Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Jag är inte överviktig, men skulle helt klart må bättre av att äta mer nyttig mat. Men jag har ju tillexempel fått lära mig att laga mat från grunden sen jag flyttade hemifrån. Men det ligger fortfarande på samma rätter som innan bara att jag lagar dom från grunden istället för fryst och från påse.
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Det är många gången de små valen som gör skillnaden. Att rutinmässigt ta trappen i s f rulltrappan. Tyvärr så är belöningen av att ta trappen alldeles för avlägsen för att motivera människor till att göra det valet. Så kan man på nått vis få fram en mer direkt belöning till bra val.

Kan man utnyttja att nästan alla har en iPhone? Ex att du får "köpa" dig till en bulle genom att röra dig. Om du väljer en trappa i s f rulltrappan sätter du igång appen som känner av antal steg. På så vis får du bygga upp en gottisbank. Sen får man antingen plocka ut det genom att "äta" upp dem eller ta ut det i att "gå ner i vikt".

Bekymret är att det är krångligt att sätta igång appen.
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Smågodis, chips och glass som är jättenyttiga, goda och har jättelite kalorier! Alternativt ett litet piller som tredubblar din förbränning av kalorier!
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Mer allvarligt .., jag tror på iden med matlådor eller en bantningsmatkasse.
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Jag förstår faktiskt inte riktigt vari mitt problem ligger. Jag äter kanske 1500 kalorier om dagen en "ordentlig" dag, rör mig någon halvtimme om dagen utöver ordentlig träning ett par dagar i veckan - och jag går inte ner ett enda hekto. Och det gjorde jag inte när jag fastade i sju veckor heller (eller jo, jag blev ju tunnare om ben och armar förstås). Och sköldkörteln är kollad.

Fattar inget nåt.
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Ska inte nämna mina förslag då dom nog mest riktar sig till vad ätstörda skulle ta till sig men en sak som funkar för alla är ett företag som gör en egen matkasse (typ linas matkasse) men med uträknade kalorier per portion. Så får man en nyttig middag som man dessutom vet innehållet på. Sedan ingår ju det mesta i matkassen så man behöver ju inte heller åka och köpa mer än lite småtillbehör och för resten av dagens måltider. I kassen kan du ju också ligga med en förslagsmeny för frukost för just den veckan, men man får handla allt själv.

Jag skulle börja prenumeration direkt om maten verkar God.
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Oh andra iden där skulle jag behöva :D Eller vi rättare sagt.
:p
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Någon som handlar OCH lagar maten OCH lägger upp en lagom stor portion åt mig, det är vad jag skulle behöva. Jag är trött och hungrig när jag kommer hem från jobbet och då går det så otroligt mycket fortare att fixa makaroner och korv än att göra nåt av alla recept som Viktväktarna/Viktklubb/whatever har med en massa konstiga ingredienser som man aldrig har hemma.
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Det finns ju "svarta lådan" som är nyttig mat i lagom portioner hemkörd till dörren. Finns säkert fler företag med liknande idé. Problemet med sådana tjänster är ju att det blir hiskeligt dyrt. Tror svarta lådan kostar typ 20K för 6 veckor... Men har man råd så är det säkert en toppentjänst!
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Ja och vi som inte bor i Sthlm etc har inte tillgång. Det är lite trist.
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

*KL*
Ja om man kunde köpa självdisciplin så skulle jag prenumerera på det direkt.....
Jag har en hårt tränande sambo som älskar att komma hem med bullar och annat smaskens. Han är också duktig på att laga god mat (med grädde och smör bla)
Han jobbar ju bort det han äter. Det gör inte jag....och jag kan inte låta bli att stoppa i mig det som finns hemma....:o

Jag kan heller ingenting om kalorier och annat.
Så att köpa en hjälp i affären skulle ju vara bra någon gång.
(Att sedan få sambon att äta det som kommer hem är ju ett annat projekt...)
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

*svarar alla*

Tusen tack för era svar!
Har tänkt på vad ni säger och det låter som om det råder delade uppfattningar angående kunskapen om bra mat. En del anser att kunskapen finns, en del inte. Men det känns som om det som är mest efterfrågat är kaloriberäknade nyttiga matlådor, både till lunch och middag, men kanske mest till middag, som man kan ha när man kommer hem från jobbet och är trött?

Sen, en fråga till, varför är/blev ni överviktiga? Hur mår ni?

Jag tänkte på det här också med belöning och nyttiga sötsaker... att det känns ju lite som om man vill komma över den tröskeln där och ut på andra sidan där man inte ser sötsaker som en belöning utan som något man inte vill stoppa i sig längre. Är ni med? Därför (och för att vi sa att största biten är det mentala) jag frågar om mående, många överviktiga är det för att de mår dåligt (tröstätning), sant eller falskt?


//r
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Falskt. Jag är född överviktig och har aldrig varit normalviktig. Har än en gång inlett en viktnedgång och har gått ner 21 av de 55 kg jag behöver tappa för att nå normalvikt och hoppas ju såklart lyckas denna gång. Men det är ju en mental kamp för att mig dit. Jag åt inte dåligt innan, jag åt helt enkelt för mycket. Sen har jag ju ätit för mycket socker också, men att bryta sockerberoendet var det enklaste i det här.
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Jag tog till socker när jag var sjuk. Anledning: enda som smakade bra, ingen mat smakade som den skulle och helt plötsligt gillade jag chips som jag inte tyckte om innan och dom chips som var goda innan smakade inte bra längre. Samma är jag trött/sjuk så kommer det till mer läsk än annars när jag brukar nöja mig med en eller två burkar på fredagen. Men som sagt jag är inte överviktig men skulle vilja leva nyttigare än nu, även om mina matvanor är bättre än förut. Lagar det mesta från scratch nu för tiden.
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Jag tror att det är sant. Naturligtvis gäller det inte alla, men jag tror det kan vara många.
Dock tror jag inte riktigt att det handlar om tröstätning. Snarare att man inte orkar ta tag i problemet eftersom man inte mår bra. Energin man har går åt till att hålla huvudet över vattenytan. Så är det för mig i alla fall.
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

*svarar alla*

Tack för svaren. Olika åsikter som kommer fram.

Ninnurur: Så anledningen till att du ätit/äter för mycket är för att maten är god då helt enkelt, så att du vill ha mer? :)

//r
 
Sv: Vad är svårt med att gå ner i vikt? (affärsidé)

Det som gör det svårt för mig är att jag är sjuk. Jag har nedsatt koncentrationsförmåga och dåligt minne. Lägg därtill småbarn ....

jag skulle behöva en smidig och lättanvänd matdagbok som talar om för mig när jag ska äta och gärna vad. I allafall till mellis. tex: två knäckenackor med avokado. punkt.
Det händer ganska ofta att jag står och glor in i kylskåpet och sen tar fram fika åt barnen - och samma åt mig själv= vitt bröd.

den ska dessutom schemalägga så att jag kan förbereda så att det är enkelt och smidigt.... gärna i min Iphone :love:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga klimakteriet och medicinbiverkning stack vikten rejält uppåt. Jag tycker att jag har provat allt. LCHF (funkade Inte, för mycket...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
23 483
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 851
Senast: Snowball
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp