Vad äter era hästar?

årets foderstater än så länge:
Alla hästar vilar i stort sett.

Sto 16år: bra hull, men får inte bli rundare
rundbal hösilage i hagen.
2kg hösilage plus 1/4kg granngårdens proteinfoder på kvällen.

Hingst 4år: bra hull men får inte bli smalare
rundbal hösilage i hagen
3kg hösilage plus 1/2kg granngårdens proteinfoder på kvällen

B-ponnyvalack 10år. Tjock!
3kg hösilage i dubbla småmaskiga hönät på morgonen, räcker till på eftermiddagen.
(är någon i stallet på eftermiddagen får han 1/2-1kg hösilage då)
1,5kg hösilage plus lite mineraler på kvällen.
 
Fri halm dygnet runt.

Silage kl 7,12, 16, 20, 24 och 03.
Åringen (för dagen D-ponnymått) får 12 kg (2 kg/mål), B-ponnyn får 6,5 kg (1 kg per mål utom nattmålet kl 03 som är 1,5 kg) och shettisen får 6 kg (1 kg/mål) men han äter inte upp allt inne.

En symbolisk giva krubbskrammel (som varierar lite efter tycke och smak, just nu ger jag Krafft Protein musli, innan Krafft Groov och innan det Krafft föl), samt mineraler och ev tillskott vid intag kl 20. 1 dl krubbskrammel till shettisen, som slipper mineraler eftersom han hatar det. 1 dl krubbskrammel och 1 dl miner vit pellets till B-ponnyn och 3 dl krubbskrammel + 1 dl mineral till åringen.

Beroende på grovfoderanalysen så tillsätts ofta fosforbalans och magnesium i foderstaten.
 
Morgon (någon gång mellan 5 och 9)
Fyller vid behov på med hö.

Ikväll (någon gång mellan 17 och 23)
Fyller vid behov på med hö.


Någon gång under dygnet vid pyssel och ridning får

Simba 0,5 kg lussern, 1 dl linfröolja och mineraler, lätt träning.

Toppen får 2,5 kg lussern, 1,5 dl linfröolja och mineraler, ibland med som handhäst eller promenad.
 
Vad ger ni era hästar för foder? Vilket märke? Hur mycket kraftoder? Hö? Tillskott? Klockslag? :)

Min kille får i princip fri tillgång på hösilage. De fodras 3 ggr/dygn. Men är nästan aldrig utan.
Han får väl ca 15 kg.
Utöver det får han en olja som heter Hygain RBO och just nu testar vi också Hygain Hyaglyde som är deras Hyaluronsyre-gel. Det får han med betfiber en gång/dag.
Och har saltsten så klart.
 
Diskuterade det här med mat i går så kul att denna tråd fick nytt liv! (Kom på tal då jag fick åka över halva staden då vår vanliga återförsäljare hade slut på "mitt" foder.) Har aldrig haft en häst som äter special stuff. Inte heller har hästen i fråga någonsin ätit sådant special stuff-popeli-magi-svindyrt-foder. Men har man speciella behov så har man... Just nu eftersom vi har mycket protein och annat i höt räcker det med mindre Pavo som tur är :).

Foderstat:
Morgon:

(Kl. 6.25 tror jag) 2 kg ensilage (får inte fastna i foderautomaten och är livrädd för att hans kolikmage ej ska få mat om jag "stuffar" i för mycket)
(Kl. 6.45 tror jag) 1/3- mått/kg havre, 1/3- mått/kg Pavo 18+, 0.5 dl mineraler

Lunch, alt 1, GRUSHAGE:
(Kl. 10.00) 2 kg ensilage
(Kl. 14.00) 2 kg ensilage
Lunch alt två GRÄSHAGE:
(Kl. 12.00) 3 kg ensilage

Intag/eftermiddag
(Kl.16.00) 5 kg ensilage + hink med: 1/3- mått/kg havre, 1/3- mått/kg Pavo 18+, 0,5 dl b-vitamin och salt efter behov

Efter riding/skötsel: 2.5 dl betfor + parafinolja (obs massa vatten! Kolikhäst och vill förutom oljan se att han dricker)

Kväll:
(Kl. 20.45 tror jag) 2 kg ensilage (får inte fastna i foderautomaten och är livrädd för att hans kolikmage ej ska få mat om jag "stuffar" i för mycket)
(Kl. 21.00 tror jag) 1/3- mått/kg havre, 1/3- mått/kg Pavo 18+, 0.5 dl mineraler
 
Diskuterade det här med mat i går så kul att denna tråd fick nytt liv! (Kom på tal då jag fick åka över halva staden då vår vanliga återförsäljare hade slut på "mitt" foder.) Har aldrig haft en häst som äter special stuff. Inte heller har hästen i fråga någonsin ätit sådant special stuff-popeli-magi-svindyrt-foder. Men har man speciella behov så har man... Just nu eftersom vi har mycket protein och annat i höt räcker det med mindre Pavo som tur är :).

Foderstat:
Morgon:

(Kl. 6.25 tror jag) 2 kg ensilage (får inte fastna i foderautomaten och är livrädd för att hans kolikmage ej ska få mat om jag "stuffar" i för mycket)
(Kl. 6.45 tror jag) 1/3- mått/kg havre, 1/3- mått/kg Pavo 18+, 0.5 dl mineraler

Lunch, alt 1, GRUSHAGE:
(Kl. 10.00) 2 kg ensilage
(Kl. 14.00) 2 kg ensilage
Lunch alt två GRÄSHAGE:
(Kl. 12.00) 3 kg ensilage

Intag/eftermiddag
(Kl.16.00) 5 kg ensilage + hink med: 1/3- mått/kg havre, 1/3- mått/kg Pavo 18+, 0,5 dl b-vitamin och salt efter behov

Efter riding/skötsel: 2.5 dl betfor + parafinolja (obs massa vatten! Kolikhäst och vill förutom oljan se att han dricker)

Kväll:
(Kl. 20.45 tror jag) 2 kg ensilage (får inte fastna i foderautomaten och är livrädd för att hans kolikmage ej ska få mat om jag "stuffar" i för mycket)
(Kl. 21.00 tror jag) 1/3- mått/kg havre, 1/3- mått/kg Pavo 18+, 0.5 dl mineraler

Nyfiken fråga, har han halm på natten? Tänkte det blir långt för en kolikhäst att stå utan mat annars. Jobbigt med automat det kan fastna i
 
Nyfiken fråga, har han halm på natten? Tänkte det blir långt för en kolikhäst att stå utan mat annars. Jobbigt med automat det kan fastna i

Har haft, även extra nät och likände. Sedan är hans kolik mer vätskebrist relaterad en annat... På vintrarna dricker han sämre då han bara dricker ute i princip (thermobar :heart) och har tidigare fått kolik av det. (Allt ifrån små känningar med rätt mat och olja, till klink och hot om avlivning utan. Händer som sagt inte så länge olja+ betor och vatten ute finns under vintern, samt försiktiga foderbyten.)

Jag gillar automaterna mer en vad jag ser det som besvärligt dock, fasta tider, inget tiggande, inga tidiga morgnar med fodring, hästarna får mat på rätt tider och får äta ostört utan hets och stök i stallet. Min har gått från att smälla konstant hela kvällarna till att vara relativt lugn.:up:
 
Har haft, även extra nät och likände. Sedan är hans kolik mer vätskebrist relaterad en annat... På vintrarna dricker han sämre då han bara dricker ute i princip (thermobar :heart) och har tidigare fått kolik av det. (Allt ifrån små känningar med rätt mat och olja, till klink och hot om avlivning utan. Händer som sagt inte så länge olja+ betor och vatten ute finns under vintern, samt försiktiga foderbyten.)

Jag gillar automaterna mer en vad jag ser det som besvärligt dock, fasta tider, inget tiggande, inga tidiga morgnar med fodring, hästarna får mat på rätt tider och får äta ostört utan hets och stök i stallet. Min har gått från att smälla konstant hela kvällarna till att vara relativt lugn.:up:

Usch vad jobbigt, skönt ni hittat något som fungerar. Jag har också automater - helt fantastiskt. Fast jag kan proppa i dem, det enda som sätter stopp där är volymen, inget kan fastna.
 
Usch vad jobbigt, skönt ni hittat något som fungerar. Jag har också automater - helt fantastiskt. Fast jag kan proppa i dem, det enda som sätter stopp där är volymen, inget kan fastna.
Vi har liksom ett skåp där det först längst upp är ett morgonfack och sedan under tills kvällen ett kvällsfack. Det som hänt EN gång är att morgonmaten fastat på vägen i kvällsluckan som även om utlöst liksom stoppade upp den. Då fick jag panik och ångest över hans kolik och drog ned maten något kilo för att mer hålla mig lugn.
 
KWPN 8år, full kondition. Relativt svårfödd och naturligt hetlevrad (:banghead: ) Vinterhage utan näringsinnehåll.

07:00
2kg ensilage
0,5kg krafft groov 125

12:00
2kg hösilage

16:00
1kg krafft groov 125
4kg ensilage

21:00
1kg krafft groov 125
1dl krafft röda mineraler
1dl olja.
5kg ensilage.

Hon äter långsamt, därav den betydligt mindre mängden på morgnarna, så att hon hinner äta upp utan stress. :)
 
Vad ger ni era hästar för foder? Vilket märke? Hur mycket kraftoder? Hö? Tillskott? Klockslag? :)

Två hästar, ganska lika foderstat men vissa skillnader.

4 år gammalt sto, ca 170 cm, under igångsättning efter buköppning i slutet av aug:

12 kg hö fördelat på tre mål
1 kg Pavo sports fit
0,5 kg slobber + elektrolyter och magmedel och mineraler

Rids ca fem ggr i v. Hage ca 5 tim. Skrittmaskin 1 h per dag ca 3 dagar o v.

17-årig valack, ca 162 cm

Som ovan men istället för sportsfit får han ca 1 kg 18 + seniorfoder.
Rids 6-7 dagar i veckan.
Hage ca 5 h per dag.
Skrittmaskin ca 1 h tre dagar i v.
 
Vad ger ni era hästar för foder? Vilket märke? Hur mycket kraftoder? Hö? Tillskott? Klockslag? :)

6 årig hbl valack, rids varierat 5-6 dagar i veckan.

Morgon 06-08: Hösilage 7 kg
Lunch 12-14 Hösilage 4 kg
Kväll 19-21 Hösilage 3 kg 100-200 gram lucern hack kraffts med ett mått kiselgur.
 
Häst: 14 år (2016), 162 cm, off. okänd men troligen korsning SWB/xx (37,5% SWB, 62,5% xx) och av grov/omodern/tung halvblodstyp, ca. 550 kg. Aktiveras ordentligt 5 dagar/vecka och lite lugnare 2 dagar/vecka.

Foderstat: 11 kg hösilage, 1 kg havre, 1 kg lucern och 0,5 kg mash. Fördelat enligt följande:
Morgon: 2 kg hösilage, 0,5 kg havre. Lunch: 1 kg hö. Eftermiddag: 3 kg hösilage, 0,5 kg havre, hink med lucernen och mashen. Kväll: 5 kg hösilage.
 
SwB val, 8,5 år, nu på väg upp i kondition efter bland annat grovtarmsinflammation under hösten och nu senast en sårskada.

6:30 1 kg Hö/hösilage och några morötter för de andra får. Han äter dåligt innan han fått gå ut men vill inte bli bortglömd.

7-16:30 fri tillgång på hösilage i hagen, äter ganska mkt, och mer nu när det är kallt..

16:30 2,5 kg Hö och några morötter

När jag ridit: mineraler och några fler morötter

21 5 kg Hö. Han har nästan alltid kvar lite av insläppsmatem när han får kvällsmaten för han sover efter insläppet..

För mig är det viktigast att han har många ättimmar och att han inte kan stressa i sig maten. Han har blivit lite rundare under hösten men jag ska se till att han inte blir en tjockis. Kommer det till ett läge när han behöver kraftfoder blir det nog havre, men nu känns han lagom så här!
 
7 årig korsningsvalack och 2 årigt welshsto. Valacken vilar för tillfället. Går i stor kuperad hage från 07 till 21-22 om kvällarna.

De får 12-13 kg grovfoder var. 5 kg på kvällen och övriga kilon utportionerade över dagen i hagen.
Utöver detta 80g Krafft miner blå, en pump linfröolja, och den lilla får även b-vitamin (efter vi upptäckt att hon har lindrig patellaupphakning. Har, peppar peppar, inte hakat sedan vi introducerade detta i foderstaten :) )
 
6 årig hbl valack, rids varierat 5-6 dagar i veckan.

Morgon 06-08: Hösilage 7 kg
Lunch 12-14 Hösilage 4 kg
Kväll 19-21 Hösilage 3 kg 100-200 gram lucern hack kraffts med ett mått kiselgur.

Nyfiken: varför får den 7kg på morgonen som bara behöver räcka ca 4-8 timmar men bara 3kg för natten som ska räcka 9-13 timmar? Tänker mig att den står med magen tom i en himla massa timmar. Men så länge det finns lite halm att tugga på är det ju inte farligt, men är bara lite nyfiken på om ni funderat på det. :)
 
Mitt hbl äter ca 13-17 kg hösilage ( varierar beroende på hur mycket hon äter upp /lämnar) enligt
Morgon 3,5 kg
Lunch 2 kg
Middag 5-8 kg
Kväll 3 -5 kg
Morgon och kväll får hon 1 liter pellets och 5 dl müsli från iform per mål och 1 dl mineraler. Efter ridning ger jag 5 dl vetekli, 5 dl müsli och 2 msk salt.
 
Min (lättfödda) d-ponny född 01 äter:

Ca kl 07:30: 2 kg hösilage, ca 2-3 dl krafft havre blå och 0,25 dl krafft mineraler blå + lite morötter.

Ca kl 14: 3 kg hösilage

Någon gång mellan 16-19 (när jag är klar i stallet): 1-2 kg hösilage.

Ca kl 20:30: 5 kg hösilage, 2-3 dl krafft havre blå, 0,5 dl krafft mineraler blå, 2-3 dl betfor från granngården och morötter.
 
4 stycken går på lösdrift med fri tillgång på hösilage saltsten vatten och halmat ligghallen så dom kan pilla i.
22 årigt dräktigt sto gått in i sin högdräktighet hon har fri tillgång på hösilage, 500gr edel avel 500gr havre 200 granngårdens protein och vitaminer saltsten .10 årigt dräktigt sto ej i sin högdräktighet fri tillgång på hösilage 300m edel avel 200 gr havre 200 gr granngårdens protein mineraler saltsten
15 årigt dräktigt sto gått in i sin högdräktighet fri tillgång på hösilage står på box pga en skada så sammanlagt under dagens hon 1kg edel avel 500 gr havre 1kg granngårdens protein saltsten hon är större än dom andra stona. 2 åringar som får fri tillgång på hösilage 500gr havre 500gr edel avel 200 granngårdens protein saltsten.det går dom på just nu.
 

Liknande trådar

Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
1 889
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
490
Senast: Stålvilja
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Ponylove
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
553
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp