Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

strawberrysylt

Trådstartare
Hej alla!

Jag valde medvetet en kanske lite provocerande rubrik, men jag ska förklara vad jag menar!

Jo, jag läser just nu företagsekonomi och ska komma på ett fantasiföretag. Eftersom övervikt/hälsa är en fråga som intresserar mig funderar jag på en tjänst/produkt som kan hjälpa överviktiga att gå ner i vikt och lära sig mer om bra mat.

Jag har två små frön till idéer som jag tänkte be om åsikter om + att jag tacksamt tar emot alla förslag jag kan få av er och det är där rubriken kommer in; vad tycker ni är svårt med att gå ner i vikt? Vilken hjälp/produkt/tjänst skulle ni vilja ha/behöva/kunna tänka er skulle kunna hjälpa er?

Mina små frön;

1, (en fantasiprodukt, vet inte om jag får ha det, men ändå) Ett kalori-halsband. Ett halsband eller liknande nånting som man har på sig och som talar om hur många kalorier man ätit. Det räknar hela tiden så man vet hur man ligger till under dagen. Det låter lite sci-fi, är det jättelöjligt? :p Med tanke på alla andra armband och grejs det finns idag som ska mäta det ena och det tredje, så är det kanske inte så sci-fi?

2, En personal-shoper eller vad det heter, fast inte i klädaffären, utan i mataffären. Någon som talar om varför man ska välja den ena av två varor och varför osv... Tänker mig att personen ska finnas till hands när man ändå ska handla, t ex efter jobbet... Något som är smidigt och lätt och inte behöver ta så lång tid, känns som om det är viktiga aspekter? Kanske samma sak när det gäller att komma iväg på träning med, ngn som kommer och hämtar en på jobbet, typ? Kanske liksom har en uppsamlingsrunda och hämtar fler? Bara brainstormar...

Vad tycker ni? Hjälp!

:banana:

Tack på förhand!

//r
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Det som är svårt med att gå ned i vikt är att vara uthållig och behålla motivationen inte bara medan man går ned utan för all framtid. De två fantasiprodukter som du föreslår är inget som skulle hjälpa mig i alla fall.
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Okej! Tack för ditt svar! Finns det något annat som du tror skulle vara till hjälp för dig?

//r
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Jag tycker inte det var såååå dum idé. Det bästa kanske vore en kombination av de två. Dels räknar armbandet kalorier man äter under dagen/veckan. Dels så ger det förslag på vad man skall äta för att klara av att hålla antal kalorier.

Man skulle även kunna lägga in de matvaror man har hemma så får man automatiskt ett förslag på vad man kan laga för mat och vad man behöver köpa till.

Man kan säkert hitta på en massa fler funktioner. Tex kanske man kan lägga till en timmes promenad och så läggs det till i "kaloriransonen" för dagen/veckan.

Rent tekniskt har jag inte en aning hur man skall få det att fungera :p
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Det jag har svårt för är den mentala biten... Jag vet vad jag bör äta men blir så förbannat hungrig när jag drar ner på kalorierna och då är det inte morotsstavar jag är sugen på. Att gå med ständigt sug i några veckor är okej men att försöka hålla i det sen är tufft... Jag blir riktigt dödshungrig kanske fyra gånger om dagen och då gäller det att ha disciplin, laga mat innan hungern kommer och hålla sig till planen oavsett hur hungrig jag är. Sällan blir jag riktigt mätt...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Samma här. Det är inte kunskapen som brister, det är det mentala.
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Jag skulle behöva något på kvällen som får mig att inte tänka på allt gott man blir sugen på... i affären har jag inga problem. Jag köper inte hem något onyttigt oplanerat. Blir jag sugen kör jag iväg o handlar enbart det istället.

Det där halsbandet kanske skulle ha en bandspelare som talar om för en hur sjukt snygg man kommer bli sen om man låter bli kakor/godis eller vad det nu är.
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

:(En app kanske - där man fotar sig själv som man ser ut före och sedan visar den hur fin man kommer att bli efter (för tyvärr handlar bantning oftare om att bli snygg än att bli frisk)
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

det måste isåfall vara en vågoch kaloritabeller i halsbandet så att jag vet hur många kalorier något kostar och hur många kalorier jag har kvar på dagen. Men det får inte kosta särskilt mycket , annars hade jag inte betalat för det
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Bra idé. Jag tycker att även skulle vara bra med någon som lär en att laga hälsosam mat. Många som lagar onyttig mat vett inte hur man lagar nyttig god mat.
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Om jag hade bättre inkomst (d v s en normal heltidslön i stället för studiemedel) skulle jag gärna betala för att få lunchlåda och en middag att ta hem levererad till jobbet på förmiddagen. Anledningen till varför jag skulle vilja få den levererad på förmiddagen är jag vill ha en sallad med väldigt fräscha nyttiga ingredienser i min lunchlåda. Middagen kan vara värmbar i mikro. 1000 kalorier sammanlagt, tack. Så slipper jag tänka.
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Åh, det var en bra idé! Och så med mellanmål så har man allt
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Vilken bra idé! Fräsch lunch (istället för matlådor hemifrån) och så något att värma på när man kommer hem, istället för att behöva ställa sig och laga mat när man egentligen är trött...
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Inget av detta skulle hjälpa mig i alla fall. Det är inte kunskap som saknas, det är självdiciplin .

Det är en lite tråkig missuppfattning att överviktiga per automatik är okunniga, jag är övertygad om att de allra flesta vet mycket väl vad som är bra resp. dålig mat. Det är liksom inte där problemet ligger.
En bättre affärsidé vore en personlig coach som hjälper till att hålla motivationen uppe. Vet inte hur det skulle byggas upp rent praktiskt, men jag tror mycket mer på det än på att någon larvar med i butiken och pekar ut rätt varor.
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Fast jag är inte okunnig, jag har också problem med självdisciplinen.

Men om jag får fräsch, nyttig mat serverad, som jag dessutom har betalat för, så lär jag äta den.

Och jag blir inte lika sugen på snask när jag har ätit nyttig mat som när jag har ätit onyttig.

Om jag ska göra en fräsch lunchsallad varje dag så krävs det en hel del planering, jag måste t ex åka ganska långt för att komma till en affär där det finns fräscha ärtskott, groddar, roliga tomatsorter och liknande.

Och om jag är trött och hungrig efter jobbet och vill ha mat snabbt så är de onyttiga alternativen så många fler än de nyttiga.

Det krävs alltså en hel del tänkande och planerande för att inte trilla dit under en dag. En sån tjänst som jag föreslår skulle göra att det nyttiga valet också skulle vara det enklaste och snabbaste valet när det kurrade i magen.
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

*svarar alla i samma*

Tusen tack för era svar!

Det låter inte som om mina idéer var något som ni skulle känna ni hade nytta av, men en del har skrivit förslag på förbättringar på den första idén, dem ska jag tänka vidare på! Tack.

Angående att det är det mentala som brister och inte kunskapen så blir jag ändå glad om det är så, att man iallafall vet vad/hur man bör äta. Särskilt när det gäller övervikt hos barn, det tycker jag är hemskt, men vet föräldrarna hur man bör äta, behöver barnen kanske inte hamna där iaf.

Angående det här med matlådor både att ha till lunch och att ta hem till middagen, det är alltså något som saknas på marknaden idag känner ni? Jag känner att den frysta färdigmaten som finns, den kan vi nog enas om att den är rätt kass, men samtidigt, det finns ju mycket mat som är nyttig, men som ändå inte tar många minuter att fixa? Och att ta med matlåda, känns maten ofräsch då tycker ni? Eller är det kaloriräkningen man inte hinner/vill göra själv och som man känner saknas?

//r
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Något liknande finns/fanns i Göteborg (tror jag det var). Såg reklam för det i en tidning för kanske 6 månader sedan
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Svarar för mig själv. Jag har koll på vad som är nyttigt och onyttigt, men matlagningen jag har växt upp med är inte nyttig bra mat och jag har ingen koll på hur jag ska laga bra nyttig mat som fungerar i vardagen.
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Den frysta färdigmaten som finns är enligt mig inte särskilt god och vad jag har förstått så har allting som en gång var bra i kroppen i det försvunnit. Jag har fördelen att ha en cafeteria på jobbet som serverar bra nyttig mat som inte är dyrt för dom som jobbar. Men det alternativet finns ju inte för alla. Och en och annan resturang gör matlådor till bra pris om man köper ex antal st, men då är det dessvärre ofta sånt som jag inte äter så som lax.
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Nu vet jag inte om du är överviktig, och det finns många som är ganska okunniga om mat som inte är överviktiga.

Men mitt intryck är helt klart att rätt många överviktiga har rätt bristfälliga kunskaper om mat och underliga föreställningar om rimliga portionsstorlekar och vilken typ av mat som funkar att äta utifrån den aktivitetsgrad man har i sitt liv.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga klimakteriet och medicinbiverkning stack vikten rejält uppåt. Jag tycker att jag har provat allt. LCHF (funkade Inte, för mycket...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
23 479
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 851
Senast: Snowball
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp