Vad är en snokrem?

Tjena!
Ridskoleelev här, jag har funderat på detta ett tag nu...
Många av ridskolans hästar har träns med en liten rem som sitter bredvid nosgrimman typ, det spänner man runt hästens mun. Jag har för mig att det heter snokrem, heter den det? Varför använder man dem, min favorit ridskole polle gillar inte remen, hon är väldigt känslig runt mulen och hatar när man spänner remen, så tycker nästan synd om henne. :confused:
Är det någon fördel med att ha den? Hade en häst som bits väldigt ofta, då sa stallvärden att man kan spänna remen extra hårt så hon inte kan öppna munnen och bitas lika ofta, fast det kan ju inte vara anledningen till att man använder snokremmar eller? Det hjälpte ju inte ändå, bits fortsätter hon att göra. ;)

Kramis
Dess ursprungliga mening är att stabilisera bettet. Dock finns det mycket bättre lösningar för en ung häst som behöver lite hjälp än en snokrem. D-ringsbett är ofta en bra lösning eller remontnosgrimma. Handlar det om en vuxen häst så bör man istället fundera på om bettet faktiskt passar istället för att dra åt nosgrimmor. Tyvärr används snokrem alldeles för ofta till att dra ihop munnen på hästen för att hästen inte ska kunna komma undan hårda händer. Det syns då inte lika tydligt att det gör ont på hästen då hästen inte kan gapa och det ser tyvärr endel som något positivt. Använder man snokrem ska den sitta så att man lätt får in tre fingrar mellan häst och rem, varken hårdare eller lösare.

Det finns ingen som helst fördel att använda snokrem för hästens del. Absolut ingen alls.

Nosgrimma använder jag på träns som inte har någon käkrem. Det är då en säkerhetsgrej för att tränset inte ska råka åka av. Finns käkrem används ingen nosgrimma alls på mina hästar.

En häst som bits trivs inte och borde inte behöva vara kvar på en ridskola.
 
Jag har aldrig sett någon sådan spänd lösare än att den låser ihop käften på hästen väldigt effektivt. Enligt mig sämsta nosgrimman som finns.
Korrekt enligt mig, den behöver sitta ordentligt löst för att inte hindra alls och då lär den irritera istället. Hästar är bra på att gapa.
 
Tjena!
Ridskoleelev här, jag har funderat på detta ett tag nu...
Många av ridskolans hästar har träns med en liten rem som sitter bredvid nosgrimman typ, det spänner man runt hästens mun. Jag har för mig att det heter snokrem, heter den det? Varför använder man dem, min favorit ridskole polle gillar inte remen, hon är väldigt känslig runt mulen och hatar när man spänner remen, så tycker nästan synd om henne. :confused:
Är det någon fördel med att ha den? Hade en häst som bits väldigt ofta, då sa stallvärden att man kan spänna remen extra hårt så hon inte kan öppna munnen och bitas lika ofta, fast det kan ju inte vara anledningen till att man använder snokremmar eller? Det hjälpte ju inte ändå, bits fortsätter hon att göra. ;)

Kramis
Tror inte det finns så många fördelar med den, många skriver ju att den ska stabilisera bettet men för att göra det måste den spännas, vinken gör att hästen inte kan röra munnen fritt. Om man spänner den löst så är det stor chans att den åker av och blir ett irritationsmoment.
Ridskolor har ofta snokremmar för att okunniga elever och föreldrar tycker synd om hästen om den börjar gapa under ett pass, och snokremmen hindrar hästen från att gapa. Även så måste hästen lyda bettet när den inte kan gapa för att göra trycket från bettet mildare. Det gör att det är enklare för nybörjare att få kontroll över hästen utan att behöva kunna rida särskillt bra. Dock är det inte direkt någon nosgrimma som är bra för hästen då det är lätt att den trycker på luftvägarna och skapar obehag. Bäst är ju att rida utan eller med något som trycker högre upp, ex High jump elr Pullar.
 
Tror inte det finns så många fördelar med den, många skriver ju att den ska stabilisera bettet men för att göra det måste den spännas, vinken gör att hästen inte kan röra munnen fritt. Om man spänner den löst så är det stor chans att den åker av och blir ett irritationsmoment.
Ridskolor har ofta snokremmar för att okunniga elever och föreldrar tycker synd om hästen om den börjar gapa under ett pass, och snokremmen hindrar hästen från att gapa. Även så måste hästen lyda bettet när den inte kan gapa för att göra trycket från bettet mildare. Det gör att det är enklare för nybörjare att få kontroll över hästen utan att behöva kunna rida särskillt bra. Dock är det inte direkt någon nosgrimma som är bra för hästen då det är lätt att den trycker på luftvägarna och skapar obehag. Bäst är ju att rida utan eller med något som trycker högre upp, ex High jump elr Pullar.
Om en häst börjar gapa under ett pass hoppas jag verkligen att elever och föräldrar reagerar. Kunniga eller okunniga! Att hästen gapar innebär just att det gör ont i munnen och så hårda händer kan ge skador och att dölja det med snokrem ger ryttare som inte förstår hur mjuk hand man behöver ha för att inte skada hästen. Att lära någon rida på ett sådant sätt är verkligen inte bra och jag hoppas verkligen inte att det är vanlig orsak till att ridskolor har snokrem idag för då är det bättre att de lägger ner verksamheten. På en ridskola ska man lära sig rida. I det ingår att lära sig rida på ett sätt som inte skadar hästen.
 
Jo, det ger visst tryck i nacken. Inte som du hade haft skänkel på bettet, men visst ger det hävstångseffekt i nackremmen via sidostycket.
Inte enligt mätningar. Jag trodde ju också det, men läste på och hittade en video - tror den postades ovan - där de satt en våg/tryckmätare som sidostycke. Det blev inget ökat tryck alls i nacken när tygeln sträcktes.

När man tar i tygeln i med ett vanligt tränsbett glappar sidostycket lite. Med Baucherbettet åker sidostycket framåt istället för utåt, men det ger alltså, enligt mätningarna, exakt noll ökat tryck i nacken.
 
OT - snokremmar är bra till mycket! Till exempel kan man ha dem som handtag på sadeln när små barn åker häst, eller som ringar att hänga diverse grupperade grejer på för förvaring. Typ grimmor, bett och hovkratsar. Aldrig skulle jag spänna en runt truten på min häst.
 
Du kan inte få hävstång på ett bett utan tex en kinnkedja eller motsvarande. Går som emot fysikens lagar.

Det där håller jag inte med om.
Har du tex ett pessoa med tygeln i nedersta ring och sidstycket i lilla ringen så får du ju definitivt hävstångeffekt - drar du i tygeln trycker det som fasen i nacken . Den är dessutom helt utan "stopp" som kinnkedjan faktiskt bidrar till.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 088
Senast: Cambrie
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 190
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 151
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 314
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp