Vad anser du är att vara fattig när det gäller pengar?

AbsolutEnsam

Trådstartare
Den senaste tiden har jag funderat mycket på ekonomi och fattigdom. Hur kommer det sig att man blir fattig? är det något vi väljer eller drabbas av i livet?

Jag tror att vem som helt kan bli fattig, genom kanske dåliga ekonomiska beslut.

Har du varit/ är fattig? Hur gick det till? Har du fått hjälp av samhället någon gång? Har det funkat? Hur lever du nu?
 
Jag kanske skulle börja, kom jag på. Har aldrig varit fattig men lär nog bli det i framtiden. Min framtid ser inte ljust ut. Har maniska perioder där pengar ramlar ur händerna , fast skulle behöva dom i stället vidi kriser. Sedan när jag ” vaknar upp” så blir jag handlingsförlamad inför dessa dåliga beslut jag har tagit. Har psykisk sjukdom men inte bipolär enligt sjukvården. Men jag tror det! Det är fruktansvärt pinsamt och jobbigt Att inte kunna hantera pengar. Shoppa på nätet ger mig glädje fast pengarna räcker bara halva månaden och sedan måste jag ta från ett litet arv som är snart slut om ett tag. Givetvis klarar jag inte av bo själv heller. O behöver inte betala matpengar. så jag har ingen aning hur mycket mat kostar!!?

ursh nu skäm jag ! Därav anonymt nick.
 
Jag kanske skulle börja, kom jag på. Har aldrig varit fattig men lär nog bli det i framtiden. Min framtid ser inte ljust ut. Har maniska perioder där pengar ramlar ur händerna , fast skulle behöva dom i stället vidi kriser. Sedan när jag ” vaknar upp” så blir jag handlingsförlamad inför dessa dåliga beslut jag har tagit. Har psykisk sjukdom men inte bipolär enligt sjukvården. Men jag tror det! Det är fruktansvärt pinsamt och jobbigt Att inte kunna hantera pengar. Shoppa på nätet ger mig glädje fast pengarna räcker bara halva månaden och sedan måste jag ta från ett litet arv som är snart slut om ett tag. Givetvis klarar jag inte av bo själv heller. O behöver inte betala matpengar. så jag har ingen aning hur mycket mat kostar!!?

ursh nu skäm jag ! Därav anonymt nick.
Kan du inte få hjälp?
 
Jag var fattig under en period. Jag hade pluggat i flera år, aldrig haft jobb förutom sommarjobb innan så hade ingen a-kassa och inget sommarjobb. Hade fått en sjukdom så jag kunde inte köra bil vilket gjorde tillgången på sommarjobb väldigt begränsad och jag bodde på en liten ort som ej var min hemort så jag hade begränsat kontaktnät. Hade ingen inkomst under tre månader och fick inte hjälp av socialtjänsten hade inte sökt tillräckligt många jobb enligt deras standrarder. Men jag hade sökt de jobb jag kunde ha en möjlighet att få och en stor del av lite enklare sommarjobb krävdes körkort för.

Fick ta de sparpengar jag hade för att betala in hyra och åt till slut havregrynsgröt till frukost, lunch och middag under en månads tid. Efter det har jag aldrig ätit havregryngsgröt igen det bara vänder sig i munnen på om jag ens tänker på det.
 
Kan du inte få hjälp?
Tack för ditt svar!

Jag vet faktiskt inte om man kan få hjälp pånåt sätt. Har funderat på att få hjälp av nära anhörig men vill inte belasta i onödan. Men har börjat läsa på lite inom privatekonomi och tänkte göra en veckbudget o försöka hålla den! Funkarde med kuvertmetoden.
 
Jag var fattig under en period. Jag hade pluggat i flera år, aldrig haft jobb förutom sommarjobb innan så hade ingen a-kassa och inget sommarjobb. Hade fått en sjukdom så jag kunde inte köra bil vilket gjorde tillgången på sommarjobb väldigt begränsad och jag bodde på en liten ort som ej var min hemort så jag hade begränsat kontaktnät. Hade ingen inkomst under tre månader och fick inte hjälp av socialtjänsten hade inte sökt tillräckligt många jobb enligt deras standrarder. Men jag hade sökt de jobb jag kunde ha en möjlighet att få och en stor del av lite enklare sommarjobb krävdes körkort för.

Fick ta de sparpengar jag hade för att betala in hyra och åt till slut havregrynsgröt till frukost, lunch och middag under en månads tid. Efter det har jag aldrig ätit havregryngsgröt igen det bara vänder sig i munnen på om jag ens tänker på det.
Tack för ditt svar!

va hemskt att du inte fick någon hjälp! Det var bra gjort av dig att klara dig ändå! Men man känner ju ändå att samhället borde ha stöttat dig i vilket fall som helst! Hur har det påverkat dig nu med pengar?
 
Tack för ditt svar!

Jag vet faktiskt inte om man kan få hjälp pånåt sätt. Har funderat på att få hjälp av nära anhörig men vill inte belasta i onödan. Men har börjat läsa på lite inom privatekonomi och tänkte göra en veckbudget o försöka hålla den! Funkarde med kuvertmetoden.
Tänkte om du har rätt till typ god man eller liknande? Det borde du ha.
 
Kommer nog få leva på existensminimum när jag går i pension. Orkar inte jobba heltid, så för att kunna leva nu har jag valt att göra så. Förhoppningsvis lyckas jag spara pengar så länge, så jag har mer än det minsta som pensionär.
 
Jag har varit fattig, de första två åren efter separationen klarade jag mig på ingenting och vänner. tror att jag hade en årsinkomst på 50000. Försökte få hjälp med ekonomin men klarade inte av alla krav som ställs.
Att göra en budget är en jättebra ide. och försöka spara om man kan.
Nu lever jag mycket bra ekonomiskt sett. men det kan ändra sig.
 
Kommer nog få leva på existensminimum när jag går i pension. Orkar inte jobba heltid, så för att kunna leva nu har jag valt att göra så. Förhoppningsvis lyckas jag spara pengar så länge, så jag har mer än det minsta som pensionär.
Men va hemskt! Jag hoppas verkligen inte att du kommer behöva göra det. Vad ligger extensminium på ? Förlåt för dum fråga !
 
Tack för ditt svar!

Jag vet faktiskt inte om man kan få hjälp pånåt sätt. Har funderat på att få hjälp av nära anhörig men vill inte belasta i onödan. Men har börjat läsa på lite inom privatekonomi och tänkte göra en veckbudget o försöka hålla den! Funkarde med kuvertmetoden.
Tala med kommunen om att söka en god man. Det sättet som du beskriver att pengarna försvinner och kopplingen till återkommande manier bör kunna ge dig rätt att få det. Då kan någon hjälpa dig med att pengarna på kontona går till att betala räkningar och annat viktigt. Sen går det att ordna exempelvis att då får något visst belopp som "fickpengar" du kan använda på egen hand och att sparpengarna bara används om det är köp som planerats i förväg. Beroende på hur ni bestämmer att det ska läggas upp.
 
Hur fungerar God man? Är så dålig på sånt.
61890599-7972-43F1-86BD-E6108616EB37.jpeg
 
Ja i princip vem som helst kan bli fattig jag tog över en hund efter en fd mångmiljonär som supit bort alla pengar och sin familj på några få år och bodde i en bil.
Jag tycker fattig i Sverige är när man inte kan unna sig något alls.
 
Jag har varit fattig, de första två åren efter separationen klarade jag mig på ingenting och vänner. tror att jag hade en årsinkomst på 50000. Försökte få hjälp med ekonomin men klarade inte av alla krav som ställs.
Att göra en budget är en jättebra ide. och försöka spara om man kan.
Nu lever jag mycket bra ekonomiskt sett. men det kan ändra sig

helt Sjukt att dom ställer krav på en när man försöker få rätsida på ekonomin. Tur att du hade goda vänner!

ja; ska försöka få i gång en budget i praktiken men det är svårt o komma sig för. Tack för tipset!
 
Efter studier blev jag sjukskriven och hade en kass SGI. Vilket ledde till att jag blev fattig. Har nog fått vända på slantarna stora delar av vuxenlivet.
 
Tala med kommunen om att söka en god man. Det sättet som du beskriver att pengarna försvinner och kopplingen till återkommande manier bör kunna ge dig rätt att få det. Då kan någon hjälpa dig med att pengarna på kontona går till att betala räkningar och annat viktigt. Sen går det att ordna exempelvis att då får något visst belopp som "fickpengar" du kan använda på egen hand och att sparpengarna bara används om det är köp som planerats i förväg. Beroende på hur ni bestämmer att det ska läggas upp.
Tack för ditt svar! Ok, då tror jag är med på notorna! Det låter jättebra men jag kommer inte våga ! Är kontrollfreak o rädd för att någon tar pengarna för mig. Inte för att jag mycket pengar men det lilla jag har. Sjukt va?
 
Ja i princip vem som helst kan bli fattig jag tog över en hund efter en fd mångmiljonär som supit bort alla pengar och sin familj på några få år och bodde i en bil.
Jag tycker fattig i Sverige är när man inte kan unna sig något alls.
Oj, ja problem kan verkligen ställa till det! Tur att du kunde ta över hunden hjälpa honom med det!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 434
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 722
Senast: Grazing
·
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 294
Senast: hollypolly
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 113
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp