Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här med mensrubbningar har jag koll på anekdotiska erfarenheter vs. vad som faktiskt klassas som biverkan. Det handlar med om att tänka vid testning, om man kommer vilja genomföra det eller ej, att jag egentligen måste röra mig ute i samhället veckan mer än normalt veckan som kommer. Sedan har jag behövt åka kollektivt till sjukhus veckan innan, så det vore inte helt otroligt att exponerats för smitta innan själva vaccinationen... Sedan verkar det finnas råd om att infektionsläkare ska kontaktas för ställningstagande gällande antivirala läkemedel och sådant, vid positivt testsvar även om man har lindriga symtom, om man står på min medicinering. Hade det här hänt när jag fick dos nummer två, då jag ändå kunde leva stilla hemma utan att behöva tänka på att smitta någon, eller innan nya riktlinjerna jag sett angående min medicinering, då hade jag nog bara låtit det bero. Men nu antar jag att om jag fortfarande upplever symtom imorgon så bör jag se om jag får testas. :)
Ja, det låter klokt.
 
Ja, men boka där utan att fråga om lov innan om det erbjuds.
Jag tänker som sagt boka tid om jag fortfarande upplever smak/lukt-förändringar, men det står trots allt lite olika om att specificera smak/lukt-förändringar efter vaccination på de olika regionernas 1177 (som @bettysmatte var inne på kan det behöva ges skäl, jag är inte helt hundra på vad som gäller nu). Lägg dessutom till att det är en tredje dos som jag nyss fått, som man förvisso förväntar sig ger ungefär samma biverkningar som de första doserna, men det finns ju inte direkt någon data på det ännu.
 
Well, fick som bekant tredje dosen vaccin igår, och till min förfäran så smakade frukosten mest kartong med liiite smak av vad den borde smaka. Vad jag förstår så ska inte nedsatt smak vara en vaccinationsbiverkning...? Kan någon rätta mig om jag har fel? Hoppas att jag bara är överdrivet nojig.
Jag fick en svagt metallisk smak i munnen ca 20 min efter andra dosen. Det kom och gick resten av dagen.
 
"Min" sjukhus concern (216,000 anstalda, de allra flesta pa vastkusten) har just annonserat att de kommer att "suspendera" 2,200 personer som inte vaccinerat sig. Jag gissar att det ar Washington, Oregon, Californien som galler da vi alla har mandat pa att all sjukhus personal och alla som jobbar innom barnomsorg (skolor, dagis, etc) maste vara fullvaccinerade till Oktober 18.
Vi har 5-6 stycken pa jobbet som inte vaccinerat sig annu ... ska bli interessant att se hur det blir om de ocksa blir suspenderade.
 
Då kommer vi till en ny nivå för vaccinerade:
"Rekommendationer till allmänheten om att stanna hemma vid symtom på luftvägsinfektion
PUBLICERAT 14 OKTOBER 2021
Alla barn och vuxna rekommenderas att stanna hemma vid symtom på luftvägsinfektion. Ovaccinerade personer rekommenderas precis som tidigare att testa sig för covid-19 och stanna hemma i väntan på svar. Den som är fullvaccinerad, som nyligen har haft covid-19 eller som är under 6 år kan efter den 1 november återgå till arbete, skola eller förskola när man känner sig frisk,utan testning, även om vissa symtom kvarstår."
https://www.folkhalsomyndigheten.se...stanna-hemma-vid-symtom-pa-luftvagsinfektion/

Jag är nog inte helt säker på att det känns vettigt med tanke på vad vi läst om hur lite skydd som kvarstår av en vaccination efter 6 månader+.
 
Då kommer vi till en ny nivå för vaccinerade:
"Rekommendationer till allmänheten om att stanna hemma vid symtom på luftvägsinfektion
PUBLICERAT 14 OKTOBER 2021
Alla barn och vuxna rekommenderas att stanna hemma vid symtom på luftvägsinfektion. Ovaccinerade personer rekommenderas precis som tidigare att testa sig för covid-19 och stanna hemma i väntan på svar. Den som är fullvaccinerad, som nyligen har haft covid-19 eller som är under 6 år kan efter den 1 november återgå till arbete, skola eller förskola när man känner sig frisk,utan testning, även om vissa symtom kvarstår."
https://www.folkhalsomyndigheten.se...stanna-hemma-vid-symtom-pa-luftvagsinfektion/

Jag är nog inte helt säker på att det känns vettigt med tanke på vad vi läst om hur lite skydd som kvarstår av en vaccination efter 6 månader+.
Hörde det på radion igår. Det första jag tänkte var att "jaha, dom vill inte veta om det kommer någon variant som inte vaccinet skyddar mot"
 
Då kommer vi till en ny nivå för vaccinerade:
"Rekommendationer till allmänheten om att stanna hemma vid symtom på luftvägsinfektion
PUBLICERAT 14 OKTOBER 2021
Alla barn och vuxna rekommenderas att stanna hemma vid symtom på luftvägsinfektion. Ovaccinerade personer rekommenderas precis som tidigare att testa sig för covid-19 och stanna hemma i väntan på svar. Den som är fullvaccinerad, som nyligen har haft covid-19 eller som är under 6 år kan efter den 1 november återgå till arbete, skola eller förskola när man känner sig frisk,utan testning, även om vissa symtom kvarstår."
https://www.folkhalsomyndigheten.se...stanna-hemma-vid-symtom-pa-luftvagsinfektion/

Jag är nog inte helt säker på att det känns vettigt med tanke på vad vi läst om hur lite skydd som kvarstår av en vaccination efter 6 månader+.
Jag tänker att det snarare beror på att folk ändå inte vill testa sig så mycket längre. Jag gjorde ett sådant test i vår kommun i förrgår eftersom jag var lite snorig i måndags och då skulle de lägga ned den testmottagningen och hänvisa till vårdcentralen eftersom de bara har en eller ett par om dagen som kommer nu.
 
Hörde det på radion igår. Det första jag tänkte var att "jaha, dom vill inte veta om det kommer någon variant som inte vaccinet skyddar mot"

Nja, det är väl snarare så att de av vaccinerade som testat sig den senaste tiden så har väldigt få haft covid-19 så de ser inte längre meningen med att testa fullvaccinerade. Men det hade varit intressant att se andelen positiva bland de fullvaccinerade som testat sig. Min gissning är att den är väldigt låg och det är anledningen till att fullvaccinerade inte behöver testa sig längre.
 
Nja, det är väl snarare så att de av vaccinerade som testat sig den senaste tiden så har väldigt få haft covid-19 så de ser inte längre meningen med att testa fullvaccinerade. Men det hade varit intressant att se andelen positiva bland de fullvaccinerade som testat sig. Min gissning är att den är väldigt låg och det är anledningen till att fullvaccinerade inte behöver testa sig längre.
Sant. Det har varit en VÄLDIGT låg andel positiva svar rätt länge nu. Det måste ju kosta samhället massor med all denna testning, så jag antar att man väger för- och nackdelar mot varandra.... På ett egoistiskt plan är jag jätteglad att jag slipper testa mig vid minsta förkylningssymtom, speciellt med tanke på var jag arbetar.
 
Nja, det är väl snarare så att de av vaccinerade som testat sig den senaste tiden så har väldigt få haft covid-19 så de ser inte längre meningen med att testa fullvaccinerade. Men det hade varit intressant att se andelen positiva bland de fullvaccinerade som testat sig. Min gissning är att den är väldigt låg och det är anledningen till att fullvaccinerade inte behöver testa sig längre.

Vet inte om det säger sa mkt men här i Österrike presenterades igar en studie som visade att 8,8% av dom testat positivt var "fullvaccinerade" (dvs 1 spruta med Jensen och 2 med dom andra vaccinen).
 
Vet inte om det säger sa mkt men här i Österrike presenterades igar en studie som visade att 8,8% av dom testat positivt var "fullvaccinerade" (dvs 1 spruta med Jensen och 2 med dom andra vaccinen).

Jag såg nåt för några veckor sen som sa att 97% av alla covid-19 tester som togs av vaccinerade var negativa. Men det hade varit spännande att höra hur det ser ut nu.
 
Sant. Det har varit en VÄLDIGT låg andel positiva svar rätt länge nu. Det måste ju kosta samhället massor med all denna testning, så jag antar att man väger för- och nackdelar mot varandra.... På ett egoistiskt plan är jag jätteglad att jag slipper testa mig vid minsta förkylningssymtom, speciellt med tanke på var jag arbetar.
Jag tänkte tvärt om, om jag testar mig snabbt så kan jag ofta komma tillbaka till jobbet snabbt än om jag ska vänta på tillfrisknande (i de fall jag är hemma med väldigt lindriga symptom). Men jag jobbar i sjukvården och läste att vi ska fortsätta testa oss.

Den stora förändringen är väl annars att vaccinerade inte behöver vänta in 2 dygns symptomfrihet innan de återvänder till jobb vilket fortfarande gäller för ovaccinerade.
 
Jag tänkte tvärt om, om jag testar mig snabbt så kan jag ofta komma tillbaka till jobbet snabbt än om jag ska vänta på tillfrisknande (i de fall jag är hemma med väldigt lindriga symptom). Men jag jobbar i sjukvården och läste att vi ska fortsätta testa oss.

Den stora förändringen är väl annars att vaccinerade inte behöver vänta in 2 dygns symptomfrihet innan de återvänder till jobb vilket fortfarande gäller för ovaccinerade.
Jag lyssnade inte på presskonferensen men läste sammanfattning, efter 1 november skulle man väl kunna vara på jobbet med lindriga symptom om man inte har feber (och är vaccinerad) eller fattade jag fel? Undra hur man avgör vad lindriga symtom är..?
 
Vet inte om det säger sa mkt men här i Österrike presenterades igar en studie som visade att 8,8% av dom testat positivt var "fullvaccinerade" (dvs 1 spruta med Jensen och 2 med dom andra vaccinen).

Det är väl något i den stilen jag är lite nervös för. För sjukvårdens skull. Om proppen går ut som förra hösten och det gick bananas utan att stoppa, så vete sjutton hur en motiverar sjukvårdspersonalen att fortsätta.
 
Jag lyssnade inte på presskonferensen men läste sammanfattning, efter 1 november skulle man väl kunna vara på jobbet med lindriga symptom om man inte har feber (och är vaccinerad) eller fattade jag fel? Undra hur man avgör vad lindriga symtom är..?
Nej som jag fattade det så ska alla fortfarande vara hemma vid tecken på luftvägsinfektion men om man är vaccinerad (eller nyligen haft covid osv) så kan man återgå till jobbet när man är feberfri och allmänt förbättrad. Då är det ok med lindriga restsymptom. Man behöver inte testa sig eller vara hemma två symptomfria dygn.

Det där med lindriga restsymptom har ju gällt ganska länge. Jag får gå tillbaka (efter att ha varit hemma ) till jobbet med lite lätt snuva, rethosta eller liknande men inte liksom vid pågående förkylning.

Så vid lindriga symptom ska man hålla sig hemma iaf några dagar. Blir det inte någon ”rejäl förkylning” kan man återgå om man är vaccinerad. Typ så?
Men om man snörvlar och hela tiden behöver snyta sig, hostar hela tiden, känner sig trött osv så ska man fortsätta vara hemma.
 
Jag måste säga att av vad jag hört hittills tolkar många detta helt fel. Enligt dem (argumentation över fika, allmänna diskussioner etc) är det nu OK att gå till jobbet med förkylning, om en är vaccinerad.

Jag tror signalen som sänts är "faran över, allt som vanligt". Det verkar i alla fall vara så många uppfattat budskapet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: McFlurry
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
568
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
2 978
Senast: Magnum
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp