Bukefalos 28 år!

Vad är felet?

E

Embla_o_Kanon

:confused: Jag hoppas att det finns nån hovis här som kan svara på vad som kan vara fel på min pålles hov.
Halva hoven är varm (på insidan) och igår när min sambo skulle ta av skon så verkade han vara jätte öm i hela hoven så sambon tog o grävde lite för att se om de kanske var nån böld på väg men han hittade inget.
Kan det vara sömstick från förra hovslagaren? Hästen är inte halt eller så utan "bara" varm och öm.
Tilläggas ska även göras att jag har bara haft hästen i 3 veckor än och han va nyskodd när han kom.

Tacksam för svar.
 
Sv: Vad är felet?

Visiterar man inte med en hovtång för att lokalisera var bölden sitter om det är en hovböld för att slippa gräva lite var man tror det kan finnas en...?
Ring till en utbildad hovslagare o be han komma ut o ta en titt!!
 
Sv: Vad är felet?

Sambon kollade först med en visitertång men hittade inget speciellt ställe han ömmade mer på utan han ömmade över hela hoven lika mycket.
Dessutom så grävde min sambo inte nå mycket.
Varför är han varm bara på insidan och inte hela hoven eftersom han tydligen är lika öm överallt?
 
Sv: Vad är felet?

Han kanske går rätt på sulan??
Jag hade ringt min hovis omgående om han både ömmar o e varm...
 
Sv: Vad är felet?

Låter otäckt. Lika bra att ringa hovslagare direkt!
Lycka till.
 
Sv: Vad är felet?

min pålle hade en hovböld som han bara reagerade på i mellan åt..eftersom han dränerade den själv så var han inte så öm vissa dagar..när man sedan kom ut nästa dag var han blockhalt.. tog hem hovis dagen efter och han reagerade inte alls på visitertång!
dagen efter igen var han halt!
jag tröttnade och åkte in till sjukhuset...där grävde han fram en hovböld vid en söm..så det kan vara det som din pålle har kanske??

bäst att kalla på hovis!

lycka till!!
 
Sv: Vad är felet?

Tack för alla svar! Har ringt till en av dom bästa hovisarna här omkring och han ska komma ut i kväll och kolla på pållen. Han tror att det kan ha varit ett sömstick men vi får väl se, jag hoppas iaf på att det "bara" är det som är fel.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 576
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
724
Senast: jemeni
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 625
Senast: Meglio
·
Hästvård Hej! Vi har för ett tag sedan fått hem en ponny. Tidigare ägare sa att hästen behöver skos var 8 vecka, men nu har det gått sju veckor...
Svar
9
· Visningar
1 455
Senast: Dessie2010
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp