Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men kan man leva med sig själv om mamma dör pga något annat, och vi inte umgåtts eftersom jag nekat det "för hennes bästa"?

Det är inte lätt. Kanske finns också risken att mamman i sin isolering tar betydligt mer riskfyllda sociala kontakter. Men jag tror inte man ska tänka för mycket skuld , utan istället bara tänka att man inte kan veta vad som är bäst på förhand.
 
Det är inte lätt. Kanske finns också risken att mamman i sin isolering tar betydligt mer riskfyllda sociala kontakter. Men jag tror inte man ska tänka för mycket skuld , utan istället bara tänka att man inte kan veta vad som är bäst på förhand.

Det håller jag helt med om och var inte tydlig med. Jag tycker inget av skuldperspektiven är något man ska gå och bära med sig i tankarna, jag ville framhålla att det finns båda sidorna. Det är så lätt att vi tror att det bästa är att undvika saker för att slippa utsätta oss för en risk, men oftast innebär både att göra och inte göra en risk och man behöver vända på båda för att kunna välja.
 
Men kan man leva med sig själv om mamma dör pga något annat, och vi inte umgåtts eftersom jag nekat det "för hennes bästa"?
Ja jättesvårt verkligen!
Min sambos familj vägrar vaccinera sig och de kommer inte vi umgås med inomhus framöver. Men min farmor har inte heller velat vaccinera sig och där är det svårare att göra på samma sätt, så jag förstår verkligen dilemmat!
 
Jag är så kluven till hur man ska bete sig mot min 77 åriga mamma som vägrar vaccinera sig. Ska vi umgås inomhus i höst och till jul? Jag är rädd att föra hem smitta till henne men känner att priset är högt om jag låter bli att besöka dem. Om vi inte ska kunna umgås mer, kanske aldrig mer i så fall? Känner mig ångestfylld. :cry:
Jo jag har pratat med henne och förklarat vår vånda men det hjälper inte. Hon tror det är farligt för henne med vaccin. Inga argument biter, så jag tänker inte bråka mer. Sista försöket gjorde jag igår :-(
Jag hade bara gått med på att träffas utomhus, men omvärderat beslutet regelbundet om läget med covid i värden skulle ändras. Träffade bara mina föräldrar ute hela förra året, firade jul ute osv, tyckte det gick ok.
Skulle inte kunna leva med mig själv om jag smittade och personen blev allvarligt sjuk, dessutom 0% sugen på att bli sjuk själv. Du tror inte det kan funka som en spark i baken att vaccinera sig om du inte vill träffas inne? Annars kan man ju fundera på hur viktigt föräldern tycker det är att ses..
 
Jag är tyvärr krass och hade sagt att jag hade inte träffat om det var så att de inte var vaccinerade. Utomhus är helt ok.

Jag skulle inte vilja vara den som smittar omedvetet. Givetvis är det deras val men samtidigt så har de flesta ovaccinerade ju också hållt avstånd denna tid och att sedan tro att man är skyddad för att ANDRA vaccinerat sig känns som om man inte riktigt förstått det hela på ett korrekt sätt.
 
Jag känner mest att det finns massor av saker som mina äldre släktingar gör som är farliga för deras hälsa, som jag inte villkorar mitt umgänge mot. Det vore en annan sak om jag själv var i risk att inte överleva en smitta, men för deras skull så får de välja själv om de vill umgås med mig.
 
Jag känner mest att det finns massor av saker som mina äldre släktingar gör som är farliga för deras hälsa, som jag inte villkorar mitt umgänge mot. Det vore en annan sak om jag själv var i risk att inte överleva en smitta, men för deras skull så får de välja själv om de vill umgås med mig.
Har du någon exempel? Jag kommer inte på nått mer än rökning men där har dom ju ändå förståelse för att jag inte vill sitta i samma rum, så då går dom ut/sitter på annat rum. Så även där är det ju ändå villkor om dom vill röka tänker jag. Flyttar inte dom sig så går jag ut ^^
 
Oj, det hade varit ett jättestort problem för mig. Nästan på göra-slut-nivå, eftersom det här med vaccination i pandemin för mig blir en värderingsgrej. Jag fixar knappt att träffa de få personer jag känner som vägrar vaccinera sig, jag blir helt rabiat..
Sambon har haft corona och var knappt sjuk, det gick över på 2 dagar och var knappt som en vanlig förkylning. Så tror att nästa omgång kommer vara lika lätt.
 
Sambon har haft corona och var knappt sjuk, det gick över på 2 dagar och var knappt som en vanlig förkylning. Så tror att nästa omgång kommer vara lika lätt.
Det är väl just det där fokuset på sig själv som jag inte står ut med. Jag har inte vaccinerat mig för min egen skull, det är en solidaritetsfråga för mig och jag står liksom inte ut med folk som låter sin egoism gå före solidaritet när det handlar om liv och död för andra människor.
 
Jag hade bara gått med på att träffas utomhus, men omvärderat beslutet regelbundet om läget med covid i värden skulle ändras. Träffade bara mina föräldrar ute hela förra året, firade jul ute osv, tyckte det gick ok.
Skulle inte kunna leva med mig själv om jag smittade och personen blev allvarligt sjuk, dessutom 0% sugen på att bli sjuk själv. Du tror inte det kan funka som en spark i baken att vaccinera sig om du inte vill träffas inne? Annars kan man ju fundera på hur viktigt föräldern tycker det är att ses..
Det blir jobbigt att leva på det viset, alltså att ta på sig ansvaret fr eventuell sjukdom. Det finns fler dödliga sjukdomar och varje möte med någon är en risk att bli smittad/smittas.

Väljer folk att inte vaccinera sig så väljer då också att riskera eventuella följder, det är inte någon annans fel om de smittas.
 
Sambon har haft corona och var knappt sjuk, det gick över på 2 dagar och var knappt som en vanlig förkylning. Så tror att nästa omgång kommer vara lika lätt.
En övertro på uppnådda antikroppar kan vara farligt, oavsett det gäller återinfektion eller vaccination men oddsen är wayyy mycket bättre efter vaccination.
Plus att det är superduper-egoistiskt att inte ta vaccinationen, men det borde väl alla veta vid detta laget.
 
Det blir jobbigt att leva på det viset, alltså att ta på sig ansvaret fr eventuell sjukdom. Det finns fler dödliga sjukdomar och varje möte med någon är en risk att bli smittad/smittas.

Väljer folk att inte vaccinera sig så väljer då också att riskera eventuella följder, det är inte någon annans fel om de smittas.
Jag ser det inte alls som dig och tycker inte heller det är det minsta jobbigt att leva mitt liv så. Tyckte det var lite tråkigt att bara träffa mina föräldrar utomhus, tror de tyckte det var värre än mig dock.., och även om du tycker att det är upp till var och en och att den som inte vaccinerar sig väljer att riskera ev följder skulle det inte ändra att jag inte vill smitta dem. Sen tycker jag också att det är så onödigt att inte vaccinera sig om man kan så skulle inte vilja träffa dem ur aspekten att de skulle kunna smitta mig heller. Vaccination liksom jätteenkelt sätt att minska risker :)
 
Har du någon exempel? Jag kommer inte på nått mer än rökning men där har dom ju ändå förståelse för att jag inte vill sitta i samma rum, så då går dom ut/sitter på annat rum. Så även där är det ju ändå villkor om dom vill röka tänker jag. Flyttar inte dom sig så går jag ut ^^

Men då byter de väl rum för att du inte vill få i dig röken? Om jag själv är rädd för att smittas skulle det också vara motiverat för mig att inte träffa gamla farmor som är ovvacinerad.

Men utifrån perspektivet för HENNES skull, så skulle liknelsen vara att farmor måste sluta röka helt för att jag ska vilja träffa henne.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
771
Senast: McFlurry
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
584
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
3 022
Senast: Magnum
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 366
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp