Bukefalos 28 år!

Vad är det som låter?

EmmaL

Trådstartare
Vet inte om jag är helt vilsen..
Har hållt på med hästar sedan jag va 3 år och det slog mig idag när jag tömkörde min lille att jag inte vet VAD det är som låter när hästar blir pigga/glada/busiga?
Ni vet, det där klunkande ljudet...?
Teach me!!
 
Sv: Vad är det som låter?

Är mig veterligen bara hingstar och valacker som låter så. Är väl luft i skapet/pungen eller något sånt. :idea:
 
Sv: Vad är det som låter?

Luft i pungen? Haha vad roligt :)
Kan nog stämma att det bara är hingstar/valacker.
Mitt sto låter mer "rrrrRRErrr" som en motor, när hon blir pigg.
 
Sv: Vad är det som låter?

Ja, det kluckande ljudet är luft som "sugs" in och ut i skapet, så det händer bara på hingstar och valacker. ;)
 
Sv: Vad är det som låter?

ha ha min valack piper också! så gulligt när han kommer springande i hagen *wiiiiiiiiiii*
 
Sv: Vad är det som låter?

Ja, det kluckande ljudet är luft som "sugs" in och ut i skapet, så det händer bara på hingstar och valacker. ;)


Det där stämmer inte, finns ston som låter så också.

Av det jag hört så kan en teori vara att det sugs in luft via analen.
 
Sv: Vad är det som låter?

Upplever att det låter så från min när han är spänd, rör sig med spända steg och uppdragen buk. Släpper när han släppnat av.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 008
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 791
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 339
Senast: lilstar
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
665

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovlera
  • Födda 2022
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp