Vad äter du till frukost?

Normalt sett så blir man ju mättare ju mer energi man äter. Men vissa håller sig inte mätta på en kost som innehåller mycket kolhydrater medan andra gör det och det beror (om jag har förstått saken rätt) på graden av insulinkänslighet och på bättre eller sämre förmåga till blodsockerkontroll.

Jag hör till dem som (i nödfall) kan ersätta lunchen med en påse Tutti Frutti och hålla mig mätt på det tills det är dags för middag. Däremot så håller jag mig inte mätt länge på havregrynsgröt eftersom det är så pass lite energi i det.
Ok godis mättar inte mig alls.
Snarare illamående bara och hungrig snart igen
 
Just nu äter jag oftast kvarg+yoghurt+bär. Annars havregrynsgröt med äppelmos och mjölk eller smörgåsar med olika pålägg. Dricker alltid kaffe till :)
 
Jag har glömt äta frukost idag :nailbiting: Det här är inte okej.. Kaffet kom jag ihåg, men min tallrik med fil och banan står bortglömd på diskbänken.. Inte okej!
 
En mugg te, ett glas vatten, en skiva rågbröd med ost/paprika/gurka/saltkött eller alltihop, ett glas eller en liten skål yoghurt. Har övat länge på att äta frukost och är fortfarande ingen mästare på det. Äter en andra frukost på jobbet vid niotiden bestående av kaffe och en andra skiva av ovan nämnda rågbröd.

Måste äta något salt på morgonen och skulle om jag orkade gärna äta riktigt mat. Bara fil med till exempel banan är alldeles för sött och obehagligt att äta.
 
Jag har fått in en rutin av två rostade ostmackor och en-tre koppar te (gör en kanna när jag ändå är igång). Blev dock inspirerad av tråden och funderar på de där övernatttningsbara grötvarianterna :up:
 
Åh frukosten.. Det är så svårt tycker jag. På helgen äter jag gärna mat till frukost, typ rester av taco eller hemgjord pizza från gårdagen. Men arbetsdagar är jag inte så förtjust i att äta så tidigt och dessutom är jag extremt lat och att ens bre en macka känns som ett projekt.

Jag har testat gröt, fil, mackor både mjuka och hårda, ägg, äggröra, yoghurt.. Kommit fram till att jag helt enkelt inte gillar traditionell frukostmat så oftast äter jag faktiskt inget alls vilket såklart inte är så bra.

Jag har en skitbra mixer jag sällan använder så funderar lite på om man kanske borde göra en smoothie men känns som att det ofta är krångliga ingredienser och allt innehåller typ banan som jag inte gillar.
 
Jag varierar mig, men sällan från dag till dag. Yoghurt äter jag t.ex. tills tetran tagit slut och sen blir det kanske gröt en tid.

Gröt gör jag oftast på en mix av olika gryn(bovete, havre, dinkel, råg), som jag har färdig i en burk, och i har jag en tesked kokosolja och frusna hallon. Havremjölk till(det är det absolut godaste till gröt!).

Just nu äter jag keso blandat med yoghurt med hackad frukt(idag blev det äpple och päron) eller bär och så lite frön eller nötter på toppen. Utöver keson äter jag något mer, igår en smörgås med hoummus och tomat, idag ett stekt ägg och några körsbärstomater(brödet var slut). Till det två till tre koppar starkt kaffe med en aning mjölk.

Vilket påminner mig om att en grynblandning med alla fyra sädesslagen (tror jag, från Axa) blev en riktigt god gröt. Rena havregryn är ganska tråkigt, fiberhavregryn vardag och flergryn fest. ;)

Kan också lägga till att den absolut mumsigaste gröten är gjord på majsgryn (polenta) med mjölk och socker. Till den äter man mjölk och lingonsylt. Jag gör dock nästan aldrig denna gröt då jag inte orkar stå och veva ihop spisgröt på morgonen.
 
Försöker äta havregrynsgröt så ofta som möjligt. Gillar också stekt ägg på macka. Älskar också mannagrynsgröt men den bränns så lätt så det blir sällan av att jag gör det...
 
@athena_arabians och alla andra som har svårt att äta på morgonen: Nu har ni säkert redan fått 34 olika tips i livet, men jag ville bara inflika att jag också hade supersvårt att äta på morgonen innan. Sedan fick jag tipset av en dietist att dricka lite juice eller äta typ några äpplebitar det första jag gjorde, för att kicka igång blodsockret liksom. Och hjälp vilken skillnad! Numera är jag nästintill mästare på det här med frukost :)
 
Jag äter gärna mycket till frukost. De gånger jag bara äter en knäckemacka och lite yoghurt typ så blir jag jättehungrig igen vid 9 (äter frukost vid 6). Frukosten ska vara rejäl :D Jag äter alltid två rostade mackor (oftast surdeg eller råg) med lite olika pålägg (ost, skinka, leverpastej, keso, avokado, färskost, kokt ägg... obs ej allt samtidigt ;)). Sen varierar jag resten av frukost, men det är vanligen yoghurt eller kvarg med frukt och/eller bär (äpple, banan, kiwi, hallon, blåbär... gärna flera olika, och gärna lite torkad frukt och/eller nötter ovanpå) plus granola. Ibland byter jag ut det mot havregrynsgröt, men med lika mycket "topping".

Inga problem att äta på morgonen med andra ord :D
 
Jag äter en hemmagjord müsli, som jag blandar varje morgon. Till detta sojayoughurt och tropicana pure Apple juice.

2 tsk krossade hasselnötter
1 tsk vetegräs (ledins hälsomål,bladgrön müsli)
3 tsk boveteflingor
1 tsk bipollen
En skvätt Chiafrön
Kanel, kardemumma och ingefära
Lite raw kokosolja
Honung
Torkade tranbär.

Anledningen? Jo, försöker låta bli gluten till att börja med. Min mage behöver fibrerna från nötterna. Bipollen smakar gott och är fullt med nyttigheter. Kanel är bra för magen. Ingefära är antiinflammatoriskt. Tranbär är antiinflammatoriskt, honung är antiseptiskt(antiinflammatoriskt?) och ger sötma. Kokosolja ökar mättnad och minskar sötsug.
Toppar gärna med färska bär ibland, hallon är en favorit!

Man kan tro att det skulle vara jobbigt att blanda varje morgon, men det tar två minuter, precis som när man får vänta på gröten typ.
 
Jag är rätt dålig på att äta frukost då jag brukar prioritera att komma iväg snabbt till jobbet istället så att jag kan gå hem så tidigt som möjligt. Kommer jag ihåg så köper jag en yoghurt på vägen. Äter jag hemma så blir det två rostade mackor med ost :d
 
Ge mig inspiration....

Jag äter antingen fil med müsli eller äggröra /omelett

Mackor försöker jag undvika pga ska inte äta för mkt kolhydrater pga min IBS

Gärna en rejäl talrik med pommes, några skivor kött och bearnaise sås, Fast min frukost inträffar aldrig innan jag varit vaken minst 12 timmar, innan dess går det gärna 1 liter eller 2 med kaffe
 
Gärna en rejäl talrik med pommes, några skivor kött och bearnaise sås, Fast min frukost inträffar aldrig innan jag varit vaken minst 12 timmar, innan dess går det gärna 1 liter eller 2 med kaffe
Haha.. Men då låter det som du inte äter frukost eller tar kaffe bara.
 
Ni som gör hemmagjord granola vad använder ni för receptet? Vad tror ni det kostar per portion?

Kl
Vi äter mackor hela bunten, köpta då sambon levde på hembakat som liten. Sonen med bara smör eller med leverpastej och inlagd gurka. Jag med ost.

Jag är väldigt trött på mackor
Jag utgår också från 10 dl havregryn eller dinkelflingor (alltid saltå kvarns, överlägset godast) och kompletterar med 1-1,5 dl var av nötter/mandel, linfrö, solrosfrön, pumpakärnor och kokosflingor samt 0,5 dl socker. Blandar i 1 dl vatten och 3 msk solrosolja. Blandar i russin efter att muslin rostats och svalnat.

Det blir nog dyrare än köpt müsli men sååå mycket godare.
 

Liknande trådar

Mat Hallå alla Malmökännare! Var kan en äta en god middag tidigt på kvällen, någorlunda nära stationen? Gärna något lugnt ställe, ska...
Svar
2
· Visningar
319
Senast: Kaching
·
Kropp & Själ Jag har sån fruktansvärd magkatarr/skov av IBS nu så jag behöver Bukes samlade tips. Lider av IBS och reflux, men nu även gastrit. I...
2
Svar
31
· Visningar
1 848
Senast: Stinaelin
·
Kropp & Själ För att göra en lång historia kort så har jag under de senaste åren haft en del problem med min mage, periodvis riktigt mycket. Jag har...
Svar
4
· Visningar
729
  • Artikel
Dagbok Eller Deppmaten. Ja ni hör, jag har förmodligen förläst mig på flåshurtig populärvetenskap men jag har heller inget att förlora. Jag...
Svar
11
· Visningar
1 272
Senast: Brassneck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp