Vad är problemet med Jordan Peterson?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan dock svara lite angående frågan I TS @Cafer :

Det är värt att komma ihåg i sammanhanget att psykologer är i absolut överlägsen majoritet; vänster.

Och JBP som blev lite av en ikon inom den världen, fast inte håller med nyvänstern, blev förstås väldigt toxisk för det gänget. Detta förklarar mycket.
 
Kort notering: Det är intressant att det är 2 män som med avsevärd emfas argumenterar för detta vansinne i denna tråd. Jag har sett omnämnde herre vid ett tillfälle och det är svårt att se värdet av de konservativa och biologostiska resonemangen. Annat än för de som vill återupprätta svunna tiders maktdelning.
 
Han har uttryckligen sagt att han gärna använder det tilltalssätt som en person efterfrågar av respekt för personen, men att han inte stödjer att det ska vara lagstadgat. Framförallt för att det tar ifrån människor rätten att uttrycka sig.
Är det fel?

Ja, det är fel. Det är faktiskt varje persons rätt att bli tilltalad med det pronomen hen önskar. Inte något man ska behöva fjäska sig till.

Här har vi praktexemplet på varför han behövs. Detta är mycket av "kritiken" mot honom.

Jag håller verkligen inte med karln om allt. Men med tanke på vilken kritik han får, så är det rätt uppenbart för mig att han fyller en bra funktion trots allt.

Kritiken mot honom numera verkar mest vara skadeglädje för hans missbruks- och hälsoproblem.

Förresten, han har helt rätt i att det ska vara upp till honom vilka pronomen han (och alla vi andra) väljer att kalla andra personer för - istället för påtvingat av staten via våld. Om du hade lyssnat på en av 100 intervjuer med honom så hade du vetat att han kallade folk enligt deras önskade pronomen också (helt utan fjäsk!) - och att det han motsatte sig var lagar som skulle tvinga honom till detta. Dvs, han gjorde precis som du ville att han skulle göra, men vill inte att vi alla skulle bli tvingade av staten att göra det. Och det är förkastligt, tydligen.

Med lite fin tillagd rasism, förstås (från din sida menar jag nu).

Rasistkortet från dig? Tillåt mig gäspa. Kom igen när du läst på lite om vilka vidrigheter som drabbar HBTQ-personer bara för att de vill bli erkända för den de är. Att de blir skyddade av lagar är helt rätt.

Vad han missbrukar eller inte missbrukar ger jag blanka fan i.
 
Jag kan dock svara lite angående frågan I TS @Cafer :

Det är värt att komma ihåg i sammanhanget att psykologer är i absolut överlägsen majoritet; vänster.

Och JBP som blev lite av en ikon inom den världen, fast inte håller med nyvänstern, blev förstås väldigt toxisk för det gänget. Detta förklarar mycket.

Förvisso, men det är ju därför det finns debatt. Frågan är vad människor gör av förmågan att få uttrycka sig.
 
Kort notering: Det är intressant att det är 2 män som med avsevärd emfas argumenterar för detta vansinne i denna tråd. Jag har sett omnämnde herre vid ett tillfälle och det är svårt att se värdet av de konservativa och biologostiska resonemangen. Annat än för de som vill återupprätta svunna tiders maktdelning.

Det värsta är att vi sett den här diskussionen så många gånger... och det blir inte bättre. Jag fattar inte varför det ska vara så sabla svårt för de högst upp på rangordningen att öppna ögonen och inse hur jäkla privilegierade de är och att de kanske skulle försöka visa lite empati för de som faktiskt blir hotade och mördade bara för att de vill leva sitt liv på sina villkor.

Men status quo ska bevaras, till sista blodsdroppen.
 
Ja, det är fel. Det är faktiskt varje persons rätt att bli tilltalad med det pronomen hen önskar. Inte något man ska behöva fjäska sig till.



Rasistkortet från dig? Tillåt mig gäspa. Kom igen när du läst på lite om vilka vidrigheter som drabbar HBTQ-personer bara för att de vill bli erkända för den de är. Att de blir skyddade av lagar är helt rätt.

Vad han missbrukar eller inte missbrukar ger jag blanka fan i.

Är jag rasist nu också? Spännande, särskilt kommandes från en person som precis uttalade sig rasistiskt.

"Det är faktiskt varje persons rätt att bli tilltalad med det pronomen hen önskar."
Då förväntar jag mig att du hädanefter tilltalar mig såsom "Herr Sezziyanen" här på forumet. Det är vad jag önskar av dig.
 
Förvisso, men det är ju därför det finns debatt. Frågan är vad människor gör av förmågan att få uttrycka sig.

Jag håller med dig om hur det borde vara. Jag försöker bara beskriva lite om hur det är. Jag känner ett flertal psykologer ganska väl, och jag vet hur diskussionerna går i de kretsarna.
 
Är jag rasist nu också? Spännande, särskilt kommandes från en person som precis uttalade sig rasistiskt.

"Det är faktiskt varje persons rätt att bli tilltalad med det pronomen hen önskar."
Då förväntar jag mig att du hädanefter tilltalar mig såsom "Herr Sezziyanen" här på forumet. Det är vad jag önskar av dig.

Än en gång brister du i läsförståelse. Du kallade mig rasist, dvs "drog rasistkortet".

Sedan är "Herr" inte ett pronomen, det är en titel... och titlar i löpande text på svenska skrivs med gemen, inte versal.
 
Än en gång brister du i läsförståelse. Du kallade mig rasist, dvs "drog rasistkortet".

Sedan är "Herr" inte ett pronomen, det är en titel...

Herr är mitt pronomen. Du har ingen rättighet att ifrågasätta vilket pronomen jag väljer.

Jag kallade dig rasist ja, eftersom du uttryckte dig rasistiskt.
 
Har jag någonsin sagt det? Men har man lite fingertoppskänsla eller kanske är så vänlig att man frågar personen det gäller vad hen föredrar är det enkelt löst :up:

Kanske därför kvinnor hamnar efter, för att de respekterar hur jävla svårt det är i världen.
 
Enklaste svaret är väl att problemet är att han är ute och cyklar. Långt ut i konservatismens utkanter, med argument som baseras på antaganden som blir cirkelresonemang ganska kvickt. Ytterligare problem är att han stöds av tusentals idioter av manligt kön som trakasserar de som kritiserar honom. Men det är såklart en indirekt kritik.
 
Tack så mycket för länkarna!

Om du verkligen vill förstå någonting om honom, och inte bara andra personers åsikter om honom, så rekommenderar jag att du lyssnar igenom nån/några av episoderna där han gästar på JRE. Då får du flera timmar av honom där han pratar och går igenom olika åsikter, förklaringar, och hur han beter sig i en lugn takt utan hets eller vinkling av andra personer.
 
Jag har inte uttryckt mig rasistiskt. Men jag tror säkert att vill tycka att jag gjort det, det kräver inte så mycket för att påstå det.

Jag ska ändra en sak:

Jag kallade dig inte rasist nu när jag tänker efter. Jag bara påpekade att du uttryckte dig rasistiskt. Det är inte helt och hållet samma sak, så rätt ska vara rätt.

Men kalla mig för mitt valda pronomen nu då?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 584
Senast: Mineur
·
Samhälle Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
16 943
Senast: Lobelia
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 041
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 256
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp