Bukefalos 28 år!

Vad är det för fel på min bil?

Shaggy

Trådstartare
Hade bilen inne på verkstad för service igår och hoppades att det skulle lösa problemet, men icke.
När jag kör i uppförsbackar och pressar den en aning, numera räcker det med att ligga på rulle i 90-100, så tappar den all kraft. Det den gör är att den börjar rycka eller "hoppa som en groda".
Jag trodde det var bränslefiltret och så hittade meken en slang till turbon som läckte. Ingen dera åtgärd hjälpte :(
Jag får känslan av att den inte får bränsle/ luft som den ska men det är bara en känsla och inget konkret.
 
Hade bilen inne på verkstad för service igår och hoppades att det skulle lösa problemet, men icke.
När jag kör i uppförsbackar och pressar den en aning, numera räcker det med att ligga på rulle i 90-100, så tappar den all kraft. Det den gör är att den börjar rycka eller "hoppa som en groda".
Jag trodde det var bränslefiltret och så hittade meken en slang till turbon som läckte. Ingen dera åtgärd hjälpte :(
Jag får känslan av att den inte får bränsle/ luft som den ska men det är bara en känsla och inget konkret.
hmm min gamla Suzuki Samuraj fick alltid motorstopp om man körde över/runt 90, sedan återhämtade den sig om man stått still i 20 minuter eller så. Men vad berodde det på? Det läckte någonting, glapp i en bränslesladd/olja eller något. Men det var så länge sedan. Det var svårlöst (får fråga mamma om hon minns vad felet var).
 
På min mitsubishi var det vevhusmotorn som hade gett sig när den gjorde så. På min bil fick jag stanna, stänga av och starta igen för att den skulle börja gå normalt igen. De bör ju kunna felsöka med dator, gjorde de inte det?
 
Hm. Hade liknande problem men med acceleration. Undrar om det inte var någon ventil eller nåt sånt pluttigt fel..?
 
Jättesvårt att komma med några kvalificerade gissningar om, även om det spontant känns relaterat till bränslesystem och/eller motorstyrning. När jag har den typen av svårdiagnosticerade motorproblem så vänder jag mig till en märkesverkstad, där dels förutsättningarna för kvalificerad felsökning kan vara bättre och dels sannolikheten är större att någon mekaniker har stött på samma fel tidigare. (För alla andra verkstadsbesök använder jag en jättebra halvstor obunden verkstad.)
 
Lambdasond eller liknande?
Hade samma liknande problem och det var nånting liknande som hade med det att göra. Kan se om sambon minns.
 
Som svar på ovan
Motorlampan lyser inte
Bilen stannar inte utan släpper jag aningen på gasen så rullar den på men jag tappar ju fart och får växla ner.
Förstår inte hur kopplingen skulle kunna vara inblandad för mig känns det långsökt.
 
Hade bilen inne på verkstad för service igår och hoppades att det skulle lösa problemet, men icke.
När jag kör i uppförsbackar och pressar den en aning, numera räcker det med att ligga på rulle i 90-100, så tappar den all kraft. Det den gör är att den börjar rycka eller "hoppa som en groda".
Jag trodde det var bränslefiltret och så hittade meken en slang till turbon som läckte. Ingen dera åtgärd hjälpte :(
Jag får känslan av att den inte får bränsle/ luft som den ska men det är bara en känsla och inget konkret.

Typiskt kan det handla om turbon, fast det kan vara många saker. Tappa kraft och hoppa som en groda/rycka är vanliga symptom på fel luftblandning. Men om det är mycket "ryck" borde det också snarare vara slangar som är lösa (inte bara liten läcka).

Jag skulle kolla igenom alla slangar och dessutom lyssna noga med motor igång (och pressa lite) hur det låter och väser i motorutrymmet. En del slangar är lätta att komma åt. Om inget hittas skulle jag åka till verkstad, felkoderna man läser ut brukar kunna innehålla mycket bra information för vidare felsökning.

Modell/årtal? Diesel eller bensin? Vid vilket varvtal uppträder problemet?
 
Modell/årtal? Diesel eller bensin? Vid vilket varvtal uppträder problemet?
Passat från -08, diesel
Varvtal ligger runt 1800-2100 men jag kopplar inte ihop det med varvtal utan läge på gaspedalen. Foten har lärt sig väldigt bra var hoppläget startar vilket märks när jag kör jobbilen och inte accelererar på rätt sätt med den pga detta.
 
Fast du sitter ju inte och slirar på kopplingen när du kör 90?

När den tappar fart i uppförsbacke när du inte byter växel/kopplar säger man att den slirar på kopplingen.
Det är som när man cyklar och tar i men så hoppar kedjan av men sen som att den hoppar på igen.

Det handlar inte om att du växlar eller ens rör kopplingen men det är det den fysiskt gör.
 
När den tappar fart i uppförsbacke när du inte byter växel/kopplar säger man att den slirar på kopplingen.
Det är som när man cyklar och tar i men så hoppar kedjan av men sen som att den hoppar på igen.

Det handlar inte om att du växlar eller ens rör kopplingen men det är det den fysiskt gör.

Aldrig hört talas om slira på kopplingen vid körning.

Här innebär uttrycket slira på kopplingen att man använder dragläget. till exempel när man i ett motlut håller kopplingen bara delvis nertryckt och alltså håller bilen stilla med dragläget.

Kopplingen kan ha en roll i om bilen är seg vid acceleration om den (de delar som får den att funka) är utnött, men då märker man det ju även vid växling och den brända lukten är mer vanlig än ovanlig då.
 
Aldrig hört talas om slira på kopplingen vid körning.

Här innebär uttrycket slira på kopplingen att man använder dragläget. till exempel när man i ett motlut håller kopplingen bara delvis nertryckt och alltså håller bilen stilla med dragläget.

Kopplingen kan ha en roll i om bilen är seg vid acceleration om den (de delar som får den att funka) är utnött, men då märker man det ju även vid växling och den brända lukten är mer vanlig än ovanlig då.

Jag svarar med en bild från google.
Jag vet inte riktigt vad jag annars ska svara.
Jag har haft två bilar där kopplingen börjar ta slut med samma upplevelse som TS.
2201D2B7-B970-44EF-8274-2CFCB00C9B24.png
 
Hade bilen inne på verkstad för service igår och hoppades att det skulle lösa problemet, men icke.
När jag kör i uppförsbackar och pressar den en aning, numera räcker det med att ligga på rulle i 90-100, så tappar den all kraft. Det den gör är att den börjar rycka eller "hoppa som en groda".
Jag trodde det var bränslefiltret och så hittade meken en slang till turbon som läckte. Ingen dera åtgärd hjälpte :(
Jag får känslan av att den inte får bränsle/ luft som den ska men det är bara en känsla och inget konkret.
Om motorn varvar upp när den rycker och hoppar som en groda är det kopplingen som slirar och behöver bytas.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 587
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Denna texten berör mig så otroligt mkt och jag gråter varje gång jag läser den:cry: :cry: :cry: När jag var valp, underhöll jag dig me...
Svar
12
· Visningar
1 181
Senast: Ämelie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Valp 2023 -den andra
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp