Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så, nu trillade ett brev om vaccination med en tredje dos hos valfri vaccinatör. Är väl någon stor vaccinationsdag på lördag här i VGR (inte för att man vaccinerar på min lilla ort alls, trots att det senast jag kollade var ganska många unga som inte vaccinerats och att man pratat så om tillgänglighet och uppsökande). Hoppas bara de inte backar ur för att det är en tredje dos just.
 
Med tanke på att flera regioner beställer mindre vaccin just för de får kasta det borde det inte vara en massa restriktioner kring 3:de sprutan väl? Borde man inte kunna släppa på det ganska snart? Såg nu det är 80+ och lite fler som ska få nu….
 
Med tanke på att flera regioner beställer mindre vaccin just för de får kasta det borde det inte vara en massa restriktioner kring 3:de sprutan väl? Borde man inte kunna släppa på det ganska snart? Såg nu det är 80+ och lite fler som ska få nu….
Hur menar du med restriktioner? Jag tror att det dröjer ett tag tills allmänheten får en tredje dos, barn ska vaccineras snart, riskgrupper som annonserades för någon månad sedan och nu personer över 80 eller boenden på äldreboenden etc. Därtill så rekommenderar WHO inte att vi i västvärlden ger en tredje dos innan andra länder haft en chans att vaccinera.

Noterade dock att Danmarks motsvarande FHM rekommenderar att alla över 65 bör få en tredje dos dock. Så frågan är väl om vi tar efter, och isf sker det nog en liknande prioriteringsordning som när vi körde igång i vintras.
 
Hur menar du med restriktioner? Jag tror att det dröjer ett tag tills allmänheten får en tredje dos, barn ska vaccineras snart, riskgrupper som annonserades för någon månad sedan och nu personer över 80 eller boenden på äldreboenden etc. Därtill så rekommenderar WHO inte att vi i västvärlden ger en tredje dos innan andra länder haft en chans att vaccinera.
Sa de inte att alla på särskilda boenden(som vill & kan), alla som har hemtjänst eller hemsjukvård (som vill & kan), samt alla 80+ (sov vill & kan) ska få sin 3e vaccindos och arbetet med detta börjar idag? 🤔
Samt, att det är viktigt att alla i dessa gruppers närhet, dvs - anhöriga och sjuk & omsorgssanställda bör ta sitt ansvar att skydda dessa grupper med andra ord - vaccination?
 
Sa de inte att alla på särskilda boenden(som vill & kan), alla som har hemtjänst eller hemsjukvård (som vill & kan), samt alla 80+ (sov vill & kan) ska få sin 3e vaccindos och arbetet med detta börjar idag? 🤔
Samt, att det är viktigt att alla i dessa gruppers närhet, dvs - anhöriga och sjuk & omsorgssanställda bör ta sitt ansvar att skydda dessa grupper med andra ord - vaccination?
Ja, det var vad jag försökte få fram med mindre lyckat resultat då, haha. Men jag tror ändå att det dröjer till allmänheten som säg, är under 50 och inte är vårdpersonal eller har andra särskilda skäl, får en tredje dos.
 
Så dos2 avklarad :up:

Sa samma sak till denna sköterska jag spruträdd m.m och bad henne prata med mig. Hon var inte fullt så pratglad men trots det gick det fint, hon stack dessutom bättre än förra. Denna blev inte lika oroad över jag skakade. Nåväl, enda biverkning so far är jag frös igen och min filt var min bästa kompis, sen öm i armen. Nu hoppas jag inte blir mer än så. :D
 
Håller egentligen med. Men OM man smittar sin gamla mamma som dör av covid, då tror jag att man kommer ha mycket svårt att förlåta sig själv.

Jag skulle enbart träffas utomhus.

Men kan man leva med sig själv om mamma dör pga något annat, och vi inte umgåtts eftersom jag nekat det "för hennes bästa"?

För mig hade det solklart varit värst om jag smittat henne!

Står i samma sits, närstående äldre om vägrar vaccin och vägar umgås utomhus. Och det blir inga besök - risken är för stor.
 
Ja, det var vad jag försökte få fram med mindre lyckat resultat då, haha. Men jag tror ändå att det dröjer till allmänheten som säg, är under 50 och inte är vårdpersonal eller har andra särskilda skäl, får en tredje dos.
Det ska ju gå minst 6 månader mellan dos 2 och 3, kanske att det kommer rulla i samma ordning som sist?
 
Det ska ju gå minst 6 månader mellan dos 2 och 3, kanske att det kommer rulla i samma ordning som sist?
Med en modifikation, nu har ju vissa riskgrupper rekommenderats en tredje dos innan de som är 80 + etc., så frågan är om man kommer se att andra riskgrupper lider en större risk och att de isf kommer gå före "allmänheten". Gällande riskgrupperna som först rekommenderades en extra dos, så är det heller ingen sexmånadersintervall.
 
Med en modifikation, nu har ju vissa riskgrupper rekommenderats en tredje dos innan de som är 80 + etc., så frågan är om man kommer se att andra riskgrupper lider en större risk och att de isf kommer gå före "allmänheten". Gällande riskgrupperna som först rekommenderades en extra dos, så är det heller ingen sexmånadersintervall.
Nej men det är ju två olika syften för dess grupper. För riskgrupperna är det ju en tredje dos för att de kanske inte fått effekt av två doser. För övriga är det en tredje dos för att det har gått tid och effekten av vaccinet ev börjat avta. Det finns ingen anledning att övriga riskgrupper (utöver de med tveksamt svar på vaccinet) skulle gå före den vanliga ordningen utan gissningsvis sker det i samma ordning som innan.

Med ordningen syftar jag alltså på den ordning som olika grupper vaccinerades under våren.
 
Jag trodde man blev immun efter att ha smittats en gång, det har självaste Tegnell sagt.

Ingen har sagt att man blir 100% immun. Man får ett visst skydd. Hur mycket varierar från person till person. De flesta får ett bra skydd men sen finns det de som tyvärr inte har ett lika bra immunförsvar som får ett sämre skydd än generellt.

Dessutom har de varit tydliga med att man inte vet om immuniteten varar i en månad, ett halvår eller ett år eller längre. Personen i exemplet hade ju corona förra hösten vilket är ett år sen.
 
Nej men det är ju två olika syften för dess grupper. För riskgrupperna är det ju en tredje dos för att de kanske inte fått effekt av två doser. För övriga är det en tredje dos för att det har gått tid och effekten av vaccinet ev börjat avta. Det finns ingen anledning att övriga riskgrupper (utöver de med tveksamt svar på vaccinet) skulle gå före den vanliga ordningen utan gissningsvis sker det i samma ordning som innan.
Ja precis, men det är kanske inte helt osannolikt att man märker att fler riskgrupper fått en sämre effekt/effekten klingat av snabbare än för andra. Det var så jag menade, annars håller jag med dig helt.
 
Jag fick mitt brev med rekommendation om att ta en tredje dos häromdagen. Där står det "Den extra dosen bedöms kunna ges tidigast åtta veckor efter dos två."
Erbjuds du en tredje dos pga misstänkt dåligt svar på vaccinet eller tillhör du den gruppen de nyligen beslutade om?
Jag har iofs bara läst info i mitt län men där stod det 6 månader för den senare gruppen.
 
Med tanke på att flera regioner beställer mindre vaccin just för de får kasta det borde det inte vara en massa restriktioner kring 3:de sprutan väl? Borde man inte kunna släppa på det ganska snart? Såg nu det är 80+ och lite fler som ska få nu….
Är väl dags att Sverige som rikt land ska börja med att dela med sig till covax nu också. Finns fortfarande länder som har färre än 3% vaccinerade för att rika länder har roffat åt dig vaccin.
 
Sverige har ju donerat 3 miljoner doser till Covax redan, och siktar på att det ska bli 6 miljoner innan årets slut. Enligt DN från 21 september.
Kommer inte ihåg om det var i denna tråd eller någon annan corona tråd som jag delade på P4 värden. Mycket intressant och skrämmande som bland annat tar upp orättvisorna runt fördelningen på vaccin.

Covax blev till för att säkerställa rättvis fördelning av vaccin. Tja har ju funkat sådär enligt mig när rika länder vaccinerar friska barn medan fattiga länder inte en har kunnat vaccinera en bråkdel av riskgrupper än.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
772
Senast: McFlurry
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
598
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
3 026
Senast: Magnum
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 416
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp