Bukefalos 28 år!

Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är så kluven till hur man ska bete sig mot min 77 åriga mamma som vägrar vaccinera sig. Ska vi umgås inomhus i höst och till jul? Jag är rädd att föra hem smitta till henne men känner att priset är högt om jag låter bli att besöka dem. Om vi inte ska kunna umgås mer, kanske aldrig mer i så fall? Känner mig ångestfylld. :cry:
Jo jag har pratat med henne och förklarat vår vånda men det hjälper inte. Hon tror det är farligt för henne med vaccin. Inga argument biter, så jag tänker inte bråka mer. Sista försöket gjorde jag igår :-(
Jag tycker det är upp till henne. Vill hon ses så ser jag inte problemet att ses. Hon är vuxen, fullt medveten om eventuella konsekvenser, och får ta sina egna beslut?
 
Men då byter de väl rum för att du inte vill få i dig röken? Om jag själv är rädd för att smittas skulle det också vara motiverat för mig att inte träffa gamla farmor som är ovvacinerad.

Men utifrån perspektivet för HENNES skull, så skulle liknelsen vara att farmor måste sluta röka helt för att jag ska vilja träffa henne.
Ah, ja sånn ja. Det är ju sant. Det är väl kanske mer för att man själv blir den yttre påverkan med en ovaccinerad person som man kan agera utefter det. Man kan ju inte fysiskt hålla cigaretterna borta från dom. Men man kan påverka smittorisken med att sitta ute etc, så jag kommer inte på vad annat som finns vid en liknelse, mer än rökning, som ändå inte var ett så bra exempel.

Jag kan ändå på ett sätt förstå varför man vill träffas ute för att minska smittorisken. Jag själv hade säkert blivit frustrerad och ledsen över situationen och på nått sätt själv velat påverka den.
 
Ah, ja sånn ja. Det är ju sant. Det är väl kanske mer för att man själv blir den yttre påverkan med en ovaccinerad person som man kan agera utefter det. Man kan ju inte fysiskt hålla cigaretterna borta från dom. Men man kan påverka smittorisken med att sitta ute etc, så jag kommer inte på vad annat som finns vid en liknelse, mer än rökning, som ändå inte var ett så bra exempel.

Jag kan ändå på ett sätt förstå varför man vill träffas ute för att minska smittorisken. Jag själv hade säkert blivit frustrerad och ledsen över situationen och på nått sätt själv velat påverka den.

Ja, är man en familj som gärna är ute så är det såklart en bra kompromiss! Att tvinga min mamma (hon är dock varken lika gammal eller skör) att träffas ute för en skogspromenad med korvgrillning vore typ samma som att hota med döden 🤣
 
Ja, är man en familj som gärna är ute så är det såklart en bra kompromiss! Att tvinga min mamma (hon är dock varken lika gammal eller skör) att träffas ute för en skogspromenad med korvgrillning vore typ samma som att hota med döden 🤣
Haha, här släpar vi med oss 80+ åringarna i familjen ut på vintern, bara packar in dom ordentligt så följer dom glatt med. Men vi tycker ju det är kul... Haha, kan ändå se för mig hur fel det kan bli 🙈
 
Sambon har haft corona och var knappt sjuk, det gick över på 2 dagar och var knappt som en vanlig förkylning. Så tror att nästa omgång kommer vara lika lätt.
Jag har en kollega som hade corona relativt lätt förra hösten, var väl hemma en vecka.
För ett par veckor sen fick hon det igen, och det var något helt annat. Inlagd minst en vecka på sjukhus och fortfarande inte tillbaka på jobbet. 40 års åldern och utan riskfaktorer, men inte vaccinerad då...
 
Haha, här släpar vi med oss 80+ åringarna i familjen ut på vintern, bara packar in dom ordentligt så följer dom glatt med. Men vi tycker ju det är kul... Haha, kan ändå se för mig hur fel det kan bli 🙈
Tänk Sister Madonna Buder som gjorde sina Ironman vid 80+...! 3,8 km simning i havet, 18 mil cykel och sen ett marathon på det - allt inom 16 timmar...
 
Jag har en kollega som hade corona relativt lätt förra hösten, var väl hemma en vecka.
För ett par veckor sen fick hon det igen, och det var något helt annat. Inlagd minst en vecka på sjukhus och fortfarande inte tillbaka på jobbet. 40 års åldern och utan riskfaktorer, men inte vaccinerad då...
Jag trodde man blev immun efter att ha smittats en gång, det har självaste Tegnell sagt.
 
Det har han väl inte alls? Om du uppfattat det som att det är budskapet måste du lyssnat riktigt dåligt!
Väl snarare du som inte lyssnat alls, det var en ganska stor fråga innan vaccinet kom och Tegnell var tydlig med att en person som smittats och utvecklat antikroppar är immun.
 
Väl snarare du som inte lyssnat alls, det var en ganska stor fråga innan vaccinet kom och Tegnell var tydlig med att en person som smittats och utvecklat antikroppar är immun.
Det har han väl aldrig sagt, jag har då inte uppfattat det. Alltså att man troligen inte blir smittad om man ha antikroppar ja, men att man som individ är garanterat immun för man har antikroppar det har jag ingen från FHM sagt vad jag vet.
 
Men hur ska man veta det? Vem som helst, vaccinerad eller ej , kan smitta gamla mamma. Hon kan lika gärna ha gått det i affären, av hemtjänsten, en kompis, på bussen osv.
Tack för alla tankar kring mitt dilemma. Jag kommer nog att träffa henne men med stor försiktighet. Ge akt på minsta snuva samt allmänna smittoläget. Blir det stor spridning i vinter så håller jag mig nog hemma. 😔
 
Suck. Jag verkar ha ett problem. Runt om i landet har patienter med min sjukdom på behandlingen jag står på kallats till en tredje dos. Jag har såklart inte hört något. Men var hos min sjukhusmottagning på ett uppföljningsbesök i fredags, fick då höra att jag är aktuell för att få en tredje dos MEN sjukhuset/mottagningen hade inte någon rutin kring det än så så länge. Vad jag läst mig till så ska VGR skicka ett brev som fungerar som biljett till valfri mottagning isf, det verkade inte personen jag hade tid hos vara bekant med och frågade om han skulle skicka en remiss till min vårdcentral (som slutat vaccinera....) och jag tror att den andra vårdcentralen i kommunen slutat vaccinera också. Så det behöver isf finnas möjligheter till att vaccinera på annan plats. Till saken hör också att det måste ske snart, för det måste dröja 4-6 veckor innan jag ska få min nästa behandling, och efter att jag fått nästa behandling så behöver man isf vänta 4-6 MÅNADER innan det ska vara någon idé med dos 3. Som grädden på moset kom en kallelse till behandlingen den 11 november i brevlådan idag, men ingen vaccinationsbiljett.... så måste förmodligen krångla med att boka om tiden, och försöka tjata ytterligare om vaccinationen. Det är fan i mig ett heltidsjobb att ha en kronisk sjukdom.
 
Suck. Jag verkar ha ett problem. Runt om i landet har patienter med min sjukdom på behandlingen jag står på kallats till en tredje dos. Jag har såklart inte hört något. Men var hos min sjukhusmottagning på ett uppföljningsbesök i fredags, fick då höra att jag är aktuell för att få en tredje dos MEN sjukhuset/mottagningen hade inte någon rutin kring det än så så länge. Vad jag läst mig till så ska VGR skicka ett brev som fungerar som biljett till valfri mottagning isf, det verkade inte personen jag hade tid hos vara bekant med och frågade om han skulle skicka en remiss till min vårdcentral (som slutat vaccinera....) och jag tror att den andra vårdcentralen i kommunen slutat vaccinera också. Så det behöver isf finnas möjligheter till att vaccinera på annan plats. Till saken hör också att det måste ske snart, för det måste dröja 4-6 veckor innan jag ska få min nästa behandling, och efter att jag fått nästa behandling så behöver man isf vänta 4-6 MÅNADER innan det ska vara någon idé med dos 3. Som grädden på moset kom en kallelse till behandlingen den 11 november i brevlådan idag, men ingen vaccinationsbiljett.... så måste förmodligen krångla med att boka om tiden, och försöka tjata ytterligare om vaccinationen. Det är fan i mig ett heltidsjobb att ha en kronisk sjukdom.
Jag fick brev förra veckan om tredje dos. Ordinerad av min behandlande läkare. Ett enkelt papper som jag ska med. Står i princip att jag är i riskgrupp och rekommenderas en tredje dos.
 
Jag fick brev förra veckan om tredje dos. Ordinerad av min behandlande läkare. Ett enkelt papper som jag ska med. Står i princip att jag är i riskgrupp och rekommenderas en tredje dos.
Ja, det är ju ett sådant jag BORDE få, det är jag på det klara med. Men läkaren lät lite virrig gällande den biten. Alltså behandlande läkare ordinerar det, men han tycktes osäker på hur han skulle göra det, eller vad han ska skriva.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
790
Senast: McFlurry
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
634
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
3 032
Senast: Magnum
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 598
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp