Vad använder ni för bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MinAthos
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 2 803
M

MinAthos

Hej. Jag undrar vad ni rider på för bett, och varför och hurdan hästen är? Jag är bara nyfiken, och om ni t.ex. har bytt bett, eller tagit ett annat än den hade när ni köpte den osv.

Jag själv rider båda mina hästar på tredelat applemouth bett inlindat i latex. Det blir otroligt milt och det är väldigt lätt för dom att ta stöd i det. Den ena av dom är en D-ponny arab, han tävlar hoppning, nu LB med detta bettet och det fungerar utmärkt.

Den andra är ett fullblod som kommer från banan, hon brukade vara riden på ett tredelat järnbett som funkade bra, men jag ville att hon skulle ta mer stöd så jag satte på detta. Vi bor så att vi har fält till öster, väster, norr och söder men hon har aldrig gjort något dumt!!

Så, få höra!!

Sv: Vad använder ni för bett?

Har ett oledat mullen mouth och ett tredelat, båda med rörliga ringar.
Pålle har väldigt låg gom och är väldigt känslig i munnen därför har jag dessa. Det oledade trivs han bäst på, men det tredelade är för omväxling och dressyren då man inte får tävla på oledat.

Funderar på att införskaffa ett oledat jaktkandar till uteritter när vi är flera eftersom det piggas på REJÄLT (gammal galopphäst) i galopperna med omväxlande bocksprång och rivstarter, jag gillar den enkla valmöjlighet detta bett har att erbjuda. (Hög hand= tränsbett, låg hand=hävstångseffekt)

Haha, jag förstår dig. Min ena är också f.d. galopp häst... hmmm, pigg (fast hon startade för en månad sen senast).

I helgen var jag på hopptävling, lokal. En kompis till mig har en lilla syster. Hon red på en FRUKTANSVÄRT het b-ponny (du anar inte!!). Första dagen kunde hon knappt styra och tog varv i paddocken i full galopp (en otroligt bra hopp ponny, men svårriden). Andra dagen satte hon på ett Jaktkandar och kunde sammla ihop honom och blev fyra i LC och tvåa i LB, funkade hur bra som hellst!!!!!

I princip uteslutande på tredelat med fasta bettringar, bara älskar dom. Lagom skarpt, hästen tuggar på bettet, blir ej nypt i mungipan, lättare att styra, böja i sidorna osv.
En av mina hästar som har lätt att vika in näsan och krulla ihop sig" i hoppnongen går bra på ett helt rakt med fasta bettringar. Då kan man liksom lyfta upp henne lite och det är ändå inte skarpt utan hon tar bra stöd på det. Enda kruxet är att hon kommit på att det är lättare att lägga tungan över bettet på detta bett, men så länge hon håller tungan i styr så funkar det perfekt :)

Haha, har också en f.d galoppör, fast har bara startat 4 lopp. Hans karriär som galoppör var snabbt över.

Dressyr:
Tredelat rostfritt bett (inte fasta ringar)

Hoppning:
Tredelat rostfritt(inte fasta ringar) eller apple mouth pessoa bett med en ring.

Uteritt:
Samma som i hoppningen

Han går väldigt bra på tredelat och jag älskar det, men han kan ibland bli lite stark i hoppningen. Ska prova ett tredelat fullcheek på honom med se hur han går på det. Gillar egentligen inte pessoa nämnligen, har det bara ibland när jag känner att det behövs.

Senast ändrad av en moderator:

Jag rider på ett tredelat bett, funkar jättebra! Min häst är en pigg korsning (Appaloosa/Fullblod), och jag tycker det funkar väldigt bra :)

Dollar

Jag rider på 2 eller 3-delat appelmouthbett. Jag har ett 8-årigt sto, en tysk import, ädel och nätt modell.

När jag rider växlar jag mellan oledat mullen mouth, fullcheek och sidepull.

Tycker alla fungerar väldigt bra och jag tror att det är bra att växla bett med jämna mellanrum.

När jag rider ut så rider jag inte på sidepull för det vågar jag inte:o
Jag har en pigg 5 årig (unghäst) islandshäst med en :devil:-la vilja.

Min äldre växlar jag mellan Kimblewick-bett (stång utan port), Pelham (stång utan port), Hackamore och även ibland ett rakt tränsbett med fasta ringar.
Hon gick på massivt tränsbett när jag köpte henne, men hon klarar inte av delade bett och nu rids hon mest på kimblewickbettet.

Min unghäst rids mest på tre-delat med fasta ringar och även ett rakt tränsbett med fasta ringar.

//E

bapro skrev:
I princip uteslutande på tredelat med fasta bettringar, bara älskar dom. Lagom skarpt, hästen tuggar på bettet, blir ej nypt i mungipan, lättare att styra, böja i sidorna osv.
En av mina hästar som har lätt att vika in näsan och krulla ihop sig" i hoppnongen går bra på ett helt rakt med fasta bettringar. Då kan man liksom lyfta upp henne lite och det är ändå inte skarpt utan hon tar bra stöd på det. Enda kruxet är att hon kommit på att det är lättare att lägga tungan över bettet på detta bett, men så länge hon håller tungan i styr så funkar det perfekt :)

Använder också tredelat med fasta ringar, både jag o hästen älskar de :D :love:

Valacken rids på tvådelade tränsbett med små rörliga ringar, ibland så använder jag ett oledat pelham med tungfrihet och korta skänklar, på två tyglar - men det är enbart i korrigeringssyfte, aldrig i långa perioder.

Stoet rids på tredelade tränsbett, också med små rörliga ringar. Henne brukar jag rida på ponnyhack när jag bara ska ut i skogen, samt precis som på valacken pelham, dock utan tungfrihet och med lite längre skänklar, men dock med läderrem istället för kedja. Även på henne rider jag med två tyglar och endast när jag känner att jag inte får någon ridning på ett vanligt tränsbett (i korrigeringssyfte alltså).

Båda två är heta, lätta, starka men kan också helt släppa stödet. Stoet gick uteslutande på pelham på en tygel när jag köpte henne, valacken gick med tredelat pessoa på stora + understa ringen med ett delta.

Föredrar tränsbett för att det är så okomplicerat att rida på - håller jag för hårt så blir det för skarpt "rakt bakåt", alltså utan hävstång, rider jag med noll kontakt kan hästen placera huvudet där den känner för det och håller jag kontakten får hästen ganska automatiskt en bra och trevlig form.

jag rider på vanligt tredelat,för jag tycker att det ligger bäst i munnen och min häst går finast på det!

hon är en nordis på 16 år som jag offtast bara rider i skogen med..:smirk:

Men får du tävla med sånt smaksatt bett med latex på med ponnyn? TR säger bett överdragna med gummi eller läder. Räknas latex till gummikategorin?

Min ettåring går med ett ganska smalt tredelat tränsbett.
Gulingen, 14 år, går på detsamma men växlar med tvådelat pelham med delta i terrängen.
Lilla storhästen, 14 år, går på tvådelat pelham med delta för det mesta. Men kan ridas på tredelat bett/hackamore på inhägnat område :angel:
Övriga tre ponnyer går på tredelade bett, men en av de tränas då och då med rakt bett med fasta ringar.
Stallet stora hästar går på tredelade bett, men en hoppar och rids ut på pelham samt en som hoppas med "Flippan"-bett.

Fjordkillen rider jag på 3 – eller 2 – delat vanligt tränsbett. Ska åka till hööks imorgon och köpa ett kopparbett med fasta ringar (kopparrullar – nån som har testat?) och ett bitless

Minisen går på 3 – eller 2 – delat.. .ska försöka hitta äppelbett 3 – delat till honom… :d

Rider nästan uteslutande på ett rakt bett med halvfasta ringar. :love:
Oavsett om det är skogsluff/terrängridning/makarbete.
Varvar med antingen ett 3-delat/lösa ringar eller hacket.
Tycker att hon funkar bra på alla de tre.
Ibland är vi seriösa & rider på kandar (3-delad bridong & rak stång utan tungfrihet) vilket dock inte händer såå ofta. :D

/M.

Jag försöker att variera bettet på min häst.

Vid uteritt rider jag på tredelat tränsbett, tredelat med fasta ringar, eller rakt tränsbett.

När jag tränar Akademiskt har jag ett pelham-stång.

De här betten funkar kanon på min häst.

Har precis gått över till att rida min häst helt på tredelat tränsbett, ibland pessoa om jag ska rida ut. Har provat hur många olika bett som helst och de har funkat ett tag men just nu funkar han nog bäst på vanligt eller jaktstång i hoppningen.
Han är jättestark i hoppningen men har jag jaktstången så rider jag inte och då blir det inget bra:p men rider jag med vanligt bett så rider jag med bena så för att få bättre resultat i hoppningen rider jag numera med vanligt trots att han är lite stark på det, men han hoppar så jäkla mkt bättre.

Rider på andra ringen på Pessoa, det enda han funkar på. Varför vet jag inte, men han är lugn och fin på det. Alltid varit riden på det. Man behöver inte sitta och slita i honom, vilket man behöver på andra bett. Kan vara jättemjuk i handen. Han är väldigt pigg och stark häst, blir lätt stressad.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är inte så världsduktig på bett och skulle därför behöva hjälp. Det handlar om min 9-åriga D-ponny jag haft i snart två år...
Svar
6
· Visningar
1 113
Senast: caballus
·
Utrustning Letar efter ett milt, trevligt bett för en häst som kan bli stark men samtidigt är väldigt känslig i munnen. Rider idag på ett sånt här...
Svar
13
· Visningar
2 711
Utrustning Världens lyxproblem här! Eller det är inte ens ett problem, bara en fråga ;) Sen dag ett hos mig har ponnyn gått på helt vanligt...
Svar
17
· Visningar
1 805
Senast: Bison
·
Dressyr Tänkte kolla igenom TR inför en P&R och direkt ligger det ju flera förtydligande/ändringar mm utanför själva TR. Vad är problemet med... 2
Svar
36
· Visningar
3 846

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka