Vad är ett anständigt liv?

Ett anständigt liv, som jag ser det, är ett liv som inte är misär. Där man är mätt, hel och ren, har en trygg plats att bo på och kan få den sjukvård man behöver.

Ett bra liv, då behöver väl de flesta mer, men ett anständigt liv är väl, som jag ser det, ett liv som kommer över någon sorts anständighetens gräns. Ett värdigt liv. Där man inte behöver tigga för att få mat, t ex.
Ah jag tror vi tolkar ordet anständigt som olika helt enkelt. Anständigt, hyggligt, bra, dvs ett ganska bra liv. Inte steget upp från misär.

Att man ska må ganska bra i det livet. Dvs att ett anständigt liv inte pressar den psykiska hälsan utan man är ganska glad. (som jag skrev innan helt enkelt bättre än staten sannolikt förser med på lägsta nivån)

Så ett anständigt liv har jag satt en högre marginal för än ett precis värdigt liv där man inte behöver tigga för att få mat osv. Glitch i tolkning av ord.


Så då för typ ett passande, lämpligt, tillbörligt, rimligt, hederligt och schysst liv, som är riktigt hyfsat tycker jag man vill ha en liten marginal i.

Så jag har nog missat någon bit i diskussionen där detta är det liv som tex någon ska förse någon annan med. Det kanske var taget ur en tråd någonstans.

Och fler är ju inne på det i tråden, tex meningsfull sysselsättning och sociala kontakter kan ju inte staten heller förse med i steget upp från misär.

(Sedan är ju misär ett relativt begrepp delvis, någon kan ju leva i något som jag anser mindre kul omständigheter men ändå vara en person som inte skulle blivit gladare i en etta med rinnande vatten, utan föredrar av någon orsak utedasset och brunnen.)

(Sedan om man tar jordklotet i stort tror jag nog inte vi kan sätta alla som inte får den sjukvård de behöver i misär, eftersom tex många länder har förfärliga sjukvårdssystem men man ändå inte vill riktigt anse att alla i det landet lever i misär. Eftersom misär ger en del andra konnotationer också.)
 
Senast ändrad:
Och fler är ju inne på det i tråden, tex meningsfull sysselsättning och sociala kontakter kan ju inte staten heller förse med i steget upp från misär.
Eller iofs staten kan och ger meningsfull sysselsättning och sociala kontakter när jag tänker efter. Dock behöver man ju inte acceptera dem.
 
Därför att min uppfattning inte verkar vara samma som andras uppfattningar.
Och jag vill gärna veta vad andra anser vara ett anständigt liv.
Även då jag tycker helt olika.
Om du hade frågat vad jag tycker staten ska förse med, absoluta lägstanivå, så hade jag nog förstått frågan bättre. (Då håller jag med om att lite utrymme för hyacint eller kaka behöver ingå i det tillsammans med möjligheter till hygien, sammanhang, tak, kläder, mat.)

Jag uppfattade frågan som -vad krävs för ett bra liv/ett hyggligt nice liv. Minimigräns.
 
Ja, lite perspektiv kanske kunde vara bra. Ribban i tråden är så högt lagd att större delen av jordens befolkning inte har ett anständigt liv. Och inte heller kan få det, om jordens resurser ska räcka.
Ja onekligen. Till och med när vi diskuterar sjukvård och antal rum så kommer vi ju ifrån större delen av jordens befolkning. Samtidigt som man sätter sig på sin höga häst om man skulle vilja avfärda allihop som levandes i misär. Trots att lyckoindex antyder att det inte alltid är så.

Så diskussionen kanske måste hålla sig till Sverige ändå, eller ta i beaktande klimat och samhällssystem i olika länder. Folk räknar nog som misär att bo ett visst antal på en väldigt liten yta i en lägenhet i Stockholm, utan rinnande vatten, men att säga att det är misär att bo i en ganska vanlig byggnadstyp i ett annat land som har lika lite yta inomhus, utan rinnande vatten, men kanske en annan yta utomhus och ett annat klimat är nog inte lämpligt att kalla misär, från vårt håll. Eller USA, en medelklassfamilj med X bilar osv utan sjukförsäkring i USA är ju inte i aktiv misär förrän någon faktiskt råkar ut för en olycka så de når botten på sparkapitalet.

Det är också en orsak till att jag tvekar lite inför hygien, hela kläder, X rum, rinnande vatten osv. Det finns säkert någon i Sverige också som skippar allt det där frivilligt utan att leva i misär. Bara annat val.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 227
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 121
Senast: Sasse
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 395
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 503
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp