Bukefalos 28 år!

Vad är det med folk?!

Sv: Vad är det med folk?!

*delvis knapplån*

Jag tror att diskussionen har blivit aningen infekterad för att begreppen blandas ihop; pratar vi om kommentarer från främlingar eller från folk man möter i princip varje dag, t.ex. nära kollegor? Jag själv har nog diskuterat ur ett bekantskapskrets-perspektiv, medan andra pratar om främlingar och vissa pratar om både och. Det blir aningens förvirrande.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad tycker jag dock, som någon/några andra redan skrivit, verkar vara en bra riktlinje :)

Instämmer!!!
 
Sv: Vad är det med folk?!

Det är lika bra att komplettera: jag förväntar mig INTE att vänner utan barnintresse ska gulla eller fråga om de får hålla eller prata enbart barn med mig! Sån är jag inte själv och jag har själv inget jättestort bebisintresse generellt. Men jag kan väl tycka att man kanske ändå fäller någon slags positiv kommentar. Ett "grattis" kanske? Parallell: om jag träffar Berta som kommer i sin nya bil så kanske jag i alla fall säger NÅGOT positivt till henne även om jag generellt inte är bilintresserad.
Det handlar väl inte heller direkt om bebisintresset i sig, utan ett intresse för ditt liv och det du håller på med just nu. Och en bebis bör ju inverka ganska så stort på livet, och bli en central del i det, även om du har kvar intressen från förr. Därför borde ju åtminstone några frågor om bebisen vara på sin plats, om vänner är intresserade av ens "nya" liv, eller? :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det med folk?!

Det handlar väl inte heller direkt om bebisintresset i sig, utan ett intresse för ditt liv och det du håller på med just nu. Och en bebis bör ju inverka ganska så stort på livet, och bli en central del i det, även om du har kvar intressen från förr. Därför borde ju åtminstone några frågor om bebisen vara på sin plats, om vänner är intresserade av ens "nya" liv, eller? :)

Ja, du uttrycker precis det jag känner!
 
Sv: Vad är det med folk?!

Jag menar "tjock" med citattecken, vilket just pekar på det märkliga i att gravida tolkar det som fetma.

men varför använda ordet tjock i dagligt tal med en gravid då? När citattecknen inte syns menar jag.

(För en del kan ju uppleva som att de blivit tjocka OCKSÅ samtidigt som magen växt.)
 
Sv: Vad är det med folk?!

men varför använda ordet tjock i dagligt tal med en gravid då? När citattecknen inte syns menar jag.

Jag har bara hört det användas en gång när jag har varit med, och tjejen i fråga sa till sin kompis: "nu får man faktiskt säga att du ser tjock ut, eller hur?" men det var otvetydigt - i alla fall för mig - att hon syftade på gravidmagen. Jag tycker hela diskussionen tyder på att kvinnor har väldigt låg självkänsla.
 
Sv: Vad är det med folk?!

Jag tycker hela diskussionen tyder på att kvinnor har väldigt låg självkänsla.

Det är möjligt. Men den låga självkänslan hjälps knappast upp av att andra (kvinnor) kallar en sådan kvinna för tjockis när hon är gravid. (Återigen: jag bryr mig inte, men vet att det finns andra som gör det).
 
Sv: Vad är det med folk?!

Det är möjligt. Men den låga självkänslan hjälps knappast upp av att andra (kvinnor) kallar en sådan kvinna för tjockis när hon är gravid. (Återigen: jag bryr mig inte, men vet att det finns andra som gör det).

Jag vet att du inte bryr dig, och jag tror inte att jag hade brytt mig heller. Man väljer att bli gravid för det mesta, och det kommer med paketet, tänker jag, att midjan försvinner. Det hör på ett sätt till åldrandet och det är bara att acceptera.

Jag tycker att kvinnor med låg självkänsla ska ifrågasätta sina ideal och jobba med sig själva snarare än att kräva särskild behandling av andra. Det spelar ingen roll om jag säger att magen är fin till en person som har bestämt sig för att den är ful.
 
Sv: Vad är det med folk?!

Det spelar ingen roll om jag säger att magen är fin till en person som har bestämt sig för att den är ful.

Men det kan nog ändå spela roll om du säger den är jättestor, enorm, tjock eller något annat icke så välvalt ord. I alla fall så känner hon sig ju inte bättre inombords.

Många människor är faktiskt mottagliga för vad andra säger.
 
Sv: Vad är det med folk?!

Det är klart det är min tolkning! Det är ju det jag skriver.

Jag håller med dig om att sånt du exemplifierar är jobbigt. Men jag förstår att flera missuppfattat dig när du skriver tex att du tycker "det är jätteskönt då mina kollegor tittar mig i ansiktet och pratar med mig om jobb, som de gjorde innan magen började synas." Då är det ju inte lätt för vare sig mig eller någon annan som skulle råka vara din kollega. FÅR vi ens titta på magen eller ställa den där neutrala frågan? Eller ska vi låtsas att vi inte sett den? Totalt solklart vad du menar kanske det inte är för alla andra. Även om det förstås är det för dig.

Ok, jag kan förstå om man har svårt att tolka det rätt, som jag menar det. Det jag menar är att då man stått ut med dessa personliga frågor och klämmande på magen på jobbet ett par månader är man helt enkelt trött på det. Då tycker jag att det är jätteskönt med de kollegor som kan hålla sig till vår yrkesmässiga relation och inte blanda in mitt privatliv i leken. Jag har fått nog av detr helt enkelt. Om kollegorna låtit bli att ta på mig och ställa personliga frågor hade mitt tålamod varat längre. Det är så jag menade med den meningen.
Jag menar inte att det är så för alla andra. Jag menar att eftersom det är så för mig kan det även vara så för en del andra människor. Det är någonting som måste tas med i beräkningen.
 
Sv: Vad är det med folk?!

Jag vet att du inte bryr dig, och jag tror inte att jag hade brytt mig heller. Man väljer att bli gravid för det mesta, och det kommer med paketet, tänker jag, att midjan försvinner. Det hör på ett sätt till åldrandet och det är bara att acceptera.

Jag tycker att kvinnor med låg självkänsla ska ifrågasätta sina ideal och jobba med sig själva snarare än att kräva särskild behandling av andra. Det spelar ingen roll om jag säger att magen är fin till en person som har bestämt sig för att den är ful.

Eller också kan du försöka låta bli att slänga negativa kommentarer omkring dig.
Gravida ÄR känsligare. Det har med hormoner att göra.
 
Sv: Vad är det med folk?!

Fast jag upplever inte kommentarerna av typen "vad stor du har blivit!" som negativa, utan snarare neutralt konstaterande, och är man på smällen är det väl inte konstigt att man är tjock - man ÄR tjock och det är ju meningen! Jag kan inte förstå varför man tolkar något sådant som ett personligt angrepp. Jag undviker inte alls personliga eller privata förehavanden, tvärtom, det är sådant som ger vänskapen djup. (Nu talar jag inte om kommentarer fällda av fullkomliga främlingar, utan människor som man annars umgås med).

Är man så känslig som tex Allmac76 hade jag nog undvikit alla samtalsämnen med denne faktiskt. Att tolka omtanke som ett intrång i det privata livet tyder på stora hämningar.

Men du har ju inte befunnit dig i min situation.
Ja, jag har ett stort behov av personligt utrymme. Jag är inte bekväm med att krama all möjliga människor. Jag tycker att det är direkt otrevligt då någon utanför min absolut närmaste krets tar på min mage.
Att till en okänd människa (en kollega man inte känner eller någon helt okänd) ställa privata frågor om hur sambon ställer sig till barnaalstrandet tycker jag är att kliva över gränsen.
Att kalla någon människa tjock tycker jag är att kliva över gränsen. Man kan vara tjock OCH gravid. Man kan vara pinnsmal och gravid och fortfarande må dåligt över att bli kallad tjock. Därför att man är proppfull med hormoner.
Om du vill tänka på mig som hämmad så är det helt okej.
 
Sv: Vad är det med folk?!

Men du har ju inte befunnit dig i min situation.
Ja, jag har ett stort behov av personligt utrymme. Jag är inte bekväm med att krama all möjliga människor. Jag tycker att det är direkt otrevligt då någon utanför min absolut närmaste krets tar på min mage.
Att till en okänd människa (en kollega man inte känner eller någon helt okänd) ställa privata frågor om hur sambon ställer sig till barnaalstrandet tycker jag är att kliva över gränsen.
Att kalla någon människa tjock tycker jag är att kliva över gränsen. Man kan vara tjock OCH gravid. Man kan vara pinnsmal och gravid och fortfarande må dåligt över att bli kallad tjock. Därför att man är proppfull med hormoner.
Om du vill tänka på mig som hämmad så är det helt okej.

Men då ska nog den här tråden inrikta sig på "vad är det med gravida" snarare än icke-gravida...

Jag får erkänna att jag inte har någon aning om varför folk tycker att det är kul att ta på graviditetsmagar. Jag bryr mig inte ett dugg om att kollegor är på smällen, jag är inte intresserad av deras "bumps" och ställer bara artiga frågor av plikt. Sedan lämnar jag ämnet. Hittills har det inte varit några problem. Men jag tassar inte på tå eller kommer med anpassade komplimanger för att hålla deras hormoner på gott humör. Det fungerar inte på en arbetsplats.
 
Sv: Vad är det med folk?!

Men då ska nog den här tråden inrikta sig på "vad är det med gravida" snarare än icke-gravida...

Jag får erkänna att jag inte har någon aning om varför folk tycker att det är kul att ta på graviditetsmagar. Jag bryr mig inte ett dugg om att kollegor är på smällen, jag är inte intresserad av deras "bumps" och ställer bara artiga frågor av plikt. Sedan lämnar jag ämnet. Hittills har det inte varit några problem. Men jag tassar inte på tå eller kommer med anpassade komplimanger för att hålla deras hormoner på gott humör. Det fungerar inte på en arbetsplats.


Vi vet ju vad det är med de gravida. Vi är just gravida.
Vad vi inte vet är vad det är med alla nyfikna/pliktdrivna människor som tror att man kan säga vad som helst till en gravid.

Jag säger grattis då jag hamnar i samspråk med någon som är gravid. För att jag menar det. Om de vill prata mer om sin kula får de själva spinna vidare på ämnet.
Jag tycker inte att du behöver komma med komplimanger eller hålla hormoner på gott humör. Vanlig hänsyn fungerar bra. Låt bli att kalla dem för tjockisar så ska du se att allt flyter på bra. :)
 
Sv: Vad är det med folk?!

Generalisera inte Allimac76! ;)

Långt ifrån alla blir känsligare vid sina graviditeter!
Det är väl ungefär samma sak som att säga att alla kvinnor är känsligare, eller har PMS, innan mens!

Jag kan villigt erkänna att jag innan har stört mig på hur gravida kvinnor ofta framställs på film, i litteratur, i folkmun osv.
Jag har tagit det som en parodisering av hormonstinna kvinnor som ömsom delar ut käftsmällar och ömsom gråter. Däremellan vräker de i sig allehanda ting!

Sedan blev jag medlem på Bukefalos..:p

Ärligt så känner jag inte alls igen mig eller min omgivning i mycket av det som skrivs här.
Därför tycker jag att Buke stundtals är fantastiskt -Det öppnar ögonen för sådant som ligger långt bortanför en själv och det är berikande!
Jag blir mer insatt i hur andra tycker och tänker även om jag själv inte har samma erfarenheter eller delar dessa känslor!

Jag har inte haft några märkbara hormonella förändringar under mina graviditeter mer än en otrolig trötthet under den första första trimestern.
Nu har jag inte heller läst en enda bok om graviditeter eller varit med på en enda föräldrakurs. Vid den första graviditeten stod jag som ett frågetecken när någon frågade vilken vecka jag var i!
Vecka? Jag är nog i x månaden svarade jag! :rofl:

Dvs. jag var helt "ute" i dessa upplysningstider! :eek:

Men självklart är jag medveten om att en graviditet är en omställning för kropp och själ och att många blir påverkade till följd av hormonella förändringar osv.
Men man kan inte påstå att alla gravida är känsligare!
 
Sv: Vad är det med folk?!

Nej självklart blir inte alla gravida känsligare, men så klumpigt som vissa framställer sina kommentarer kan man bli pissed iaf. Säger någon "Fan vad fet du blivit, röven är ju som en ladugårdsvägg!" blir jag nog lika sårad som gravid som jag blivit som icke-gravid.

Samma sak om någon säger "Hej Tjockis", jag fixar det en gång, men när någon säger det fem gånger på rad känner jag att det börjar klia i högernäven. Sedan förstår jag att alla inte är lika okänsliga, men det finns det de som är. Därför förstår jag att man kan bli "anti" som Allimac om man varit utsatt för en stor andel av dessa människor och dessutom har hormoner som sprutar ur öronen värre än på en femtonåring.

Därför anser jag det vara bättre att inte säga "Hej Tjockis" utan istället säga "Hur mår du?" och "vad fin du/din mage är." Det kan liksom inte tas negativt.

Till Sara-Ida: Även om man valt att bli gravid vill man inte alltid höra hur tjock man blivit. Även om man gått upp vid magen kan man ha lagt på sig både 10, 20 och 30 kilo som enbart sitter på en själv. Då känns det antagligen inte så roligt att höra hur tjock man är, även om man valt att bli gravid.
 
Sv: Vad är det med folk?!

(Ibland frestas man att generalisera för att få fram sin poäng men du har rätt. ;))
ALLA gravida är inte känsligare. Men det är en hel del hormoner i omlopp och känsloyttringarna kan tendera att bli starkare.
 
Sv: Vad är det med folk?!

Men alltså...

Snälla nån...

Allt är inte svart eller vitt..

Kommentarer om en kvinnas graviditet får väl ställas i proportion till hur väl man känner henne??

Man kommenterar väl ändå inte en främmande kvinnas graviditet??
Eller ens en ytlig bekant?

Och är det i ens familj, ja, då får man väl även där tänka sig lite för vad man säger och hur man säger det?

Det spelar väl ingen roll vad det gäller egentligen?
Ta mig som exempel...

Jag slutade röka och har gått upp i vikt.
Jag bär på 20 kg övervikt, men ser ändå inte så jättetjock ut.

På jobbet fick jag en kommentar ;
"Jaha, och du är fortfarande mullig?"

:eek:

Tack för den passningen!!

Är du gravid och VILL ha kommentarer , bra!! Men tvinga inte på någon annan konstiga och närgångna kommentarer...



Kram på er i sommaren!!
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 787
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 666
Senast: Elendil
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 329
Senast: Bapelsin
·
L
  • Artikel
Dagbok Tills nu så trodde jag ALDRIG att nåt sånthär skulle hända för mig. Eller egentligen så hela mitt liv är ju som jag aldrig trodde att...
2
Svar
35
· Visningar
2 313
Senast: zuli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp