vad är det för skillnad?

Eliin_87

Trådstartare
På ett pessoa bett och ett pelham bett ?.
Och kan det vara så att en häst kan behöva en storlek större på ett rakt pelham bett?. Min häst har alltid 11.5,men pelham bettet som är så,sitter så jäkla tajt,känns som det behövs en storlek större?..
 
Pessoa/Pelham

56304.jpg
56322.jpg
 
Bett ska sitta tajt. Själva käken är väldigt smal.

Ett pelhambett verkar mha hävstångsprincipen, dvs du har stång och kedja. Ett pessoabett är bland de mest värdelösa och hemska bett jag vet... burr. Begränsar bara kontakten med hästen utan att man får "skarpare" effekt som med pelhamet.
 
tack för svaren :)
Mitt pelham bett,verkar trycka .
dom där ringarna där man sätter sidostyckarna,sitter riktigt tajt mot honom,ska jag ha en storlek större?
 
Pratade med min ridlärare igår och hon tyckte att jag skulle prova en storlek större,skänklarna åker nästran in i munnen på honom osv , så jag får lita på henne :)
tack för alla svar..
 
ledat pelham och pesso har stor nötknäppar effekt. tycker det är bättre att du skaffar dej ett pelham (rakt)
 
du ska hellre byta till mindre storlel än större, fast jag har ingen aning om hur bettet sitter nu.

Men som nån sa, böj ut skänklarna i stället!

Man ska inte alltid lita på ridlärare/tränare mycket kan dom vara bra på men inte allt. Köp inget större bett.

Men du kan väl lägga ut en bild på hästen med bettet på?

Sen hoppas jag att du har ett rakt bett, för dom 2-delae ger helt fel signaler och kniper runt underkäken och förstör hela bettets idé.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 886
Senast: villhöver
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
814
Senast: Linda_A
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 880
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 095
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp