Bukefalos 28 år!

Vad ÄR detta för något?

Dalakhay

Trådstartare
Kan inte hitta något på google, bara en bild som inte går att klicka sig vidare på. Så, kära kloka bukefalister. Vad är detta för något? Såg två stycken senast jag arbetade och flera gäster blev också helt förundrade. Ingen visste något:crazy:. Vet ni? :)

attachment.php
 
Sv: Vad ÄR detta för något?

Kan inte hitta något på google, bara en bild som inte går att klicka sig vidare på. Så, kära kloka bukefalister. Vad är detta för något? Såg två stycken senast jag arbetade och flera gäster blev också helt förundrade. Ingen visste något:crazy:. Vet ni? :)

attachment.php

En av våra största nattfjärilar. Den ser nästan ut som en kolibri när den flyger Rut blommorna...macroglossum...någonting..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad ÄR detta för något?

Jag har en fjärilsbok.
Ser precis ut som en Vitribbad skymningssvärmare :)


Läste lite mer nu. Jag är hundra på att det är denna, min bild i boken överensstämmer precis.
Och står faktiskt att det är en sällsynt gäst i Sverige :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ÄR detta för något?

Den du tänker på är det inte ;) Den har inga streck på vingarna.

Tänkte inte på ngn speciell. Hade bara för mig att vi hade ngt typer av stora insekter. Men det typiska är ju det kollibriliknande sättet de hoverar framför blommorna.:D
 
Sv: Vad ÄR detta för något?

Jag googlade nu på fjärilen jag nämner. Och då kommer din bild upp som du lagt in här :)
 
Sv: Vad ÄR detta för något?

TS verkar ju även bo i Spanien. Bilden kan vara tagen där?

Det är inte jag som har tagit bilden, hittade den på google. Men jag kom inte in på sidan den var länkad ifrån, så kunde inte få reda på vad det var för något.
Jag har dock även sett sådana här i Spanien, men trodde aldrig jag skulle få se dem i Sverige. Var tvungen att få veta :)
Tack allihopa! Ni är kloka ni :)
 
Sv: Vad ÄR detta för något?

Kan inte hitta något på google, bara en bild som inte går att klicka sig vidare på. Så, kära kloka bukefalister. Vad är detta för något? Såg två stycken senast jag arbetade och flera gäster blev också helt förundrade. Ingen visste något:crazy:. Vet ni? :)

attachment.php

Det är en Ligustersvärmare! Underbart fin - även larven är sagolik!
 
Sv: Vad ÄR detta för något?

Det är en Ligustersvärmare (Sphinx ligustri) av familjen svärmare är den största nattfjärilen i Sverige.
Den finns i bl a mellersta Sverige, jag har själv haft en i min trädgård där den besökte en kaprifol i skymningen. "leker kolibri" då den suger nektar. Södra utkanten av Stockholm. Mycket häftig att se, trodde inte mina ögon, ganska ovanlig att råka på. En kamera hann man inte hämta.
 
Sv: Vad ÄR detta för något?

Googlar man så ser det inte ut som en ligustersvärmare.
Ligustersvärmare har inte det mönstret på vängarna och på ... skuldrorna?
ligustersv%E4rmare.jpg
 
Sv: Vad ÄR detta för något?

Men var det inte så att TS hittat bilden på Google men inte hade ett eget foto? Jag satsar ändå mina pengar på Ligustersvärmare eftersom den inte är helt ovanlig. Första gången jag såg en trodde jag också att det var en Kolibri på villovägar! Även den stora larven är, som sagt, sagolik!
 

Liknande trådar

Hemmet Kom att fundera på det här med gillestugor, kanske för att vi har två stycken och att jag just nu sitter i en... Vad har ni för...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 211
Senast: tuaphua
·
Kläder & Bli fin Ja, jag vet. Shein pratas om med allt annat än positiva ord från de som bryr sig åtminstone lite om hur klädproduktion påverkar vår...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 291
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Ja kära buke. Google var inte min vän i den här frågan så därför kollar jag med er. Flera gånger när jag stått upp och rakat benen de...
Svar
8
· Visningar
1 444
Senast: underensten
·
Kropp & Själ Mitt liv är så jobbigt. Jag arbetar som timanställd på deltid. Alltså många dagar utan jobb. Jag har knappt några rutiner alls i min...
Svar
6
· Visningar
1 092
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp