Vad äter era hästar?

Kwpn valack 9 år, medelhård träning, ca 550 kg, lite svårfödd
IC 10 år, skogsmulle, på tok för rund och lättfödd

Går tillsammans ute ca 06-21 alternativt 06-17 vid pissväder. Fodras med hösilage ts 85%, har halm i ligghallen som dom pillar lite med och en del träd i hagen som också tuggas på.

Om utetiderna är 06-21 fodras de såhär:
Morgon (06): 4 kg hösilage utan nät och 8 kg i nät.
Eftermiddag (17) i hagen: 4 kg hösilage utan nät, brukar finnas kvar nått litet kg i nätet.
Kväll (21): kwpn 4 kg hösilage, IC 2,5 kg hösilage i nät.
Kwpn får uppdelat på två mål även 1,5 kg fibergi muscle up, 200g betfor, 100g linfröpellets, 1/2 dl kokade linfrön, diverse vitaminer/salt/gurkmeja och 1 pkt bakjäst.
IC får till kvällen 100 g fibergi muscle up, 100 g betfor, 100 g linfröpellets, diverse mineraler/salt/gurkmeja/nässla och 1 pkt bakjäst.

Är dom ute 06-17.00 får dom:
Morgon (06): 4 kg hösilage utan nät och 8 kg i nät.
Eftermiddag (17): kwpn 3 kg hösilage, IC 1 kg hösilage
Kväll (21): kwpn 3 kg hösilage, IC 2,5 kg hösilage i nät
 
Övervuxen svensk ridponny på 156,5cm, han är 3,5år (räknas som 4..) och i växtfas, väger ca 450kg.
Han äter 12,5-13,5kg grovfoder/ dygn och har fri tillgång på halm inne.
Krafftfoder; 2 dl betfor, 2 dl havre och 2 dl krafft grov 90+ 1,5dl mineraler/ på två givor om dagen.
Saltsten har han i boxen.
 
Vad ger ni era hästar för foder? Vilket märke? Hur mycket kraftoder? Hö? Tillskott? Klockslag? :)

Medryttarhäst, Irish Draught, 23 år, rids 5-6 dagar i veckan och är i god kondition för sin ålder. Och pigg.

06.00: Automatisk foderbox ger 3.5 kg hösilage

11.00-12.00: Hästarna lunchas med 1.5 kg hösilage

16.00: Hästarna kommer in och "min" får 3.5 kg hösilage

20.00: Kvällsmat. 4 kg hösilage och ½ liter Krafft grund, Glukosamin, Magnesium, Kieselgur, mineraler.

Efter ridning får han ½ liter betfor, olja och Proviva vid behov :d
 
7-9 kg hösilage (torrt)
3 liter lusern pellets (krafft)
1 liter müsli grön (krafft)
5 dl groov 125 (krafft)
25ml Hyaluron 100 Vimital
1-2 dl rapsolja
1-1,5 dl foderjäst

De får mat typ 7, 12, 17, 20, 23
 
Halvblodstyp 550kg 8 år.
Morgon: 3dl havre, 3kg hösilage
Lunch: 3kg hösilage
Em: 3,5kg hösilage
3dl havre, 1dl krafft blå mineral, 2dl stöpta linfrön samt en 5l hink med betfor+vatten. Är 3dl torr pelleterad betfor så mycket vatten.
Kväll: 5kg hösilage.

Står på halm.
 
PRE/fullblod 10 år 650kg
Rids 6 dagar i veckan, perfekt hull nu, lätt för att falla ur. Haft magsår och är kolikhäst

Morgon 06:00
3 kg hösilage
100g lusernpellets
60g soja protein
80g mineraler

Lunch 10-12:00
2 kg hösilage

Intag 15-16:00
4 kg hösilage
100g lusernpellets
60 g sojaprotein

Kväll 20:30-21:30
6 kg hösilage
200g lusernpellets
60g sojaprotein
300g skållad havre + 1 dl skållade linfrö
 
Mina fodras väldigt enkelt. Hö, lusernhack, betfiber och mineraler.

Halvblod/xx 175 cm 18 år, rids lätt/medel för tillfället men får ej kraftfoder ens i hård träning, endast mer lusern och betfiber:
13 kg hö
1 kg betfiber
0.5 kg lusern
Mineraler (balanserade)
Jäst

B-ponny 3 år lätt träning:
7 kg hö
0.5 kg lusern
Mineraler
Jäst

Båda är i gott hull. Min erfarenhet är att hästar är enklare att hålla i bra hull om man helt uteslutar kraftfoder, förmodligen pga bättre GI hälsa och bättre utnyttjande av fodret.
 
Båda mina äter ungefär samma. Connemarasto, 9 år tränar och tävlar Msv-dressyr och ett ridponnysto 5 år under igångsättning.

Morgon (utsläpp mellan 5-6), 2 kg hö i hagen
Lunch (11-12) 1.5 kg hö i hagen
Eftermiddag (16-17): 1.5 kg hö i hagen
Kväll (insläpp 20-21): 2 kg för maran och 3 kg för ridponnyn. Under tävlsäsong får maran 0.5 kg havre.

Vårt hö har TS på 86% och en kvot på 6.5. Nu när det varit -20 har de fått dubbelt med hö i hagen och de kallaste dagarna endast varit ute på fm. Båda står på halm.
 
Mina äter okänt antal kilo relativt torrt ensilage per dygn. De får mineraler och salt en gång per dag i varsin bytta. Jag fyller på ensilaget två gånger per dag för att undvika så mycket spill som möjligt, helst ska de precis ha ätit upp det sista när jag kommer med nytt. Det är dock svårt att uppnå och just nu när temperaturen stadigt verkar pendla mellan -20 och -30 lägger jag hellre ut extra mycket än riskerar att det blir för lite.
 
Kwpn valack 9 år, medelhård träning, ca 550 kg, lite svårfödd
IC 10 år, skogsmulle, på tok för rund och lättfödd

Går tillsammans ute ca 06-21 alternativt 06-17 vid pissväder. Fodras med hösilage ts 85%, har halm i ligghallen som dom pillar lite med och en del träd i hagen som också tuggas på.

Om utetiderna är 06-21 fodras de såhär:
Morgon (06): 4 kg hösilage utan nät och 8 kg i nät.
Eftermiddag (17) i hagen: 4 kg hösilage utan nät, brukar finnas kvar nått litet kg i nätet.
Kväll (21): kwpn 4 kg hösilage, IC 2,5 kg hösilage i nät.
Kwpn får uppdelat på två mål även 1,5 kg fibergi muscle up, 200g betfor, 100g linfröpellets, 1/2 dl kokade linfrön, diverse vitaminer/salt/gurkmeja och 1 pkt bakjäst.
IC får till kvällen 100 g fibergi muscle up, 100 g betfor, 100 g linfröpellets, diverse mineraler/salt/gurkmeja/nässla och 1 pkt bakjäst.

Är dom ute 06-17.00 får dom:
Morgon (06): 4 kg hösilage utan nät och 8 kg i nät.
Eftermiddag (17): kwpn 3 kg hösilage, IC 1 kg hösilage
Kväll (21): kwpn 3 kg hösilage, IC 2,5 kg hösilage i nät
Hur har du upplevt verkningsgraden i Muscle up? Såg du någon märkbar skillnad på hästen?
 
Mina får hösilage och mineraler, that´s it.

Hösilage får de två stora givor två ggr/dag som räcker nästan till nästa fodring. Mineraler på kvällen.
 
Maten till min har ju förändrats lite sedan jag skrev sist. Jag upplevde att han tunnade ur lite för någon månad sedan och puttade därför i mer mat. Vårt hösilage är numer ganska blött så även av den anledningen får den ganska mycket. Våra hästar står numer ute från 07.30-20.30 istället för att komma in 16.30-17.00, därför får de kvällsmaten lite tidigare än vanligt därav läggs en stor del av maten då för att räcka längre in på natten.

SWB (50% fullblod) och något svårfödd. Tunn och omusklad när den kom till mig så har helt enkelt jobbat för att göda upp den. Går normalt dvs 5-6 dgr/v.

Morgon 4 kg hösilage, 0.75kg lucernpellets, 1dl olja + mineraler
Lunch 2kg hösilage
Middag 2kg hösilage
Kväll 8-10 kg hösilage, 0.75kg lucernpellets, 0.5 kg hippo grow alfa müsli, 1dl olja + mineraler
 
PRE/frieser 620 kg. Extremt lättfödd.

Morgonfodring klockan 7:
2 kg hösilage

Lunch 12-13:
2 kg hösilage

Middag/insläpp 18-19:
2-3 kg halm
(vid brunst: en halv näve betfor med munkpeppar)

Kväll 21-22:
3 kg hösilage
1 dl Pavo Care4Life
1-2 dl Krafft Muskel
Pavo Vital Complete

När hon går på bete så får hon 2 dl Krafft Muskel och Pavo Vital Complete, mycket fattigt skogsbete som är perfekt för min häst om hon får ett litet proteintillskott! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
1 890
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
492
Senast: Stålvilja
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Ponylove
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
553
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp