Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det lär inte vara möjligt, utom på evenemang som kräver vaccinpass.
Jag tror att den närmsta tiden kommer utvisa det. Hur väl det efterlevs. Men min misstanke är att de som inte velat vaccinera sig av ren princip nog kanske inte är så rädda för att bli sjuka heller så jag tror inte dom kommer vara så försiktiga. Men det är såklart bara spekulation från min sida.
Känner mig så förbannad över hur liten vikt som tycks läggas på att skydda riskgrupper.
 
Det är ju ren idioti, hur sjutton ska någon se till att det efterlevs.

Sverige har hittills förlitat sig på att människor följer råd och rekommendationer och därför fortsätter man på samma väg. Jag har en närstående som inte vaccinerat sig och kommer inte träffa denne inomhus. Vill hen träffas får hen antingen vaccinera sig eller så får vi träffas utomhus. Vilket funkar bra på sommaren men på vintern är det inte så trevligt.
 
Sverige har hittills förlitat sig på att människor följer råd och rekommendationer och därför fortsätter man på samma väg. Jag har en närstående som inte vaccinerat sig och kommer inte träffa denne inomhus. Vill hen träffas får hen antingen vaccinera sig eller så får vi träffas utomhus. Vilket funkar bra på sommaren men på vintern är det inte så trevligt.
Jag tycker alltså inte att det är fel att Sverige överlag förlitar sig på det, men det blir väldigt utsatt för en person i riskgrupp som svarar dåligt på vaccin, att det känns väldigt svårt att förhålla sig till att de enda råden ska vara för ovaccinerade och vad de bör undvika.
 
Puh, är så seg idag. Ont i huvudet och kroppen. Försöker jobba hemifrån men det går trögt idag.
Nåja, ändå glad att ha tagit båda doserna. Det känns sådär att det är tio veckor emellan, men jag hoppas att det inte ska spela nån roll!
 
Jag tycker alltså inte att det är fel att Sverige överlag förlitar sig på det, men det blir väldigt utsatt för en person i riskgrupp som svarar dåligt på vaccin, att det känns väldigt svårt att förhålla sig till att de enda råden ska vara för ovaccinerade och vad de bör undvika.
Jag gissar att det kanske blir vaccinpass om man ser att det inte efterlevs.
 
Jag gissar att det kanske blir vaccinpass om man ser att det inte efterlevs.
Men hur gör man då med ovaccinerad vårdpersonal undrar jag. Kan tycka att det är en otroligt viktig grupp att verkligen förvänta sig ansvarstagande av...🙁 Att säga att ag kan ställa vaccination som krav för nyanställda räcker ju inte...
 
Jag gissar att det kanske blir vaccinpass om man ser att det inte efterlevs.
Jag skulle tro att det fortfarande är långt bort. Sedan tänker jag på alla som under den tiden blir collareral damage. Tycker verkligen att man borde vänta med att öppna till önskad vaccinationstäckning är nådd, snarare än att säga att de som inte hunnit än får skylla sig själva.
 
Men hur gör man då med ovaccinerad vårdpersonal undrar jag. Kan tycka att det är en otroligt viktig grupp att verkligen förvänta sig ansvarstagande av...🙁 Att säga att ag kan ställa vaccination som krav för nyanställda räcker ju inte...
Det låter ju som att det pågår ett arbete kring detta. Nu rekommenderar man ju att vårdpersonal som träffar sköra och sårbara patienter ska vara vaccinerade, men det verkar oklart vilka juridiska möjligheter arbetsgivarna har för andra åtgärder.
 
Det låter ju som att det pågår ett arbete kring detta. Nu rekommenderar man ju att vårdpersonal som träffar sköra och sårbara patienter ska vara vaccinerade, men det verkar oklart vilka juridiska möjligheter arbetsgivarna har för andra åtgärder.
Grejen är väl att man sagt så ett bra tag.
 
Blir inte det väldigt svårtolkat? Om smittspridningen ökar, är det för att ovaccinerade gör saker som de inte borde, eller är det för att ALLA rör sig mer i samhället? Jag förstår nog inte riktigt hur man ska få någon vettig kläm på det?
Man smittspårar väl fortfarande? När de har presskonferenser så uttalar de sig ju kring i vilka sammanhang smittspridning sker osv. Men jag vet inte, mest gissningar från min sida.

En annan gissning är att sålänge smittspridningen i samhället och vårdbelastningen är tillräckligt låg så nöjer man sig med att rekommendera, men om läget blir för dåligt så får man sätta in andra åtgärder som ex vaccinpass. De ser ju tex hur många på IVA som är ovaccinerade osv, om det fortsätter vara så att de ovaccinerade blir jättesjuka så kanske de får sätta in åtgärder som riktar sig till den gruppen.
 
Det låter ju som att det pågår ett arbete kring detta. Nu rekommenderar man ju att vårdpersonal som träffar sköra och sårbara patienter ska vara vaccinerade, men det verkar oklart vilka juridiska möjligheter arbetsgivarna har för andra åtgärder.
Ja precis, men det känns som det borde utretts typ igår
 
Jag skulle tro att det fortfarande är långt bort. Sedan tänker jag på alla som under den tiden blir collareral damage. Tycker verkligen att man borde vänta med att öppna till önskad vaccinationstäckning är nådd, snarare än att säga att de som inte hunnit än får skylla sig själva.
De säger ju att vaccinationsgraden är tillräckligt hög för att kunna öppna. Tror inte att någon ser på folk som collateral damage.
 
Detta från DN (kanske redan har delats här). Vet inte om det egentligen säger särskilt mycket mer än något annat egentligen:

Fakta. Allmänna råd till ovaccinerade

● Den som inte är fullvaccinerad mot covid-19 bör ta särskild hänsyn till personer i riskgrupp och personer som är 70 år och äldre, enligt Folkhälsomyndighetens nya allmänna råd som gäller från den 29 september.

● En icke fullvaccinerad bör vidta försiktighetsåtgärder för att undvika att bli smittad och för att undvika spridning av covid-19 och bör, när det är möjligt: ”hålla avstånd till andra människor, och särskilt undvika nära kontakter med personer i riskgrupp och personer som är 70 år och äldre”.

● Råden gäller inte för personer under 18 år eller för personer som av medicinska skäl rekommenderats att inte vaccinera sig mot covid-19.

Källa:
Folkhälsomyndigheten

"bör, när det är möjligt", tycker jag låter otroligt vagt....
 
De säger ju att vaccinationsgraden är tillräckligt hög för att kunna öppna. Tror inte att någon ser på folk som collateral damage.
Jo, men det känns så politiskt. Belastningen på vården är betydligt större än vad FHM tyckte var okej inför en öppning så sent som veckan innan de gjorde en kovändning. På pressträffen nu så fick man frågan varför vi öppnar, när Norge valt att vänta. De refererade till Danmark MEN Danmarks vaccinationsstatus är betydligt högre än Sverige och man fattade inte beslutet när smittspridningen fortfarande ökade, inte heller belastningen av vården.
 
Jag tror mer att det tar lång tid eftersom det inte är lagligt i sverige att göra några större åtgärder där.
Jo men det vet vi ju vid detta laget, men kan tycka att det är en otroligt viktig grupp som man borde prioritera att utreda och få till lagändring för. En arbetsgivare kan idag spärra av en medarbetare som missköter sig och en himla massa olika anledningar utöver det, det borde inte vara svårt eller ens integritetskränkande att ställa det som krav för all typ av vård & omsorgsarbete.

I skenet att förvänta sig efterlevnad av rekommendationer för ovaccinerade så är det vansinnigt lamt och rent av korkat att inte ställa om lagrummet för vad man kan förvänta sig av vårdpersonal.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
771
Senast: McFlurry
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
584
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
3 022
Senast: Magnum
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 367
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp