Vad äter era hästar?

Har ingen egen häst, dock en sköthäst på ridskolan (så jag har inget o säga till om hans foderstat). En ridponny (liten D) på 7 år. Så vitt dom inte ändrat nåt nu så äter han;

0,25 kg Kraftfoder, ca 8 kg hösilage och ca 2 kg halm + mineralfoder/salt (Vet dock inte exakt giva eller märke på mineralfodret)

Numera;
0,5 kg Kraft, ca 8 kg hösilage, ca 1 kg halm & mineraler/salt.
 
Dressyrvalack född -08, blivande 7 åring. Ca 170 cm. Tränas 4 dagar/veckan på MSV nivå och rids enkelt på banan och i skogen.
Målet är att nå de hösta klasserna inom dressyr :D
Normalfödd.

Morgon:
St Hippolyt Struktur Energetikum - 0,5 l.
2 kg hösilage

Fri tillgång på hösilage i hagen

Efter ridning:
4 kg hösilage

Kväll:
St Hippolyt Struktur Energetikum - 1,5 l.
6 kg hösilage.
 
Halvblod 18 år. Hobbyrids. Dressyr åt AR hållet, träning varannan vecka. Mycket i skog och mark. Medryttaren tränar dressyr ca 2 ggr/månad för tränare. Hästen är på ca MSV C nivå i dressyr och hoppas till husbehov
9 kilo hösilage, med lite för bra värden

Fördelning
morgon 2kg
lunch 2kg
eftermiddag 2kg
kväll 3 kg
1 l havre morgon och kväll
mineraler
 
Sex kilo hö, 400g krafft muskel, några kilo halm om det är kallt. Helklippt islandssto, 14 år, på lösdrift. 137 i manken och av nätt modell.
 
Sex kilo hö, 400g krafft muskel, några kilo halm om det är kallt. Helklippt islandssto, 14 år, på lösdrift. 137 i manken och av nätt modell.

Uppdatering:

Nsv sto 5 år, i lösdrift, helklippt i november. Rids ca 5 dagar/vecka fn.

Ensilage
1,5 dl Granngårdens mineral Avel
1 näve Granngårdens Protein Plus (?)
1 näve vetekli

Silaget äter hon av hela tiden, genom 3 cm nätmaskor. Resten får hon när jag är där, efter träning.
 
Min egen, Sunny, ridponny 19 år, rids ca 6 dagar i veckan, ganska så lätta pass.

Morgon kl 8: 2 kg hösilage, 0,5 kg lucernpellets, 2 hg krafft rider, 2 msk var av mineraler, rapsolja o solrosfrön.
Middag kl 12: 2 kg hösilage
Kväll kl 18.30: 4 kg hö, 2 hg krafft rider, 2 msk mineraler, 1 msk var av rapsolja o solrosfrön

Andra hästar jag hjälper till med:
Ninja, varmblodigt travsto 10 år, lätt träning
Hö (och halm som liggmaterial) fri tillgång, och 0,5 kg hippo alfa pellets och 1 dl mineraler under dagen.

Nightwish, varmblodigt travsto, en ""liten"" åring
Hö (och halm) fri tillgång, diar ännu

Try, varmblodig travare, 13 år, sällskapshäst
Hö (och halm) fri tillgång
 
Shetlandsponny 10 år, lättfödd. Motioneras körning i alla gångarter/tömkörning/joggingturer 4 ggr/v nu under vintern. 6 ggr i v på sommaren.

3,5kg hösilage, 2 kg hö. Fördelat under dagen i dubbelmaskiga nät. Fritt halm.

100g linfrökross, 100g lucern, selen.

Perfekt hull nu just:)
 
Nu när min kommit igång lite mer ser foderstaten ut såhär:
6årigt halvblod, tränas för tävling i lätt klass, hoppning

ca. 14 kg hösilage
ca. 3kg halm
0,5 kg Krafft Grund
1 pkt (50g) Jäst
1 skvätt b-vitamin (flytande)
1 dl loppfrön

Efter hårdare träning så gers 0,5kg Krafft mash med :)

Grovfodret fördelas på morgon, lunch, eftermiddag och kväll.
Krafftfodret får han oftas vid insläpp och även ibland på kvällen, beroende på mångd (och om den som fodrar kommer ihåg att ge...)
 
Ridtravartant och c ponny
Ridtravartanten rids sporadiskt och enbart skogsmulle, skritt i skogen, c-ponnyn rids just nu vintertid 3-4 ggr vecka mest på bana, dressyr, sommartid 5-6 ggr vecka mest på bana men även uteritt
Båda får hö 5 ggr dygn, 4 ggr i hage, och sen på natten i hönät (06.00, 10.00,14.00,18.00,22.00), får en liten kraftfodergiva var som innehåller linfrö bland annat och mineraler, blandar även i nypon för lederna, kraften får de kl 14.
 
C-ponny, fjord/islandkorsning valack född -95. Tränas i snitt 10 min/dag (låg intensitet, knappt 1,6 MJ)
D-ponny, new forest sto född -02. Tränas i snitt 16 min/dag (lite högre intensitet, 2,2 MJ)
(jag gillar statistik och skriver ner hur länge, hur långt och uppskattad energiåtgång för varje träningspass. Märk att det är ett snittvärde för hittills i år).

Båda går på lösdrift med fri tillgång på halm och ensilage

Kraftfoder en gång om dagen:
1 dl linfröolja
Selen + salt
50 g Bokashi-vetekli (ska vara bra för magen och för eksemhästar, funkar eller ej låter jag vara osagt några månader till)
½ dl Granngården original pellets, fyller ingen egentlig funktion utan mest som "topping" så de ska vilja äta resten av vetekli-geggan

D-ponnyn får dessutom
1 dl Granngården protein koncentrat (mest för att det ska gå åt, köptes in när vi stod på ett annat stall med andra förutsättningar)
 
Uppdatering:

Nsv sto 5 år, i lösdrift, helklippt i november. Rids ca 5 dagar/vecka fn.

Ensilage
1,5 dl Granngårdens mineral Avel
1 näve Granngårdens Protein Plus (?)
1 näve vetekli

Silaget äter hon av hela tiden, genom 3 cm nätmaskor. Resten får hon när jag är där, efter träning.

Liten uppdatering, eftersom hon tillfälligt står installad nattetid med unghästen som kom hem från träningsläger.

*Begränsad fri tillgång till silage ute dagtid. (Nät)

*1 kg hö vid insläpp.

*2-3 kg halm + 1 kg hö till natten.
Då ges även "kraftfodergivan", samma som tidigare.
 
kl

Årets foderstater hittills:
Fjordkorsning, D-ponnystorlek:
07: 2,5 kg hö
13: 2 kg hö
19: 1/2kg hö, 1/2kg lucernhack, mineraler
22.30: 2,5 hö i finmaskigt nät.

Dvs 7,5 kg hö, 1/2kg lucern, fritt med halm ute och inne vilket hon äter litegrann av. Lite rund fortf men ok hull.

Shettis, körs ca 2ggr/v.
07: 1,5 kg hö
13: 1kg hö
19: 1/2 kg hö, 1dl kraftfoder, lite mineraler
22.30: 1 kg hö

Totalt 4kg hö, krubbskrammel. Knubbig :)

kbltravare och import D-ponny av lättare modell:
07: 2,5 kg hö
13: 2 kg hö
19: 1,5 kg hö, ca 0,7 kg lucern, linfrökaka, mineraler
22.30: 3,5 kg hö

Totalt 9,5 kg hö, 0,7 kraft/lucern.

De har halmstation i hagen och hönät med halm i boxen men det går inte åt mycket av den. Max 1/2 kg per dag hos den som äter mest.
 
Senast ändrad:
Halvblods valack, 16år. Jobbas ca 5-6dagar i veckan.

Morgon: 2liter kornkross, ca 4kg hösilage
Lunch: ca 4kg hösilage
EM: 1liter kornkross, ca 4kg hösilage
Kväll: 5dl lucernpellets uppblött, 1dl mineraler, 1dl linfröolja, ca 2kg hösilage
Natt: ca 4kg hösilage

Anledningen till att jag skriver ca på hösilaget är för att jag proppar IKEA kassarna med hösilage så mycket jag kan, vikten varierar säkert mellan 3-5kg.
 
Morgon: 2kg hö
Lunch: 2kg hö
(Mellis: 2kg hö)
Kväll: 7kg hö samt lite krubbskrammel (ca 1dl kornkross, lite betfor och mineraler)

Mellis är satt inom parantes eftersom hästarna inte får det varje dag.
 
SWB 8år, lätt ridning

06: 1kg hösilage, 0,5kg Hippo alfa, 2dl betfor(torr)
07: 1,5 kg hösilage ute
14: 2kg hösilage
17: 1,5kg hö, 1näve havre, 1mått magnesium.
19:30-20: 2kg hö, 2kg hösilage, 0,5 kg Hippo Alfa, 2dl betfor(torr), 1dl mineraler, lite linfröolja.
 
pre/arab, 8 år, just nu skritt och lite trav pga igångsättning. Står just nu på halm

Hösilaget är torrt
morgon (halv 7) : 2kg + hink
lunch (halv 12): 2kg
em (halv 3): 2 kg + hink
kväll (9 mån-tors, halv 8 fre-sön) : 3kg
Hinkarna innehåller i varje: 1dl linfrökaka, 1 mått diamond v foderjäst , 0,5 dl vitamin/mineral

När hon i somras var igång innan hon vrickade sig och fick ställas av, fick hon ca 16 kg hösilage totalt, max 1dl krafft groov till i hink som krubbskrammel och då stod hon på torv.
 
Senast ändrad:
När det är så kallt som nu (-13) får mina plastat grovfoder 2ggr/dygn, runt 15kg per gång (delat på fyra).

Sedan äter den största 250g potatisprotein, 100g betfibermix, 100g linfrö och 50g mineraler.

De andra 100g potatisprotein, i övrigt samma som ovan.

Har fortfarande gräs så de betar och det finns alltid halm.

Två D-ponnyer och två B-ponnyer. Ingen anstränger sig för närvarande.
 
Min häst har fri tillgång på hösilage i hagen och får 4 kg till natten + halm.

Hon äter även 150g potatisprotein, 500g lusern, 80g mineralblandning och 1msk salt.
 
7 år, SWB 165 cm som tränas mest i dressyr men även lite hopp + uteritter, äter nu:

7:30: 3 kg hösilage (2 kg inne, 1 kg ute), 1 dl betfor, 1 dl krafft muskel, ½ dl foderjäst, morot
12:00: 2 kg hösilage
16:00: 2 kg hösilage
ca 19:30: 2 kg hösilage, mineraler, morot
22:00 5 kg hösilage, 1 dl betfor, 1 dl krafft muskel, ½ dl foderjäst, morot
+ en hel del granris i hagen :angel:

Är fin på denna fodermängd :up:
 

Liknande trådar

Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
1 890
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
492
Senast: Stålvilja
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Ponylove
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
553
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp