Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Jag blev överviktig för att jag har levt länge med en odiagnostiserad sjukdom. Jag har dels självmedecinerat med socker (snabb energi till min överhettade hjärna) och jag har inte klarat av att koncentrera mig.
Let's face it: en bulle äter man som den är. En macka måste man göra i ordning ...

Nu kommer säkert någon petimeter skriva att min hjärna blivit lverhettad av socker.
Jag levde på en extremt strikt sockerfri diet under lång tid (mer än ett år). Jag mådde skit och det slutade med att jag hamnade i det värsta skovet jag haft i min sjukdom.

Nu med behandling så äter jag mindre socker för att "klara livet"- men jag har kvarvarande besvär med minne/koncentration.
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Det som gör det svårt för mig är att jag är sjuk. Jag har nedsatt koncentrationsförmåga och dåligt minne. Lägg därtill småbarn ....

jag skulle behöva en smidig och lättanvänd matdagbok som talar om för mig när jag ska äta och gärna vad. I allafall till mellis. tex: två knäckenackor med avokado. punkt.
Det händer ganska ofta att jag står och glor in i kylskåpet och sen tar fram fika åt barnen - och samma åt mig själv= vitt bröd.

den ska dessutom schemalägga så att jag kan förbereda så att det är enkelt och smidigt.... gärna i min Iphone :love:

-Men blir dina barn väldigt besvikna om dom får grovt bröd istället för vitt? Jag är inte mamma, men mitt intryck är att de flesta barn tycker det är viktigt att mackan är lättuggad, grovt, ganska torrt bröd med mycket tuggmotstånd är inte poppis... Medan vi mulliga ska tugga mycket och äta sakta så för oss är det ju bra. Men det finns fiberrikt bröd som är lättätet och det kan väl barnen få istället? Och faller du för en skiva så är det åtminstone bättre än vitt.

-Jag testade ett dataprogram som beräknade energi och all näring i maten men det var rätt omständigt. Man satte sig med det på kvällen och funderade -hur mycket var det av ditt och datt som jag åt egentligen? Skulle kanske kunna leva med att ha en enkel app där man kunde lägga in allt allteftersom man åt och drack och få det på-plussat på kcal-mängden...
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

De har ätit grovt bröd med och utan frön med resultat hård mage och osmälta frön i avföringen. :banghead:
BVC rekommenderar inte grovt/fullkorn och efter att ha testat förstår jag... Inget av mina barn är särskilt förtjust i sött i övrigt, vill jag tillägga. :)

jag har också testat sån där kalorikollgrej men det är som sagt för omständigt.
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Fast...om man har ambitionen att göra något med de här frågorna så kan man väl rimligen inte basera det på åsikter som folk på ett forum kläcker ur sig? Varför läser du inte in dig på den kunskap och forskning som finns inom detta område i stället? :)

Överlag så tänker jag att hade det funnits enkla och entydiga anledningar till problemet att hålla kontrollen över sin vikt så hade det förmodligen inte varit så svårt.
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

KL

Mina förslag:

1. En lättanvänd app med fullständigt matschema för en hel vecka, där man även kan välja prisnivå (budget, mellan, lyx). Den ska visa superenkla måltider som även är lättlagade och goda. I början av veckan finns en handlingslista.

2. Dubbla matlådan är en riktigt bra idé. Mitt största hinder till ett nyttigt liv är helt enkel tiden, och jag har inte ens barn. Men jag pendlar, och har stallet mellan jobb och hem, så jag är inte jättepepp på att laga mat när jag kommer hem vid kl 22. Och lagas det ingen mat finns det ingen matlåda till dagen efter. Men om det fanns samma system som dom har i Indien, matlådor som levereras till kontoret.... Speciellt dubbla matlådor vore helt perfekt! En sallad till lunchen, en nyttig frukt- och nötbar till mellanmål, och något att värma i micron när man kommer hem.
Nämn inte ens halvfabrikatsmicromaten man kan köpa i butik, det är inte mat. Det smakar inte ens mat. Och man blir inte smalare på det direkt.
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Åh hej kompis! Har med dåligt minne, koncentration och småbarn. Lägg dessutom på kronisk trötthet där jag har ätit för att hålla mig vaken.
Jag gick upp över 20 kg på tre år, kilon som har limmat sig fast.
Jag äter för mycket och för mycket sött, när jag äter mat äter jag riktig hemlagad mat som jag dessutom hela tiden försöker få så nyttig som möjligt.
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

*till alla*

Tack för era svar, jätteintressant att läsa!

Fast...om man har ambitionen att göra något med de här frågorna så kan man väl rimligen inte basera det på åsikter som folk på ett forum kläcker ur sig? Varför läser du inte in dig på den kunskap och forskning som finns inom detta område i stället? :)

Överlag så tänker jag att hade det funnits enkla och entydiga anledningar till problemet att hålla kontrollen över sin vikt så hade det förmodligen inte varit så svårt.

Tack för tipset! Det ska jag absolut ta till mig och läsa mera också, det har jag faktiskt inte gjort så mycket inser jag nu, fast frågorna som sagt intresserar mig.

Samtidigt känner jag att jag vill ha båda delar, för det är ju trots allt vanliga människor som jag vill ska kunna använda mina tjänster/produkter sen (visst, det är ett fantasiföretag nu, men ändå).
Angående det sista så är det väl det där med att alla måste hitta den grejen som funkar för just dom. Nån grej funkar för fem av tio, en annan för en av tio osv...


//r
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

:love:
skönt att inte vara ensam om det!

och till TS:
Jag tycker egentligen inte att det svåra är att gå ner- det svåra är att inte gå upp igen! Det finns ju massor av dieter.
Och de funkar. kolla vilken kvällstidning som helst... men sen ...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Jag tycker du har bra idéer!
Jag är själv inte överviktig, men har rätt onyttiga vanor och stoppar i mig onyttigheter av vana. T.ex. klassiska exemplet att jag bara ska ta några chokladbitar och plötsligt är allt slut.

En vidareutveckling av halsbandet skulle kunna vara att det varnar när man är på väg att stoppa i sig något onyttigt.
Antingen kanske man vaknar till och inser att ätandet går av gammal vana och låter bli att äta det onyttiga, eller så bortser man från larmet för att man vill äta kanelbullen/chokladen/chipsen ändå.
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Jag tycker dina ideer var jättebra! Framförallt den första (även om den känns lite future).
Jag tror att många har dålig koll på hur mycket de egentligen stoppar i sig och att räkna kalorier är verkligen asjobbigt!
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Det som gör det svårt för mig är att jag är sjuk. Jag har nedsatt koncentrationsförmåga och dåligt minne. Lägg därtill småbarn ....

jag skulle behöva en smidig och lättanvänd matdagbok som talar om för mig när jag ska äta och gärna vad. I allafall till mellis. tex: två knäckenackor med avokado. punkt.
Det händer ganska ofta att jag står och glor in i kylskåpet och sen tar fram fika åt barnen - och samma åt mig själv= vitt bröd.

den ska dessutom schemalägga så att jag kan förbereda så att det är enkelt och smidigt.... gärna i min Iphone :love:

Jag har gått med i GI Viktklubb (finns flera andra hemsidor som säljer samma typ av tjänst) och för mig är det precis vad jag behöver.

Ett digitalt verktyg med färdiga menyer. Passar inte en maträtt kan jag lätt ändra i menyn och jag ser hur många kalorier jag får i mig. Finns även med en motionsdagbok så man kan koppla ihop behov med hur mycket man kan äta beroende på om man vill gå ner i vikt eller inte.

Eftersom jag betalar för tjänster så höjder det också min motivation att hålla mig till programmet. Dessutom har det gett bra resultat så här långt :D

/Lizzie
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Jag har testat några såna tjänster. Jag upplever de som
svåra och bökiga. :( (det ska inte mycket till för att det ska köra ihop sig för mig, ska tilläggas)
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Hm det där har aldrig slagit mig. Jag lider också av koncentrationssvårigheter, dock inte diagnoserad men folk runt omkring mig märker på mig. Kan det alltså vara en anledning till mitt socker behov är som det är ibland? Sitter jag på möte i en timme i ett mindre rum även där mycket fokus mellan mig och en till person så märker jag verkligen hur huvudet har "försvunnit" (i brist på bättre ord) tar flera timmar innan det försvinner om jag inte dricker en läsk eller nåt.
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Jag hade tyckt att skulle vara oerhört bekvämt med en ekologisk matkasse (uträknad efter mina kaloribehov) där allt redan var helt förberett (löken hackad, köttet färdigmarinerat, salladen färdigskuren etc.) så att jag bara behövde värma upp det. Vet att det finns "färdiggjorda" matkassar söderut men inte uppe hos oss. Och jag skulle vilja ha för hela dygnet så att jag inte behövde tänka alls.
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Ingen aning om hur det är för dig.

Det finns läror om att man kan bota sånt där med att minska sockerintaget, ett jämnt blodsocker ska vara gynsamt.
Jag testade det (som jag nämnde ovan) och det gjorde mig sjukare.
Om du är frisk i övrigt kanske du ska testa det?

Jag menade också ... *tänker*, men mer så här: jag kan inte koncentrera mig- hålla fokus- komma ihåg min plan: så jag äter utan att tänka efter. Hänger du med? Jag väger mig, konstaterar att jag gått upp igen och skulle behöva gå ner.
efter lunchen har jag glömt det och tar jag en kaka till kaffet, bestämmer mig för att inte ta nån mer, sen har jag glömt det på kvällen och tar en kaka till...:banghead:

Kunde jag bota mina koncentrationssvårigheter med socker skulle jag vara överlycklig och glatt varit tjock till förmån att kunna leva ett normalt liv. :)

men! jag medecinerar och enligt läkarna kommer det att påverka i bra riktning...
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Jag kan inte tänka när jag fått lågt blodsocker. Utan går å köper nå munkar å en läsk och kommer på efteråt att munkarna inte ens var goda och borde ha köpt något annat istället. Är jag trött så känns det som att jag behöver socker för att kunna göra saker.
Flickvännen kände igen sig på mitt beteende om att jag äter utan att tänka när jag är låg i blodsockret.
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Får kolla på det, vart får man tag på sådant? Apoteket?
Inte för att jag vet om det är ett bra tips, men en tesked flytande acasiahonung?

Honung är mycket nyttigare än kakor och läsk, det är tillräckligt gott för att man ska kunna äta lite av det, men blir snabbt översött så det brukar inte vara någon risk att man föräter sig.

Om man vill kan man dricka en kopp varmt vatten med honung i. Då får man lite energi från värmen också.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga klimakteriet och medicinbiverkning stack vikten rejält uppåt. Jag tycker att jag har provat allt. LCHF (funkade Inte, för mycket...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
23 491
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 852
Senast: Snowball
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp