Vad använder ni för strö i boxen?

Vanilj_hallon

Trådstartare
Som rubriken lyder, vad använder ni för strö i boxen till era hästar? Varför har ni valt just det? Fördelar/nackdelar? Köper ni "säck-vis" eller ta hem stora mängder åt gången?

Vi har haft halmpellets i kanske 4 år, men har bestämt att vi ska byta strömedel nu till hösten när hästarna kommer in efter betet. Anledningen till det är att vi är trötta på att dels hästarna är helt gula precis överallt på morgonen samt att själva pelletsen dammar och lägger sig överallt i stallet (på galler, i tak, på balkar mm). Vi har annars varit väldigt nöjda med halmpelletsen, väldigt lätt-hanterat samt lätt-mockat. Vi är nu inne på att testa torv (Spån/kuttespån går bort då gödseln måste kunna blandas upp med matjord).
 
torv kommer att göra hästarna dammiga och bruna samt lägga sig som ett damm över hela stallet också enligt mina erfarenheter. enda som inte dammar på så sätt och lämnar hästarna så rena som möjligt är halm.
vanlig fin halm, har haft det i stallet i 10 år och kommer inte byta. hästarna har ngt att tugga på under natten och det är lätt att mocka.
 
Vi har kutterspån.
Stallägaren köper en pall åt gången.
Funkar bra även om jag tycker halm är enklare att mocka i och trevligt för hästen att pyssla med.
 
Har haft både spån, stallpellets och halm.
Tycket fortfarande att halm är det bästa alternativet, framför allt för hästarna.
 
Som rubriken lyder, vad använder ni för strö i boxen till era hästar? Varför har ni valt just det? Fördelar/nackdelar? Köper ni "säck-vis" eller ta hem stora mängder åt gången?

Vi har haft halmpellets i kanske 4 år, men har bestämt att vi ska byta strömedel nu till hösten när hästarna kommer in efter betet. Anledningen till det är att vi är trötta på att dels hästarna är helt gula precis överallt på morgonen samt att själva pelletsen dammar och lägger sig överallt i stallet (på galler, i tak, på balkar mm). Vi har annars varit väldigt nöjda med halmpelletsen, väldigt lätt-hanterat samt lätt-mockat. Vi är nu inne på att testa torv (Spån/kuttespån går bort då gödseln måste kunna blandas upp med matjord).

Kör spån och ev torv i botten sen kör jag halm ovanpå.

Tröttnade på oekonomiskt strö och att jag kände att spån är alldeles för dammigt, hästen är konstant smutsig och att jag inte gillar statiskt kroppsarbete som skakningarna ger av att mocka i spån. Lär man sig mocka bra i halm går det otroligt fort.

På en häst klarade jag ifjol mig på 1 halmbal för ca 400 jämfört mot spånförbrukning 1-2 bal i månaden á 200kr..blir många slantar att spara.

Mina fördelar blev:
Billigare
Renare
Mindre damm
Mindre hantering/mindre mocktid
Naturligt, vet att hästen alltid har att pilla på
 
För mig är halm alltid förstahandsalternativet. Men eftersom halm är både vansinnigt dyrt och svårt att få tag på här uppe så blir det ingen halm för mig. Så jag kör till sågen och hämtar råspån. Är billigt, mycket enkelt att mocka i och känns fräscht i boxarna. Ibland blandar jag in lite kutterspån och för att fluffa till det.
 
Har halm, och torvlager i bottnen där hästen kissar som mest. Smutsig halm åker ut dagligen, torven är kvar tills den är "förbrukad" och sugit upp kiss. ca 1-2v. då ryker det. Ta rlite tid men så jag vill ha de t:)
 
För mig är halm alltid förstahandsalternativet. Men eftersom halm är både vansinnigt dyrt och svårt att få tag på här uppe så blir det ingen halm för mig. Så jag kör till sågen och hämtar råspån. Är billigt, mycket enkelt att mocka i och känns fräscht i boxarna. Ibland blandar jag in lite kutterspån och för att fluffa till det.

Vad betalar ni då å på hur många hästar används halm?
Här verkar det också vara svårt att hitta halm, jag lyckades dock via min stallägare men det är aldrig ute på annons.

Bor ju lite mer norröver än vad du gör men tycker ändå att i långa loppet blir halmen mycket billigare än spånet. Här får man knappt hämta längre som privatperson från sågar. Förut ville man glädjeligen bli av med det men nu har ju spånet många andra användningsområden att det blivit mycket svårt för många stall att ens få tag i spån, många privatpersoner får aldrig hämta eller köpa ens. De som har tur fixar så att de kan få deala om att köpa lösspån som hämtas 1-2ggr/år vad jag upplevt men annars så är det dyra spånbalar som gäller.
 
Jag använder torv. Tycker att det fungerar väldigt bra till permanentbädd. Ganska dyrt, dock. Dessutom en nackdel att balarna kan frysa om/när det är riktigt kallt på vintern så man får tänka sig för gällande förvaringen.
Är själv lite dammkänslig och kan få astma ibland, och har därför svårt för kutterspån.
Funderar på att prova spånpellets i ligghallen i vinter.
Köpte ett helt lastbilslass torv från tillverkaren i somras; har låtit en kompis hämta rätt mycket så jag har inte till riktigt hela nästa vinter tror jag.
 
Har halm, vinner i längden. Gillar även pappersströ för de hästar som inte kan står på halm, kanske inte så lämpligt om det ska gödslas med :confused:
 
@Dandylinn Jag har möjlighet att köpa halm från gården där jag har hästarna, men då skulle en stor fyrkantsbal gå loss på 900:-. Vi har en liten lokal såg där man får komma och hämta spån. När jag hade balar strödde jag ca 5 balar/månad och häst, betalade 60:-/balen eftersom det också går att köpa via gården. Hämtar motsvarande, eller kanske mindre på sågen (det går åt mindre med sågspånet) för 200:-/mån.
 
Flera här skriver att de tycker att halm är det bästa alternativet. Det tycker jag är intressant, eftersom jag fullkomligt avskyr att mocka halmboxar .... Nu på våren när stona har fölat har vi förstås halm i deras boxar, annars har vi alltid halmpellets eller spånpellets.
Undrar om jag gör fel när jag halmmockar? Brukar komma in svettig och med värk i rygg och axlar efter att ha mockat tre- fyra sådana boxar ... Hur gör ni?? Jag inser ju att halm är det bästa alternativet för hästarna ...
 
Vi har kutterspån som jag tycker har rätt många fördelar ändå. Ljust, luftigt, torrt och luktar GOTT :)! Har också lyckats hitta det på nära håll så vi tar hästtransporten och åker och köper en pall i taget. Man får då 10% rabatt, så ekonomiskt sett blir det bra. Hade gärna haft lite halm ovanpå, men har inte riktigt plats för att lagra det, tyvärr.
 
Jag föredrar halm (100 kr rundbal) , En bal räcker runt 2 veckor för två ston som pissar gärna inne och mycke. Skulle gärna ha spån. Men det tillåter inte mina tanter, då dom tuggar på träet då i boxen. Men med halm blir de fluffigt och dom har nåt att göra, än att mobba boxväggarna.
 
Hej!

Jag föredrar halm eftersom hästen har något att göra hela nätterna. Nackdelen med halm är att det ofta är dammigt och på lite känsligare hästar ger det hosta (min fick hosta i utebox när hon stog på halm). Halm kan också vara rätt svårmockat och har man en häst som äter upp majoriteten av ströet är det varken lättmockat eller ekonomiskt, plus att man står där med en häst som blir fet och kan inte mata den med något eftersom snudd på allt foder lägger på mer energi...

Min pålla står på halmpellets nu, jag gillar det, det fryser inte, det är lättmockat och till skillnad från olika spånvarianter dammar det inte lika mycket och ligger mer still. Spån har dessutom en tendens att förvandlas till lervälling hos min tokgrisiga lilla häst.

Torv tycker jag egentligen om, men har hört från flera hovslagare och veterinärer att det inte är bra för hovarna (ffa när man som jag har en uppverkad hålvägg). Torv fryser också i utebox vintertid och då är det sådär lagom mysigt. Men i innestall gillar jag det för det är lättmockat- men det gör såklart stallet mörkare...

/Lavinia
 
@Cornelia När jag mockar halm har jag en lång hötjuga och en spångrep. Vanliga grepar är döden för ryggen. Hötjugan kräver lite teknikträning att använda men den ger en bra ergonomi att jobba i. Är bara att rensa bort det rena och lägga i högar längs väggen, ta ut det blöta och sortera bort bajsarna. Sen tar jag det sista på backen med spångrepen.

Smidigt som sjutton även om mina spånboxar förstås är än mer lättmockade.
 
Jag har kutterspån på bal, smidigt att förvara och hämta samt lättmockat (väldigt renliga hästar dock så de skulle kunna ha vilket strö som helst). På förra jobbet hade vi råspån och senare spånpellets, gillade spånpelletsen, kändes fräscht och lätthanterligt, ljust och fint. Råspånet blev väldigt tungt när det blev blött och ganska fort mörkt om hästen var lite grisig. Torv skulle jag aldrig ha då jag gillar när det är ljust i stallet och dammet hamnar överallt om man inte vattnar det och då blir det tungt och blött istället.. avskyr torv så länge det inte är underst i en bädd :D
 
Flera här skriver att de tycker att halm är det bästa alternativet. Det tycker jag är intressant, eftersom jag fullkomligt avskyr att mocka halmboxar .... Nu på våren när stona har fölat har vi förstås halm i deras boxar, annars har vi alltid halmpellets eller spånpellets.
Undrar om jag gör fel när jag halmmockar? Brukar komma in svettig och med värk i rygg och axlar efter att ha mockat tre- fyra sådana boxar ... Hur gör ni?? Jag inser ju att halm är det bästa alternativet för hästarna ...
jag har en vanlig spångrep, det är bara att ta bort bajset, lägga den rena halmen i en hög och ta ut allt det blöta. går på 5-10min per box om man inte är superaktiv. inga ömma ryggar eller leder här heller :p har dock bara 2 boxar nu. körde slut mina leder när jag jobbade i stall, och då hade jag ändå bara boxar med spånbädd och en lättvikts grep.
 

Liknande trådar

Däggdjur Har haft Easy Strö halmströ i kaninburarna i flera år och varit jättenöjd! Blivit bra "stuns" i bädden, mycket lite damm och bra...
Svar
13
· Visningar
1 867
Senast: Ramona
·
Anläggning Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels...
2
Svar
20
· Visningar
2 542
Senast: Pilot
·
Foder & Strö Hejsan Jag undrar vad ni använder för strö till era hästar? Och vilket strö ni tycker är lättast att t.ex. mocka, dammar minst. Jag...
2
Svar
30
· Visningar
3 386
Senast: ameo
·
Hästvård Finns det någon som använder hampaströ? Hur fungerar det, vad kostar det och varifrån köper du? Jag vill ha en stabil bädd som inte...
Svar
11
· Visningar
3 274
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp