Vad är lojalitet?

Sv: Vad är lojalitet?

Vet inte om jag behöver ringa en före detta chef och be att hon förklarar delar i ett betyg! Känns inte som om det är något jag absolut behöver veta!

Jag tycker ändå det är konstigt att en utbildning vill ha ett gymnasiebetyg från -86, det känns rätt inaktuellt i min värld! Liiite har ju hänt sedan den tiden liksom när man har över tjugo års arbetslivserfarenhet!
Man har ju inte ens samma bedömning längre, jag har ju siffror i mina gamla betyg, numera är det väl bokstäver?

Jag skulle vara jätteglad om någon ville se på mitt gymnasiebetyg!
 
Sv: Vad är lojalitet?

Betyget säger ju egentligen ingenting om man inte kan läsa betyg. Du får nämligen inte skriva något ofördelaktigt. Ett betyg handlar om vad som INTE skrivs.

Att ringa en referens är att få en dagsaktuell notering på personen. Och då kommer också (förhoppningsvis) mindre goda sidor fram. Betyg kan ju vara trevligt, men är inte vatten värt jämfört med en bra referens.

Återigen, ett betyg ÄR en referens!

Det finns ingenting som tyder på att man skulle få mera relevant information vid ett telefonsamtal än vad man kan få av ett skriftligt omdöme.
 
Sv: Vad är lojalitet?

Inte min definition utan den gängse...många kan upplevs lojalitetskrav som svåra ... Inte minst i offentlig sektor när ag inte avsätter nog med resurser f det arbete man förväntar sig få utfört

För mig så är det så att jag alltid är lojal mot mig själv i första hand. Så det måste sammanfalla, annars fungerar det inte. Men det gör det ju om man är anställd av en arbetsgivare. Ens intressen sammanfaller med arbetsgivarens. Så ser jag det. Kanske i motsats till facket som mera ser det tvärtom, det är en evig strid mellan arbetsgivare och anställd. Det är ett synsätt som jag inte kan ta till mig.
 
Sv: Vad är lojalitet?

Empirisk forskning visar att du har så fel man någonsin kan ha. Jag vet inte hur ofta du kontrollerar referenser, jag gör det mycket ofta och det kan skilja sig mellan "den perfekte anställda" (enligt betyget) och "worst ever" i telefonen.
 
Sv: Vad är lojalitet?

Nej, det är inte lagstadgat. Rätten finns i en del kollektivavtal samt i praxis på arbetsmarknaden. FInns även uttalande från AD som säger att en at ska få betyg. AD har även uttalat att man inte ska behöva få uttalat negativa omdömen i ett betyg.
 
Sv: Vad är lojalitet?

Nej, det är inte lagstadgat. Rätten finns i en del kollektivavtal samt i praxis på arbetsmarknaden. FInns även uttalande från AD som säger att en at ska få betyg. AD har även uttalat att man inte ska behöva få uttalat negativa omdömen i ett betyg.

Ok, jag läste den här texten och gjorde tolkningen att det fanns en absolut rätt i lag. Men källan är allas vårt Internet, som aldrig innehåller fel...

"
I Sverige har alla rätt till ett tjänstgöringsbetyg när anställningen avslutats. Enligt kollektivavtalet ska arbetsbetyget erbjudas den före detta anställde inom en vecka från avslutad tjänst. Alla som haft en tillsvidare anställning har rätt att kräva att få ett arbetsbetyg. En arbetsgivare som vägrar att utfärda ett arbetsbetyg eller utfärdar ett felaktigt eller ofullständigt arbetsbetyg kan bli skadeståndsskyldig.
"
 
Sv: Vad är lojalitet?

Då resonerar vi olika du och jag angående referenser, men huvudsaken att det fungerar! :)

Jag vill att en referens ska sälja in mig på ett jobb jag sökt. Och senaste chefen TROR nog att hon skulle sälja in mig, men jag misstänker att hon skulle svamla om helt annat än en potentiell arbetsgivar vill veta!

Jag söker arbeten i väldigt olika branscher (undervisning, ekonomi och handel), och eftersom förra chefen själv hade en skrämmande dålig koll på kontorsbiten i sitt företag så vore hon inte den referens jag vill ha när jag söker en ren ekonomitjänst!
 
Sv: Vad är lojalitet?

Då resonerar vi olika du och jag angående referenser, men huvudsaken att det fungerar! :)

Jag vill att en referens ska sälja in mig på ett jobb jag sökt. Och senaste chefen TROR nog att hon skulle sälja in mig, men jag misstänker att hon skulle svamla om helt annat än en potentiell arbetsgivar vill veta!

Jag söker arbeten i väldigt olika branscher (undervisning, ekonomi och handel), och eftersom förra chefen själv hade en skrämmande dålig koll på kontorsbiten i sitt företag så vore hon inte den referens jag vill ha när jag söker en ren ekonomitjänst!

Man vet ju aldrig vad folk kan vräka ur sig! Men det är ju inte så mycket att göra åt det. Jag är inte den som fjäskar heller för att få bra omdömen, så då får jag stå mitt kast sedan!
 
Sv: Vad är lojalitet?

Vad bra! :)

Själv så vill jag bli bedömd för min arbetsinsats, hur mitt gymnasiebetyg såg ut är fullkomligt inaktuellt för min del.

Inte tänker jag väl mig heller att jag ska bli bedömd för mitt gymnasiebetyg.
Tror du att dom kollar på betyget och sen bara säger, nej, det här var för dåligt, den kan vi inte anställa!
 
Sv: Vad är lojalitet?

Vet inte vad potentiella arbetsgivare skulle säga om jag skickade med betyg, för jag gör inte det. För att jag inte tror de ökar mina chanser att få jobbet! ;)
 
Sv: Vad är lojalitet?

Vet inte vad potentiella arbetsgivare skulle säga om jag skickade med betyg, för jag gör inte det. För att jag inte tror de ökar mina chanser att få jobbet! ;)

Nej, man brukar inte skicka med det. Men man anger ju vad man har gått för gymnasium, och när man har gjort det, det brukar man göra. Eller jag brukar göra det i alla fall, det tycker jag känns rätt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag går i tankarna på att söka nytt jobb. Hur tas det emot om man anonymiserar nuvarande arbetsgivare på sitt CV? Det är lite känsligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 414
Senast: sjoberga
·
  • Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 715
Senast: Gotthard
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 628
Senast: Emine
·
Skola & Jobb Jag har en kollega som är väldigt missnöjd med att hen inte längre får göra som hen vill på jobbet. Med tidigare chef fick hen komma och...
Svar
11
· Visningar
2 163
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp