Vad är en snokrem?

Editten

Trådstartare
Tjena!
Ridskoleelev här, jag har funderat på detta ett tag nu...
Många av ridskolans hästar har träns med en liten rem som sitter bredvid nosgrimman typ, det spänner man runt hästens mun. Jag har för mig att det heter snokrem, heter den det? Varför använder man dem, min favorit ridskole polle gillar inte remen, hon är väldigt känslig runt mulen och hatar när man spänner remen, så tycker nästan synd om henne. :confused:
Är det någon fördel med att ha den? Hade en häst som bits väldigt ofta, då sa stallvärden att man kan spänna remen extra hårt så hon inte kan öppna munnen och bitas lika ofta, fast det kan ju inte vara anledningen till att man använder snokremmar eller? Det hjälpte ju inte ändå, bits fortsätter hon att göra. ;)

Kramis
 
Den heter snokrem ja, spänn den löst när du rider;) Eller fråga din ridläraren du får rida henne utan?:) oftast är den överflödig, jag har min för att det snyggt. Knappast att den hjälper att stänga igen munnen :)
 
Nej, en aachenrems funktion är att stabilisera tränset/bettet. Om den hindrar hästen från att gapa har man spänt den för hårt.
Mm vet. Men där jag gick på ridskola som barn sa de att det var för att hästarna inte skulle gapa och smita undan bettet och något annat användningsområde fanns inte.
Tror många använder den av fel anledning. Vill man stabilisera bettet är väl bettplattor bättre.
 
Vad jag hört fyller aachenremmen ungefär samma funktion som remontnosgrimman, dvs den stödjer bettet.
Spänner aldrig den hårt om det finns en på tränset. Rider helst utan om jag kan, men på ridskola har man inte den lyxen att kunna välja, då gör jag det näst bästa istället.

Finns alltför många som spänner den hårt, själv skulle jag nog inte vilja ha en rem hårt åtdragen över min mun som hindrade mig från att gapa.
 
Jag har aldrig sett någon sådan spänd lösare än att den låser ihop käften på hästen väldigt effektivt. Enligt mig sämsta nosgrimman som finns.
Håller inte med. Och syftet är, som sagt, inte att spänna igen munnen. Att folk använder utrustning fel gör ju inte utrustningen i sig dålig.
 
Håller inte med. Och syftet är, som sagt, inte att spänna igen munnen. Att folk använder utrustning fel gör ju inte utrustningen i sig dålig.
Fast den utrustningen är så lätt att använda fel eftersom typ alla gör det så jag tycker nog att det är fel på utrustningen i så fall. Att jag dessutom inte kan se hur den kan fungera på det sätt den enligt uppgift ska fungera gör inte att jag ser den som bättre. Vill man stabilisera bettet är en remontgrimma betydligt bättre för ändamålet utan att tjorva till det på det sätt som aachenremmen gör. Man får liksom det sämsta från två världar med den nosgrimman. (Sen tycker jag att den är asful och kan inte förstå hur man kan vilja ha ännu fler remmar i ansiktet på hästen. För mig ser det klumpigt och obildat ut och långt ifrån det där med att använda så lite kraft som möjligt).
Jag kan väl tillägga att jag en period red med en person som utbildade sig till ridlärare. På skolan fick h*n lära sig att man var tvungen att ha snokrem och att den skulle dras åt hårt. Orsaken till detta var att annars skulle hästen dra sig undan bettet. När h*n dragit nosgrimmorna så var de så hårt åtdragna så den 'engelska' delen tippade krafitgt neråt och hästen inte kunde röra käken en enda mm (två fingrar vadå). Vi dett tillfälle bjöd h*n hästen på äpple före ridturen och förutom att den knappt fick in det i munnen (litet äpple) så hostade den lång tid efter troligen eftersom den inte kunde tugga eller svälja korrekt. Det här lärde sig alltså denna människa på en utbildning för ridlärare. Vad lärs sedan ut till eleverna då? Nej personen gillade vare sig mitt nosgrimmelösa träns och senare min sidepull som jag red med när jag skaffat egen häst och inte behövde låna en av henom.
 
Vad jag hört fyller aachenremmen ungefär samma funktion som remontnosgrimman, dvs den stödjer bettet.
Spänner aldrig den hårt om det finns en på tränset. Rider helst utan om jag kan, men på ridskola har man inte den lyxen att kunna välja, då gör jag det näst bästa istället.

Finns alltför många som spänner den hårt, själv skulle jag nog inte vilja ha en rem hårt åtdragen över min mun som hindrade mig från att gapa.

Det blir betydligt mer låst per ren automatik enligt fysikens lagar, iom de dubbla fästningarna/trycket med en Aachen än en remont .

Finns även hyfsat mycket studier gjorda på just detta .
 
Nej, en aachenrems funktion är att stabilisera tränset/bettet. Om den hindrar hästen från att gapa har man spänt den för hårt.

Träns och bett ska inte behöva "stabilisering" genom att man spänner en eller flera remmar runt nosen. Eventuella stabilitetsproblem går utmärkt att lösa med hjälp av parerstänger eller baucherbett. Snokremmens absolut enda funktion är att hindra hästen från att gapa.
 
Vad jag hört fyller aachenremmen ungefär samma funktion som remontnosgrimman, dvs den stödjer bettet.
Spänner aldrig den hårt om det finns en på tränset. Rider helst utan om jag kan, men på ridskola har man inte den lyxen att kunna välja, då gör jag det näst bästa istället.

Finns alltför många som spänner den hårt, själv skulle jag nog inte vilja ha en rem hårt åtdragen över min mun som hindrade mig från att gapa.

Stödjer bettet? Hur då?
 
Träns och bett ska inte behöva "stabilisering" genom att man spänner en eller flera remmar runt nosen. Eventuella stabilitetsproblem går utmärkt att lösa med hjälp av parerstänger eller baucherbett. Snokremmens absolut enda funktion är att hindra hästen från att gapa.

Blir dock lite konstigt att som kontra skriva baucherbett 😳 varför skulle det ”stabilisera” specifikt ? Bauchern passar verkligen inte som argument då även om det är ett ”snällt bett” är det konstruerat att göra mer än att bara ligga stilla ?
 
Blir dock lite konstigt att som kontra skriva baucherbett 😳 varför skulle det ”stabilisera” specifikt ? Bauchern passar verkligen inte som argument då även om det är ett ”snällt bett” är det konstruerat att göra mer än att bara ligga stilla ?

Eh, det är väl just "ligga stilla" som är syftet med att ha "stabilisering" som täckmantel för att använda nosgrimma?
 
Eh, det är väl just "ligga stilla" som är syftet med att ha "stabilisering" som täckmantel för att använda nosgrimma?

Ja? Men baucher har väl inget med det att göra som rekommendation till alternativ ? Blir ju bara jättekonstigt att ta det som lösning till” stabilitet” i sammanhanget .
 
Ja? Men baucher har väl inget med det att göra som rekommendation till alternativ ? Blir ju bara jättekonstigt att ta det som lösning till” stabilitet” i sammanhanget .

Vad är grejen med att stabilisera bettet eller huvudlaget enligt dig då? Själv har jag nog aldrig förstått problemet. Den enda situationen jag kan föreställa mig är typ en jätteenvis kuse som gapar typ en halvmeter så att bettet åker genom munnen så att man inte kan styra. Då hjälper baucher och parerstänger. Eller bättre ridning. Jag törs påstå att i ungefär 100% av alla tänkbara scenarion är bättre ridning en bättre lösning än snokrem.
 
Vad är grejen med att stabilisera bettet eller huvudlaget enligt dig då? Själv har jag nog aldrig förstått problemet. Den enda situationen jag kan föreställa mig är typ en jätteenvis kuse som gapar typ en halvmeter så att bettet åker genom munnen så att man inte kan styra. Då hjälper baucher och parerstänger. Eller bättre ridning. Jag törs påstå att i ungefär 100% av alla tänkbara scenarion är bättre ridning en bättre lösning än snokrem.

Jag förstår bara inte rekommendationen av baucher i sammanhanget .

I övrigt ang resten håller jag med i resonemanget . Just därför blir det för mig märkligt med rekommendation baucher i sammanhanget. Ett baucher om än tränsbett, milt osv, påverkar ju ändå via tryck på ett annat sätt som verkligen inte passar som standard . Jag blev förvånad över rådet i sammanhanget helt enkelt utifrån TS fråga.
 
Senast ändrad:
Jag förstår bara inte rekommendationen av baucher i sammanhanget .

I övrigt ang resten håller jag med i resonemanget . Just därför blir det för mig märkligt med rekommendation baucher i sammanhanget. Ett baucher om än tränsbett, milt osv, påverkar ju ändå via tryck på ett annat sätt som verkligen inte passar som standard . Jag blev förvånad över rådet i sammanhanget helt enkelt utifrån TS fråga.

Men jag svarade på Siraps kommentar om aachenrem för att stabilisera bettet. Och baucherbettet gör inte så mycket mer än att ligga mer stilla jämfört med ett vanligt tränsbett med runda ringar.
 
Men jag svarade på Siraps kommentar om aachenrem för att stabilisera bettet. Och baucherbettet gör inte så mycket mer än att ligga mer stilla jämfört med ett vanligt tränsbett med runda ringar.

Fast jo - ett baucher ger mer tryck över nacke osv än ett ”vanligt” tränsbett. Därav min förvåning att du tipsade om det i sammanhanget.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 094
Senast: Cambrie
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 202
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 153
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 316
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp