Vad är 15 års erfarenhet värt?

Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

*KL*
Give her a break! :mad:

Matte är en färskvara och "svårare" matte är verkligen inget en normal person använder sig av i vardagen. Det försvinner skitfort! Jag är övertygad om att den kunskap hon behöver i sin undervisning är den hon håller färskt i minnet. Inte behöver hon minnas integraler och derivator rakt av om hon ska undervisa på mellanstadiet! Framförallt inte med tanke på alla standardprimitiver etc man måste lära sig utantill. Jag tror inte att det gör en mellanstadielärare till en bättre mattelärare om de klarar av att skriva en femma på högre matte. Dom ska vara bra på det dom lär ut!

Samma sak med behöriga lärare - visst är det bra om en lärare är behörig, men det är inte behörigheten som gör en lärare bra! Jag ser då bra mycket hellre att det är bra lärare som får undervisa, snarare än medelmåttor som har rätt ord på sitt cv... Bra lärare är då de som får barnen att prestera bra!

Och ang. att klara en 7,5hp-kurs eller inte - även om man läst på nivån tidigare för flera år sedan, så är det ju inte alls säkert att sånt man inte använt sig av på alla år fortfarande sitter. Då behöver man sätta sig in i det igen och på nytt förstå sambanden. Det gör inte Litenvit till en sämre mellanstadielärare om hon inte kan det utantill. Det som gör henne till en bra lärare är om hon kan lära ut det barnen ska lära sig. Det är allt det handlar om!
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Så du menar att du innan denna kurs undervisade på mellanstadiet utan att behärska gymnasiets matte D? Och dessutom behärskade matte C så dåligt att du trots dina 15 år som lärare tyckte att kursen var svår? Det är ju fullkomligt sanslöst :eek:

Jag tänkte precis samma sak.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Fast skillnaden är ju att du jobbar som mattelärare, då tänker man ju att du har större intresse för och kundkaper i ämnet än t ex en läkare, som ju jobbar med något helt annat.

Kan man öht få högskolepoäng för att läsa matte på gymnasienivå? Jag trodde universitetsmattens första kurs tog vid där Matte E slutar.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Kruxet är väl att det är väldigt svårt att vara en bra lärare i nåt man inte riktigt kan. Även på mellanstadiet skulle man ju önska att barnen inte bara lärde sig räkna rent mekaniskt, utan fick ett hum om matematiska grundprinciper. Och för att greppa dem tillräckligt för att lära ut dem behöver man nog kunna betydligt mycket mer än mellanstadiematte.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Tack, Toffeln! Det är just så det är.

Jag är övertygad om att de som är förfärade är duktiga på att döma andra men själva har de aldrig befunnit sig i samma situation.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Nu får du förklara för mig:
Hur tolkar du min vilja att faktiskt bli bättre på mitt yrke, som ointresse?

Vilka känner jag som är ointresserade av sina jobb?
Du kanske känner massor av sådana - vad vet jag - men jag tror nog inte att jag känner någon.

Läs vad jag skriver. Jag skrev inte ditt yrke. Jag skrev ditt ämne. Jag skulle säga att varannan lärare som mina barn har haft och ungefär varannan blivande lärare som jag har träffat under deras utbildning, visar ett rätt stort ointresse för sitt ämne. Precis som du. Däremot är de vanligtvis intresserade av läraryrket. På något mystiskt vis lyckas de se sig som lärare som inte behöver ordentliga ämneskunskaper. J

Kan man öht få högskolepoäng för att läsa matte på gymnasienivå? Jag trodde universitetsmattens första kurs tog vid där Matte E slutar.

Jag tror att det funkar ungefär som tekniskt basår, som de tekniska högskolorna erbjuder. Man läser på universitet/högskola och får poäng, men de kurserna kan inte räknas in i en akademisk examen. Man kan alltså inte inkludera tekniskt basår i en kandidatexamen, tex. (Jag har läst latin på motsvarande vis, men är inte latinlärare.) Det är ett sätt för universiteten att vidga sin rekryteringsbas, genom att helt enkelt själva göra dem redo för akademiska studier.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Det som gör henne till en bra lärare är om hon kan lära ut det barnen ska lära sig. Det är allt det handlar om!

Nej, det räcker inte tillnärmelsevis för att vara en bra lärare. En bra lärarare måste ha mycket djupare kunskaper än så. Dels för att i fallet matte inte endast lära ut räkning, utan faktiskt lära ut något om vad matematik är, vad matematiskt tänkande är. Det är ju sådant, inte räkning, som gör matte intressant. Dels för att barnen kan fråga de mest underliga saker, som går långt utanför vad de egentligen "behöver kunna" vid sin ålder, då måste en bra lärare kunna ge en rimlig förklaring på det de undrar.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Kruxet är väl att det är väldigt svårt att vara en bra lärare i nåt man inte riktigt kan. Även på mellanstadiet skulle man ju önska att barnen inte bara lärde sig räkna rent mekaniskt, utan fick ett hum om matematiska grundprinciper. Och för att greppa dem tillräckligt för att lära ut dem behöver man nog kunna betydligt mycket mer än mellanstadiematte.

Barnen möter den kommutativa lagen redan på lågstadiet. De matematiska grundprinciperna vävs in genom hela matematikundervisningen och syftet med undervisningen är både att lära ut metoder och att ge eleverna förståelse vad de gör i matematiken.

Jag tycker dessutom att matte C och ytterligare 22,5 hp är ganska mycket mer än mellanstadiematte.
Att UNDERVISA mellanstadiematte handlar inte heller om att hålla matte på gymnasienivå färskt i minnet, utan om du nånsin hade undervisat på mellanstadiet så hade du nog förstått vad jag menar. ingen här har nånsin sagt att det räcker med att kunna mellanstadiematte för att undervisa på mellanstadiet.

Diskussionen har handlat om vad erfarenhet är värt när man har en matematikgrund som är tillräcklig och dessuom lång tids erfarenhet.
Därtill tillkommer frågan om vad 7,5 hp ska ägnas åt om de ändå ska läsas in: Åt något som verkligen utvecklar ens yrkesutövning eller för att reptera sådant man glömt och aldrig nånsin under 15 år använt.

Vad tycker du låter bäst?
Att bli bättre och få en fördjupning på det man redan jobbar med, eller repetera något som inte tillför något?
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

För det första tycker jag det verkar urjobbigt att vara så bitter som du verkar vara och att ha en så negativ inställning verkar ännu jobbigare.

Vidare tycker jag inte MatteC är någonting att bråka om eller något som borde vara svårt för en mattelärare, oavsett vilken nivå man befinner sig på. Att civilingenjörer och läkarstuderande i din närhet helt glömt bort vilka principer som gäller har väl ingenting med saken att göra. Kursen är inte svår och den borde man klara av med godkänt resultat om man förstår principerna för matematik.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Läs vad jag skriver. Jag skrev inte ditt yrke. Jag skrev ditt ämne. Jag skulle säga att varannan lärare som mina barn har haft och ungefär varannan blivande lärare som jag har träffat under deras utbildning, visar ett rätt stort ointresse för sitt ämne. Precis som du. Däremot är de vanligtvis intresserade av läraryrket. På något mystiskt vis lyckas de se sig som lärare som inte behöver ordentliga ämneskunskaper. J

Du är så arrogant så jag vet inte vad.

Du får förstås anse att du vet vilket intresse jag har för de ämnen jag undervisar i, men summan av kardemumman är att du inte vet ett skit.

Gå du omkring och anse att du "kan" mig och mina gelikar. Vad kan jag göra åt det..?
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Jag tycker det är konstigt att en lärare i matematik, oavsett nivå, inte vill lära sig mer matte bara för sakens skull! Alltså, att man, även om det är helt onödigt för det vardagliga arbetet, vill förkovra sig inom det ämne man har valt att undervisa i, och borde ha ett brinnande intresse för.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

För det första tycker jag det verkar urjobbigt att vara så bitter som du verkar vara och att ha en så negativ inställning verkar ännu jobbigare.

Vidare tycker jag inte MatteC är någonting att bråka om eller något som borde vara svårt för en mattelärare, oavsett vilken nivå man befinner sig på. Att civilingenjörer och läkarstuderande i din närhet helt glömt bort vilka principer som gäller har väl ingenting med saken att göra. Kursen är inte svår och den borde man klara av med godkänt resultat om man förstår principerna för matematik.


Men du.
Ska du ta och läsa lite innan du svarar på tråden?
Matte C är intagningskravet. Been there - done that. För 20 år sedan. Det är gjort, jag säger ABSOLUT INGENTING om matte C mer än att de kunskaperna ligger 20 år tillbaka i tiden. Utan dem färskt i minnet så var kursen jag läste inte särskilt lätt.

Så - om de personer som nyligen läst det jag nu pluggat, redan glömt hur man räknar sådana tal efter 4-5 år, och de som daligen arbetar med högre matematiska uträkningar inte heller kunde hjälpa mig innan de satt pannan i djupa veck i nån vecka eller så: Är det då så märkligt att jag tycker det är svårt att först minnas vad jag gjorde för 20 år sedan och sedan bygga på det sådär på nån vecka eller så för att räkna tal på högre nivå?

Men nu är det gjort. Kursen är klar, jag har fixat det. Hade hellre fördjupat mig i något annat kring matematik. Jag är mellanstadielärare och ska undervisa i 8 olika ämnen varje vecka. Jag är inte gymnasielärare som fördjupar mig i ett eller två ämnen, alltså måste jag se till att den tid jag ägnar åt ett speciellt ämne verkligen ger utväxling i mitt dagliga arbete.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Jag tycker det är konstigt att en lärare i matematik, oavsett nivå, inte vill lära sig mer matte bara för sakens skull! Alltså, att man, även om det är helt onödigt för det vardagliga arbetet, vill förkovra sig inom det ämne man har valt att undervisa i, och borde ha ett brinnande intresse för.

Jag vill lära mig mer matte, sådan som gör mitt daglig arbete mer effektivt. Det handlar om matematik i ett annat sammanhang. Läs gärna tillbaka i tråden där jag förklarat närmare. Orkar inte skriva samma sak flera gånger.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Jag vill lära mig mer matte, sådan som gör mitt daglig arbete mer effektivt. Det handlar om matematik i ett annat sammanhang. Läs gärna tillbaka i tråden där jag förklarat närmare. Orkar inte skriva samma sak flera gånger.

Gör det då? Också? Nu har du ju behörigheten!
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Ja oj, då får du tycka det.
Jag fick hjälp av en granne som är civilingenjör och hon mindes inte heller hur man räknade derivata och integraler. Hon har studerat mycket, mycket mer matte än gymnasiematte på universitetet och se - hon förstod mycket väl att det man inte till vardags använder - det glömmer man bort.
För du tror väl inte på allvar att mellanstadiebarn räknar integraler? Eller att jag sitter och använder min planeringstid inför lektionerna med att lösa några tredjegradsekvationer då och då på kul? Typ till vilken nytta då??

Vi jobbar med de fyra räknesätten, att räkna procent, bråk och så introduceras algebra. Att förstå vad som är stötestenarna för barn i åldern 10-12 när de räknar matte, det är vad jag arbetar med varje dag.
Att ha en grundkunskap i matematik är viktigt - men det handlar om andra kunskaper än rent råräknande.
Jag skulle vilja lära mig mer om räknesvårigheter, kopplingen mellan läs- och skrivsvårigheter och problem med att ta in matematik. Göra studier i kring vilka undervisningsmetoder som verkligen ger resultat.

Jag är civilingenjör och även om jag minns både derivata och integraler så kan jag inte påstå att jag kommer ihåg andra delar av alla mattekurser. Inte ens alla delar av mellanstadiets matte (liggande stolen någon? :D )

Däremot är jag övertygad om att om jag öppnade böckerna igen och började läsa så skulle jag inte ha några som helst problem att återta kunskaperna. Jag ägnade stor de av de där fem universitetsåren åt att öva upp min analytiska förmåga, min problemlösningsförmåga och förmågan att "tänka" matte.

Eftersom du är mattelärare är självklart detta något du redan känner till. Självklart vet du också att anledningen till att studera matematik är i mångt och mycket något helt annat än att klara av att räkna ut vad maten ska kosta i affären.

Det är just det som gör mig så förbluffad. Argument som "varför ska jag lära mig att räkna ut detta, jag kommer ju aldigt någonsin att använda mig av det i livet" är något som brukar komma från just skolbarn. Inte från mattelärare!

Du är säkert en jättebra lärare, och jag säger ingenting om din pedagogiska förmåga. Men jag hoppas verkligen att mina barn slipper ha en mattelärare med inställningen att allt annat än det barnen ska lära sig under mellanstadiet i matte är för denne onödig kunskap. Eller för den delen som tycker att så grundläggande matte som gymnasiematte är svår.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Du får förstås anse att du vet vilket intresse jag har för de ämnen jag undervisar i, men summan av kardemumman är att du inte vet ett skit.

Jag vet att du inte uttrycker något intresse för matematik i den här tråden.

Hur du är som lärare, vet jag naturligtvis inget om. Men jag har träffat på tillräckligt många okunniga lärare för att vara lite bekymrad.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Samma sak med behöriga lärare - visst är det bra om en lärare är behörig, men det är inte behörigheten som gör en lärare bra!

Vad är det då som gör en lärare bra?
Enligt min uppfattning så krävs det mycket goda ämneskunskaper för att få eleverna intresserade och för att kunna förklara på ett enkelt sätt så att de förstår. Man bör kunna svara på "alla" de frågor som de ställer när man har väckt deras nyfikenhet. Man bör också kunna gå igenom ett ämnesområde på flera olika sätt med många exempel och gärna en hel del anknytningar till annat. Man måste kunna sätta sig in i hur de tänker och kunna komma med många olika sätt att förklara. En bra lärare får sina elever att tänka vidare, ställa egna frågor och bli aktiva på lektionerna. det krävs en hel del ämneskunskap för att kunna leda en intensiv klassrumsdiskussion.

Min uppfattning är dessutom att ämneskunskaperna hos lärare har minskat betydligt de senaste åren. I en undersökning publicerad i DN för några dagar sedan var andelen behöriga lärare inom de olika ämnen mycket låg. Andelen behöriga kemilärare i åk 7-9 var 16%, för att ta ett exempel.

Vart är vi på väg?
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Men du.
Ska du ta och läsa lite innan du svarar på tråden?
Matte C är intagningskravet. Been there - done that. För 20 år sedan. Det är gjort, jag säger ABSOLUT INGENTING om matte C mer än att de kunskaperna ligger 20 år tillbaka i tiden. Utan dem färskt i minnet så var kursen jag läste inte särskilt lätt.

Så - om de personer som nyligen läst det jag nu pluggat, redan glömt hur man räknar sådana tal efter 4-5 år, och de som daligen arbetar med högre matematiska uträkningar inte heller kunde hjälpa mig innan de satt pannan i djupa veck i nån vecka eller så: Är det då så märkligt att jag tycker det är svårt att först minnas vad jag gjorde för 20 år sedan och sedan bygga på det sådär på nån vecka eller så för att räkna tal på högre nivå?

Jag läste hela tråden innan jag svarade.

Ja jag tycker det är märkligt att du har så svårt för MaC trots ditt yrke. I mitt inlägg skrev jag inte att allt behöver sitta som ett smäck utan att den nivån av matte som C är inte borde vara jättesvår för någon som förstår matematikens grundprinciper. Och jag personligen tycker att en mattelärare ska behärska i alla fall gymnasiets kurser någorlunda. Glömmer man helt får man väl repetera.

Att civilingenjörer sätter pannan i djupa veck över gymnasiematte i veckor låter konstigt men nåväl, några sådana kanske det finns.

Håller för övrigt med Petruska och Breaktown.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Tack för ett mer utvecklat och nyanserat svar, Breakdown.

För min inriktning på lärarhögskolan så räckte matte C. Jag är lärare i svenska och SO i grund och botten.
Eftersom det aldrig utbildades matte/NO-lärare i den utsträckning som krävdes så blev det så att vi med annan inriktning fick ta matte- och NO-lektionerna ändå. Vi läste ju givetvis också en del matte på lärarhögskolan men inte lika många poäng som mattelärarna.

Så, när jag kom ut som nyexad lärare för ca 17 år sedan så hade jag förstått om någon reagerat när jag blev tvungen att hålla i mattelektioner på mellanstadiet.

Eftersom jag blivit mer och mer intresserad av matematik - så såg jag till att läsa på egen hand, att involvera mig i de mattesatsningar etc som bedrivits i kommunens regi. De har varit av varierande kvalitet. Ibland blaha och ytskrap, ibland anlitades faktiskt namnkunniga matematikmänniskor som höll halvårsvisa kurser med regelbundna återträffar.

När Lärarlyftet II erbjöds, läste jag ytterligare 15 hp matematik - det som DÅ sades skulle ge mig behörighet på mellanstadiet. Det jag satsade på utbildnigen rent ekonomiskt har jag aldrig fått tillbaka i form av löneökning (så funkar det inte i skolvärlden).

Under tiden har jag haft mycket god återkoppling från den högstadieskola dit de flesta av mina elever söker sig. Lärarna där bekräftar att de kommer väl förberedda till högstadiet och att de dessvärre ibland blir tvungna att "vänta in" elever från andra skolor innan de kan sätta fart framåt.
Jag tolkar det som att min lärargärning är god, att de kunskaper jag har i matematik genom åren ökat och att min undervisningsskicklighet - mycket på grund av mitt intresse för ämnet - blivit större vartefter åren gått.

När jag nu fick höra att det man sa efter Lärarlyftet II inte stämde - att jag ändå inte hade nog med poäng - så kändes det väl inte sådär HURRA. Jag är mitt uppe i mitt arbete, det finns inte mycket utrymme utöver allt som jag är ålagd att utföra, och högre lön bara för att jag får utökad behörighet finns inte på kartan. MEN, då tänkte jag att det vore kul att fördjupa mig kring det här med matematiksvårigheter - hur jag på ett ännu bättre sätt kan hjälpa de elever som har svårt att förstå matematik, vilka orsaker man antar ligger bakom dyskalkyli osv.

Resten vet ni: Den kursen gildes inte, däremot skulle det vara helt OK med en repetitionskurs (i princip) av den högre gymnasiematten.

Och nu svor jag i kyrkan: jag tycker inte min tid blev väl investerad i och med denna kurs. Vad ska jag säga? Sätter jag kurserna mot varandra så ger den ena mig jokrar på hand direkt, medan den andra...faktiskt inte gör det.

Sedan kan en del tycka att lärare på mellanstadiet ska ha MER än 30 hp matematik för att få undervisa. Det är väl en annan diskussion.
Som jag sa förut så är man inte ämneslärare på mellanstadiet utan man delar tid och energi mellan många olika ämnen och med den löneutveckling lärarna har är det nog omöjligt att kräva att det ska vara sju års utbildning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp