Vad är detta för utbildningsnivå skulle ni säga?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Nyfiken Dressyrtjej med nattfunderingar här var det ja...:angel:

Är bara lite nyfiken, vilken utbildningsnivå skulle ni säga att detta är? (Hur högt anser ni att denna häst är utbildad?)
Häst och bakgrund: Halvblod av grov/äldre typ, 162 cm i mkh. Tidigare startad upp t.om. LA:1, då med 64% som bästa resultat.
Följande kan hästen:
- Bakdels- och framdelsvändningar.
- Galoppombyte. Oklart om flera på rad, men klockren i enkelt byte.
- Ryggningar. Även från trav (alltså trav-halt-ryggning-trav).
- Skänkelvikning.
- Öppnor och slutor i alla gångarter. Även öppnor och slutor med förvänd ställning i alla gångarter.

Har lätt för längningar, men även sidförande rörelser och galoppombyte (enkelt). Svårare för att "bara samla sig" (om man inte gör det under en övning - typ öppna/sluta osv.). Har mjuka, men samtidigt ganska stora gångarter. Absolut inte markbundna/släpiga, men inte heller superflashiga. Aldrig fått gångarterna bedömda, men jag skulle väl ge dem 7or typ.

LA är givet att denna är utbildad, eftersom att den är startad LA:1 med 64%. Men jag skulle nog ändå vilja säga att "träningsnivå" (med rätt ryttare!) är MsvC. Eller? Är jag på rätt spår? :)
 
Nyfiken Dressyrtjej med nattfunderingar här var det ja...:angel:

Är bara lite nyfiken, vilken utbildningsnivå skulle ni säga att detta är? (Hur högt anser ni att denna häst är utbildad?)
Häst och bakgrund: Halvblod av grov/äldre typ, 162 cm i mkh. Tidigare startad upp t.om. LA:1, då med 64% som bästa resultat.
Följande kan hästen:
- Bakdels- och framdelsvändningar.
- Galoppombyte. Oklart om flera på rad, men klockren i enkelt byte.
- Ryggningar. Även från trav (alltså trav-halt-ryggning-trav).
- Skänkelvikning.
- Öppnor och slutor i alla gångarter. Även öppnor och slutor med förvänd ställning i alla gångarter.

Har lätt för längningar, men även sidförande rörelser och galoppombyte (enkelt). Svårare för att "bara samla sig" (om man inte gör det under en övning - typ öppna/sluta osv.). Har mjuka, men samtidigt ganska stora gångarter. Absolut inte markbundna/släpiga, men inte heller superflashiga. Aldrig fått gångarterna bedömda, men jag skulle väl ge dem 7or typ.

LA är givet att denna är utbildad, eftersom att den är startad LA:1 med 64%. Men jag skulle nog ändå vilja säga att "träningsnivå" (med rätt ryttare!) är MsvC. Eller? Är jag på rätt spår? :)
Jag skulle vilja säga att det inte fullt ut går att bedöma enbart på vilka rörelser hästen kan utföra. Det beror även på hur den utför dem och i vilken form, dvs med vilken samlingsgrad. Tittar du på de proffsridna unghästarna så gör de mga gånger både byten och skolor redan som 4-åringar. Men formen och samlingsgraden är fortf på grundridningsnivå vilket gör att man knappast skulle uttrycka det som att hästen är utbildad på msv-nivå.

Eftersom jag lever kvar i gamla tider då MSV C hette LA:5 så tycker jag inte att det är så kontroversiellt att säga att en häst som är tävlad LA är utbildad MSV C. Men tanken med LA:5/MSV C är ju just att ge en språngbräda till MSV med mer samling. Och på den beskrivning du ger, att hästen inte riktigt har kommit till de samlade gångarterna så skulle jag gissa att min bedömning, om jag såg hästen, skulle vara att den ligger på LA-nivå utbildningsmässigt.
 
Galoppombyten i språnget är väl knappast LB-nivå?

Om den inte kan galoppera i förvänd galopp så kan den väl ändå inte gå mer än LB?
Nu kunde ju hästen i fråga det så din kommentar var väldigt onödig.

Måste även tillägga att vilken hopphäst som helst kan byta i språnget. Inte alla kan galoppera i förvänd galopp.
 
Om den inte kan galoppera i förvänd galopp så kan den väl ändå inte gå mer än LB?
Nu kunde ju hästen i fråga det så din kommentar var väldigt onödig.

Måste även tillägga att vilken hopphäst som helst kan byta i språnget. Inte alla kan galoppera i förvänd galopp.

Det finns massor av hästar som inte kan göra rena byten på kommando. Så nä, alla kan inte det, och det räknas definitivt inte in i LB.
 
Om den inte kan galoppera i förvänd galopp så kan den väl ändå inte gå mer än LB?
Nu kunde ju hästen i fråga det så din kommentar var väldigt onödig.

Måste även tillägga att vilken hopphäst som helst kan byta i språnget. Inte alla kan galoppera i förvänd galopp.
Hopphästar ridna med fokus hoppning byter ofta galopp när man ställer om/svänger men att byta rent på hjälpen motsvarande vad som lrävs i dressyr är det färre som gör.

Förvänd galopp är inte heller skitsvårt så länge man inte satt sig i skiten med att lära hästen byta galopp vid sväng. Det är ju "bara" att fatta och vara tydlig i att välja väg och sitta för rätt galopp.
 
Om man väljer att spegla en hästs utbildningsnivå och jämför med de dressyrprogram som finns skulle jag nog förvänta mig att hästen kan utföra alla de rörelser som ingår i den "nivån" av program och få godkända poäng.

Den dressyrdommaren som jag tar hjälp av ibland nämner mycket dethär med "formen" att hästen har rätt form för tex LC, LB, LA. tex kan en häst kanske göra en öppna/sluta men bara i LC form.

De flesta hästar som inte tävlar dressyr är utbildade med ett ihopplock av rörelser som kan motsvara olika moment i olika program. fast som kanske inte riktigt motsvarar det som förväntas på en dressyrtävling - som denna som kan galoppombyten och sidförande rörelser, men frågan är hur dessa rörelser hade bedömts på en tävling om man jämför med den förväntade formen som hästen ska ha på den nivån. Jag hade nog valt att beskriva denna som du gör, med det som hästen kan och inte genom att försöka få in den i ett "dressyrprogramsfack".
 
Eftersom den inte klarar samlade gångarter än skulle jag säga LA. Sen att utföra enstaka skolor är inte att man ligger på den nivån. Jag tycker det krävs rätt kvalité och samlingsgrad.
 
Det är inte säkert att en bra och högt utbildad häst får höga poäng på dressyrtävling. Det beror inte bara på hur bra ryttaren är eftersom det är en bedömningssport och "domaren dömer".

Om hästen kan göra alla rörelser som du nämner i alla gångarter MED nosen något framför lod och utan knyck på halsen vid 2-3 halskotan är den högt utbildad. (Tyvärr ger det nog inte så höga poäng på tävling eftersom domarna vill att hästen inte är över tygeln. För att vara säkra ser de gärna att hästen är klart bakom lod.)

Om hästen dessutom länger halsen när ryttaren ber om det är den förmodligen bra utbildad. (Det finns naturligtvis mycket annat som visar om den är bra utbildad men detta är ett problem som många ryttare beskriver bla här på buke.)

Om hästen går med nosen bakom lod och knyck på halsen vid 2-3 halskotan kan det förklara svårigheten att samla sig.
 
Jag håller med @Saigon om allt men skulle tippa på att den annonseras ut som en MSVC häst. Väldigt många verkar inte ha koll på de olika nivåerna när de skriver sina annonser.
 
Jag tycker man får skilja på "kan utföra rörelserna som ingår i program X" och en häst som klarar att gå program X godkänt. Det kan ligga ganska långt ifrån varandra ibland. Just det att inte bara kunna göra specifika rörelser, utan kunna göra det på precis rätt ställe, göra de i ett sammanhang etc.

Många hästar kan byta rätt hyfsat för hjälp om ryttaren kan lägga bytet där och när det känns att "nu". Då byter hästen klockrent 10 av 10 gånger. Men att byta vid A efter att ha ökat galoppen längs diagonalen strax innan blir det bara rent byte 1 av 10 gånger. Lätt överdrift för exemplets skull, men för att förtydliga.

Och det där kan följa med ganska långt ner i klasserna. Vilken häst som helst kan t ex göra halt från trav, men att göra en balanserad halt vid X från trav kan vara en heeelt annan femma. Nästan alla hästar kan gå i "fel galopp" utan att ramla omkull, men att balanserat gå i förvänd, och så att säga göra det på hjälp utan att byta tillbaka när det blir svårt är en annan sak.

Så - ta ut hästen på en start eller ivf en programridning/P&R i t ex MsvC och se på poäng och kommentarer ger säkrare svar än kolla vad hästen kan tycker jag.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 363
Senast: TinyWiny
·
Dressyr Nu behöver jag hjälp från er mycket rutinerade utbildare typ @tuaphua, @mooi, @fio etc då både jag och min tränare (även unghästdito)...
2
Svar
23
· Visningar
2 689
Senast: Magnum
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 225
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 273
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp