Bukefalos 28 år!

Vad äter era dräktiga ston?

Sv: Vad äter era dräktiga ston?

Fullblod. 64 dagar kvar till fölning. Hon äter enligt rekommendationer från tillverkaren som ett diivande sto, men jag tycker egentligen att de behöver mer grovfoder än de rekommenderar. Nu äter hon inte mer ändå, så av den anledningen äter hon enligt detta. Får fri tillgång på grovfoder och 5,5 kg Lympos avel müsli.
Viktigast är vad grovfodret innehåller, annars blir det svårt att veta hur mycket som krävs av kraftfodret.
 
Sv: Vad äter era dräktiga ston?

Ska tillägga att jag alltså vet hur mycket hon äter, trots min benämning
"fri tillgång" hon får alltså så mycket Hö som hon orkar.
Vilket råkat resultera i lika mycket som tillverkaren rekommenderar.
Hade jag fått välja, hade hon ätit mer grovfoder.
 
Sv: Vad äter era dräktiga ston?

Låter som ett typiskt fullblod. "Matte, måste jag verkligen äta upp allt det där?" :) :D

Fendi äter fri tillgång på grovfoder, men har inte vägt så jag vet inte hur mycket hon får i sig. Inga jättemängder 12 kg kanske? Upptill får hon 2 dl lusernpellets som jag blandat lite olja i och så 0.5 kg hel havre och så mineraler på det.

Måste ge henne lite kraftfoder för att få i henne olja och mineraler.

Enligt foderstatsprogrammet får hon i sig precis lagom med energi men på tok för mycket protein då grovfodret innehåller väldigt mycket, 100 gram smältbart protein per kg foder, så 12 kg blev 1200 gram. Så därför ger jag olja upptill för att få ner kvoten, hon har varit lite lös i magen också så jag tror det blir lite för mycket av det goda.
 
Sv: Vad äter era dräktiga ston?

Mina 3 ston (1 arabkorsning å 2 isisar) ska föla mars, april å maj. dom har fri tillgång på hösilage sne får dom vitamineroch mineraler..arabkorsningensomska ha i mars ska börjastöd fodraslite OM I FALL ATTfrånå med 1 feb.tror dock inte hon behöver de men ändå =)
 
Sv: Vad äter era dräktiga ston?

Vad är din för ras? Låter lite lite för ett dräktigt sto? för mycket protein kan väl en fölmärr nästan inte få..

mina äter runt 20 kg hö, häst 1 4kg kraft grov 4 kg havre häst 2 2kg kraft 2 kg havre.

Båda är varmblod.
 
Sv: Vad äter era dräktiga ston?

Kvoten kan ju bli tokig, enligt foderstatsprogrammet ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad äter era dräktiga ston?

ahh..

Men man kan inte bara utgå från analysen.. tycker jag iaf.. fått uträknad foderstat till starthästarna, stämde inte alls, eller det blev inget bra i alla fall..

ena märren har lite svårt med hull så henne gäller bara att få i mat så mycket som möjligt, oavsett analys..
 
Sv: Vad äter era dräktiga ston?

Nä, mitt fullblod ligger långt över vad hon "borde" äta.
Men jag hade gärna tryckt i henne mer, då hon inte är så rund som jag vill ha henne. Men, men går ju knappast att sondmata :D
Men utan analys, så är det rena gissningsleken.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad äter era dräktiga ston?

För inte alltför många år sen användes aldrig analys, och hästar har ju överlevt och prestrerat o fölat osv i alla tider innan.
 
Sv: Vad äter era dräktiga ston?

Det är sant. Men då visste man inte heller om det fattades något.
Man fick alltså chansa. Mer än nu. Analysen är ju ett hjälpmedel på hur vi ska fodra. Håller du på med trav? Skulle vara intressant att veta om prestationerna skiljer sig från tiden då man inte analyserade och nu?
 
Sv: Vad äter era dräktiga ston?

Vad är din för ras? Låter lite lite för ett dräktigt sto? för mycket protein kan väl en fölmärr nästan inte få..

mina äter runt 20 kg hö, häst 1 4kg kraft grov 4 kg havre häst 2 2kg kraft 2 kg havre.

Båda är varmblod.

Min häst är ett halvblod, mindre modell :) Jag använder analyserat foder och lägger in i programmet. Enligt programmet ska hon ha ca 580 gram protein och får 1250 så ganska mycket mer än hon behöver. Energi säger programmet att hon ska ha 79 mj och får 94.

Kvoten ligger på över 14 det är därför jag ger lite olja upptill för att få ner kvoten lite. Det är jobbigt för kroppen att bryta ner stora mängder protein :)

För min del får hon gärna äta mer än 12 kg, de går på fri tillgång så jag vet inte exakt mängd vad hon äter. De går aldrig utan mat i hagen utan det finns alltid kvar.

Jag tycker det är jättebra med analys, grovfodret häromkring innehåller ofta nästan lika mycket fosfor som kalcium och då blir kvoten fel, nu rättar det till sig genom ett mineralfoder som innehåller just mycket kalk, det finns ju lite olika.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad äter era dräktiga ston?

2013-12-14110535_zpsb0f1cec1.jpg


Såhär ser hon ut på den här foderstaten. :)

Har en dräktig b -ponny också som går på samma foder men mindre mängd. Hon har ju också fri tillgång.
 
Sv: Vad äter era dräktiga ston?

håller på med trav, haft oanalyserat grovfoder, analyserat med uträknad foderstat av foder rådgivare( det tyckte jag inte var bra), samt analyserat hö och egen bestämd kraftfodergiva, hästarna har prestrerat ungefärligt lika oavsett ovanstående alternativ.


Att det skiljer på prestationer nu o förr har mer o göra med att själva hästen utvecklas, nu går de ju rekord året om, även vintertid.. Men såklart hjälper det ju till om de får i sig det de behöver =) men jag har som sagt inte märkt någon markant skillnad på mina hästar.
 
Sv: Vad äter era dräktiga ston?

0,6 kg havre
1,2 kg Vitafor Lucern
0,3 kg Vitafor Derby
100 gram potatisprotein
+ mineralfodret Vitafor Avel

2 st varmblodiga travare av mindre modell, den ena ska föla i början av april och den andra i mitten av maj! Jag har nyligen ökat upp kraftfodret!
 
Sv: Vad äter era dräktiga ston?

Jag tänker lite som så att en elitidrottare behöver veta vad den äter.
Och hästar som presterar mycket behöver man också veta vad de äter.
Men jag vet inte i ärlighetens namn om jag hade märkt någon skillnad heller.

Jag var hos tandläkaren för ett tag sedan med min son som var mycket sjuk när han var liten. Han har ingen blank yta på tänderna, de är liksom lite ränder i dem. Då sa tandläkaren till mig att när man är sjuk, så blir det en obalans i ca/p
balansen och eftersom hans tänder bildades då, så blev de sådana.
Jag frågade om det kan vara så att mamman får i sig fel ca/p balans under graviditeten och att barnet därför kan födas med tex svagare skelett.
Och så var det absolut.

Så.....det som egentligen är konstigt, enligt mig iaf, är att vi inte räknar ut foderstater till oss själva?
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 154
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 370
Senast: ameo
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
682
Senast: Murray
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
702
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp