Vad använder ni för strö i boxen?

Det är stallägarna som köper in det så jag vågar inte svara exakt. Men jag betalar 55kr/säck (inköpspris) och det är 60 säckar per pall så någonstans runt 3.300kr kanske?

Hur mycket är det i en säck hos er? Jag betalar 42 kr styckpris på spånpellets (16 kg) så 55 kr/st för pallpris låter riktigt dyrt.
 
Spånpellets dammar som väldigt mycket. Blir ett tunnt fint damm som knappt går att få bort från kläder, täcken och hästar. Lättmockat men jag ogillar det. :(

Där jag har min häst har vi halm, dammar bara när man ströar upp boxen. Hästarna har alltid något att tugga på, vilket är jättebra. Nackdelen är att stallkläderna luktar som tusan när man varit i halmstall.
 
Hur mycket är det i en säck hos er? Jag betalar 42 kr styckpris på spånpellets (16 kg) så 55 kr/st för pallpris låter riktigt dyrt.

Tror jag skippar denna diskussion nu. Har inga siffor i huvudet och måste nog kolla senaste fakturan för att kunna ge er korrekta svar
 
Tror jag skippar denna diskussion nu. Har inga siffor i huvudet och måste nog kolla senaste fakturan för att kunna ge er korrekta svar

Det spelar ju ingen roll för vår skull. Men om du betalar 55 kr för en 16 kg:s säck kan det ju vara bra för dig att veta att din stallägare nog har ett ganska ordentligt påslag per säck, eller köper in från sjukt dyr leverantör. Sen kan ju bara du avgöra om du tycker att det är värt det eller inte, det kan ju vara så att man anser det värt betala extra för att slippa sköta det själv osv.
 
Har långhalm i stora fyrkantsbalar. Tycker det är mysigast och bra att hästarna har något att pilla med när de står inne.
 
Vi har torvbädd sedan vi flyttade till gården för snart 9 år sedan. Det är oerhört lätt att hantera, bäddarna "sätter sig" snabbt, mockningen går på nolltid och gödselstacken är minimal. Vi har lysrör i alla boxar, så det blir aldrig mörkt och trist i stallet (vilket är ett vanligt argument mot torv). Och en gång om året kommer en eko-bonde och hämtar gödselhögen, helt utan kostnad för oss.
Vi har fyra hästar och köper 10 pallar torv åt gången.
 
Det finns spån och halm på gården att välja mellan. Tyvärr kan inte den ena stå på halm så för enkelhetens (förvaring) skull får båda spån.
Skulle kunna tänka mig torvbädd också.
 
Jag har min häst på spån, främst för att han har haft lindrig bronkit och dels för att han nog skulle äta upp halva boxen om han stod på halm.
 
Halmpellets jämfört med Spånpellets:
· Behöver inte fuktas som spånpellets.
· Ultraabsorberande: upp till 400 % av vikten vilket är 2 ggr bättre än spånpellets.
· Säkrare, halkfritt och inte skadligt.
· Miljövänligt- avfallet kan användas som utmärkt gödningsmedel.
· Mycket effektivare på att binda lukten av ammoniak.


Halmpellets jämfört med Halm:

· Lägre risk för mögel och damm under lagring.
· Halmpellets har en bättre effekt på bakteriekontroll och förhindrar infektioner.
· Kostnadseffektiv, tack vare sin höga uppsugningsförmåga förbrukningen i kg. Din årliga kostnad för hästströ minskar också.
· Din hästs hovar kommer inte att besväras av urin-genomdränkt halm eller kutterspån.
· Kräver mindre lagringsutrymme och är enklare att mocka ut.


Halmpellets jämfört med Kutterspån:

· Ultraabsorberande, upp till 400 % av vikten som är 3 gånger bättre än spån.
· Miljövänlig produkt – avfallet kan användas som utmärkt gödselmedel.
· Binder lukten av ammoniak mycket bättre.
· Mindre lagringsutrymme behövs och det blir mindre ansträngande att mocka.


Halmpellets jämfört med sågspån:

· Lägre risk för damm under lagring och användning.
· Halmpellets har en bättre effekt på bakteriekontroll och förhindrar infektioner.
· Ultraabsorberande: upp till 400 % av vikten vilket är 2ggr bättre än sågspån.
· Säkrare, halkfritt och inte skadligt.
· Miljövänlig produkt - avfallet kan användas som utmärkt gödselmedel.
· Mycket effektivare på att binda lukten av ammoniak.


Halmpellets jämfört med torv:

· Renare och ljusare stallmiljö: gör att stallet inte ser mörkt och dammigt ut som när torv används.
· Mindre tungt: lättare att hantera och lagra.
· Förhindrar att hästar ser smutsiga ut.
· Lättare ta ut gödselhögar och rensa en box.
· Upp till 40 % mindre avfall jämfört med torv.
· Bättre gödningsmedel – mindre surt.
· Säkrare: innehåller inte bakterier, mikroorganismer och svampar som är skadliga för hästar och människor.
 
Jag har mina hästar på halm med spån i botten. Tycker det är det bästa för oss. Finns alltid något att pilla i för hästarna och lätt att mocka.
 
Jag har mindre information om hampströ, men som jag vet det är relativ dyrt, därför att göra hampa till hampströ tar mycket tid.
Hittade det här på nätet:

Stallströ till hästar och andra djur. Mycket bra uppsugning. Bra för hovarna minskar risken för hovröta. Dämpar ammoniak lukten.Varar längre innan det behöver bytas ut.Mindre gödselstack. När det är använt så är det bra som jordförbättrings material.Sparar på deponiavgift. Odlat/förädlat i Sverige.

ca 16 kg /säck. 5,00 :-/kg, 15st/pall ,3;90:-/kg vid köp av minst 1 pall


Det är ju drygare och man kan sprida ut det direkt i marken så jag vet inte om det blir dyrare?

Rolle
IpL
 
Hittade det här på nätet:

Stallströ till hästar och andra djur. Mycket bra uppsugning. Bra för hovarna minskar risken för hovröta. Dämpar ammoniak lukten.Varar längre innan det behöver bytas ut.Mindre gödselstack. När det är använt så är det bra som jordförbättrings material.Sparar på deponiavgift. Odlat/förädlat i Sverige.

ca 16 kg /säck. 5,00 :-/kg, 15st/pall ,3;90:-/kg vid köp av minst 1 pall


Det är ju drygare och man kan sprida ut det direkt i marken så jag vet inte om det blir dyrare?

Rolle
IpL
Man kan halmpelletsgödsel använda som utmärkt gödningsmedel också. Priser för halmpellets varierar pga kvalitet. Som jag vet finns det priser från 2.50 kr/kg till 5.30 kr/kg och kanske mer…
 
Vi använder vanligt spån. Fördelar är väll att man lätt ser all skit, och desamma med kisset. Enda nackdelen jag har märkt av är att det lätt fastnar i fleecetäcken/ulltäcken, och kan sedan vara ganska svårt att få av om man inte vill stå och plocka i en halvtimme.
 

Liknande trådar

Däggdjur Har haft Easy Strö halmströ i kaninburarna i flera år och varit jättenöjd! Blivit bra "stuns" i bädden, mycket lite damm och bra...
Svar
13
· Visningar
1 867
Senast: Ramona
·
Anläggning Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels...
2
Svar
20
· Visningar
2 542
Senast: Pilot
·
Foder & Strö Hejsan Jag undrar vad ni använder för strö till era hästar? Och vilket strö ni tycker är lättast att t.ex. mocka, dammar minst. Jag...
2
Svar
30
· Visningar
3 386
Senast: ameo
·
Hästvård Finns det någon som använder hampaströ? Hur fungerar det, vad kostar det och varifrån köper du? Jag vill ha en stabil bädd som inte...
Svar
11
· Visningar
3 274
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp