Vad är viktigast att tänka på då man ska köpa sin första hund????

M

Malin81

Jag har aldrig haft en egen hund och nu har min brors hund fått en kull. Jag vill så gärna ha en men vad ska jag tänka på innan jag köper den? Har egen häst sen många år tillbaka så det med utgifter och ansvar vet jag att det ingår.. mvh malin
 
Blandras med rottwailer, shäfer, golden, labbe... Jag tror jag har bestämt mig för en tik...
 
Jag har själv en blandras, så det är inte det, men tänk på att om du skulle bli intresserad av tex utställning eller tävla i bruks så är det kört med en blandras. Min blandis var min första hund, och jag läste allt jag kunde komma över på nätet samt tömde biblioteket på hundböcker... :)
 
Hmm.. En blandras är ju alltid ett osäkert kort, eftersom man inte vet vilken av dom olika rasens egenskaper den får, eller om den får blandat av alla raser. Du kanske får en Rottweiler, eller en Labbe som har MKT apportering i sig, eller en Schäfer som har HD, eller en Golden med HD. Du kan få en kärnfrisk hund, eller en med grav HD/AD eller andra fel.

Men men, det är upp till var och en vad dom vill ha. Ha i åtanke bara att det KAN bli väldigt jobbigt (Och ja, efter många egna hundar vet jag att rasrena inte alltid blir som man tänkt sig heller.) när du inte vet vad du får så att säga..

Läs så mycket du kan, prata med erfarna uppfödare/hundmänniskor, gå gärna valpkurs etc på din närmaste klubb när valpen kommit. Var inte rädd för att fråga! :)
 
Det jag tycker är absolut viktigast när man ska skaffa hund, första eller andra spelar ingen roll, är att man är helt övertygad om att det inte är en impulsgrej... En hund lever länge och olika raser har olika behov. Den blandras du beskriver låter som en rätt krävande brukshund som kommer att behöva en fast hand och mycket stimulans och kanske inte är någon idyllisk "första-hund". Jag försöker inte leka domedagsprofet, gå bara in i det med öppna ögon. Kanske har du god hundvana sedan tidigare och allt går kanon, men tänk efter före. Och om din brors tik är superhärlig så är det tyvärr ingen garanti för att din hund också blir det, det finns så mycket som påverkar.

Annat som du bör tänka på... Att valparna är ordentligt vaccinerade, en veterinärbesiktning innan köpet är att rekommendera samt ett köpeavtal (finns att hämta på SKKs hemsida om jag inte minns fel). Även om det är din bror och ni kommer bra överens så underlättar det om det finns ett avtal, du vet aldrig vad framtiden kan bjuda på.

Tänk på att hundens första år är det dyraste, alla vaccinationer, prylar som tuggs upp eller växes ur, försäkringar, registreringavgifter osv. (Alla hundar födda efter -97(?) ska vara öronmärkta.) Samla på dig en liten pott så du har att knapra av.

Känner du dig helt säker och tänker köra på det- STORT LYCKA TILL! ;)

*lite avundsjuk trots allt* :o
 
Tack för alla svar lite att suga på. Vad ni är vettiga... mvh malin :o :D
 
obs det är viktigt att du vet om att man inte blir expert på en eller två hundar (gäller både dig och andra)! ta inte emot råd från vem som helst, tänk igenom hur du vill att din hund ska bli och GÅ KURSER! mitt största misstag var att jag lät alldeles för många lägga sig i min uppfostran. resultatet blev ett styck mycket förvirrad vovve. nu de senaste 2 åren har jag bestämt allt själv och det fungerar mycket mycket bättre! :banana:
 
Att lära sig hur hundar fungerar och kommunicerar. Låter kanske fånigt och töntigt - kanske självklart men det anser jag är det absolut viktigaste. Funkar inte detta så funkar nästan ingenting. Tyvärr så är det allt för många som ignorerar denna bit och tror sig veta och kunna. I själva verket gissar man och hittar på samt förmänskligar sin hund och det blir bara sååå fel.

Utöver detta så bör man ju ha klart för sig vad man ska ha sin hund till? Utifrån det väljer man sen ras och individ. Eller åtminstone linjer.
 
Håller med dig och har lite av samma erfarenheter av andra som lade sig i min uppfostran. Jag släppte dock aldrig greppet riktigt om mina idéer om det hela och i efterhand så inser jag att det var rätt.

Lite mer allmänt då om detta...
Var och en ska ju känna sin hund bäst. Sen får man insupa kunskaper på kurser och i böcker. Anpassa det hela sen på dig och din hund. Kom i håg att alla är individer och att alla grejer kanske inte fungerar på just din hund.

Men i grunden måste man ändå veta hur en hund fungerar och kommunicerar. Just det förändras inte speciellt mycket. Ändå har jag sett ett hemskt exempel på en man på 60+ som jobbat inom bruksklubben i många, många år och ändå inte kan tolka en typisk hunds signaler och sinnesstämmning. (han gjorde en total felbedömning) Det är skrämmande tycker jag!

Grannarna hade väldiga problem med sin hund innan de till slut mer eller mindre tvingades till en hundkurs och började lära sig ett och annat. De kämpade sen i flera år på att rätta till 'felen' och olaterna, men lyckades någorlunda till slut. Många såna här saker som jag sett och upplevt säger i grunden samma sak om och om igen - lär dig din hund och förstå den! Då kan du/ni komma riktigt långt och få ett fantastiskt liv. Utan den kunskapen såå....jaa. Bra blir det inte. Ingen inblandad tjänar på det ointresset eller oviljan att lära sig.

För mig är detta så självklart och jag blir bara så upprörd när man bland grannar och andra hela tiden ser de här problemen.

Så alla ni som skall skaffa hund första gången. Läs på! :) Sen upptäcker ni att ju mer man lär sig, desto mer inser man hur lite man egentligen vet. :crazy: Mitt liv med hundar har i alla fall varit så att när man till slut tycker att man kan nåt och vet nåt så händer det nya saker som verkligen får en att inse att man är egentligen ganska okunnig på detta. Men å andra sidan är det ju kul för då utvecklas man ju hela tiden. :)
 
Det svåra som oerfaren är att man kanske inte alltid förstår konsekvenserna av vad man gör. Det är jättekul att göra saker med valpen när den är liten, men de tänker inte på vad det kan innebära när hunden är stor.

Jag har många små ideer och många bara skakar på huvudet. Men jag är faktiskt nöjd. Många gånger så bär det faktiskt frukt det jag gör och det är alltid roligt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 273
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 912
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 514
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Roliga bilder och memes om katter!

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp