Vad äter era hästar?

Sv: Vad äter era hästar?

Jag kan själv börjar! ;)

Dressyrhäst, 17 år, 160 cm hög, under igångsättning efter 2 månaders sommarvila. Rids 6 dagar i veckan. Inne om nätterna, gräshage om dagarna.

Morgonfodring Kl. 6,30

1 kg hösilage
0,5 kg Granngården orgiginal müsli

Vid intag Ca kl.18-19
Liten tuss hösilage
Lite "skrammel i krubban" ;)

Kvällsfodring Kl. 20,30

2 kg hösliage
0,25 kg Granngården orgiginal müsli
3 dl (torr) betfor
1 dl miniraler
1 dl foderjäst
1 dl matolja

Vi varje fodring får hon även morötter samt äppel :) (I takt med ökad kondition, hårdare träning och mindre gräs i hagen så kommer fodermängden öka)
 
Sv: Vad äter era hästar?

SWB, ca 160 cm, 7 år:

(Väldigt ungefärliga tider.)

Just nu:
Bete dygnet runt, när jag är där (kan bli närsomhelst på dagen) får hon någon dl urlakad betfor, några havrekorn, 1,5 dl mineralfoder Granngården Avel och 1 kork Lantmännens Protect biotin.

Normalt sett så fodrar vi som nedan under vintern, men pga dåligt hö kommer det troligen att se annorlunda ut denna vinter. Det lutar åt att vi kommer att begränsa högivan och ge Krafft Muskel eller Pluss Protein till. Kanske kommer det att bli fler givor i krubban då också, men vi får se.

06.00: 3 kg hö
08.00: Utsläpp, ca 6 kg hö väntar i hagen.
17.00-21.00: Insläpp och 2-3 kg hö om det är eftermiddag, 5 kg om det är lagom att natta.
21.00: Mineral- och vitamingiva utblandad som under sommaren.

Allt detta är väldigt ungefärligt, ibland får de mer hö under dagen om det t.ex. är väldigt kallt eller mycket djup snö. :)
 
Sv: Vad äter era hästar?

haha, nu låter min häst som värsta matvraket ju... men mycket grovfoder så blir magen glad heter det väl :grin:

9årigt halvblod/fullblod, hopphäst som går lätta klasser förtillfället, tävlar en del och tränas normalt, går i grushage om dagarna, svårfödd.

06.30: 3 kg hösilage
07.00 1 kg krafft muskel

11.00 3 kg hösilage

16.00 3 kg hösilage 2kg halm
16.30 1 kg krafft grund
1 kg betfor 1 dl krafft miner blå

20.30 5 kg hösilage
 
Sv: Vad äter era hästar?

D-ponny, 17 år.

06.00; 1 kg hö och 175 Krafft Muskel, 175g Salsa Naturell.

Vid utsläpp; 1,5 kg halm väntar i hagen.

12-13.00; 1,5 kg hö + halmen hon inte ätit upp.

17.00-18.00; 1,5 kg hö, 1 kg halm 150 g Krafft muskel, 150 g Salsa naturell.

21.30 1 kg halm, 2 kg hö, 175 g Krafft muskel, 175 g Salsa naturell.
 
Sv: Vad äter era hästar?

Jag har 2 hästar.
en c-ponny korsning på 23 år som är pensionär och en swb på 6 år som tränas och tävlas i hoppning.

Morgon 05.00/06.00
ponny:knappt 1kg hö, 1 dl hb+ (hästbiten müsli) 1 mått magtarm, B-vitamin
häst: 1.5 kg hö 1 kg hb+ B-vitamin

Insläpp på kvällen vid 21.00
ponny:knappt 1 kg hö. 1.5kg halm. 1 dl hb+ 1 mått magtarm, B-vitamin
häst: 3 kg hö. 1,2 kg hb+,B-vitamin, 1 pumpslag chevinal plus, 1mått kalk, B-vitamin. står på halm.=fri tillgång på det.
hästen går ute i sommarhagen där det fortfarande finns en del gräs kvar.
ponnyn går i nerbetad hage men har ändå att äta och pilla så hon ej behöver hö i hagen. Än.
Vid träning/tävling får den stora även VSL på kvällen och morgonen.
dom får även en hel del morötter.

foderstaterna och utevistelsen ändras när hösten närmar sig vilket ju är snart.
:( dock så tror jag att min höbonde lyckats få bra hö i år! :banana: eller ja det var grönt och lukta gott iaf...:angel:
 
Sv: Vad äter era hästar?

Min, 5årig pre valack. Som ska upp i vikt får följande:

Inne på nätterna, "gräshage" på dagarna, finns inte jättemycket kvar att äta nu.

ca 7: 2kg hösilage, 100gr soja, selen+fosfor samt lite olja, ibland äpplen om det finns!

ca 12: 2kg hösilage

ca 17: 2kg hösilage

ca 20: 4kg hösilage, 0,5kg lucern hackad strå
 
Sv: Vad äter era hästar?

27-årigt halvblod på lösdrift, har inte ridits kontinuerligt sen i augusti 2010 och inte ens sporadiskt sen februari 2011, förutom försök till igångsättning för en och en halv månad sen, som återgick till avsutten promenad 1 km/dag 4 dagar i veckan och 5 km 2 dagar i veckan enligt order av equiterapeut, kiropraktor och veterinär för att få upp mer hull, muskulatur och få igång lederna igen.

Och igångsättningen fortskrider enligt planerna...

ALLA lösdriftshästar, rör sig inte så där jättemycket vad alla lösdriftsenusiaster säger. Hästarna står 75 procent av dygnet och häckar i ligghallen... från april och jaa... fortfarande, som det är idag. I december, när min häst flyttades till lösdriften, stod hästarna som fastlimmade dygnet runt vid hösilagebingen. Utan på den tiden min dam stod på stall, rörde hons sig destom mer under hagvistelsen. Det var rena cirkusen vid ut- och insläpp, samt när folk var vid stallet - fullt ös - medvetslös. Men jag trivs bra med lösdriftssystemet ändå, då det inte blir så mkt tungt arbete för mig längre.

Fri tillgång på hösilage med låga värden, dygnet runt

8-10 frukost: 0,750 kg lucern, 0,300 kg soja, 4 dl betfor (torr vara) samt äpplen efter behag...

13-15 lunch 0,750 kg lucern, 0,300 kg soja, 4 dl betfor (torr vara), E-vitamin muskel, biomag, b-vitamin, invärtes arnika enligt burkar och order från kiropraktor samt äpplen efter behag...

18-20 kvällsmat 0,750 kg lucern, 0,300 kg soja, 4 dl betfor (torr vara) samt äpplen efter behag...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad äter era hästar?

*kl*
2 st mini-shettisar på lösdrift.
runt 10 tiden får de 1 kg hö att dela på (ges i ett småmaskat hönät)
Vid 18-19 tiden får dom varsin näve lusern med mineraler,B-vit, biotin samt avmaskningspulver. Ena får även glucosamin. Där efter är det på med munkorgarna och ut i gräshagen där dom går tills 10 tiden dagen efter.
 
Sv: Vad äter era hästar?

Kl

Min är fortfarande på bete och ska fortsätta vara det september ut, minst. Ger en giva kraft efter ridning:
0,25 kg betfor (vägs torr)
0,25 kg musli
0,5 dl gurkmeja

Blir ändring i höst! Återkommer då :-)
 
Sv: Vad äter era hästar?

Två hästar, varmblodig travare samt nordistravare.
Frukost ca 06-09.00 någon gång, dela på ca 3 kg hö.

Lunch. 13.00 dela på 2 kg hö

Middag ca 17-18.00 dela på 2 kg hö

Kväll ca 20-23.00
Nordis: 4 kg hö. 0,5 kg lusern. mineraler
Bloding: 8-10 kg hö. 1 kg lusern + 0,5 kg havre + mineraler.
 
Sv: Vad äter era hästar?

Har en stor halvblodsvalack i full kondition och fint hull som rids på medelsvår nivå. Han går i en nerbetad gräshage med viss återväxt dagtid. Nu äter han;

06:00 2 kg hö
07:00 1 kg havre

15-16 2 kg hö

19 1 kg havre, mineraler, biotin
19-20 3 kg hö
(plus ett antal äpplen/morötter per dag)

Han är åt det mer lättfödda hållet och äter sammanlagt 9 kg hö + 2 kg havre när han går i sin grushage övrig tid på året.
 
Sv: Vad äter era hästar?

Häst av sportig halvblodstyp, ca 170, född 2005. Har innan jag köpte henne varit mager och haft drygt 100 kilos undervikt. Fokus har legat på gödning ;) Är under igångsättning och rids lätt i skritt och trav ca 5 dagar i veckan.

Just nu:
-Gräs (dygnet runt)
-Green Power Alfalfa (3 liter, serveras före eller efter ridning)

Under hösten och vintern är planen att fodringarna ska se ut såhär:
-Morgonfodring ca 07:00; 1 dl kraftfoder (vet en vilket märke än), eller så skiter vi i kraftfoder och hästarna får gå raka vägen ut i hagen. Vi har inte bestämt än.
-Fri tillgång till ensilage i hagen hela dagen
-Vid ridning ca 17:00; 2,5 liter Green Power Alfalfa, mineraler och antagligen B-vitamin + 1 kg hö
-Kvällsfodring ca 21:00; 3-4 kg hö
 
Sv: Vad äter era hästar?

Halvblod nätt modell, medlehårt arbete, 176 cm.

06.00
2 kg hö
0,5 l betfor
0,5 kg Hippo Grow Alfa
0,5 l havre
1 msk gurkmeja

12.00
1,5 kg hö

18.00
1,5 kg hö
1 kg halm

20.00-21.00
5 kg hö
0,5 l betfor
0,5 kg Hippo Grow Alfa
1 l havre
1 msk gurkmeja
1 msk fodersalt
0,5 dl mineraler
 
Sv: Vad äter era hästar?

Mecklenburgersto, 4år, MYCKET power, maffigt men ädelt byggd (sportig), någonstans mellan 165-170cm ungefär. Grundutbildas lugnt + fortfarande på sommarbete.

Jag vet inte exakt tider ännu för jag ska snart flytta dit och har inte all info ännu men jag vet detta:

Morgon

1kg Hösilage
1kg Dodson & Horrell Build Up Mix

Lunch

3kg Hösilage
1kg Morötter

Middag

3kg Hösilage
1kg Morötter

Kväll/Natt

5kg Hösilage
1kg Dodson & Horrell Build Up Mix
0,5kg Betfor
Ca 1dl Linfröolja

(givetvis också saltsten och vatten! ;))
 
Sv: Vad äter era hästar?

Halvgalet irländskt jaktsto på 4 år som växer så det knakar ;)

Foderstaten kommer ändras inom några veckor då vi byter hö, men kommer försöka hålla mig till Havens kraftfoder då jag tycker det är bäst.

FRUKOST ca 07.00
Hö:1½ kg
Havens coolmix müsli: 1 liter
Äpplen + morötter

GRÄSHAGE MELLAN 08.00-17/18.00

INSLÄPP/EFTER RIDNING 17/18.00
Hö: 2½ kg
Havens coolmix müsli: ½ liter
Lusern pellets: ½ liter
Krafft miner röd: 1 dl
Salt: 1 msk
Äpplen + morötter

KVÄLLSMAT 21.00
Hö: 4 kg
Havens coolmix müsli: 1 liter
Krafft multivitamin: 1 dl
Äpplen + morötter
 
Sv: Vad äter era hästar?

Två st halvblod, går i nedbetad gräshage tillsammans dagtid o inne på natten. Vilar helt och hållet.

Morgon: Ca 3,5-4,0 kg hö i hagen

Intag: Ca 1,0-2,0 kg hö/häst

Kväll: Ca 2,0-3,0 kg hö/häst
1 dl torr Kwik Beet (Dodson & Horrell)
100 gr Vitamin o mineral foder (St Hippolyt)
 
Sv: Vad äter era hästar?

Min går fortfarande ute dygnet runt på magert bete, tillskottsfodrar med hö om det skulle behövas.

Annars får hon:

Mineraler
Magnesium
Lucern
Jäst

Foderstater kommer inte se väldigt mycket annorlunda ut när hon stallas in, förutom att hon kommer äta hö som grovfoder och SeloE om det behövs.

Mvh Domino_s
 
Sv: Vad äter era hästar?

Min häst är en dressyrvalack på 13 år, dansk import. 176 cm hög.

Kl. 8 = Ca 5-7 kg hö (1 bal).
Kl. 15 = Ca 5-7 kg hö (1 bal). Ca 2 kg lusernhack. 1 liter kraft musli grön, 1 liter kraft musli röd. 1 näve blå mineraler.
Kl. 20 = Ca 10 kr hö ( 1½ bal).
 
Sv: Vad äter era hästar?

Har en stor halvblodsvalack i full kondition och fint hull som rids på medelsvår nivå. Han går i en nerbetad gräshage med viss återväxt dagtid. Nu äter han;

06:00 2 kg hö
07:00 1 kg havre

15-16 2 kg hö

19 1 kg havre, mineraler, biotin
19-20 3 kg hö
(plus ett antal äpplen/morötter per dag)

Han är åt det mer lättfödda hållet och äter sammanlagt 9 kg hö + 2 kg havre när han går i sin grushage övrig tid på året.

:bow: :bow: :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
1 889
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Ponylove
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
553
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 024
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hönstråden II
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp