Vad är bakåtsträvan och vad är utveckling?

Sv: Vad är bakåtsträvan och vad är utveckling?

kopparberg skrev:
Men jag hade inga problem på ridbanan. Och eftersom min häst övergick i ngn sorts panik när han börjat trassla, så spelar det ingen roll hur mkt som satt i ryggmärgen!
Innan han blev sådär så satt tex "man går i den gångart matte säger" benhårt i hans ryggmärg! Han kunde öka tempot i den gångart man gick i, men han bytte ALDRIG gångart till en högre "utan lov"!
Men det var som bortblåst...

Jag läste i Risport om Eamon Hickeys sätt att "tämja" problemhästar. Det han sa var ngt jag "köpte" fullt ut. Och tydligen hade han inte träffat på en häst han inte lyckats "reda ut".
Synd jag inte visste om honom förut när jag behövde det!
Du verkar fortfarande inte (vilja?) förstå vad jag menar och inte heller ha tittat på länkarna. Om det bara beror på att du inte vill läsa engelska kan jag nog knåpa ihop en detaljerad förklaring på svenska. Skriv det i så fall!

Att jag nämnde ridbana var att man börjar inlärningen där eller på ett annat tryggt och säkert ställe oavsett om man har problem där eller ej för att kunna använda stopptekniken som en metod för att lösa paniksituationer. Men jag garanterar inte att det fungerar på alla hästar i alla situationer, ifall någon tror det. Ursprungligen var det ett förslag utifrån hur jag skulle ha försökt lösa problemet om jag hade varit i din sits och med de kunskaper jag har om både "traditionell" ridning, hjälptyglar och NH.

Senast ändrad:

kopparberg skrev:
Sadel och träns = basutrustning.
Övriga "tåtar" och "snören" = hjälptyglar.
I min värld...
Det är INGA andra tåtar inblandade. Man använder det du kallar basutrustning. Det är fortfarande bara ett sätt att kombinera hand, tygel och skänkel.

Med nästa unghäst skulle jag prova nåt av de jag använder till våra hästar i dag: två- eller tredelat. Men inte det supertjocka, tunga tvådelade som väl funnits längst tid utan en smidigare variant. För varför krångla till det, ifall det nu funkar med detta.

Vår "lilling" gillar verkligen sitt tvådelade, modell tunnare. Av ren klantighet provade vi ett tjockare, men tji. Lika tji var det med d-ringar, tredelat liknande hans tredelade osv. Och eftersom hästen inte har problem med sitt rostfria "standardbett" utan tvärt om funkar strålande på det så får det vara så. Det blir lite "if it ain't broken, why fix it" över situationen.

"Bjässe"?! :D
Till bjässe kan du lägga till enorm ryggverksamhet, urstark i munnen och 5-metersgalopp.
Då är man inte så kaxig när det låser sig rejält och hela hästen känns som en jordbävning! :angel:

Jodå, jag kollade på länkarna. Men fastnade i tankesättet att det var ju en hjälptygel som måste ingå även i det problemlösningssättet. Och kände då att hjälptygel som hjälptygel.
Om man omöjligt kan få ngn del av sin hästs kropp till ett visst ställe, då måste man ju ha ngn extra tåt! Annars kommer ju hästen ändå inte förstå vad man vill om man sitter där och drar!
Och just envetet dragande är ngt jag är "allergisk" mot när jag rider.

Senast ändrad:

Jo, jag har liksom fått det intrycket ... :devil: :angel:
Och det räcker för mig med ett stycke stor islandshäst som inte stoppar.
Då är den "jätten" 1,39 (!) men försedd med jetmotor.

kopparberg skrev:
Jodå, jag kollade på länkarna. Men fastnade i tankesättet att det var ju en hjälptygel som måste ingå även i det problemlösningssättet. Och kände då att hjälptygel som hjälptygel.
Om man omöjligt kan få ngn del av sin hästs kropp till ett visst ställe, då måste man ju ha ngn extra tåt! Annars kommer ju hästen ändå inte förstå vad man vill om man sitter där och drar!
Och just envetet dragande är ngt jag är "allergisk" mot när jag rider.
Det handlar inte om envetet dragande. Jag är också allergisk mot det. Om du fastnade i tankesättet att det var en hjälptygel inblandad verkar det som om du inte kollade särskilt mycket på länkarna. Med graman drar man ju också, men man får en hävstångseffekt och större utväxling s a s jämfört med bara en vanlig tygel. Med gramanen kontrolleras hästens huvud i lodplan (om jag uttrycker mig rätt).

Genom att använda one-rein stop kontrollerar man hästens huvud i sidled och kopplar ur motorn eftersom man som komplement till böjandet av huvud och hals flyttar undan bakdelen mha skänkeln. Men, så enkelt är det självklart inte om hästen redan har hunnit dra iväg, då måste man få in den på en volt först, annars kan det bli som Centaur skriver. One-rein stop är effektivast om man har närvaro och timing nog att för att ge hjälperna precis när hästen tänker dra iväg. Tekniken kan även fungera bra på t ex taktande hästar, vilka så småningom tröttnar på att få snurra runt sin egen axel när de börjar takta.

För XX år sedan red jag en vild häst åt en kompis med graman och martingal på hennes inrådan Visst, det gick att hejda hästen från att springa som en idiot, men eftersom energin behövde komma ut på något sätt hoppade den jämfota eller reste sig istället. Så då satt man löst ändå, fast på ett annat sätt. Same, same but different. ;)

Jag hade börjat med ett tredelat.. det ska jag göra iaf! och jag har ridit in mina två senaste på det och det har funkat mycket bra!

Denna Eamon Hickey som jag blev imponerad av när jag läste reportaget om, han har också en variant av "böja in huvudet" på hästen.

Men som du säger så är det ju lite svårt att göra det om det inte finns plats för att göra en volt! Vilket jag ju inte hade när jag red på mina skogsvägar! De flesta rundor var på en fd järnväg, så det var "stup" eller bergvägg på båda sidor.

Men man kan undra vad som hände för att hästen skulle flippa ur så här? Har du ngn idé?

Om man har sinnesnärvaro och reaktionsförmåga nog kan man böja hästen precis när den drar iväg och då kan det fungera även på en stig, men det är det där med timingen som är skitsvårt och hästarna är ju ofta kvickare än vi.

Nja, vet inte om jag har någon idé om urflippandet. Blev hästen skrämd? Eller hade medryttaren alltid rejsat med rivstart på dessa ställen så att hästen lärde sig det och det därför blev en betingad reflex? Vissa hästar vill gärna förekomma ryttaren och göra det den tror förväntas. Var det bort från eller mot stallet?

Ursäkta att jag inte svarat, har varit borta några dagar.
enligt mitt sätt att se det och i min värld så backar man tillbaka när man får ett problem.
Om man så ska backa tillbaka till 3-årsstadiet där man bara övar att stanna och att svänga. Jag hade inte ridit ut på en sådan häst med stup på varje sida t.ex. Inte ens med graman.
Min äldre häst som jag tävlar i Msv fick jag problem med för ett tag sen. Han högg i bettet och ibland skenade han iväg. Visst, jag hade säkert kunnat hitta någon genväg som hade löst det men tyvärr inte löst det på det sätt som jag vill.
Jag fick backa tillbaka (hur kul det är mitt i säsong det kan vi ta i en annan tråd), fick gå till botten med hans egentliga problem (som i detta fall var att han inte ville ta i med sitt högra bakben), fick bakläxa på hans styrka och det var bara att jobba på det.
Det tog c:a 2 månader, nu är vi tillbaka på banan igen - i bättre form än tidigare.
Jag menar inte att kritisera dig men du startar en tråd där du vill diskutera bakåtsträvanden. När jag tycker något om ditt användande av hjälptygel då handlar det helt plötsligt inte om bakåtsträvande?! Jag tycker det, det gäller att INTE ha bråttom när man jobbar med hästar. Man ska vara problemlösare PÅ LÅNG SIKT.
All problemlösning som sker för att man vill få igenom någonting NU, är bakåtsträvande enligt mig.

Nej skrämd blev han inte. Han är väldigt "otittig". Och de ggr han blir skrämd av ngt, då ser man tydligt vad det är som skrämde honom.

Jag är inne på linjen att det var busridning hon höll på med. Och min erfarenhet är att vissa hästar är det helt omöjligt att rida så! :crazy:
Min gammelpålle tex är en sådan som inte går att få "hetsig". Så busridning på honom skulle inte spela ngn som helst roll.

Men denna pålle är en häst som från det att man sitter upp tills man sitter av är "på". Inte på ett besvärligt sätt, men han har enormt mkt motor! Och lätt för att bli spänd så han jagar upp sig.

De värsta ställena (där han var mest tokig) var de ställen där jag oftast gick över i ett högre tempo eller en högre gångart. Jag busred ju alltså aldrig och flaxade iväg med hängande tygel och "fri fart".
Men efter medryttarens vad hon nu gjorde, så var han jättejobbig så fort jag tog tygeln, och fullkomligt ohanterbar på de ställen jag nämnde ovan! :crazy:

Är störtglad om ngn har en teori VAD som kan han hänt, för jag har ju haft x antal sömnlösa nätter när jag försökt hitta en förklaring på hur han blev så där!

En annan märklig sak var också att när han var som mest urflippad, då blev han tittig som 17! :confused:
Minsta lilla skitsak och hästen kastade om! Ngt han aldrig gjort förut! Han har varit hästen som "sagt" "häng med grabbar och brudar, jag tar täten förbi det farliga".

Intressant!

Mitt problem var att inte ens "start och stopp" fungerade på min häst. Inomhus ja, utomhus nej.
I skritt på lång tygel ja, tog jag tygeln nej.
Ta hjälp av annan häst = ingen skillnad.

Gå tillbaka i utveckligen är ngt jag tycker är helt ok! Men i mitt fall så hittade jag inte tillbaka eller hur man uttrycker det?!

Så jag använde ju gramanen som "handbroms".

I hoppning har jag "gått tillbaka till basic" många ggr. Men då har det funnits en nivå att backa till eller hur man uttrycker det.
Likaså om det låst sig i dressyr. Då har det varit lätt också att backa lite.
Och så har det fungerat igen!

kopparberg skrev:
Jag är inne på linjen att det var busridning hon höll på med. Och min erfarenhet är att vissa hästar är det helt omöjligt att rida så! :crazy:
Min gammelpålle tex är en sådan som inte går att få "hetsig". Så busridning på honom skulle inte spela ngn som helst roll.

Men denna pålle är en häst som från det att man sitter upp tills man sitter av är "på". Inte på ett besvärligt sätt, men han har enormt mkt motor! Och lätt för att bli spänd så han jagar upp sig.

De värsta ställena (där han var mest tokig) var de ställen där jag oftast gick över i ett högre tempo eller en högre gångart. Jag busred ju alltså aldrig och flaxade iväg med hängande tygel och "fri fart".
Men efter medryttarens vad hon nu gjorde, så var han jättejobbig så fort jag tog tygeln, och fullkomligt ohanterbar på de ställen jag nämnde ovan! :crazy:

Är störtglad om ngn har en teori VAD som kan han hänt, för jag har ju haft x antal sömnlösa nätter när jag försökt hitta en förklaring på hur han blev så där!
Jag skrev en teori: "Eller hade medryttaren alltid rejsat med rivstart på dessa ställen så att hästen lärde sig det och det därför blev en betingad reflex? Vissa hästar vill gärna förekomma ryttaren och göra det den tror förväntas." Det jag försöker få fram är att hästen förknippade dessa ställen med att nu ska jag springa utav bara h-e därför att det är det som förväntas av mig här. Utifrån det du skriver verkar det som en tänkbar teori, i synnerhet när det är ställen där du också brukar öka farten. Medryttaren kanske hetsade hästen också medvetet eller omedvetet. Om man t ex (nästan) alltid går över i en högre fart på ett visst ställe lär sig hästen det snabbt om den gillar att springa oavsett om det busrids eller ej. Busridningen kanske förstärkte ett beteende som fanns tidigare, men som inte alls var lika märkbart då därför att du hade ordning på hästen och dig själv. Exempelvis får både min förra och min nuvarande häst för sig att nu är det trav som gäller om man tar tyglarna i skritten ute i skogen. Ett beteende som jag har skapat och får skylla mig själv för. OBS! Jag menar inte att detta gäller dig också. Det har jag ingen aning om.

Det stämmer säkert. I allafall bra att ngn mer är inne på samma linje, så jag inte är "ute och cyklar" helt!

Jag har många ggr konstaterat att en människa kan göra hästen så enormt illa på fler sätt än att spöa upp den! Min fd medryttares ridning är ett lysande exempel på det!

Som du säger så är det ju skitlätt att lära in vanor på en häst. Det har man ju märkt fler än en gång! :D

Gammelpållen har jag alltid varit "slarvig" med när det gäller sådant. Han fick tex vid ett visst ställe "dra iväg" (nåja... :smirk: ) i galopp när jag började korta tygeln. Han tyckte det var störtkul att busa så! Inget som skadade ngn, den hästen var för bekväm för att ngnsin komma i ett tempo man inte kunde behärska!
Men denna häst jag hade problem med har jag varit fruktansvärt noga med att ALDRIG göra sådana saker! Just för att jag uppfattat honom som en sådan som skulle bli för "på" av sådant.

Senast ändrad:

Okej! då förstår jag lite bättre, kanske läste jag inte ditt inlägg riktigt bara. Klart man måste ta till en handbroms om det är för farligt, finns flera varianter bla den som Maran beskriver./Malin

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
2 235
Senast: Dopy
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 372
Senast: Jeps
·
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir... 2
Svar
20
· Visningar
3 065
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Dalmatiner
  • Valp med diarré?

Hästrelaterat

Tillbaka