Vad är seminsto?

Dressyrtanten54

Trådstartare
Skulle behöva lite råd från hästfolk! i somras betäckte jag mitt SWB sto på en seminstation Och eftersom jag stod utan stallplats så bokade jag in mig på bete på stationen, (vi skrev inga paper) praktiskt tänkte jag! Eftersom min prinsessa är svårlastad. varje gång det var dags att kolla äggblåsor, seminera (fick seminera 3ggr) var jag på plats kl 8 på morgonen, det blev många resor, ca 3 mil enkel väg. Hon stod kvar på seminstationen från 1 juni tills hon vart bekräftad 40 dygn dräktig. Jag skötte allt förutom vatten och staket dagligen. Avgiften för bete var 2000 per månad och nu dimper det ner en faktura i min brevlåda på 11.000 kronor!!! Seminstationen har tagit betalt som ”seminsto” 😭😱
Om man lämnar sin häst som seminsto på dygnstaxa så ska väl seminstationen ta hand om ALLT?! Vilket aldrig kom på tal? Vad ska jag göra?! Bestrida och bråka eller snällt betala?
 
Skulle behöva lite råd från hästfolk! i somras betäckte jag mitt SWB sto på en seminstation Och eftersom jag stod utan stallplats så bokade jag in mig på bete på stationen, (vi skrev inga paper) praktiskt tänkte jag! Eftersom min prinsessa är svårlastad. varje gång det var dags att kolla äggblåsor, seminera (fick seminera 3ggr) var jag på plats kl 8 på morgonen, det blev många resor, ca 3 mil enkel väg. Hon stod kvar på seminstationen från 1 juni tills hon vart bekräftad 40 dygn dräktig. Jag skötte allt förutom vatten och staket dagligen. Avgiften för bete var 2000 per månad och nu dimper det ner en faktura i min brevlåda på 11.000 kronor!!! Seminstationen har tagit betalt som ”seminsto” 😭😱
Om man lämnar sin häst som seminsto på dygnstaxa så ska väl seminstationen ta hand om ALLT?! Vilket aldrig kom på tal? Vad ska jag göra?! Bestrida och bråka eller snällt betala?
Du har inte så mycket att komma med när inget är skrivet tyvärr. Ring och prata med dem, det kan ju blivit så att den du bokade betet med inte är samma som skrivit fakturan och att något blivit fel?
 
Skulle behöva lite råd från hästfolk! i somras betäckte jag mitt SWB sto på en seminstation Och eftersom jag stod utan stallplats så bokade jag in mig på bete på stationen, (vi skrev inga paper) praktiskt tänkte jag! Eftersom min prinsessa är svårlastad. varje gång det var dags att kolla äggblåsor, seminera (fick seminera 3ggr) var jag på plats kl 8 på morgonen, det blev många resor, ca 3 mil enkel väg. Hon stod kvar på seminstationen från 1 juni tills hon vart bekräftad 40 dygn dräktig. Jag skötte allt förutom vatten och staket dagligen. Avgiften för bete var 2000 per månad och nu dimper det ner en faktura i min brevlåda på 11.000 kronor!!! Seminstationen har tagit betalt som ”seminsto” 😭😱
Om man lämnar sin häst som seminsto på dygnstaxa så ska väl seminstationen ta hand om ALLT?! Vilket aldrig kom på tal? Vad ska jag göra?! Bestrida och bråka eller snällt betala?
Jag förstår inte heller. Har du betalt semin mm sen innan så det inte är inräknat?
Hur många månader stod du där? Du skrev tills hon var dräktig på dygn 40 men hur lång tid tog det tills hon blev dräktig?
Tar stationen emot vanliga betesston eller är det bara för de som ska betäckas?
 
Jag har betalat själva stationsavgiften separat, Och seminavgift/dräktighet till hingstägarna hon tar emot beteshästar, jag var där och tittade på bete/stallplats innan jag bestämde mig för just den seminstationen hon flyttade in i början av juni och flyttade ut från betet 15 augusti då fakturan var bara för ”bete seminsto”😭
 
Du är privatperson och seminstationen företag, antar jag? I så fall har de bevisbördan på sin sida och muntliga avtal gäller. Jag hade bestridit och hänvisat till de avtal du trott dig ha ingått. Jag har fått rätt så mot ett företag i ett helt annat ärende där de sa en sak och fakturerade en annan.
 
Tack för tips! Jag har dessutom ett sms som jag skickat till henne där det står ”kan vi checka in på ditt bete?” Tycker att det är någon slags bevisning! Har även ringt till tre olika seminstationer och frågat vad det innebär att ha sin häst som seminsto, svaret var att man lämnar sin häst och hämtar den när den är dräktig. Man behöver/skall inte sköta någonting själv kan det då vara rimligt att jag skall betala för det när jag gjort allt jobb själv? 😢
 
Du har inte så mycket att komma med när inget är skrivet tyvärr. Ring och prata med dem, det kan ju blivit så att den du bokade betet med inte är samma som skrivit fakturan och att något blivit fel?
Det är bara hon själv som driver stationen så jag vet att det
Tack för tips! Jag har dessutom ett sms som jag skickat till henne där det står ”kan vi checka in på ditt bete?” Tycker
Börja med att höra av dig till dem. Det kan vara så enkelt som att det är någon som inte har koll som ansvarar för faktureringen och att det är därför det blivit fel.
Jag har pratat med henne och hon står fast vid att hennes fakturering är korrekt och att det är 11.000 jag ska betala för seminsto
 
Skulle behöva lite råd från hästfolk! i somras betäckte jag mitt SWB sto på en seminstation Och eftersom jag stod utan stallplats så bokade jag in mig på bete på stationen, (vi skrev inga paper) praktiskt tänkte jag! Eftersom min prinsessa är svårlastad. varje gång det var dags att kolla äggblåsor, seminera (fick seminera 3ggr) var jag på plats kl 8 på morgonen, det blev många resor, ca 3 mil enkel väg. Hon stod kvar på seminstationen från 1 juni tills hon vart bekräftad 40 dygn dräktig. Jag skötte allt förutom vatten och staket dagligen. Avgiften för bete var 2000 per månad och nu dimper det ner en faktura i min brevlåda på 11.000 kronor!!! Seminstationen har tagit betalt som ”seminsto” 😭😱
Om man lämnar sin häst som seminsto på dygnstaxa så ska väl seminstationen ta hand om ALLT?! Vilket aldrig kom på tal? Vad ska jag göra?! Bestrida och bråka eller snällt betala?

Det låter konstigt att du har behövt sköta tillsyn av ditt sto.

Jag har lämnat på seminstation (långt från där jag bor) och då har seminstationen skött allt.
 
Be att få en specad faktura där det framgår exakt vad hon vill att du ska betala för.
Väldigt bra idé!

Då lär man få svart på vitt. Det kan iofs vara så att hon tar bra betalt för betet, men då vet man det till ett annat år.

Det är så viktigt att man är överens innan och efterräkningar som den ts drabbats av är så tråkiga.

😖
 
Nej hon gick i hage med deras inackorderade unghästar, min häst innebar inte att dem lyfte ett finger mer än vad dem gjorde Med övriga beteshästar/inackorderingar står man som seminsto så skall väl stationen ombesörja all skötsel och ta hand om veterinärklinik/seminering?!
någon som lämnat sitt sto på semin som kan berätta vad som ingått?
 
Nej hon gick i hage med deras inackorderade unghästar, min häst innebar inte att dem lyfte ett finger mer än vad dem gjorde Med övriga beteshästar/inackorderingar står man som seminsto så skall väl stationen ombesörja all skötsel och ta hand om veterinärklinik/seminering?!
någon som lämnat sitt sto på semin som kan berätta vad som ingått?

Fullskötsel. Har i princip lämnat stoet på stationen och hämtat henne dräktig. Och betalat för bete eller uppstallning per dygn.
 
Nej hon gick i hage med deras inackorderade unghästar, min häst innebar inte att dem lyfte ett finger mer än vad dem gjorde Med övriga beteshästar/inackorderingar står man som seminsto så skall väl stationen ombesörja all skötsel och ta hand om veterinärklinik/seminering?!
någon som lämnat sitt sto på semin som kan berätta vad som ingått?

När jag har lämnat så har det varit lite uppdelat
1. stationsavgift och i den har undersökningar före och efter seminering samt på dygn 16, 28, 45 och 90 dygn
2. veterinäravgift, grundavgfit samt mer om det behövts behandling av ngt slag
3. dygnsavgift, olika beroende på om det varit bete eller uppstallning.

Eftersom jag har bott 65 mil bort har stationen skött allt.
 
Betet skulle kosta 2000 per månad vilket är en rimlig peng, frågan är ju hur det kunde sluta på 11 000 för juni - augusti
Nej, det låter ju inte rimligt att de inte håller sig till den summa som avtalats muntligt.

De övriga 5000 kronorna måste de givetvis redogöra för. Det är iaf inte för full skötsel.

Det vore förstås beklagligt om ord står mot ord, men då vet man att stationen inte är seriös gentemot sina kunder.

Man upphör inte förvånas...
 
När jag har lämnat så har det varit lite uppdelat
1. stationsavgift och i den har undersökningar före och efter seminering samt på dygn 16, 28, 45 och 90 dygn
2. veterinäravgift, grundavgfit samt mer om det behövts behandling av ngt slag
3. dygnsavgift, olika beroende på om det varit bete eller uppstallning.

Eftersom jag har bott 65 mil bort har stationen skött allt.
Vad har du fått betala för dygnsavgift för betet? Bara för jämförelse skull...
 
Vi betalade ca 120 kronor dygnet ungefär för våran när hon gick på station från Maj-Augusti då hon var dräktig på 40 dygn när vi tog hem henne. Hon gick på bete under den här tiden och de stod specificerat på fakturan att de gällde Uppstallning. Sen till kommer ju semin osv.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 640
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp