kvaddel i muskeln vid sticket.
Som jag har förstått det är nociceptiv smärta i princip allt vi känner av från det systemet av smärtsensorer, alltså "allt från cayennepeppar till krut" som en gymnasielärare sa till mig en gång i tiden. Nålstick är ju ändå verklig skada, om än inte så stor (men stor nog i förhållande till cellerna liksom) och det borde ju stämma överens med att det ibland gör mer ont och ibland mindre, beroende på hur själva sticket tar? Jag är inte medicinare men att stick med nål gör ont torde vara en av de mindre komplicerade mekanismerna, tänker jag.
 
Som jag har förstått det är nociceptiv smärta i princip allt vi känner av från det systemet av smärtsensorer, alltså "allt från cayennepeppar till krut" som en gymnasielärare sa till mig en gång i tiden. Nålstick är ju ändå verklig skada, om än inte så stor (men stor nog i förhållande till cellerna liksom) och det borde ju stämma överens med att det ibland gör mer ont och ibland mindre, beroende på hur själva sticket tar? Jag är inte medicinare men att stick med nål gör ont torde vara en av de mindre komplicerade mekanismerna, tänker jag.
Ja, nociceptiva smärtsensorer finns i alla vävnadsceller, men jag har ändå svårt att kalla effekten av ett sprutstick för nociceptiv smärta. Jag är medicinsk utbildad men inte läkare så jag kan ha fel. Jag tycker nog inte att man ska dra så stora växlar av en så ytterst liten och kortvarig skada i vävnaden till att kalla det för nociceptiv smärta.
 
Men alltså, all smärta är väl för att nerver träffas...? Nociceptorer menar jag då. Och de kan ju finnas i olika mängd på lite olika ställen.

Andra sprutan gjorde i alla fall mindre ont för mig, så tror bara det är slumpmässigt.
Nej som tur är är det inte så. Nerver och smärtreceptorer är helt olika saker. Träffar nålen en nerv så gör det förbannat ont och nerven kan skadas. En nerv är ungefär som en sena, den sträcker sig över ett visst område medans smärtreceptorer finns överallt för att skydda oss mot skada.

Jag ger mig själv intramuskulära injektioner två gånger i veckan i snitt. Det gör aldrig ont och framförallt inte nu när jag har blivit bra på det, träning ger ju färdighet och jag har ju fördelen att jag känner själv.
Endel blir aldrig bra på att ge injektioner utan att orsaka smärta. Varför kan jag såklart inte svara på men kanske har endel en medfödd begåvning som gör att de blir bra på det och andra kanske faktiskt inte bryr sig om ifall de orsakar smärta. Ytterligheter nu såklart. Sedan är hur vi upplever smärta olika beroende på hur vi mår. Mår vi dåligt på något vis eller är trötta känns det mer än det hade gjort om vi hade mått bra och varit pigga vid samma tillfälle.
 
Ja, nociceptiva smärtsensorer finns i alla vävnadsceller, men jag har ändå svårt att kalla effekten av ett sprutstick för nociceptiv smärta. Jag är medicinsk utbildad men inte läkare så jag kan ha fel. Jag tycker nog inte att man ska dra så stora växlar av en så ytterst liten och kortvarig skada i vävnaden till att kalla det för nociceptiv smärta.
Kopplade inte det till stora växlar utan mer vad som händer vid skador, stora som små. Vad skulle det annars heta? Men @TinyWiny kanske vet? Nu är jag mest nyfiken haha
Nej som tur är är det inte så. Nerver och smärtreceptorer är helt olika saker. Träffar nålen en nerv så gör det förbannat ont och nerven kan skadas. En nerv är ungefär som en sena, den sträcker sig över ett visst område medans smärtreceptorer finns överallt för att skydda oss mot skada.

Jag ger mig själv intramuskulära injektioner två gånger i veckan i snitt. Det gör aldrig ont och framförallt inte nu när jag har blivit bra på det, träning ger ju färdighet och jag har ju fördelen att jag känner själv.
Endel blir aldrig bra på att ge injektioner utan att orsaka smärta. Varför kan jag såklart inte svara på men kanske har endel en medfödd begåvning som gör att de blir bra på det och andra kanske faktiskt inte bryr sig om ifall de orsakar smärta. Ytterligheter nu såklart. Sedan är hur vi upplever smärta olika beroende på hur vi mår. Mår vi dåligt på något vis eller är trötta känns det mer än det hade gjort om vi hade mått bra och varit pigga vid samma tillfälle.
 
Nu kommer hårdhandskarna fram utomlands:
—-
Frankrike stänger av ovaccinerad vårdpersonal
16 september 2021 11:37
Frankrike tar i med hårdhandskarna mot den ovaccinerade vårdpersonalen. Drygt 3 000 som inte tagit vaccinet stängs av utan lön.
—-
Sydsvenskan.se
 
I Sverige har man nu kommit med olika rekommendationer för vaccinerade och ovaccinerade. Klippt från svt.se:

"Andra rekommendationer för ovaccinerade

Folkhälsomyndigheten bedömer att de skarpa rekommendationerna att hålla avstånd kommer tas bort för de som är fullvaccinerade, medan ovaccinerade kommer behålla rekommendationen att hålla avstånd. Det säger Lena Hallengren, socialminister. Därför uppmanar hon alla att gå och vaccinera sig."
 
I Sverige har man nu kommit med olika rekommendationer för vaccinerade och ovaccinerade. Klippt från svt.se:

"Andra rekommendationer för ovaccinerade

Folkhälsomyndigheten bedömer att de skarpa rekommendationerna att hålla avstånd kommer tas bort för de som är fullvaccinerade, medan ovaccinerade kommer behålla rekommendationen att hålla avstånd. Det säger Lena Hallengren, socialminister. Därför uppmanar hon alla att gå och vaccinera sig."
Det är ju ren idioti, hur sjutton ska någon se till att det efterlevs.
 
Det är ju ren idioti, hur sjutton ska någon se till att det efterlevs.

Det lär inte vara möjligt, utom på evenemang som kräver vaccinpass.
Jag tror att den närmsta tiden kommer utvisa det. Hur väl det efterlevs. Men min misstanke är att de som inte velat vaccinera sig av ren princip nog kanske inte är så rädda för att bli sjuka heller så jag tror inte dom kommer vara så försiktiga. Men det är såklart bara spekulation från min sida.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
771
Senast: McFlurry
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
584
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
3 022
Senast: Magnum
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 367
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp