Bukefalos 28 år!

Vad är nu det här då???

F

Francess

Upptäckte igår kväll att ungponnyn fattades päls längst fram, mitt på bringan. Ungefär på det stället som ett täckesspänne skulle ligga an, om hon hade haft täcke. Om ni förstår vad jag menar?

Ca 1 cm diameter och cirkelrunt är det pälslöst, skinnet såg rosa och fint ut. Ca 1 dm runt "hålet" är pälsen avskavd o kortare, alltså inte lika lång som övriga vinterpälsen (som är lång). Vad kan det bero på??? :confused:

Jag tyckte redan när jag fick hem henne att hon hade lite kortare päls på samma ställe mitt för bringan, men inget som var hårlöst och vinterpälsen var inte lika lång då, för snart två månader sedan. Hon har ingen onormal klåda, varken på bringan eller nån annan stans vad jag kan se. Har inte sett henne klia/stryka sig mot något heller i hagen.

Den andra hästens päls är hel o fin o jämntjock. Ingen klåda alls där heller.

Någon som varit med om det själv, eller någon som har en gissning? Jag är lite konfunderad!
 
Går hon med någon fler hästar i hagen? Kan inge ha lyckats bita/gnaga på henne?
Kan hon inte ha stått och skavt mot boxdörren eller liknande?
Ingen aninge eg, bara första tanken som dök upp...
 
Jag skulle tro att det kan vara löss (pälsätare) eller om du har otur ringorm....
Det kan ju vara så att den skavt av det på något också vid flykt lek med andra eller liknande!!!!
 
Vet en häst som helt enkelt tappade päls i en 4-kant på framsidan av halsen. det bara föll av och inget fel hittade de, och efter ett tag växte pälsen ut igen... alla var lika fundersamma :confused:
 
Tycker det låter som pälsätare, brukar finnas "mjäll" någonstans i närheten av området då.
 
Jag har bara två hästar, ungponnyn (3 i sommar) och ett äldre dräktigt sto (fyller 21 i sommar). Det äldre stoet låter inte det yngre komma nära, hon vill ha sitt utrymme och hon är inte särskilt bitig av sig, markerar mest. Kan inte tänka mig att hon skulle stå o gnaga på ungponnyn! Den sistnämnda skulle nog inte våga stå tillräckligt nära den gamla damen...

Boxdörren har inget man kan stå o skava mot, varken i lösdriftsboxen eller inne i stallet. Det är ju det som är så konstigt.
 
Hmm, jag har funderat på ringorm, men det är varken rött, inflammerat, fuktigt eller irriterat på annat sätt. Bara helt hårlöst!

Har aldrig sett en pälsätare/löss på hästar. Hur upptäcker man det? Syns odjuren för blotta ögat? Borde inte löss klia jättemycket?
 
ÄR pälsätare detsamma som löss??? Hon var rejält mjällig när jag köpte henne, men det satt mest i mankammen o uppe på sidorna av halsen. Det har försvunnit nästan helt efter ny, bättre foderstat (dvs nu får hon nåt att äta över huvud taget...) och tillskott av groddolja i snart två månader.

Kan pälsätare/löss orsaka en liiiten fläck hårlöst med aningen kortare päls runtomkring och sen normallång päls utanför det (dvs lång vinterpäls)???

Borde inte löss ge rejäl klåda, som man inte kan missa??? Himla konstigt är det i alla fall. Ska ta en ny titt i kväll när vi tar in dem o fodrar.
 
Det finns två sorters löss blodsugande och pälsätare. Jag har haft problem med pälsätare på en av mina shettisar men det har som tur är inte spridit sig till de andra hästarna.

Jag har aldrig lyckats se lössen. Däremot blir hästen liksoom lite mjällig precis som du beskriver vid manen och sidorna på halsen, här blir det ett varmt och bra klimat för lössen att trivas i.
Min shettis har bara haft små fläckar med kortare päls. Det verkar inte klia så mycket som man skulle kunna tro.

Jag tror efter din senaste beskrivning ännu mer att det är pälsätare du fått på besök, när hästen kommer i bättre kondition får bättre mat och blir avmaskad verkar de stå emot odjuren bättre och angreppet blir inte lika stort.
Hoppas att det inte är de små dj***arna jag tror att det är för det är ett he***te att bli av med dem.
Lycka till.

P.S. Det finns bra trådar om pälsätare D.S.
 
Okej...vet du om de kan gå över på andra djur, tex katter, hundar, getter?
 
Vet inte vilka djur de angriper. Vi har katter, hund och kaniner óch de har iallafall inte blivit drabbade.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 263
Senast: inverterad
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 786
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 221
Senast: Dopy
·
Avel Kanske en konstig fråga och kanske fel forum, ursäkta isåfall! Men min häst har okänd stam och okänd uppfödare, så vad hon "egentligen...
Svar
9
· Visningar
2 015
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp