Vad använder ni för strö i boxen?

Vi har torvmix, stallet köper in 10-12 pallar per leverans. Sen skriver inackorderingarna hästens namn på en lista när vi tar en bal, så faktureras det i samband med stallhyran. Det lättmockat och fräscht, kan bli lite dammigt om solen ligger på, men då är det bara att vattna lite lätt.
 
Vi har spånpellets. Jag älskar det! Ljust och fräscht! Passar perfekt till min kisshäst. Annars gillar jag halm men det fungerar inte när hon kissar så mkt. Det rinner ut ur boxen och är allmänt ofräscht. För att inte tala om kissfläckarna! :crazy: Då måste jag även fylla på nytt varje dag till skillnad från en gång i veckan med pellets. Dessutom är hon riktigt grisig med halm. Med pelletsen är hon nästan rumsren!

Men till minishettisen som inte kissar då mkt så blir det tyvärr dammigt så man får vattna lite extra ibland.

Hade gärna haft pellets + halm men då har jag en enda blandad kaka i boxen som jag får försöka sortera ut varje dag.
 
Allt möjligt ;)

Just nu så har den ena permanentbädd av spånpellets i botten och halm över. Den andra har en blandning av kutterspån, torv och spånpellets.
 
Som rubriken lyder, vad använder ni för strö i boxen till era hästar? Varför har ni valt just det? Fördelar/nackdelar? Köper ni "säck-vis" eller ta hem stora mängder åt gången?

Vi har haft halmpellets i kanske 4 år, men har bestämt att vi ska byta strömedel nu till hösten när hästarna kommer in efter betet. Anledningen till det är att vi är trötta på att dels hästarna är helt gula precis överallt på morgonen samt att själva pelletsen dammar och lägger sig överallt i stallet (på galler, i tak, på balkar mm). Vi har annars varit väldigt nöjda med halmpelletsen, väldigt lätt-hanterat samt lätt-mockat. Vi är nu inne på att testa torv (Spån/kuttespån går bort då gödseln måste kunna blandas upp med matjord).

Allt har för och nackdelar,
men efter att ha haft allt i ströväg är torv/spånmixen nog det bästa och de billigaste och mest snabbmockade.
Spån dammar så in i norden svårmockat kisset sprider sig överallt och för att bibehålla en ljus färg behöver man ju slänga ut halva boxen dagligen och en 5-6 balar i månaden behövs= svindyrt.

Jag mockade pedantiskt minst 30 min och tack vare de klarade jag mig på 3-4 balar i månaden "bara" men vill inte lägga ner så mkt tid för att mocka.

Halm med spån under är också super tycker jag för då slipper man lukten som uppstår om man bara har halm.

Så fick jag välja så följande

torv/spånmix
Halm med spån under
Bara halm
Spån
 
Bäst tycker jag en kombination av kutterspån och spånpellets. Spånpelletsen ger bra uppsugning och stagda i boxen. Kutterspånet håller dammet på plats och ger fluff och volym. Lättmockat och trevligt. Bara spånpellets ger en i min smak lite för kompakt botten och tenderar att damma. Bara kutter är pest att mocka.

Torv hatar jag. Mörkt i boxen och dammar nått förskräckligt.
Halm är trevligt, men kräver att man ha en häst som inte kissar floder eftersom uppsugningen är så dålig.
Halmpellets har jag inte testat.
 
Flera här skriver att de tycker att halm är det bästa alternativet. Det tycker jag är intressant, eftersom jag fullkomligt avskyr att mocka halmboxar .... Nu på våren när stona har fölat har vi förstås halm i deras boxar, annars har vi alltid halmpellets eller spånpellets.
Undrar om jag gör fel när jag halmmockar? Brukar komma in svettig och med värk i rygg och axlar efter att ha mockat tre- fyra sådana boxar ... Hur gör ni?? Jag inser ju att halm är det bästa alternativet för hästarna ...

För mig är tekniken att "gräva under" bajshögar och lyfta upp underifrån/ tippa i skottkärran..börjar man skaka eller dela bajshögar för mycket är man förlorad för då åker allt runt eller ner bland halmen och då får man handjaga som ett tok.
Nu har jag haft en kissbädd som jag tömmer 1ggr/månad och det har bränt ihop som en kaka som varit jättelätt att plocka upp. Bajshögarna har jag tagit ut dagligen, typ 3 stycken.

I överlag tycker jag halm är lite mer förlåtande, är det någon eller några små bajspluttar som ligger kvar är inte det hela världen heller då det sjunker ner/göms unda. Men börjar man ska ha fatt på allt, är nog halm inte trevligt att mocka
 
Jag har spånpellets. Samma princip som halmpelletsen, men bättre lukt, mindre damm & inga gula fläckar. Jag har valt det eftersom min pålle är en riktig gris, och att använda något annat skulle vara helt otänkbart. Nu är det lättmockat även om han har snuskat till det ordentligt under natten.
 
Bädd med torv och vill aldrig ha något annat!

Enda nackdelen är att balarna fryser i minusgrader och tveksam naturresurs.

Det ligger still trots grävare, luktar inget ens när man tömmer bädden, bara att vattna lite på sommaren så slipper man synligt damm, superlätt att mocka i trots att grävaren även älskar att trampa runt och röra omkring, går att lägga direkt i landet, obefintligt med mögelsporer och damm som inte går ner i lungorna på människor o hästar.

Framförallt används torven pga hosthäst och det funkar super!
 
Jag brukar hämta sågspån direkt från sågverk, billigt och lättmockat. Nackdelen är att säckarna fryser till isglass på vintern och att det är förbaskat tråkigt att åka och hämta spånet.

Förra vintern hade jag torv i botten med halm över till den ena hästen eftersom jag fick det gratis. Har inte bestämt mig hur jag ska göra i år. Beror nog lite på om det blir ett bra halmår. Kanske skulle ha sågspån i botten och halm över?
 
Vi har spånpellets och jag är nöjdare än någonsin. Supersmidigt att både hantera och lagra, bra uppsugningsförmåga och väldigt drygt eftersom inget "onödigt" slängs.
Enda minuset är att dammar nu när det är så jäkla varmt och torrt ute men det åtgärdas lätt med lite vattning.
Vi köper en hel pall åt gången.
 
Vi har spånpellets och jag är nöjdare än någonsin. Supersmidigt att både hantera och lagra, bra uppsugningsförmåga och väldigt drygt eftersom inget "onödigt" slängs.
Enda minuset är att dammar nu när det är så jäkla varmt och torrt ute men det åtgärdas lätt med lite vattning.
Vi köper en hel pall åt gången.

Vad (ungefär) betalar du för en pall spånpellets? :)
 
Jag kör med spån som jag hämtar (fyller säckar själv) på ett sågverk i närheten. Blir billigt och bra (10:- säcken) men det är jobbigt som tusan att hämta!
 
Som sagt, det är inte jag som köper in pallarna så jag har ingen koll överhuvudtaget.
Räknade bara på ett ungefär eftersom jag betalar 55kr/säck inkl. moms
 
Som sagt, det är inte jag som köper in pallarna så jag har ingen koll överhuvudtaget.
Räknade bara på ett ungefär eftersom jag betalar 55kr/säck inkl. moms

Det är dyrt det med om det är pallpris. Det är ungefär vad jag betalar om jag köper enstaka säckar. Köper man pall är det billigare, köper man många pall är det ännu billigare.

Sen kan man ju givetvis tycka priset är helt okej ändå eftersom man slipper tänka, beställa osv.

Ett tips förresten, ni har spånpellets nu menar du då bränslepellets eller spånpellets (tänkt för häst). Det är billigar med bränslepellets och "same shit, different name" =)
När vi köper in många pall, så är priset per säck nere på under 40 kr. (Vi eldar med pellets med)
 
Jag köp på bränslepellets från byggmax. 39,90 kr för en säck på 16 kg.

Stallkompisen hade äkta stallpellets men den blev jag inte alls impad av. Den blev lixom svampig så när man klev på en kisspöl var det som att gå på en genomdränkt svamp. Uäk! :p
 
hämtar spån på sågen för 20:- säcken.
Funkar jättebra om man inte kräver att allt spån ska vara helvitt... Vi har nu i två år haft bädd.

Det jag älskar med spån är att det luktar så gott!
till skillnad från stall med halm, så kan man ta in hästarna i vanliga kläder utan att de luktar stall alls!
 

Liknande trådar

Däggdjur Har haft Easy Strö halmströ i kaninburarna i flera år och varit jättenöjd! Blivit bra "stuns" i bädden, mycket lite damm och bra...
Svar
13
· Visningar
1 867
Senast: Ramona
·
Anläggning Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels...
2
Svar
20
· Visningar
2 542
Senast: Pilot
·
Foder & Strö Hejsan Jag undrar vad ni använder för strö till era hästar? Och vilket strö ni tycker är lättast att t.ex. mocka, dammar minst. Jag...
2
Svar
30
· Visningar
3 386
Senast: ameo
·
Hästvård Finns det någon som använder hampaströ? Hur fungerar det, vad kostar det och varifrån köper du? Jag vill ha en stabil bädd som inte...
Svar
11
· Visningar
3 274
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp