Vad använder ni för bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MinAthos
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 2 803
Sv: Vad använder ni för bett?

LadyCovergirl skrev:
Hon har faktiskt gått superbra med både hack och pelham. För min del mkt bättre än med pessoat. Red med pessoat i två år men bytte sen och jäklar vilken skillnad det blev :)

Ok, men jag kan inte tänka mig att det är så illa som du skrev att du kunde rida med det enbart på "inhängnat område", det låter ju riskabelt. Hon har ju trots allt gått fälttävlan.

har en himla massa bett, men jag använder bara hälften. varierar mellan vanligt tränsbett, tredelat och rakt. Ibland även gummibett, men de känns så klumpigt.

Jag använder tredelat fullcheek både ridning och körning. Ibland ridgrimma utan bett.

Jag rider mitt varmblodssto(f.d travare) på tredelat bett med "lösa" ringar och är ganska smalt.
Men funderar på att byta till pessoa.
Någon som vet pris ungefär på ett sånt?

Är det någon som kan förklara/visa ett egg-bett??
Har noll koll på vad det är för något.
//Therese,Retsina

Jag rider mina på vanligt tredelat tränsbett. Har ett kandar till den ena men varken behöver eller känner för att rida på det.

Virre skrev:
Ok, men jag kan inte tänka mig att det är så illa som du skrev att du kunde rida med det enbart på "inhängnat område", det låter ju riskabelt. Hon har ju trots allt gått fälttävlan.

Jodå, jag vet. Men då mina axlar är paj har jag inte jättemycket styrka att använda. Och hack rider jag inte ut på någon häst med, har sett kassa hackamoreremmar gå av. Bland annat på Chiva, och ja, hon stannade snällt ändå utan träns. Men hade det varit ute på ett gärde hade hon inte stannat på en bra stund.

Jag använder ett kimblewick bett m tungfrihet utan kindkedja. Om vi är i paddocken och prövar att rida lite dressyr så funkar även ett rakt, men böjt:smirk: gummibett, rätt tjockt.

Detta är vad jag prövat
*Amerikanskt gagbett
*Pelhambett 2-delat utan kindkedja
*Tredelat bett med platt mittdel.
*Sidepull
*Vanligt 2-delat tränsbett
Har också prövat men fröken vägrade att låta sig tränsas efter nån gång (talar om väldigt tydligt vad hon gillar och inte gillar;) )
*Pessoabett rakt-happy mouth (trodde hon skulle gilla iom hon gillar andra gummibettet men icke...inte svängt ju:p )
*Pessoa 2-delat rostfr.

Så vi (hon) valde bestämt ut kimblewick bettet, ska bara pröva om jag kan hitta ett kortare till henne.
N

Senast ändrad av en moderator:

Jag har provat massor av bett till min herre och han har inte varit nöjd med nästan något förutom Billy-Allenbett och ett Correction-bit med kort skänkel, så (när) jag rider på antingen ett Billy-Allentränsbett eller en stång med samma mundel!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är inte så världsduktig på bett och skulle därför behöva hjälp. Det handlar om min 9-åriga D-ponny jag haft i snart två år...
Svar
6
· Visningar
1 113
Senast: caballus
·
Utrustning Letar efter ett milt, trevligt bett för en häst som kan bli stark men samtidigt är väldigt känslig i munnen. Rider idag på ett sånt här...
Svar
13
· Visningar
2 711
Utrustning Världens lyxproblem här! Eller det är inte ens ett problem, bara en fråga ;) Sen dag ett hos mig har ponnyn gått på helt vanligt...
Svar
17
· Visningar
1 805
Senast: Bison
·
Dressyr Tänkte kolla igenom TR inför en P&R och direkt ligger det ju flera förtydligande/ändringar mm utanför själva TR. Vad är problemet med... 2
Svar
36
· Visningar
3 846

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Jobba som veterinär
  • GVFÖ 2025
  • Tatueringstråden, del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka