Vad anser du är att vara fattig när det gäller pengar?

Ursh vad jag skäm känner jag över mig själv. Har verkligen fått en tankeställar! nu ska det bli ändring på det hela. Har redan sagt upp massa streamingtjänster. Betalat räkningar osv.

men hur mycket räknar man på vad mat/ eget hushåll kostar i månaden? För en person.

Bra start med att säga upp onödiga streaming tjänster!

På Konsumentverket finns bra kostnadsberäkningar för att få uppfattningen om matkostnader.

https://www.konsumentverket.se/om-k...ivatekonomi/kostnadsberakningar/matkostnader/
 
Just nu är jag fattig. Vänder på kronor och ören känns det som :crazy:
CSN är försenad pga miss från skolan. Hoppas verkligen det löser sig snart.
Viktigt att tänka på om ens inkomst är försenad är att ta kontakt med de företag man har fakturor hos som snart förfaller.
Det är lättare att få anstånd med en betalning före förfallodatum än efter.
Ofta är företagen tillmötesgående om man själv tar kontakt.
 
När elen stängdes av och jag tillslut blev vräkt kände jag mig tillfälligt fattig, men jag hade ett socialt skyddsnät och hamnade inte på gatan. När jag var liten fick familjen hjälp från en organisation som bekämpade barnfattigdom men att det var tufft ekonomiskt en period var faktiskt inget jag märkte av som barn. Den ekonomiska utsatthet jag stundtals befunnit mig i har nog inte påverkat mig så mycket som den hade kunnat, tack vare min omgivning.
 
Viktigt att tänka på om ens inkomst är försenad är att ta kontakt med de företag man har fakturor hos som snart förfaller.
Det är lättare att få anstånd med en betalning före förfallodatum än efter.
Ofta är företagen tillmötesgående om man själv tar kontakt.
Ja helt sant. Nu fick jag ett privatlån. Inte så stort men för att kunna betala en del räkningar och handla lite mat. Hade inte trott att det skulle behövas. Känns inte ok att behöva gå den vägen men men. Nästa vecka måste pengarna komma in. Annars vet jag inte vad jag gör. Väldigt länge sedan jag kände mig så här fattig.
vet inte vad som är värst egentligen att vara fattig eller känna sig fattig.
 
På min arbetsplats har mina kolleger och jag minimilön. I dagsläget är det 9.60 € i timmen. Före skatt. Det ger dig ca 1100 € i handen. Eu:s fattigdomsgräns ligger på 1074 € så vi ligger precis ovanför gränsen trots heltidsjobb. Hyrorna ligger på liknande nivåer som i Sverige så det mesta av folks inkomster går åt till hyran. Som ensamstående blir det knappt när man ensam betalar hela hyran.
 
Min papoa dog 1963 nör jag var liten och min bror och jag hamnade på barnhem. Mamma hade ingen utbildning och meddans hon gick i skola fick vi bo där. Hon jobbade som biträde på sjukhuset och jobbade konstiga tider så brorsan och jag var ofta ensamma som barn. Vi var nyckelbarn. Inte ovanligt. Jag började dela ut tidningar på söndagarna som 13-åring för att få fickpengar
 
En sak jag anser att det är skillnad på är om man är fattig för att man verkligen inte har pengar och har haft otur att ha drabbats av tex sjukdom eller om man lever fattigt för att man har svårt att hålla i pengar.
Det är ju givetvis hemskt vilket som men som när
jag har lånat ut pengar till vän i kris som ägnar sig åt skönhetsgrejer istället för att betala tillbaka till mig så blir jag faktiskt irriterad. Jag har lärt mig en läxa.
Jag tycker heller inte att man är fattig om man inte kan åka utomlands eller hålla en häst.
 
Jag var fattig som barn..ofta dåliga kläder (dvs frös vid dåligt väder pga dåliga skor/ytterkläder. Dom var gamla och slitna. Sämsta gymnastikskor med som bara gled på idrotten). Fick kläder av min mormor, minns avundsjukan andra hade kläder som höll dom torra. Köpa mat på kredit på bensinmacken för pengarna var slut (vilket gjorde allt såklart dyrare). Utlandsresor var inte tal om.
Hade syskon med funktionsnedsättning, en av föräldrarna var ofta arbetslös/sjukskriven och den andra jobbade heltid.

fick ibland gå hungrig och minns min mammas fasa när det var dags för utflykter i skolan. Sällan jag fick med mig frukt i skolan. För inte tala om kalas.. när det krisade så letade efter gamla saker i källaren som såg nya ut att ge bort.. dom presenterna blev dock väldigt lyckade haha.
Men jag är absolut inte fattig idag. Har utbildning och bra jobb
 
På min arbetsplats har mina kolleger och jag minimilön. I dagsläget är det 9.60 € i timmen. Före skatt. Det ger dig ca 1100 € i handen. Eu:s fattigdomsgräns ligger på 1074 € så vi ligger precis ovanför gränsen trots heltidsjobb. Hyrorna ligger på liknande nivåer som i Sverige så det mesta av folks inkomster går åt till hyran. Som ensamstående blir det knappt när man ensam betalar hela hyran.
Så landet du jobbar i har inget bostadsbidrag eller underhåll från pappa eller om ingen sådan finns annan ersättning?
 
Jag har varit fattig under en kort period när jag var mellan studier och jobb. Bodde i billigast möjliga lägenhet, svart i andra hand och hade lyckats förhandla ned hyran tillfälligt så att jag skulle klara av det. Fick säga upp alla abonnemang som inte var absolut nödvändiga och åt den billigast möjliga maten. Bad om hjälp/råd här på buke och en bukefalist tipsade om en AG jag kunde kontakta där h*n själv hade jobbat. Fick jobb där ganska snart efter och är fortfarande kvar hos samma AG idag såhär 6 år senare (shit vad tiden går...). Är evigt tacksam till denna bukefalist.

Jag tänker att fattigdom är när man inte har råd att leva efter att alla nödvändiga räkningar är betalda. När man bor så billigt man kan och inte lever slösaktigt men ändå inte har pengar till annat än det nödvändigaste.
 
Jag skulle säga att man är fattig när man precis har så man klarar av att få mat i magen, tak över huvudet och kläder på kroppen. Varje extra utgift orsaker kris. Självklart är man fattig även när man har mindre pengar än så. Dessutom är man extra utsatt om man också har en familj/umgänge som har samma ekonomiska situation, dvs ingen kan kliva in och stötta dig ekonomiskt vid en kris. Fattigdom föder ju också fattigdom, du kan inte köpa de dyrare skorna som håller längre eftersom du inte har råd att göra en sådan investering, istället får du köpa billiga skor som måste bytas oftare vilket blir dyrare i längden. Man har inte möjlighet att bygga upp en buffert för kriser utan blir då tvungen att ta lån eller köpa på kredit, vilket blir mer kostsamt än vad det är om man har möjlighet att spara ihop pengarna. Risken för att sätta sig i skuld är stor och så även risken för att inte ha råd att betala skulden.
 
“The reason that the rich were so rich, Vimes reasoned, was because they managed to spend less money.

Take boots, for example. He earned thirty-eight dollars a month plus allowances. A really good pair of leather boots cost fifty dollars. But an affordable pair of boots, which were sort of OK for a season or two and then leaked like hell when the cardboard gave out, cost about ten dollars. Those were the kind of boots Vimes always bought, and wore until the soles were so thin that he could tell where he was in Ankh-Morpork on a foggy night by the feel of the cobbles.

But the thing was that good boots lasted for years and years. A man who could afford fifty dollars had a pair of boots that'd still be keeping his feet dry in ten years' time, while the poor man who could only afford cheap boots would have spent a hundred dollars on boots in the same time and would still have wet feet.

This was the Captain Samuel Vimes 'Boots' theory of socioeconomic unfairness.”

Terry Pratchett - Men At Arms
 
Jag har varit "fattig" några månader vid några tillfällen. Men, jag har alltid haft folk att be om hjälp (även om jag inte gjorde det). Att leva på bröd (det var väl ungefär det jag åt) och vända på varenda krona räknas ändå inte som fattigt om man äger en häst och en bil 🤷
 
Jag vill också tacka er för era tips och råd angående ekonomin! Har funderat o tänkt mycket, jag känner mig lyckligt lottad som har ett kontaktnät som kan hjälpa till om det krisar. Men i dag pratade jag med min ena anhöriga och vi kom överens om att jag ska betala en summa i matpengar framöver. Det känns bra eftersom livet ser ut så!

Jag har lite psykiska problem som ställer till det i vardagliga livet och därför har shoppingen via nätet gjort att jag orkat med livet i övrigt. Men det är ingen ursäkt för att jag har slösat bort pengar på skit. Tack för ni fick upp ögonen för mig! Ni ska det bli ändring på det hela!
 
Jag vill också tacka er för era tips och råd angående ekonomin! Har funderat o tänkt mycket, jag känner mig lyckligt lottad som har ett kontaktnät som kan hjälpa till om det krisar. Men i dag pratade jag med min ena anhöriga och vi kom överens om att jag ska betala en summa i matpengar framöver. Det känns bra eftersom livet ser ut så!

Jag har lite psykiska problem som ställer till det i vardagliga livet och därför har shoppingen via nätet gjort att jag orkat med livet i övrigt. Men det är ingen ursäkt för att jag har slösat bort pengar på skit. Tack för ni fick upp ögonen för mig! Ni ska det bli ändring på det hela!
Du ska absolut inte skämmas för dina problem! Prata med dina anhöriga, sök hjälp och få hjälp med att styra upp din ekonomi.
Det största problemet är om ekonomin blir ett sådant monster som man inte kan prata om, så man börjar skuldsätta sig och inte heller vågar prata om det.

Även om man har sms-lån eller massor med kreditkortsskulder så finns det lösningar, huvudsaken är att man vågar prata med någon som kan hjälpa en att hitta dessa lösningar. Ensam kan det vara svårt att se vilka möjligheter som finns.

Det är ingen skam att inte klara allt ensam, och kommunens ekonomi- och budgetrådgivare har sett ALLT och kan hjälpa med såväl stora som små insatser. Och förstås är det bra om anhöriga kan hjälpa till likaså.
 
Jag hade kunnat varit fattig om det inte vore för min familj :heart
Sista terminen på gymnasiet började jag bli sjuk och blev snabbt sämre. När skolan var slut var jag så sjuk att jag var praktiskt taget sängliggande, tog 3 år för mig att bli frisk nog att börja jobba. Jag hade dock turen att jag kunde bo hemma och mina föräldrar betalade allting tills jag blev frisk nog att börja jobba och flytta hemifrån.

Jag blir även ledsen att läsa om alla som blir fattiga pga sjukdom/sjukskrivning :(

Att definiera fattigdom är svårt, är man fattig när man är hemlös? är man fattig när man lever på existens minimum? är man fattig när man inte har råd med tandläkare? Att hämta ut mediciner när högkostnadsskyddet gått ut kan ju kosta 1000 kr, är man fattig när man inte kan betala det?

Jag tycker att man ska ha rätt till en normalt svesson svensson liv när det kommer till boende, mat och kläder. Man ska inte behöva vända och vrida på varenda krona för att ha hela kläder, hela skor eller mat på bordet. Man ska inte behöva välja emellan 3 mål mat om dan denna vecka eller ett par hela skor.
Jag tycker också att det är extra störigt att har man en sambo förväntas han stå för alla utgifter, men tjänar inte sambon jätte bra kan det bli svårt för sambon att utöver hyra och allt annat också så för mediciner, tandläkare, osv.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 434
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 714
Senast: Grazing
·
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 294
Senast: hollypolly
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 113
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp